Gå til innhold

Dekker stipend alt ungdommen trenger på vgs?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Min erfaring er et Klart NEI.
Kjenner ingen med barn i VGS som ikke har måtte spyttet inn noen kroner, selv med gode leverandøravtaler som skolene har fikset.
Er man borteboer er det ennå verre.
Gratis skolegang er en spøk i Norge.

Anonymkode: 6bd15...ce9

Gratis skolegang gjelder grunnskolen, altså 1.-10. klasse, ikke vgs.

Anonymkode: e3846...0a9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Gjest jegerrinne
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Gratis skolegang gjelder grunnskolen, altså 1.-10. klasse, ikke vgs.

Anonymkode: e3846...0a9

Feil videregående ska egentlig være gratis. Så der tar du helt feil 

Det skal være gratis å gå på skole — Ung.no

https://share.google/5QcsLAUWUnUfIfYIS

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg gikk på VGS var det gratis skolebøker og PC som vi hadde stående på skolen. Utover det hadde jeg månedskort som jeg betalte med stipend. Jeg fikk stipend hver måned. Antar det gikk på inntekten til foreldrene. I klassen min fikk de fleste stipned hver måned. 

Anonymkode: e91c0...07c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da jeg gikk på VGS var det gratis skolebøker og PC som vi hadde stående på skolen. Utover det hadde jeg månedskort som jeg betalte med stipend. Jeg fikk stipend hver måned. Antar det gikk på inntekten til foreldrene. I klassen min fikk de fleste stipned hver måned. 

Anonymkode: e91c0...07c

Det gjør ingenting omtrent ikke dag. De får utstyr stipend som ska dekke pc, klær og verktøy ut fra hvilken linje en går.

Noen får stipend ellers er ofte pga veldig lav inntekt. Og da er det lav

Anonymkode: cbec7...a12

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Hun gikk på tip. Og vi jaget etter det billigste å. Skolen hadde noen avtaler med noen. Men nei det dekket ikke alt nei. Dette er 5-6 år siden. Sikkert mye dyrere no enn da. 

Anonymkode: 5a390...18c

AnonymBruker
Skrevet
jegerrinne skrev (20 minutter siden):

Feil videregående ska egentlig være gratis. Så der tar du helt feil 

Det skal være gratis å gå på skole — Ung.no

https://share.google/5QcsLAUWUnUfIfYIS

Men det er ikke det. Langt ifra gratis. Jeg har ei som gikk kokk og servitør linjen. Ikke gratis. Hadde å ei som gikk tip. Ikke gratis. Alt de de skulle bruke på skolen måtte kjøpes. Eller leies til de som gikk på kokk. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men det er ikke det. Langt ifra gratis. Jeg har ei som gikk kokk og servitør linjen. Ikke gratis. Hadde å ei som gikk tip. Ikke gratis. Alt de de skulle bruke på skolen måtte kjøpes. Eller leies til de som gikk på kokk. 

Det stemmer er ikke, selv om det ska

Så selv her har ungdom gått samme linjer. Og tok dette opp med skolen at der var rart det står videregående gratis og at utstyr stipend ska dekke alt. Bare matpengene til ho på kokk gikk var over halvparten av stipendet, så kom pc så ut da stod det 1000kr som skulle gå til sko, 2 kokke jakker, 2 svarte bukser, 2 forklar, 2 luer, hvit skjorte, dress skjorte . Kan si kom på mer en den 1000 lappen

Samme gjaldt den som gikk tipp

Så stipendet burde blitt økt, eller at skoler faktisk kjøpte inn klær, verktøy og alt som trengs

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det dekker ikke alt. Min personlige mening, er at man som foresatt må regne med å betale noen av utgiftene selv. Med de nye stipendene kommer man et stykke på vei. 

Anonymkode: f60ad...8d5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Utstyrsstipendet på bygg er ca 7200 hvert år. Du kan kjøpe de dyreste verneskoene og utstyr eller det billigste på typ Jula. 

Anonymkode: 29fc4...7ce

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Utstyrsstipendet på bygg er ca 7200 hvert år. Du kan kjøpe de dyreste verneskoene og utstyr eller det billigste på typ Jula. 

Anonymkode: 29fc4...7ce

Bare husk jula har ikke brenner hemmende klær, som en del skoler krever pga bruk av vinkelsliper osv

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det stemmer er ikke, selv om det ska

Så selv her har ungdom gått samme linjer. Og tok dette opp med skolen at der var rart det står videregående gratis og at utstyr stipend ska dekke alt. Bare matpengene til ho på kokk gikk var over halvparten av stipendet, så kom pc så ut da stod det 1000kr som skulle gå til sko, 2 kokke jakker, 2 svarte bukser, 2 forklar, 2 luer, hvit skjorte, dress skjorte . Kan si kom på mer en den 1000 lappen

Samme gjaldt den som gikk tipp

Så stipendet burde blitt økt, eller at skoler faktisk kjøpte inn klær, verktøy og alt som trengs

Er jo det jeg sier?!?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Når min yngste gikk første året på videregående hadde hun i underkant av 200 kr til mat og andre ting når husleia var betalt. De 200 kr skulle dekke mat, hygieneprodukter, bybuss og reiser hjem. Vi hadde økonomi til å hjelpe henne, men hadde ikke vi kunne hjulpet henne så hadde hun ikke kunne gått på videregående. (borteboer)

Anonymkode: e0ca1...2a7

Borteboerstipendet er ikke ment å skulle dekke alle utgifter til å bo på hybel, men ekstrautgifter. Foreldre har plikt til å forsørge barna sine, og når de bor hjemme forventes det at de selvsagt betaler mat, hygieneprodukter etc. Så dette er ment å komme utenom stipendet. At stipendet kan være for lavt er jeg enig i, særlig på steder med høy husleie og høye transportutgifter. Men det er meningen at foreldrene skal betale utenom. 

Anonymkode: 255e8...088

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, her fikk min 2000 kr i året, over 2 år. Og måtte kjøpe pc til minst 10 000 kr, så er det kalkulator og litt andre ting.

Andre barnet som gikk for noen år siden fikk 900 kr i året, over 3 år. Og måtte ha MacBook. 

Anonymkode: 31411...803

Man må jo ikke ha MacBook da.

Anonymkode: 98345...680

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min gikk studiespes. og fikk ca 1000 kr i året i stipend. Det var akkurat nok til å betale for leasing av pc,som han nå eier etter tre år. Ellers fikk de låne bøker og kalkulator,og mener de fikk et par kladdebøker også. Så det vi betalte for var ekstra kladdebøker,skrivesaker og gymtøy. Var ikke sånn da jeg gikk på vgs,måtte kjøpe alt selv. 

Anonymkode: 99b2a...b9e

AnonymBruker
Skrevet

Når min yngste gikk første året på videregående hadde hun i underkant av 200 kr til mat og andre ting når husleia var betalt. De 200 kr skulle dekke mat, hygieneprodukter, bybuss og reiser hjem. Vi hadde økonomi til å hjelpe henne, men hadde ikke vi kunne hjulpet henne så hadde hun ikke kunne gått på videregående. (borteboer)

Anonymkode: e0ca1...2a7

Foreldre skal fortsatt forsørge barnet sitt, og da dekke mat, transport, klær osv som om barnet bodde hjemme. Borteboerstipend skal dekke ekstrautgifter, dvs boutgifter og noe transport. 

Anonymkode: a727a...6a3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Min gikk studiespes. og fikk ca 1000 kr i året i stipend. Det var akkurat nok til å betale for leasing av pc,som han nå eier etter tre år. Ellers fikk de låne bøker og kalkulator,og mener de fikk et par kladdebøker også. Så det vi betalte for var ekstra kladdebøker,skrivesaker og gymtøy. Var ikke sånn da jeg gikk på vgs,måtte kjøpe alt selv. 

Anonymkode: 99b2a...b9e

Vår datter på studiespes får 1750,- tror jeg, som et på krona det vi betaler i leasing av ordinær PC.

Sønnen vår gikk KAD og måtte ha Mac, men ellers er vanlig lenovo standard på de fleste skoler jeg vet om i Oslo, og etter tre år kan de velge å overta den for en billig penge.

Anonymkode: 83c95...972

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Min erfaring er et Klart NEI.
Kjenner ingen med barn i VGS som ikke har måtte spyttet inn noen kroner, selv med gode leverandøravtaler som skolene har fikset.
Er man borteboer er det ennå verre.
Gratis skolegang er en spøk i Norge.

Anonymkode: 6bd15...ce9

Gratis studiegjeld resten av livet...

Anonymkode: a0aaa...c0a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min gikk bygg vg1 i fjor, fikk 7000kr i stipend, og det holdt. Kjøpte ikke det dyreste av klær, men ikke det billigste heller.

Anonymkode: 70c15...3ad

AnonymBruker
Skrevet

Det dekker det aller meste ja. Min sønn går elektro, og fikk stipend på 5700. Det dekker leasing til pc, samt verktøy/ utstyr og bøker. 

Anonymkode: 314e9...698

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.7.2025 den 0.20):

Hadde en bekjent som ikke kom fra en særlig velstående familie. Hun jobbet i ferien før vgs 1 og brukte alt hun tjente på å kjøpe skolebøkene hun skulle ha. Det er noe å tenke på.

Anonymkode: 6c02a...395

Huff, så forferdelig. *sarkasme*

Det er helt normalt å ha sommerjobb og deltidsjobb ved siden av skole og studier. Jeg har selv hatt sommerjobber siden jeg var 13 år og jobbet til tider 3 deltidsjobber ved siden av krevende studier. Helt normalt og det gjorde meg rustet til fremtiden i forhold til arbeidslivet og den økonomiske fremtiden, da jeg kunne kjøpe leilighet med egenkapitalen jeg hadde opparbeidet meg. 

Anonymkode: d2d7d...731

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...