Diry72 Skrevet 24. juli #21 Skrevet 24. juli Rapporter det inn. Alle disse her inne som sier du ikke skal bry deg, drit i de. Du gjør det rette. 1 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli #22 Skrevet 24. juli Jeg skjønner ikke hvorfor folk biter på og kaller dette trygdesvindel. Har hun fullført arbeidsavklaringspenger perioden og vist varig nedsatt inntektsevne , og fått klarsignal fra nav og uavhengig nav lege om og søke uføretrygd? Har hun fått innvilget trygd allerede siden hun har svindlet? Anonymkode: 07e4d...07b 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli #23 Skrevet 24. juli Diry72 skrev (6 timer siden): Rapporter det inn. Alle disse her inne som sier du ikke skal bry deg, drit i de. Du gjør det rette. Rapportere inn hva, og til hvem? har hun fått innvilget uføretrygd og svindlet noen? Fullført arbeidsavklaring og arbeidsutprøving og over tid vist at hun har varig nedsatt inntektsevne? Har hun fått beskjed av nav og nav sin lege om og søke uføretrygd? hvis hun bare har vært hos en lege og fått en diagnose har hun jo en veldig lang vei og gå, mange år med arbeidsutprøving og besøk hos spesialist før hun eventuelt havner hos en uavhengig lege hos nav. Inntil hun har overbevist alle disse om mangel på inntektsevne har hun jo ikke svindlet til seg noe. det er så åpenbart at hi enten er tull, eller skrevet av en total uvitende som tror at diagnose fra en lege fører til uføretrygd. Derfor bør ts drite i det. Ts gjør ikke det rette, for det finnes ingen svindel og melde fra om. Anonymkode: 07e4d...07b 3
AnonymBruker Skrevet 24. juli #24 Skrevet 24. juli Jeg skjønner deg godt TS. Men hva skal man gjøre? Trygd er til de som ikke har inntektsevne, uansett diagnose. Har han ikke inntektsevne så kvalifiserer han til trygd, enten man liker det eller ikke. Anonymkode: 14055...8bf
Chantielle Skrevet 24. juli #25 Skrevet 24. juli Ryddet for innhold fra ekstern side. Chantielle mod.
AnonymBruker Skrevet 24. juli #26 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (17 timer siden): Det er vel lov når de har bedre perioder? Anonymkode: 41f9d...e3f Hvis den uføretrygdede rapporterer det til NAV, ja, så er det lov å jobbe det man orker. Men i ts sitt tilfelle virker ikke denne personen som den ærlige typen, og vil nok ev jobbe svart, uten å oppgi noe som helst noe sted. Verken til NAV eller skatteetaten... Anonymkode: d2fe0...46d
mommyaka Skrevet 24. juli #27 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg kan med 100% sikkerhet bekrefte at det TS beskriver foregår. (Dere skjønner sikkert hva jeg mener når jeg sier jeg er 100% sikker) En som står meg svært nær gjorde akkurat dette. Hen hadde fått seg kjæreste på den andre siden av jorden, og ville flytte dit. Men hvordan få til det rent økonomisk? Svaret: uføretrygd. Hen leste seg opp på regelverk og praksis. Valget falt på en psykisk diagnose. Hen gikk gjennom hele løpet fra sykmelding til aap før uføretrygd ble innvilget 3,5 år etter første sykmelding. Hen spilte rollen så godt at både fastlege og spesialisthelsetjeneste fastlo tidlig at her var uføretrygd eneste utvei. Derfra og inn var det plankekjøring. Det var bare å følge den vel oppgåtte stien og gjøre det loven krever (det er langt mindre enn folk fleste tror) Hen flyttet umiddelbart til sin kjæreste da uførevedtaket var i boks og lever der den dag i dag. Lykkelig. Er det mulig for utenforstående å få vedtaket omgjort? Nei. Det norske regelverket er lagt opp slik at dette ikke er mulig i uføresaker. Anonymkode: 10b14...988 Vet du hva...da e faktisk person syk..i hode ..om de frivillige går igjennom alt dette for å få pengene . Vi som går på aap og de som er uføretrygdet vet hvor jævli denne tiden er. Oh hvor mye man no igjennom..ingen normalt person går igjennom dette frivillig for å få pengene 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli #28 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvis den uføretrygdede rapporterer det til NAV, ja, så er det lov å jobbe det man orker. Men i ts sitt tilfelle virker ikke denne personen som den ærlige typen, og vil nok ev jobbe svart, uten å oppgi noe som helst noe sted. Verken til NAV eller skatteetaten... Anonymkode: d2fe0...46d Herregud, trenger ikke og rapportere inn noe som helst. Det er lov , og det oppfordres til, og jobbe så mye man klarer. og jobbe svart og tjene over beløpet for småjobber er alltid ulovlig , ingenting med ufør eller ikke og gjøre. Ja, hvis personen gjør det kan det meldes til skattedirektoratet. Hva har det med legen og diagnosen og gjøre? Anonymkode: 07e4d...07b 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli #29 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg kan med 100% sikkerhet bekrefte at det TS beskriver foregår. (Dere skjønner sikkert hva jeg mener når jeg sier jeg er 100% sikker) En som står meg svært nær gjorde akkurat dette. Hen hadde fått seg kjæreste på den andre siden av jorden, og ville flytte dit. Men hvordan få til det rent økonomisk? Svaret: uføretrygd. Hen leste seg opp på regelverk og praksis. Valget falt på en psykisk diagnose. Hen gikk gjennom hele løpet fra sykmelding til aap før uføretrygd ble innvilget 3,5 år etter første sykmelding. Hen spilte rollen så godt at både fastlege og spesialisthelsetjeneste fastlo tidlig at her var uføretrygd eneste utvei. Derfra og inn var det plankekjøring. Det var bare å følge den vel oppgåtte stien og gjøre det loven krever (det er langt mindre enn folk fleste tror) Hen flyttet umiddelbart til sin kjæreste da uførevedtaket var i boks og lever der den dag i dag. Lykkelig. Er det mulig for utenforstående å få vedtaket omgjort? Nei. Det norske regelverket er lagt opp slik at dette ikke er mulig i uføresaker. Anonymkode: 10b14...988 Siden vi sikkert skjønner hva du mener når du sier at du er 100% sikker, så snakker du om deg selv? så du spilte psykisk syk i 4,5 år, uten og på noen måte og være psykisk syk? Sikker? For det høres litt sykt ut. hvilket land var dette? Er vel begrenset hva man får utenfor eøs, men det er vel et lavkostland. Jeg tenker Norge har råd til og uføretrygde sånne kokko tilfeller uansett. Hvem ville hatt deg som kollega? Anonymkode: 07e4d...07b 3
AnonymBruker Skrevet 24. juli #30 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Herregud, trenger ikke og rapportere inn noe som helst. Det er lov , og det oppfordres til, og jobbe så mye man klarer. og jobbe svart og tjene over beløpet for småjobber er alltid ulovlig , ingenting med ufør eller ikke og gjøre. Ja, hvis personen gjør det kan det meldes til skattedirektoratet. Hva har det med legen og diagnosen og gjøre? Anonymkode: 07e4d...07b "Ikke rapportere noe som helst"? Du er jo helt på jordet. Har du egentlig satt deg inn i regelverket? Du svarer som om du ikke har peiling. Selvsagt skal NAV vite hva en person på uføretrygd tjener i arbeid! De trekker så og så mange prosent av uføretrygden, avhengig av arbeidsinntekten din. Man kan tjene av arbeid inntil 0.4 G (Grunnbeløp) uten at det blir avkortning i uføretrygden, men går man over dette, skal det rapporteres til NAV og de vil trekke deg i trygden. Jeg sjekket flere sider hos NAV nå, og det står der. Men jeg gidder ikke linke, for den infoen kan du få lov til å søke opp selv. Anonymkode: d2fe0...46d
AnonymBruker Skrevet 24. juli #31 Skrevet 24. juli Enig med TS her. Jeg vet også at dette skjer. Jeg har en bekjent som ikke taklet småbarnslivet og fikk stilt ME diagnose. Ingen definitive tester viser dette, men vedkommende var aktiv i alle forum hen fant for å lese om andres symptomer, og løp til legen i ett med samme beskrivelser. Endte på trygd da helsevesenet til slutt ikke har andre alternativ. Hen var på arbeidsutprøving, men dette gikk i stor grad ut på selvrapportering. Hen ringte seg syk de fleste dager, gikk hjem før tiden osv, og fikk da en rapport som sier at hen ikke kan stå i jobb. Jeg kunne også klart det skuespillet der. En nabo har også trygd, som hun selv har fortalt er på feil grunnlag. Hun fikk det etter et sammenbrudd, men kom seg relativt kort tid etter og kunne ha jobbet i mange år. Hun er livredd å oppsøke lege for andre ting, tilfelle de finner ut hvor frisk hun er og melder fra. Hun bruker legevakt online i nøden, bestiller tester hjem for vitaminmangler osv- alt for å unngå fastlegen . Flertallet har en kamp for å få trygd, men noen klarer å surfe gjennom systemet på falskt grunnlag, og da kan man melde fra. Anonymkode: 2150d...a3f 3
mommyaka Skrevet 24. juli #32 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Enig med TS her. Jeg vet også at dette skjer. Jeg har en bekjent som ikke taklet småbarnslivet og fikk stilt ME diagnose. Ingen definitive tester viser dette, men vedkommende var aktiv i alle forum hen fant for å lese om andres symptomer, og løp til legen i ett med samme beskrivelser. Endte på trygd da helsevesenet til slutt ikke har andre alternativ. Hen var på arbeidsutprøving, men dette gikk i stor grad ut på selvrapportering. Hen ringte seg syk de fleste dager, gikk hjem før tiden osv, og fikk da en rapport som sier at hen ikke kan stå i jobb. Jeg kunne også klart det skuespillet der. En nabo har også trygd, som hun selv har fortalt er på feil grunnlag. Hun fikk det etter et sammenbrudd, men kom seg relativt kort tid etter og kunne ha jobbet i mange år. Hun er livredd å oppsøke lege for andre ting, tilfelle de finner ut hvor frisk hun er og melder fra. Hun bruker legevakt online i nøden, bestiller tester hjem for vitaminmangler osv- alt for å unngå fastlegen . Flertallet har en kamp for å få trygd, men noen klarer å surfe gjennom systemet på falskt grunnlag, og da kan man melde fra. Anonymkode: 2150d...a3f Da er de syke nok..i hode 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli #33 Skrevet 24. juli Tror mange følte seg truffet her, og kan kjenne på bekymring rundt at folk muligens tenker det samme om dem. Det finnes det sikkert folk som gjør, men de skal man drite i! Jeg har stor respekt for alle som har uføretrygd, med unntak av tilfeller hvor man er nært nok på til å vite at de svindler nav. Jeg kjenner selv et tilfelle. Det betyr ikke at jeg legger meg opp i alle andres forhold med nav, eller lar meg selv avgjøre hvor syk noen andre *egentlig er*. Tilfellet jeg kjenner til kan sammenlignes med å bli ufør fordi man er blind, men likevel kjøre bil. Så opplagt er det for de som møter på han. Ironisk nok støtter jeg 100% at vedkommende skal holde seg vekk fra arbeidslivet, da den riktige diagnosen nok ville vært relatert til sosiopati. Mulig legene har forstått dette også. Jeg har selv vært på aap i 6 år før jeg var tilbake i 80% jobb. Nav selv sykeliggjorde meg hele tiden, og nevnte flere ganger i året f.o.m år 2 at vi måtte begynne å se på uføresøknad (istedet for arbeidsrettede tiltak, som jeg ønsket). Alt av utprøving er basert på dine egne handlinger og ord, så det er lett å manipulere hvis man vil, spesielt om sykdommen er psykisk. Så jeg tviler ikke på at ts vet hva denne personen driver med. Anonymkode: c35e1...aed 3
AnonymBruker Skrevet 24. juli #34 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (40 minutter siden): "Ikke rapportere noe som helst"? Du er jo helt på jordet. Har du egentlig satt deg inn i regelverket? Du svarer som om du ikke har peiling. Selvsagt skal NAV vite hva en person på uføretrygd tjener i arbeid! De trekker så og så mange prosent av uføretrygden, avhengig av arbeidsinntekten din. Man kan tjene av arbeid inntil 0.4 G (Grunnbeløp) uten at det blir avkortning i uføretrygden, men går man over dette, skal det rapporteres til NAV og de vil trekke deg i trygden. Jeg sjekket flere sider hos NAV nå, og det står der. Men jeg gidder ikke linke, for den infoen kan du få lov til å søke opp selv. Anonymkode: d2fe0...46d Ja, jeg har satt meg godt inn i regelverket. Ja, de trekker prosent ut i fra kompensasjonsgraden på beløpet over 0,4 G i årsinntekt. NAV og stortinget vil jeg at jeg skal jobbe det jeg klarer, jeg betaler mer skatt og mottar mindre trygd. Hva er problemet? hva var det som skulle rapporters? Anonymkode: 07e4d...07b
AnonymBruker Skrevet 24. juli #35 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg har et nært familiemedlem som er svært manipulativ. Hen har klart å få en diagnose som vil gi uføre. Men for alle oss rundt er det helt tydelig at hen ikke har den diagnosen, ikke en gang noe i nærheten. Hen har lest seg godt opp for å kunne gi legen de svarene hen trenger for å stille diagnosen. Men hen har 100% arbeidskapasitet og vel så det. Jeg føler det er kriminelt å sitte å se på at dette skjer, men finnes det noen mulighet for å melde fra om dette? Ser nav har et skjema for å melde fra om trygdesvindel, men hen har jo fått stilt denne diagnosen, så på en måte er det vel ikke helt riktig, eller? Noen som har gjort dette før? Anonymkode: 0a39e...78b Ja, jeg har meldt trygdesvindel til NAV. Sendte anonym brevpost. Jeg tror ikke noe ble gjort, men jeg har i alle fall varslet. Anonymkode: bf6dc...48f 3
AnonymBruker Skrevet 24. juli #36 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Tror mange følte seg truffet her, og kan kjenne på bekymring rundt at folk muligens tenker det samme om dem. Det finnes det sikkert folk som gjør, men de skal man drite i! Jeg har stor respekt for alle som har uføretrygd, med unntak av tilfeller hvor man er nært nok på til å vite at de svindler nav. Jeg kjenner selv et tilfelle. Det betyr ikke at jeg legger meg opp i alle andres forhold med nav, eller lar meg selv avgjøre hvor syk noen andre *egentlig er*. Tilfellet jeg kjenner til kan sammenlignes med å bli ufør fordi man er blind, men likevel kjøre bil. Så opplagt er det for de som møter på han. Ironisk nok støtter jeg 100% at vedkommende skal holde seg vekk fra arbeidslivet, da den riktige diagnosen nok ville vært relatert til sosiopati. Mulig legene har forstått dette også. Jeg har selv vært på aap i 6 år før jeg var tilbake i 80% jobb. Nav selv sykeliggjorde meg hele tiden, og nevnte flere ganger i året f.o.m år 2 at vi måtte begynne å se på uføresøknad (istedet for arbeidsrettede tiltak, som jeg ønsket). Alt av utprøving er basert på dine egne handlinger og ord, så det er lett å manipulere hvis man vil, spesielt om sykdommen er psykisk. Så jeg tviler ikke på at ts vet hva denne personen driver med. Anonymkode: c35e1...aed Det er mulig ts vet hva denne personen driver med, men ut i fra hi er det ikke begått noen trygdesvindel . Hadde en nabo for mange år siden som var uføretrygdet og fortalte at han løyet på seg psykisk sykdom. Han løy så godt at han hadde hjemmebesøk av psykiatrisk sykepleier 3 ganger i uken, og minst en gang i måneden måtte vi ringe politiet fordi han klikka i bakgården. Jeg mistenker at han faktisk var veldig psykisk syk og umulig kunne fungert i ordinært arbeid , men ikke klarte og se det selv. Hvis han snakket sant var det imponerende godt spilt og stor innsats for og få uføretrygd. enig i at aap fungerer dårlig, og at mange uføre kunne fungert i jobb med bedre tilrettelegging. Anonymkode: 07e4d...07b
AnonymBruker Skrevet 24. juli #37 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (9 timer siden): Enig med TS her. Jeg vet også at dette skjer. Jeg har en bekjent som ikke taklet småbarnslivet og fikk stilt ME diagnose. Ingen definitive tester viser dette, men vedkommende var aktiv i alle forum hen fant for å lese om andres symptomer, og løp til legen i ett med samme beskrivelser. Endte på trygd da helsevesenet til slutt ikke har andre alternativ. Hen var på arbeidsutprøving, men dette gikk i stor grad ut på selvrapportering. Hen ringte seg syk de fleste dager, gikk hjem før tiden osv, og fikk da en rapport som sier at hen ikke kan stå i jobb. Jeg kunne også klart det skuespillet der. En nabo har også trygd, som hun selv har fortalt er på feil grunnlag. Hun fikk det etter et sammenbrudd, men kom seg relativt kort tid etter og kunne ha jobbet i mange år. Hun er livredd å oppsøke lege for andre ting, tilfelle de finner ut hvor frisk hun er og melder fra. Hun bruker legevakt online i nøden, bestiller tester hjem for vitaminmangler osv- alt for å unngå fastlegen . Flertallet har en kamp for å få trygd, men noen klarer å surfe gjennom systemet på falskt grunnlag, og da kan man melde fra. Anonymkode: 2150d...a3f Skulle tro det var samme person vi snakker om.. Hen har det som plommen i egget. Samboer tjener godt og de har kjøpt seg et hus, og har relativt ny bil, og er økonomisk like godt stilt som min husstand, tross for at vi er 2 i 100% jobb. Hen har ingen økonomisk motivasjon for å ha en jobb, men vil selvfølgelig ha mest mulig penger også. Dere som mener at dette ikke skjer er greit naive, beklager.. Dette er et stort samfunnsproblem.. Anonymkode: 0a39e...78b 3
AnonymBruker Skrevet 25. juli #38 Skrevet 25. juli AnonymBruker skrev (13 timer siden): Skulle tro det var samme person vi snakker om.. Hen har det som plommen i egget. Samboer tjener godt og de har kjøpt seg et hus, og har relativt ny bil, og er økonomisk like godt stilt som min husstand, tross for at vi er 2 i 100% jobb. Hen har ingen økonomisk motivasjon for å ha en jobb, men vil selvfølgelig ha mest mulig penger også. Dere som mener at dette ikke skjer er greit naive, beklager.. Dette er et stort samfunnsproblem.. Anonymkode: 0a39e...78b Jeg tror det du beskriver skjer dessverre. problemet med hi og ts sin situasjon er at det ikke har skjedd noen verdens ting ennå. Anonymkode: 07e4d...07b
AnonymBruker Skrevet 25. juli #39 Skrevet 25. juli Fountaine skrev (På 24.7.2025 den 0.24): Men for å få uføretrygd må man først på arbeidsavklaringspenger i mange år samtidig som man må i ulike behandlinger og tiltak via NAV. Så det er ekstremt vanskelig å late som man har en diagnose i løpet av 5+ år. Jeg gikk rett fra sykemeldt til ufør, så det kan gå an. Anonymkode: 9ecff...ef8
AnonymBruker Skrevet 25. juli #40 Skrevet 25. juli AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg gikk rett fra sykemeldt til ufør, så det kan gå an. Anonymkode: 9ecff...ef8 Men du bør vel ha en skikkelig diagnose for og få det til, min samboer har ms og jobber nå 50%, men vet ikke selv hvor lenge hen orker det pga sykdommen Anonymkode: 808be...c6b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå