AnonymBruker Skrevet 23. juli #1 Skrevet 23. juli Jeg har reist en del alene i Europa (f.eks. Storbritannia, Irland, Tyskland, Nederland, Spania), men har nå lyst til å oppleve Latinamerika. Hvilke land er greie å begynne med når man er kvinne som reiser alene? Hvor lett er det å reise rundt? Det blir sannsynligvis 3-5 uker i sommermånedene. Anonymkode: b89a7...653
AnonymBruker Skrevet 23. juli #2 Skrevet 23. juli Jeg har vært alene i Peru, Chile, Argentina og Uruguay. Det er definitivt STOR forskjell fra Europe. Det er digre land og vanskelig å komme seg rundt. Det er nok best å satse på et av de vestlige busselskapene som Peru Hop i Peru. Ellers er det en del flere ting å passe på. Du må holde deg unna mange flere områder og tider på døgnet, vite hvordan du unngår kidnappinger. Jeg syns egentlig det er ganske slitsomt å reise der i forhold til alle andre deler av verden. Var et par uker i Lima, og man må ta Uber for å komme seg noe sted, men da må man også tenke på sikkerheten. I Buenos Aires hadde jeg en venn som kjørte meg rundt, men ble fortalt at bussene der ikke er noe særlig. Men når alt det er sagt, har jeg aldri opplevd noe ordentlig farlig der. Det er mer slitsomt. Jeg har bare møtt veldig veldig mange folk der som forteller meg hvor forsiktig jeg må være. Vil si at Chile og Uruguay føltes tryggest og lettest. Lima og Buenos Aires var ganske slitsomme byer. Machu Picchu er magisk og verdt hele turen til Peru. Anonymkode: 39e40...f02 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli #3 Skrevet 23. juli Nå er det noen år siden jeg haiket rundt i Sør- og Mellom-Amerika, men kort oppsummert: Trivdes best og følte meg tryggest i Guatemala (men der har kriminaliteten økt noe siden den gang), sørlige Mexico, Argentina, Panama, Costa Rica, Chile, Peru og Bolivia. Mest tilrop, cat calling og generelt mas i Nicaragua, Honduras og lavlandet i Ecuador. Klart mest utrygg opplevelse av nordøstlige Mexico, særlig langs grensa til USA, og i Tegucigalpa og San Pedro Sula i Honduras. Var ikke i de resterende søramerikanske landene, heller ikke mye i El Salvador - som var veldig utrygt å reise i da, men har blitt mye tryggere for turister som diktatur. Som førstereis ville jeg nok tenkt Panama/Costa Rica eller Peru/Chile/Argentina/Bolivia. Selv om høylandet i Peru og Guatemala er mine klare favoritter. Og pugg spansk først. Du kommer langt med helt grunnleggende, men null spansk er vanskelig. Det er lett å komme seg rundt og etablerte "turistruter" i de fleste landene. Trafikksikkerheten er mellom elendig og horribel et sted. Anonymkode: d424d...27b
AnonymBruker Skrevet 24. juli #4 Skrevet 24. juli Takk for svar. Jeg snakker ganske godt spansk, så språket er jeg ikke bekymret for. Tar gjerne imot flere tips! Tror kanskje Argentina og Chile hadde vært spennende. Kanskje også Uruguay? Noen som har tips til hvordan dere ville ha reist (buss, fly?) og steder man absolutt burde besøke? Vil jo være vinter der, men usikker på hvor ille været blir? Har noen erfaring med å reise på det tidspunktet? Anonymkode: b89a7...653 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli #5 Skrevet 24. juli Ville unngått Venezuela og Brasil. Anonymkode: 14b4d...a42
AnonymBruker Skrevet 24. juli #6 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ville unngått Venezuela og Brasil. Anonymkode: 14b4d...a42 Venezuela skjønner jeg, pga. situasjonen der, men hvorfor unngå Brasil? Anonymkode: fbaf7...ab5 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli #7 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (På 24.7.2025 den 11.01): Takk for svar. Jeg snakker ganske godt spansk, så språket er jeg ikke bekymret for. Tar gjerne imot flere tips! Tror kanskje Argentina og Chile hadde vært spennende. Kanskje også Uruguay? Noen som har tips til hvordan dere ville ha reist (buss, fly?) og steder man absolutt burde besøke? Vil jo være vinter der, men usikker på hvor ille været blir? Har noen erfaring med å reise på det tidspunktet? Anonymkode: b89a7...653 Var i Chile, Argentina og Uruguay i juli. Det var fint vær unntatt i Punta Arenas i Chile. Anbefaler turistbusser for store strekninger og Uber i byene. Anonymkode: 39e40...f02 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli #8 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Var i Chile, Argentina og Uruguay i juli. Det var fint vær unntatt i Punta Arenas i Chile. Anbefaler turistbusser for store strekninger og Uber i byene. Anonymkode: 39e40...f02 Vil gjerne høre mer om reiseruten din og hvilke busser du tok! Anonymkode: b89a7...653
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå