AnonymBruker Skrevet 23. juli #1 Skrevet 23. juli Eller er noen mildere enn andre når det gjelder de symptomene? Opplever alle ekstra hjertebank/uro og blir fryktelig sliten utover dagen pga medisinene? Anonymkode: fb329...173
AnonymBruker Skrevet 23. juli #2 Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Eller er noen mildere enn andre når det gjelder de symptomene? Opplever alle ekstra hjertebank/uro og blir fryktelig sliten utover dagen pga medisinene? Anonymkode: fb329...173 Nei. Anonymkode: af517...f52 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli #3 Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Nei. Anonymkode: af517...f52 Kan du fortelle noe mer om det vær så snill? Anonymkode: fb329...173
Noodlepoodle81 Skrevet 23. juli #4 Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Eller er noen mildere enn andre når det gjelder de symptomene? Opplever alle ekstra hjertebank/uro og blir fryktelig sliten utover dagen pga medisinene? Anonymkode: fb329...173 Hvilken medisin er det snakk om her? Ritalin har jeg ingen bivirkninger på Elvanse har jeg masse på hvor lenge har du gått på gjeldene medisin?
AnonymBruker Skrevet 23. juli #5 Skrevet 23. juli Ritalin, tre uker. Har veldig hjertebank og høy puls på dagtid. På ettermiddag og kveld blir jeg utrolig sliten. Kan ikke huske å ha vært så sliten sammenhengende før, enn slik de siste tre ukene. Har time til lege neste uke. Lurer på hva alternativene er. Går på 30 mg nå, vet det er snakk om at normaldose er 50mg. Anonymkode: fb329...173
AnonymBruker Skrevet 23. juli #6 Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Kan du fortelle noe mer om det vær så snill? Anonymkode: fb329...173 På Ritalin ble jeg slik du beskrev. Den er litt kvass, så jeg får angst av den, og den forsvinner fra kroppen like kvasst som den kom, så da blir jeg utmattet. Det skal ikke være sånn, så jeg byttet. Aduvanz/Elvanse gir meg ikke angst, tvert i mot fjerner den angsten om jeg har den dagen. Virkningen går rolig og fint ut. Likevel varer den ikke hele dagen, så jeg tar påfyll utover dagen. Forsøkte påfyll på Ritalin også, men det ble helt håpløst. Måtte prøve å ta før utmattelsesdelen kom, men ikke for lenge før så angsten skøyt.. Det fungerte ikke. Anonymkode: af517...f52 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli #7 Skrevet 23. juli Nei den endret livet mitt til det motsatte… Før hadde jeg mye angst og var ekstremt sliten pga alle utfordringer med adhd. Nå har jeg fått et nytt liv, klarer å jobbe fullt uten å kollapse, har mye mindre angst plager. Jeg går på 70mg Advuanz. Anonymkode: e9458...e01
Meowmere Skrevet 24. juli #8 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Ritalin, tre uker. Har veldig hjertebank og høy puls på dagtid. På ettermiddag og kveld blir jeg utrolig sliten. Kan ikke huske å ha vært så sliten sammenhengende før, enn slik de siste tre ukene. Har time til lege neste uke. Lurer på hva alternativene er. Går på 30 mg nå, vet det er snakk om at normaldose er 50mg. Anonymkode: fb329...173 Har vært gjennom utprøving av medisiner for min datter. Ritalin var det første hun prøvde, og det var en del bivirkninger, blant annet hjertebank og høy puls. Med Elvanse gikk det helt fint, og hun bruker det i dag.
AnonymBruker Skrevet 24. juli #9 Skrevet 24. juli Både fatigue og takykardi er jo listet som vanlige bivirkninger på Ritalin.. Anonymkode: a28b7...e29 1
Luringa Skrevet 24. juli #10 Skrevet 24. juli Bruker strattera da jeg ikke tåler ritalin eller elvanse. Blir litt sliten, men var mer sliten før jeg begynte på medisiner. På ritalin kræsja jeg hver dag siden jeg slet med å time påfyllsdosene.. så var et problem mellom medisineringene og etter siste dose. Med Elvanse var alt supert, hverdagen fløt bra, men jeg tålte den dessverre ikke..
AnonymBruker Skrevet 24. juli #11 Skrevet 24. juli Seponere.Kast tablettene i ovnen. Det beste er å være som man er. Er sikkert andre piller i godteributikken å få også. Men er kjemisk behandling så smart tro? Er det det grunnen til at så mange dør før dem blir 70? Jeg aner ikke,bare en tanke. Anonymkode: 9b132...9d5
AnonymBruker Skrevet 24. juli #12 Skrevet 24. juli Har ingen bivirkninger på Ritalin. Hadde litt hodepine i starten, ga seg når jeg fikk i meg nok drikke gjennom dagen. Livet mitt ble langt enklere etter jeg startet på medisiner. Barnet vårt har heller ingen bivirkninger på medisin. Anonymkode: c9f31...1c6
AnonymBruker Skrevet 24. juli #13 Skrevet 24. juli Ingen bivirkninger på ritalin. De andre etasje mareritt Anonymkode: 169ba...e07
Jadzia Skrevet 24. juli #14 Skrevet 24. juli Ritalin var et helvete å gå på. Fra kvalme til hjertebank, maniske perioder osv. bytta til conserta. Samme virkestoff, men ulik produsent. De første to månedene bare sov jeg. Også begynte jeg å komme meg sakte. Nå i dag så klarer jeg ikke å overstyre slitenhet lenger. Så jeg er avhengig av søvn osv. men jeg bruker så mye mindre energi på alt som tapper meg før, at jeg nå mestrer livet og har det bra. Ingen bivirkninger utover litt småkvalm første uka.
AnonymBruker Skrevet 24. juli #15 Skrevet 24. juli Jeg ble veldig sliten av Ritalin, og det samme med aduvanze. Fikk prøve attentin til slutt og har vært veldig fornøyd. Såvidt jeg har skjønt det er det ikke alle som får det godkjent, og du må ha prøvd det mest andre som finnes først, men jeg elsker det. Anonymkode: c5a8f...730
AnonymBruker Skrevet 24. juli #16 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (3 timer siden): Seponere.Kast tablettene i ovnen. Det beste er å være som man er. Er sikkert andre piller i godteributikken å få også. Men er kjemisk behandling så smart tro? Er det det grunnen til at så mange dør før dem blir 70? Jeg aner ikke,bare en tanke. Anonymkode: 9b132...9d5 Når livet blir vanskelig å leve, er det ikke bedre 'å være som man er'... Folk har aldri levd lengre enn de gjør i dag. Medisiner er sekve grunnen til at levealder(og levestandard hva gjelder helse) har økt. Anonymkode: 54244...0b4 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli #17 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (3 timer siden): Seponere.Kast tablettene i ovnen. Det beste er å være som man er. Er sikkert andre piller i godteributikken å få også. Men er kjemisk behandling så smart tro? Er det det grunnen til at så mange dør før dem blir 70? Jeg aner ikke,bare en tanke. Anonymkode: 9b132...9d5 Si meg, har du adhd selv? Anonymkode: a4d61...204
AnonymBruker Skrevet 24. juli #18 Skrevet 24. juli Jeg tar ikke mine Aduvanz lenger, fordi de gir meg så mye hjertebank Anonymkode: 4c707...1bc
AnonymBruker Skrevet 24. juli #19 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (3 timer siden): Seponere.Kast tablettene i ovnen. Det beste er å være som man er. Er sikkert andre piller i godteributikken å få også. Men er kjemisk behandling så smart tro? Er det det grunnen til at så mange dør før dem blir 70? Jeg aner ikke,bare en tanke. Anonymkode: 9b132...9d5 Dette er altså så jævlig på jordet. Det er klart det finnes overbehandling og helsepersonell som kaster medisiner etter folk i langt større utstrekning enn det er grunnlag for, men at "det beste er å være som man er" er rett og slett bare piss for veldig mange. Enten det er folk med ADHD, allergikere, hjertepasienter eller en haug med andre ting. Og nei, vi hadde jevnt over dødd langt tidligere hvis vi sluttet helt å bruke medisiner fordi det beste etter sigende er å være som vi er. Det er ikke en mening eller noe jeg ikke aner, det er beviselig sant. Ellers er det dessverre sånn, TS, at den høye pulsen er noe du kan forvente av alle de sentralstimulerende ADHD-medisinene (Ritalin, Concerta, Elvanse etc.). Akkurat det med hjertebank spørs litt om du når du sier hjertebank mener rent kroppslig eller en økt indre uro. Hjertet banker jo rett og slett mer av sentralstimulerende medikamenter, Det finnes samtidig også noen medisiner som noen bruker som kan ha annen virkning. Intuniv/Guanfacin brukes noen ganger hos ADHD-pasienter under 18 og kan iblant brukes off-label hos voksne. Akkurat effekten på hjertet er i utgangspunktet motsatt av de sentralstimulerende. Så er det også sånn at de positive virkningene ofte har vært mer beskjedne og tatt lengre tid å oppnå, samt at den "beroligende" effekten iblant kan få en skikkelig rebound motsatt vei når man slutter. Det er gode grunner til at de sentralstimulerende gjerne er førstevalg her til lands. Men det finnes noen få alternativer som gir andre virkninger, det gjør det. Anonymkode: 86f71...fd4 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli #20 Skrevet 24. juli Jeg blir litt sånn av Ritalin, men det er verdt det fordi da får jeg gjort det jeg trenger å gjøre på dagen. Før var mitt hovedsymptom prokrastinering - å utsette alt til neste dag, totalt umotivert. Gikk på Elvanse et par uker, den var fantastisk før bivirkningene satte inn, lavt blodtrykk og tidenes migrene. Anonymkode: 2901f...dc6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå