Gå til innhold

Flere som synes det blir/ble en stor overgang at barnet MÅ på skolen hver dag? Fra barnehage

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er vant til å ha litt frihet.. dra til familien min som bor 2 timer unna i hverdagene osv. Jeg jobber natt med en del fri, så det har gått fint.

Nå begynner 6 åringen i 1 klasse i august, og jeg tenker på at man blir så låst. 

Merkelig at hun MÅ gå mandag til fredag hver eneste dag fra kl 830, ellers blir det fravær... Slite henne opp fordi hun må. hva tenker dere?

Anonymkode: ef81f...b16

• Liker 5
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det ble en stor overgang fra korte dager og mye fri , savnet der at vi bare kunne reise når det øssset oss 

Anonymkode: 81742...c01

• Liker 10
Skrevet

selvsagt er det overgang men de slites ikke akkurat ut av det, det er få timer skole og mye lek og gøy på sfo. Alle andre har klart det før ditt barn og i de fleste andre land har de mye lenger skoledager..  ikke la din holdning smitte over på barnet som nok gleder seg til å begynne på skolen. 

• Liker 32
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Du får ta ansvaret for opplæringen selv og ha hjemmeskole, da.

Anonymkode: 261b5...987

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er stor overgang helt enig med deg der. Vi tenker å ha full barnehageplass fra 8.00 til 15.30 siste året så barnet venner seg til rutine osv ellers kan det bli ekstremt tøft for ungen å plutselig MÅ på skolen hver dag. Nå har vi bare noen dager i uken og ikke så nøye på levering bare barnet kommer i ca frokost tiden. Henter også forholdsvis tidlig.

Du kan jo vurdere hjemmeundervisning hvis det er noe du har mulighet til.

Anonymkode: 6c489...f5d

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hjemmeundervisning ser jeg flere nevner her. Mine barn elsker skolen sin. Alle fine vennskap de har fått og så mye lek og læring. Skoledagen er ikke så lang heller. Tenk på det fine samholdet barna går glipp av med hjemmeskole.

Anonymkode: cd6d2...adb

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Det er sånn skolen har fungert i alle år. Skulle alle tatt «fri» når de ville ville det vært store hull i læringsprosessen og umulig for lærere og følge opp de elevene. Undervisningen til 1 klassingene varer ofte til 12-13 så hvis du ikke må bruke sfo har barnet enda mye fritid igjen. Ikke enkelt å reise men sånn er det bare, da må reiser planlegges i skolens ferier. Og det er mange ferie uker og ta av. 

Anonymkode: 9f968...6c6

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner hva du mener, ts! Jeg har vært student i barnets bhg-år. Vi har hatt en veldig fleksibel hverdag, reist mye til besteforeldre osv. Tenker det kommer til å gå fint, man må bare bli "vant" til det 😊

Anonymkode: 681d2...a25

• Liker 4
Skrevet

Skjønner at du synes det er vanskelig, husker det var en heftig overgang for oss også. Men! Det er noe fint i det også. De lærer at ting må gjøres selvom man ikke har så innmari lyst, ansvarsfølelse, mestring, fellesskap, at tid er viktig.. tenker det er bedre verdier enn å sove lenge bare fordi man er trøtt. Og ja, de er små, men barn som er enda yngre har flere krav. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Har alltid hatt samme holdninger til bhg som skole. Man må jo gå med mindre man er skikkelig sjuk. Vi tar ikke "kosedager", det kan bli en dårlig vane. Venninnen min har gitt barnet det hele bhg og nå fortsatte det hele første året på skole. Det må jo skape trøbbel for dem etter hvert med så mye tullefravær??

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Synes du får mye «ta deg sammen» i den tråden her HI ♥️ Jeg forstår deg godt og er helt enig. Synes det var en stor overgang. Elsket å kunne ha fri med barna, dra på ferie når vi ville, late morgener. Barna har ikke hatt sfo, og på den måten har vi fått mange fine ettermiddager allikevel. Men ja, jeg savner friheten fra bhgtida 😊

Anonymkode: 83061...205

• Liker 4
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Barnet tar ikke ting ut i barnehagen. Barnet tilpasser seg i barnehagen. Ligger framme i utvikling. Barnet fungerer godt sosialt.  Barnet er selvstendig. 

Jeg står fast på 50% hjemmeundervisning. 

Jeg mener barnet lærer mer hjemme med én til én undervisning 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 2144e...994

AnonymBruker
Skrevet

Ja det er en stor overgang.

For barnets skyld håper jeg du sender henne på skolen hver dag. Det er viktig for både læring og det sosiale.

Lykke til med oppstart!

Hilsen lærer.

Anonymkode: 69255...e7b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Vi er vant til å ha litt frihet.. dra til familien min som bor 2 timer unna i hverdagene osv. Jeg jobber natt med en del fri, så det har gått fint.

Nå begynner 6 åringen i 1 klasse i august, og jeg tenker på at man blir så låst. 

Merkelig at hun MÅ gå mandag til fredag hver eneste dag fra kl 830, ellers blir det fravær... Slite henne opp fordi hun må. hva tenker dere?

Anonymkode: ef81f...b16

Syns overgangen var stor ift levering. I bhg leverer man når det passer, alt fra 6.45 til 9. Nå må han på plass innen 8.30 og det er ikke bestandig like lett å komme seg ut døra med 3 barn alene. 

Anonymkode: 68fe2...cac

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Syns overgangen var stor ift levering. I bhg leverer man når det passer, alt fra 6.45 til 9. Nå må han på plass innen 8.30 og det er ikke bestandig like lett å komme seg ut døra med 3 barn alene. 

Anonymkode: 68fe2...cac

Med planlegging burde det ikke være noe problem, men det forutsetter også at alle står opp i god tid. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Merket ikke noe til overgangen fordi min var i bhg hver dag men skjønner godt at det blir en overgang for dere. 

Her på skolen kan man ta fri når man vil og så mye man vil virker det som. Så hvis de andre i klassen tar mye fri, så kan dere fortsette å ta en fridag innimellom. Det er ikke noe jeg/mitt barn har behov for, da jeg synes skolens ferier + elevfrie dager er mer enn nok fri.

Er glad de begynner kl, 9 her og ikke tidligere. 

Vær obs på at regler for fri fra skole varierer vilt mye, enkelte skoler gir overhode ikke fri, utenom begravelser (info fra kG)

Skoledagene er uansett korte de første årene, og det er mye lek. Dette vil nok du merke mer enn barnet!

Anonymkode: fcbeb...474

Skrevet

Å begynne på skolen er jo en overgang for alle barn. Det er jo veldig stas og de aller fleste barna er superjlare for en ny fase i livet.  Bare pass på at det ikke skinner igjennom at du synes synd på henne fordi hun må på skolen. Det er DU som savner bhg-tiden, ikke hun.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Skjønner hva du tenker TS! Blir trist av tanken, men samtidig kan jeg kose meg hjemme på fridagene mine med god samvittighet 😅

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Altså - jeg må presisere: jeg forstår at overgangen er brå. Det er den jo! Herregud, man blir ekstremt mer låst av skoleåret enn barnehageåret. 

Men…. Og det er et stort men!, ærlig talt! Det er faktisk en fantastisk ressurs og et enormt privilegie å få gå på skolen hver dag! Og jeg syns det er HÅRREISENDE at man syns skolen er upraktisk og slitsom! 

Jeg mener helt seriøst at alle barn bør gå på skole fulltid. Fordi jeg tror at de fleste som hevder de kan klare hjemmeskole, ikke har selvinnsikt til å se egne tilkortkommenheter. Å holde barnet borte fra skole fordi et familiemedlem har rusproblemer og vedkommende gikk på skole? 

PLIS send barnet på skolen så det får grunnleggende kunnskaper i matte og statistikk - for det mangler nemlig forelderen helt tydelig!!! 

Anonymkode: b6967...f52

• Liker 9
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Med planlegging burde det ikke være noe problem, men det forutsetter også at alle står opp i god tid. 

Her i huset står jeg opp 0530, er ferdig på badet før mannen kommer litt før 0600. Jeg dekker på frokostbordet, og finner fram matbokser. Vekker eldte(4.kl) 0645, yngste (2kl). Kl 0700. De kler på seg selv. Smører matpakken sin selv(gjort siden bhg) mens de spiser frokost). Tann puss, og mat+drikke i sekken før  de må gå til bussen kl 0745. Bussen henter kl 08, tar 10 min å gå. Skolen starter 0830. Vi begynmer på jobn kl 08. Så viø si våre morgener er ganske rolige. 

Anonymkode: f51d1...de3

• Liker 3
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...