Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor klager lærere og sykepleiere så voldsomt mye på jobben og på lønna? De visste vel hva jobben innebar og lønnsnivået før de valgte å utdanne seg til disse yrkene? Eller kommer det av at dette er kvinnedominernde yrker?

Anonymkode: 7ca68...e87

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man vet ikke hva jobben faktisk innebærer før man har jobbet i yrket. Og når slutter flere og flere, mangelen er stor, og snart vil folk flest, også sånne som deg som mener det er sutring, måtte ta konsekvensen av det. 

Anonymkode: 10413...d0c

• Liker 27
  • Nyttig 12
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor klager du på at vi klager, når du trolig ikke har prøvd noen av yrkene? 

Anonymkode: 6119c...b8e

• Liker 6
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Fordi det blir bare verre og verre og vanskeligere og vanskeligere. Kommuneøkonomien har gått til helvete og det spinkes og spares der de mest sårbare er: barn, eldre og syke.. 

Anonymkode: 873f7...20b

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man vet ikke hva jobben faktisk innebærer før man har jobbet i yrket. Og når slutter flere og flere, mangelen er stor, og snart vil folk flest, også sånne som deg som mener det er sutring, måtte ta konsekvensen av det. 

Anonymkode: 10413...d0c

De fleste bør få med deg at det er mye arbeid å være lærer eller sykepleier, er jo en lærer eller sykepleier nesten daglig i media og syter og klager

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor klager du på at vi klager, når du trolig ikke har prøvd noen av yrkene? 

Anonymkode: 6119c...b8e

Så slutt da hvis det er så ille, det er vel ingen som tvinger deg til å bli der?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så slutt da hvis det er så ille, det er vel ingen som tvinger deg til å bli der?

Ja det er jo bare å studere fem nye år… ingen problem.. jobbene står jo kø.. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor klager lærere og sykepleiere så voldsomt mye på jobben og på lønna? De visste vel hva jobben innebar og lønnsnivået før de valgte å utdanne seg til disse yrkene? Eller kommer det av at dette er kvinnedominernde yrker?

De som gikk inn i 12-timers arbeidsdag visste jo også hva de gikk til. Alle vanlige folk trenger en jobb for å tjene penger. Når man så er i arbeid ser man at det kan bli bedre vilkår, eller at vilkårene faktisk blir dårligere.

Vi hører mye fra sykepleiere og lærere fordi de er mange og de har en utdanning. Jobben deres blir sett på som samfunnsnyttig, men har ikke høy status. 

Anonymkode: 19b79...2d4

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Er du ny på forumet?

Det er mulig å søke opp de ørten andre trådene om samme tema.

Anonymkode: 0bda5...f45

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kvinneyrker som du sier, og kvinner klager mye. 

Anonymkode: c2986...7f1

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja det er jo bare å studere fem nye år… ingen problem.. jobbene står jo kø.. 

Da burde man vel gjøre bedre research før man velger å studere til lærer eller sykepleier da?

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Fordi det blir bare verre og verre og vanskeligere og vanskeligere. Kommuneøkonomien har gått til helvete og det spinkes og spares der de mest sårbare er: barn, eldre og syke.. 

Utgiftene til skole øker hvert år, også inflasjonsjustert. 

Anonymkode: c2986...7f1

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

De sykepleierene jeg kjenner, klager ikke på lønna.  Det er bemanningsittasjonen som er helt krise.  Det er ikke mulig å få tak i folk, sykepleiere gjør oppgaver til helsefagarbeidere ved underbemanning og får mindre tid til å svare pårørende ,legge dosett etc...Av og til er det nesten ikke vits i å ringe vikar siden de ikke har tid, mulighet, lyst etc...Kjempestor turnover og alltid dårlig bemanning i perioden ved oppsigelse/tiltredelse. 

Jeg kjenner knapt en sykepleier som hadde valgt høyere lønn contra flere hender, mindre sykefravær og god og strukturert arbeidshverdag

Endret av Laraa
  • Liker 7
  • Nyttig 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du får heller spørre deg selv om hva som skjer om ingen gidder å bli sykepleier eller lærer. Og nei, man vet faktisk ikke hvordan et yrke er før man har prøvd det. 

Anonymkode: 5c544...6eb

• Liker 8
  • Nyttig 6
Skrevet

Jeg er lærer og klager aldri på lønna. Det er det faktum at vi bruker så utrolig mye tid på andre ting enn undervisning (som dokumentasjon, oppfølging etc) som gnager. Det har forandret seg siden jeg begynte. 

Og sykepleiere klager fordi de som oftest jobber steder som er underbemannet, i tillegg til at de tjener dårlig sett ut fra utdanningslengde. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du får heller spørre deg selv om hva som skjer om ingen gidder å bli sykepleier eller lærer. Og nei, man vet faktisk ikke hvordan et yrke er før man har prøvd det. 

Anonymkode: 5c544...6eb

Rart dette bare gjelder de såkalte kvinneyrkene da?

AnonymBruker
Skrevet
Kålrota skrev (1 minutt siden):

Jeg er lærer og klager aldri på lønna. Det er det faktum at vi bruker så utrolig mye tid på andre ting enn undervisning (som dokumentasjon, oppfølging etc) som gnager. Det har forandret seg siden jeg begynte. 

Og sykepleiere klager fordi de som oftest jobber steder som er underbemannet, i tillegg til at de tjener dårlig sett ut fra utdanningslengde. 

De visste vel lønnsnivået før de valgte å studere?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns ikke de klager høyt nok. Det er høytidelig arbeidspress, fysisk tungt, psykisk tungt, liten tid til å jobbe med oppgaver som faktisk er faget, svært krevende pårørende/foreldre.. all ære!!

Anonymkode: a3617...b12

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvem klager spesielt mye nå da? Er selv lærer og opplever lite klager blant mine kollegaer. Når det er lønnsoppgjør tror jeg ikke sykepleiere eller lærere setter fingeren på det som kan gjøres bedre mer, enn andre yrkesgrupper. Det er to utfordrende yrker du drar frem som eksempler, noe regjeringen også har innsett med de nye tiltakene når detbgjelder problematferd blant elevene.  Det er en kjensgjerning at lønn ikke står i forhold til ansvar og utdanning. Det er ikke noe å krangle på. 

Anonymkode: 91f49...c1d

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er vel egentlig ikke interessert i svar, men jeg klager, i den grad jeg klager, blant annet fordi jobben har endret seg utrolig mye over kort tid. Jeg har jobbet i skolen i snart 11 år og elevmassen har endret seg noe til noe jeg knapt kan kjenne igjen. Kravene til meg, spesielt som kontaktlærer, har spesielt vokst seg større og større. Midt oppi dette har man gjerne tatt en mastergrad, fordi det ble et krav. Til tross for at jeg da kan skilte med tittelen lektor i norsk, er det ikke rettskriving eller leseopplæring som holder meg våken om natta (selv om mangt kan sies om utfordringene der òg), men det er ungdommer med selvmordstanker, foreldre som ikke følger opp, foreldre som er sinte for at jeg stiller krav til barna deres, jenter som selvskader og gutter med rusproblemer. For å nevne noen av de dessverre ikke sjeldne eksemplene. Hvorfor jeg ikke bare slutter? Det er vel fordi det er dette jeg er utdannet til i teorien. Fordi det er mange fine dager, gode kollegaer, nydelige og nysgjerrige ungdommer. Jeg vil gjøre jobben, men synes at jeg bør kompenseres i tråd med det den faktisk krever. Den kan prøve den som vil, som jeg pleier å si. Vi trenger flere lærere ❤️

Anonymkode: 0e4f9...e52

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...