Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 
jeg fant ut at jeg er gravid i uke 10-11 og drakk alkohol ved tre anledninger før dette. Ene var i uke 4, og en gang i uke 8 og 9. Drakk 7-8 enheter øl! Er så redd fosteret har tatt skade. Skjer selvfølgelig ikke igjen nå som jeg vet om det. Noen som har erfaringer med dette? Skal på tidlig ultralyd om et par uker. Vært på en allerede privat og det så bra ut, men man kan vel ikke se alt? Tenker kun på dette og vurderer abort :( 

Anonymkode: 79c7a...bb3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette går nok heit fint! Snakk med legen om du er bekymra 🙂 Ønsker deg alt godt! 

Frå https://www.helsenorge.no/gravid/gravid-og-alkohol/ 

"På den første svangerskapskontrollen din vil alkohol vere eit tema de snakkar om. Dersom du er bekymra fordi du drakk alkohol i tidleg i svangerskapet eller før du visste at du var gravid, bør du snakke med jordmor eller lege. Ikkje gå med bekymringa for deg sjølv, du er ikkje åleine om å vere i ein slik situasjon." 

• Hjerte 1
Skrevet

Ta det helt med ro. Dette skader ikke et normalt foster.

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg drikker aldri. Men det ble en kule da jeg var i uke 8 eller 9. Det er jo sånn som skjer og fet vil helst gå godt

• Hjerte 1
Skrevet

Det går nok mest sannsynlig helt fint. Veldig mange graviditeter er uplanlagt og du vil nok høre mange historier om folk som har drukket alkohol tidlig i graviditeten fordi de ikke visste at de var gravide 😅 selv var jeg på tidenes fyllesfest bare ett par dager før jeg stod med positiv test i hånda, og det gikk veldig fint tross alt 🤭❤️

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg drakk en hel russetid mens jeg var gravid, 14 uker på vei når jeg fant ut at jeg var gravid. Tok opp all alkoholen med legen, han var mer bekymret for p-pillene. Ungen er 18 år, meget oppegående uten noen skavanker 🙂

Anonymkode: 5f51d...f00

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en fyllekule før jeg viste jeg var gravid, drikker generelt sjeldent. Jeg synes barnet har trekk fra det som er omtalt som FAS og er dypt ulykkelig over situasjonen.

Anonymkode: facb9...5a9

Skrevet

De fleste har vel gjort dette (meg inkludert!) uten at barnet har tatt skade.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg hadde en fyllekule før jeg viste jeg var gravid, drikker generelt sjeldent. Jeg synes barnet har trekk fra det som er omtalt som FAS og er dypt ulykkelig over situasjonen.

Anonymkode: facb9...5a9

Har fått høre av lege at det skal mye til at de får FAS. Tenker mer på FASD eller at de får plager senere i livet kognitivt.. men man vet jo aldri! 

AnonymBruker
Skrevet

Det går som regel bra men ingen her kan si med sikkerhet at det har gått bra med ditt foster. I første trimester er de veldig sensitive og utsatt, men likevel er det så mange som har gjort dette før deg så oddsen er god sånn sett.

Men alkohol er jo gift, så syns det er merkelig alle svarer så positivt til det. Ingen her som kan vite hvordan det har påvirket barnet ditt før det eventuelt er født. 

Anonymkode: 7dbd9...12a

AnonymBruker
Skrevet
Linola skrev (9 timer siden):

Har fått høre av lege at det skal mye til at de får FAS. Tenker mer på FASD eller at de får plager senere i livet kognitivt.. men man vet jo aldri! 

Det er ingen garanti for at det skal mye til. Med noen er det en fyllekule i feil uke de er veldig utsatt for ytre påkjenninger, noen andre treffer på en annen tid eller rett og slett har mer flaks. Det som er med graviditet. Man vet aldri om den ene botoxen eller den ene fyllekulen ødela noe. Derfor frarådes alt som ikke er bra for barnet og som ikke er forsket nok på, for man skal ikke ta sjanser. Er alltid noen det skjer med. 

Anonymkode: 7dbd9...12a

• Hjerte 1
Skrevet

Det du skal gjøre er å snakke med legen din, der får du det beste svaret. Ikke på Kvinnegudien. Vi er veldig mange som har tatt en fest eller to før vi oppdaga at vi var gravide. Dette går nok bra, slik det også gjorde for meg. ❤️❤️

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg drakk en hel russetid mens jeg var gravid, 14 uker på vei når jeg fant ut at jeg var gravid. Tok opp all alkoholen med legen, han var mer bekymret for p-pillene. Ungen er 18 år, meget oppegående uten noen skavanker 🙂

Anonymkode: 5f51d...f00

Og hvor godt går det på skolen? 

Anonymkode: 45ed2...566

AnonymBruker
Skrevet

Tenker at dette burde du snakke med fastlegen din eller annet helsepersonell om du er så ekstremt redd for at fosteret er skadet. 

Det å skrive på kvinneguiden om du er genuint redd, er noe jeg synes er litt rart. 

Anonymkode: 2262c...75e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De fleste vil svare at det "går jo bra", mange har gjort det før og "det gikk bra da". Hvis det alltid går så bra, hvorfor er det alltid et tema på f.eks ultralyd eller undersøkelse hos legen? Går det alltid bra siden vi aldri hører om noen det ikke gikk bra med? Og blir det gjort noen undersøkelser på de barna der mor drakk alkohol i svangerskapet? (Nå tenker jeg på de som har drukket et par ganger, ikke rusmisbrukere som har en litt annen forutsetning)

Anonymkode: 68035...2ed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...