AnonymBruker Skrevet 24. juli #1 Skrevet 24. juli Hei, jeg ønsker å dele min situasjon anonymt og høre om noen her inne har vært i lignende arvesak. Jeg er en kvinne i slutten av 40-årene og mistet min mor høsten 2023. Vi er to søsken som har arvet etter henne. Mor bodde i et hus som ble seksjonert noen år før hun døde. Min bror fikk overført halvparten av eiendommen som "delvis gave", uten at det foreligger profesjonell takst. Han og samboeren hans bor fortsatt i huset. Mor betalte det meste selv også etter overføringen, blant annet ny garasje etter at broren bygget om den opprinnelige til egen bruk. Etter dødsfallet har det vært helt fastlåst. Jeg tok ansvar for kontakt med sykehjem, begravelse, regninger og papirer. Broren min har ikke samarbeidet, og det har vært vanskelig å få dialog – han svarer ikke på e-poster eller forslag. Han ønsker å kjøpe meg ut, men har ikke pengene og vil heller ikke ha inn noen utenfra. Jeg har betalt store utlegg for kommunale avgifter alene. Vi har hatt en profesjonell takst på min mors seksjon (6 mill), og jeg har fått advokat til å regne på fordeling etter arveloven. Konklusjonen er at jeg burde få utbetalt rundt 4,8 millioner for å avstå min andel. Jeg har tilbudt et forlik ned mot 4,5 mill for å unngå videre kostnader, men han ignorerer alt. Derfor har jeg begjært offentlig skifte. Jeg gruer meg til rettsmegling, men håper det kan tvinge frem en løsning. Jeg har også søkt fri sakførsel. Jeg har lav inntekt og høy gjeld. Spørsmål til dere som har vært i lignende situasjon: Hva hjalp dere for å få en løsning? Hvordan var rettsmegling for dere? Burde jeg stå på mitt krav, eller "gi etter" for å få fred? Har noen erfaring med hvordan retten vurderer slike "gaver" mellom foreldre og søsken? Takk for alle råd og erfaringer – det er vanskelig å stå i dette alene. Hilsen en sliten arving Anonymkode: efcd6...43c 6
Evot_i_skogen Skrevet 24. juli #2 Skrevet 24. juli Min erfaring med offentlig skifte er: Fantastisk. Veldig kjekt å ha en utenforstående som tar seg av alt uten å ta hensyn til klaging fra misfornøyde familiemedlemmer. Ved første dødsfall så stolte vi på at det skulle gå fint, 1 person stakk av med 90% av pengene. Ved neste dødsfall så krevde vi offentlig skifte. Ble et hylekor uten like, inkludert delvise trusler. Men det fungerte utmerket, personen fikk tydelig beskjed om at det hjalp ikke med muntlige avtaler på ditt og datt og ble fullstendig avvist. Alle pengene ble delt ut rettferdig. Retten har vært igjennom dette mange ganger tidligere og har masse erfaring med slike "gaver". Eneste ulempen er at det koster litt mer siden det offentlige skal ha betalt for jobben, men det er det absolutt verdt. Stå på krava, du får ikke fred selv om du gir deg. Istedenfor så kan du risikere at din bror vil "hovere" dette mot deg senere hvis du gir sipp. Dessverre så er arv en av de tingene som river søsken fra hverandre, og uansett hva du velger så har han alt bestemt seg for å være vanskelig (man er vanskelig av seg når man slutter å kommunisere, ikke at fordi han står på det han mener er rett for seg). Jeg har i alle fall lært at ved neste dødsfall kommer vi øyeblikkelig til å kreve offentlig skifte. Eneklte i familien kommer til å bli sure uansett, men det er kun fordi de selv ønsker å stikke mest mulig i sine egne lommer.. 10 4
CAPS LOCK Skrevet 24. juli #3 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (11 timer siden): Har noen erfaring med hvordan retten vurderer slike "gaver" mellom foreldre og søsken? Anonymkode: efcd6...43c Dette beror på om du fikk farsarven din da han døde, eller om moren din overtok alt i såkalt "uskiftet bo".
fru Alving Skrevet 24. juli #4 Skrevet 24. juli Hei ts, du må bare stå på ditt her. Du har skrevet om dette før også. Broren din ønsker selvsagt at det han har fått i gave skal holdes utenfor men du skal bare stå på ditt. Det er veldig dumt gjort å gjøre ting slik det har blitt her for både du og broren din kommer ut dårlig, dette burde vært ordnet opp med kontrakter og dokumentasjon da det ble gjort. 4
Ingrid B Skrevet 25. juli #5 Skrevet 25. juli (endret) CAPS LOCK skrev (16 timer siden): Dette beror på om du fikk farsarven din da han døde, eller om moren din overtok alt i såkalt "uskiftet bo". De var aldri gift. Far lever fortsatt, men bor på sykehjem. Leiligheten hans er solgt og pengene fordelt likt. Endret 25. juli av Ingrid B
CAPS LOCK Skrevet 25. juli #6 Skrevet 25. juli Ingrid B skrev (6 timer siden): De var aldri gift. Far lever fortsatt, men bor på sykehjem. Leiligheten hans er solgt og pengene fordelt likt. Din mor stod fritt til å forskjellsbehandle barna sine mens hun levde. Det er først ved død det er begrensninger på forskjellsbehandling av barna
AnonymBruker Skrevet 25. juli #7 Skrevet 25. juli Lite samarbeidsvillig søsken, tok ut offentlig skifte, alt ordnet seg til et lite små pengebeløp. Det trenger ikke å koste mye hvis partene innser hva som er arveretten og er villig å bli enige. Anonymkode: a201a...9fa 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå