AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:58 #1 Skrevet onsdag kl 17:58 Jeg har et nært familiemedlem som er svært manipulativ. Hen har klart å få en diagnose som vil gi uføre. Men for alle oss rundt er det helt tydelig at hen ikke har den diagnosen, ikke en gang noe i nærheten. Hen har lest seg godt opp for å kunne gi legen de svarene hen trenger for å stille diagnosen. Men hen har 100% arbeidskapasitet og vel så det. Jeg føler det er kriminelt å sitte å se på at dette skjer, men finnes det noen mulighet for å melde fra om dette? Ser nav har et skjema for å melde fra om trygdesvindel, men hen har jo fått stilt denne diagnosen, så på en måte er det vel ikke helt riktig, eller? Noen som har gjort dette før? Anonymkode: 0a39e...78b 4
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:03 #2 Skrevet onsdag kl 18:03 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har et nært familiemedlem som er svært manipulativ. Hen har klart å få en diagnose som vil gi uføre. Men for alle oss rundt er det helt tydelig at hen ikke har den diagnosen, ikke en gang noe i nærheten. Hen har lest seg godt opp for å kunne gi legen de svarene hen trenger for å stille diagnosen. Men hen har 100% arbeidskapasitet og vel så det. Jeg føler det er kriminelt å sitte å se på at dette skjer, men finnes det noen mulighet for å melde fra om dette? Ser nav har et skjema for å melde fra om trygdesvindel, men hen har jo fått stilt denne diagnosen, så på en måte er det vel ikke helt riktig, eller? Noen som har gjort dette før? Anonymkode: 0a39e...78b Slutt å sitte å føle. Dette angår ikke deg. Du driver med bygdesladder og gapestokk av verste sort. Anonymkode: 8f586...5c1 29 5
Jadaomatte Skrevet onsdag kl 18:04 #3 Skrevet onsdag kl 18:04 (endret) Ingen diagnoser som automatisk gjør en ufør. Det er arbeidskapasiteten som gjelder. Personen kan slite mer en hva du vet, ikke alt alle vil snakke om. Og om du har slike fordommer, så hadde jeg bare latt deg tro hva du ville om meg. Tror legen vet mer om dette en deg, men bare meld fra men ikke forvent noe. Men arbeider han mye svart, så ville jeg ha meldt fra. Ikke for småpenger, men enkelte jobber for 100.000 vis, og det er overhodet ikke greit. Endret onsdag kl 18:07 av Jadaomatte 14 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:09 #4 Skrevet onsdag kl 18:09 Mange med fibromyalgi er uføre, men mange jobber og trener også. Det er forskjellig hvor ille det er fra person til person. Selv har jeg fibromyalgi og forkalkning I flere ledd, sterkt plaget med senebetennelse flere steder kronisk og sterk astma. Jobber 80% og holder meg aktiv. Vinteren er helt grusom når det kommer til smerter, men jeg nekter å bli ufør. Anonymkode: 41f9d...e3f 4
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:15 #5 Skrevet onsdag kl 18:15 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg har et nært familiemedlem som er svært manipulativ. Hen har klart å få en diagnose som vil gi uføre. Men for alle oss rundt er det helt tydelig at hen ikke har den diagnosen, ikke en gang noe i nærheten. Hen har lest seg godt opp for å kunne gi legen de svarene hen trenger for å stille diagnosen. Men hen har 100% arbeidskapasitet og vel så det. Jeg føler det er kriminelt å sitte å se på at dette skjer, men finnes det noen mulighet for å melde fra om dette? Ser nav har et skjema for å melde fra om trygdesvindel, men hen har jo fått stilt denne diagnosen, så på en måte er det vel ikke helt riktig, eller? Noen som har gjort dette før? Anonymkode: 0a39e...78b Tror du skal bare droppe dette, siden diagnose er satt, men begynner personen å jobbe mer enn et par timer i uken, hadde jeg meldt i fra, bedre en som virkelig trenger uføretrygd får det isteden. Anonymkode: ab189...ab1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:24 #6 Skrevet onsdag kl 18:24 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Tror du skal bare droppe dette, siden diagnose er satt, men begynner personen å jobbe mer enn et par timer i uken, hadde jeg meldt i fra, bedre en som virkelig trenger uføretrygd får det isteden. Anonymkode: ab189...ab1 Det er vel lov når de har bedre perioder? Anonymkode: 41f9d...e3f 2 4
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:07 #7 Skrevet onsdag kl 19:07 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Tror du skal bare droppe dette, siden diagnose er satt, men begynner personen å jobbe mer enn et par timer i uken, hadde jeg meldt i fra, bedre en som virkelig trenger uføretrygd får det isteden. Anonymkode: ab189...ab1 Mener du jobbe svart eller? Veldig merkelig kommentar. Selv om du mener svart, så kan men vel jobbe mer enn par timer i uken før det regnes som annet enn småjobber og skattepliktig. Anonymkode: 07e4d...07b 4
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:08 #8 Skrevet onsdag kl 19:08 Ingen får uføretrygd på grunn av diagnose så du kan ta det helt med ro. Anonymkode: 07e4d...07b 4 3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:01 #9 Skrevet onsdag kl 20:01 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Ingen får uføretrygd på grunn av diagnose så du kan ta det helt med ro. Anonymkode: 07e4d...07b En diagnose/sykdom gir grunnlag for å søke uføretrygd jo. Men her er diagnosen stilt på helt feil grunnlag. Jo, dere kan mene at det ikke er alt vi vet, men dette er nærmeste familie (dog ikke i samme husstand), hen har alltid manipulert alt og alle, og har nå klart å manipulere legen til å stille ønsket diagnose(en årelang prossess). Dette skryter hen høylytt av foran alt og alle, samtidig som hen skryter av å gjøre alle de tingene hen ikke ville vært i stand til å gjøre med den aktuelle diagnosen. Ja, jeg kan godt bare la det gå, men dette er misbruk av et allerede presset system. Samtidig går dette ut over barn i den husstanden. Og jeg syntes det er fullstendig feil å sitte å se på dette. Det eneste jeg egentlig lurer på er om det kun er nav man kan melde slik til, eller om det kan meldes andre plasser? Alt for mange misbruker systemet, og det går utover oss alle.. Anonymkode: 0a39e...78b 2 1 1
Fountaine Skrevet onsdag kl 22:09 #10 Skrevet onsdag kl 22:09 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tror du skal bare droppe dette, siden diagnose er satt, men begynner personen å jobbe mer enn et par timer i uken, hadde jeg meldt i fra, bedre en som virkelig trenger uføretrygd får det isteden. Anonymkode: ab189...ab1 Man kan jobbe så mye man vil ved siden av uføretrygd men det blir trekt en del av trygden men man tjener fortsatt på det. Hvorfor skal noen melde fra fordi en person med uføretrygd jobber mer enn et par timer i uken? 4
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 22:20 #11 Skrevet onsdag kl 22:20 Du kan varsle kommunelegen eller statsforvalter, om at legen setter feilaktige diagnoser. Anonymkode: 84812...2c3 2
Fountaine Skrevet onsdag kl 22:24 #12 Skrevet onsdag kl 22:24 Men for å få uføretrygd må man først på arbeidsavklaringspenger i mange år samtidig som man må i ulike behandlinger og tiltak via NAV. Så det er ekstremt vanskelig å late som man har en diagnose i løpet av 5+ år. 3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 22:27 #13 Skrevet onsdag kl 22:27 Jadaomatte skrev (4 timer siden): Ingen diagnoser som automatisk gjør en ufør. Det er arbeidskapasiteten som gjelder. Personen kan slite mer en hva du vet, ikke alt alle vil snakke om. Og om du har slike fordommer, så hadde jeg bare latt deg tro hva du ville om meg. Tror legen vet mer om dette en deg, men bare meld fra men ikke forvent noe. Men arbeider han mye svart, så ville jeg ha meldt fra. Ikke for småpenger, men enkelte jobber for 100.000 vis, og det er overhodet ikke greit. Jo det er det! Mange må få ufør i bunn for å.kunne stå litt i jobb. Anonymkode: b83cf...a5f
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 22:30 #14 Skrevet onsdag kl 22:30 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har et nært familiemedlem som er svært manipulativ. Hen har klart å få en diagnose som vil gi uføre. Men for alle oss rundt er det helt tydelig at hen ikke har den diagnosen, ikke en gang noe i nærheten. Hen har lest seg godt opp for å kunne gi legen de svarene hen trenger for å stille diagnosen. Men hen har 100% arbeidskapasitet og vel så det. Jeg føler det er kriminelt å sitte å se på at dette skjer, men finnes det noen mulighet for å melde fra om dette? Ser nav har et skjema for å melde fra om trygdesvindel, men hen har jo fått stilt denne diagnosen, så på en måte er det vel ikke helt riktig, eller? Noen som har gjort dette før? Anonymkode: 0a39e...78b Hva søren vet vel du om hva personen har eller ikke? Har du bevis? Er du 100000% sikker? Ingen vet kordan det EGENTLIG går med meg. I put on a mask...! De ser meg på de gode dagene, eller så faker eg ett smil Anonymkode: e1018...0be 1
Fountaine Skrevet onsdag kl 22:42 #15 Skrevet onsdag kl 22:42 (endret) Ingen kan gå til legen og si noe fra en diagnose de har lest seg opp på og så sier legen ok da gir jeg deg uføretrygd i dag resten av livet. 😂😂 Det er nok ikke så enkelt. Endret onsdag kl 22:59 av Fountaine 3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 22:53 #16 Skrevet onsdag kl 22:53 Det kan være usynlig syk også? Jeg tror de fleste vil jobbe om de kan. Selv har jeg kronisk migrene og vonde, vonde dager hver uke. Jeg føler livet er ødelagt. Hvem vil vel ha ufør og ikke kunne kjøpe bolig eller ferie. (Jeg klarer ikke ferie da, men noen kan.) De fleste vil nok ha lønn som gjør at man slipper å snu på kronene. Mistenker du sterkt løgn, tipser du. Anonymkode: c741b...208 1 1
Fountaine Skrevet onsdag kl 23:07 #17 Skrevet onsdag kl 23:07 Det er tydelig at du ikke helt skjønner hvordan ulike sykdommer rammer hver enkelt. Selv om du ikke ser på en person at han har den diagnosen betyr ikke det at han ikke lider. Det skulle fantes en maskin som gjorde at man kunne bytte kropp og hjerne med hverandre så kanskje du hadde forstått bedre. 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 23:10 #18 Skrevet onsdag kl 23:10 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har et nært familiemedlem som er svært manipulativ. Hen har klart å få en diagnose som vil gi uføre. Men for alle oss rundt er det helt tydelig at hen ikke har den diagnosen, ikke en gang noe i nærheten. Hen har lest seg godt opp for å kunne gi legen de svarene hen trenger for å stille diagnosen. Men hen har 100% arbeidskapasitet og vel så det. Jeg føler det er kriminelt å sitte å se på at dette skjer, men finnes det noen mulighet for å melde fra om dette? Ser nav har et skjema for å melde fra om trygdesvindel, men hen har jo fått stilt denne diagnosen, så på en måte er det vel ikke helt riktig, eller? Noen som har gjort dette før? Anonymkode: 0a39e...78b Hva lever hen av nå? Sykepemger, AAP, lønn eller en kombinasjon? Det er en laaaang vei fra man får en diagnose til man får innvilget uføretrygd. Gjwnnomsnittlig er man 7 år på AAP først. Ville bare opplyse folk her om at man godt kan jobbe lovlig selv om man er syk. Man kan ha graderte sykemelding. Man kan jobbe inntil 60% og likevel få AAP for resten (faktisk kan man jobbe 80% og få AAP for resten, etter avtale med NAV), og man kan være delvis uføretrygdet. Man kan også jobbe selv om man er 100% uføretrygdet, det er helt lovlig. Men det gir selvfølgelig en reduksjon i trygdeutbetalingen. Dersom hen ikke har søkt uføretrygd ennå, kan du selvsagt ikke tipse noen om trygdesvindel, for hen har ikke svindlet ennå. Anonymkode: cf2a3...fda 1 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 01:30 #19 Skrevet torsdag kl 01:30 Jeg kan med 100% sikkerhet bekrefte at det TS beskriver foregår. (Dere skjønner sikkert hva jeg mener når jeg sier jeg er 100% sikker) En som står meg svært nær gjorde akkurat dette. Hen hadde fått seg kjæreste på den andre siden av jorden, og ville flytte dit. Men hvordan få til det rent økonomisk? Svaret: uføretrygd. Hen leste seg opp på regelverk og praksis. Valget falt på en psykisk diagnose. Hen gikk gjennom hele løpet fra sykmelding til aap før uføretrygd ble innvilget 3,5 år etter første sykmelding. Hen spilte rollen så godt at både fastlege og spesialisthelsetjeneste fastlo tidlig at her var uføretrygd eneste utvei. Derfra og inn var det plankekjøring. Det var bare å følge den vel oppgåtte stien og gjøre det loven krever (det er langt mindre enn folk fleste tror) Hen flyttet umiddelbart til sin kjæreste da uførevedtaket var i boks og lever der den dag i dag. Lykkelig. Er det mulig for utenforstående å få vedtaket omgjort? Nei. Det norske regelverket er lagt opp slik at dette ikke er mulig i uføresaker. Anonymkode: 10b14...988 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 02:41 #20 Skrevet torsdag kl 02:41 Synd med utnytting. Ødelegger for dem som faktisk trenger ufør Anonymkode: 44a19...4ff 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå