AnonymBruker Skrevet 23. juli #1 Skrevet 23. juli Hei. Jeg er alenemor til en gutt på 11. Jeg har vært alene med han siden han var 4. jeg har hatt det veldig tøft da jeg ikke har hatt noe nettverk, ingen avlastning. I tillegg til at jeg var i ett voldelig forhold med barnefar hvor jeg på grunn av situasjonen mistet jobben min og lå på bar bakke da det ble slutt med han. Ingen oppsparte midler, ingen jobb, Ingen nettverk. Havnet på krisesenter, så skaffet meg jobber hvor jeg måtte si opp jobbene da de krevde jobbing på kvelden 2 dager i uken. Barnefar fulgte ikke samvær, skapte bare turbulens så jeg kunne ikke beholde jobben. Valgte deretter å flytte til en annen by for å komme meg vekk fra terroren til barnefar. Her fikk jeg meg en 100% stilling på dagtid sånn at jeg selv kunne hente og levere barnet. Barnefar flyttet etter til samme by, 800m fra meg. Her fortsatte terroren, jeg kontaktet barnevern politi men ingen hjelp å få. Jeg har vært helt utslitt psykisk og fysisk. Barnefar flyttet endelig ut av landet for 8 mnd. og det har tatt tid å få landet i den nye situasjonen jeg er i nå. Jeg føler jeg har levd i overlevelses modus i 7 år. Og nå kjenner jeg at jeg sliter med å akseptere resultatet av alt som har skjedd. Resultatet jeg sitter med er først 6 år med økonomisk vold av han hvor jeg ikke utviklet meg på 6 år. Så, slitet alene med barnet både økonomisk, ustabilitet og terror fra far. Nå er sønnen min 11 år. Jeg leier en leilighet med 1 soverom og har gjort det i 3 år nå. Midt oppi alt dette har jeg klart å spare 400.000kr. Har nå fått boliglån fra husbanken. Og jeg får veldig høye boutgifter. Jeg klarer ikke å glede meg over boligkjøp. Hvordan skal jeg få det til å gå rundt. Barnet blir større, ungdom snart. Han vil koste mer og mer, skal snart ha lommepenger jeg er helt fra meg. Trodde at det skulle bli bedre nå som barnefar er ute av landet. Vi har hvertfall fått det bedre fordi vi har fred å ro nå. Men økonomisk vet jeg ikke hvordan jeg skal klare meg. Min saksbehandler fra husbanken har regnet ut at jeg skal sitte igjen med 10.000kr på slutten av året. Det vil si 10.000 til sparing. Jeg blir redd av å se disse tallene og hvor stramt det blir at det ikke skal mye til før det vipper over. Håper noen her kan gi meg noen tips og råd, om det er noen i samme situasjon. Jeg har inn: 39.560 Bolig: (renter,avdrag,felleskost) 20.500kr Faste utgifter: 4000kr (strøm, forsikring, tlf, internett) og så går resten til mat, klær, husholdning, aktiviteter, ferie (trenger ikke noe dyr ferie men likevel, går jo penger til det å, Osv osv… jeg skal jo selvfølgelig prøve å bruke minst mulig, handle klær og utstyr på finn sov… Tar gjerne innspill, kanskje det er jeg som stresser unødvendig. 🤷🏻♀️😩 Tenker at jeg bør finne meg en ekstra jobb, men barnet mitt trenger meg. Han har bare meg, hvis jeg skal bli borte annenhver helg også å jobbe… vet ikke hvordan det vil bli for han 🤷🏻♀️🤦🏻♀️ Anonymkode: 52503...e5d 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli #2 Skrevet 23. juli Du vil klare deg fint👍🏼 Du er vandt til å spare, og har jo en fin sum til overs etter faste utgifter. Anonymkode: 487fa...bde 1 1
mommyaka Skrevet 23. juli #3 Skrevet 23. juli Om du har tatt med alt av utlegg..og du sitter igjen med 14000 er jo bra. Det er ca 3000 i uka, men dette er om du har tatt med alt. Kollektiv? Tannlegen? Hva slags matbudsjettet har dere?
AnonymBruker Skrevet 23. juli #4 Skrevet 23. juli mommyaka skrev (Akkurat nå): Om du har tatt med alt av utlegg..og du sitter igjen med 14000 er jo bra. Det er ca 3000 i uka, men dette er om du har tatt med alt. Kollektiv? Tannlegen? Hva slags matbudsjettet har dere? Altså 14.000 igjen er til alt annet bortsett fra boligen og strøm,internett og tlf osv.. Anonymkode: 52503...e5d
AnonymBruker Skrevet 23. juli #5 Skrevet 23. juli mommyaka skrev (2 minutter siden): Om du har tatt med alt av utlegg..og du sitter igjen med 14000 er jo bra. Det er ca 3000 i uka, men dette er om du har tatt med alt. Kollektiv? Tannlegen? Hva slags matbudsjettet har dere? Mat har jo blitt veldig dyrt. Og uansett hvor mye jeg prøver å vri og vende på det, kommer jeg opp på 7500kr i mnd, dette er inkludert toalettpapir, vaskemidler, bind, tannkrem osv… Anonymkode: 52503...e5d
mommyaka Skrevet 23. juli #6 Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Altså 14.000 igjen er til alt annet bortsett fra boligen og strøm,internett og tlf osv.. Anonymkode: 52503...e5d Ja og med 2 personer kan det gå. Men som sakt...har du tatt med kollektiv? Om du må til tannlegen? Om dere må ha medisin etc? Ting til skolen?
AnonymBruker Skrevet 23. juli #7 Skrevet 23. juli mommyaka skrev (4 minutter siden): Om du har tatt med alt av utlegg..og du sitter igjen med 14000 er jo bra. Det er ca 3000 i uka, men dette er om du har tatt med alt. Kollektiv? Tannlegen? Hva slags matbudsjettet har dere? I de 14.000 er det mat, kollektiv, tannlege, klær, aktiviteter osv… Anonymkode: 52503...e5d
AnonymBruker Skrevet 23. juli #8 Skrevet 23. juli Har du tatt med i beregningen lavere skatt pga skattefradraget på rentene du betaler? Anonymkode: 8dc3f...297 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli #9 Skrevet 23. juli Hva hvis du sparer mere EK opp først? Anonymkode: c7f9b...cc2
AnonymBruker Skrevet 23. juli #10 Skrevet 23. juli Hva er muligheten for avdragsfrihet? Bruker du å gå litt opp i lønn hvert år? Jeg ville vurdert avdragsfrihet til sønnen din er større og du ev. tjener litt mer. Fra 16 er det lettere for ham å skaffe seg en liten ekstrajobb og tjene egne lommepenger. Jeg har rammelån og betaler ofte kun renter, uten det hadde det nok blitt stramt. Jeg bor i Oslo så verdien på leiligheten går stadig opp. Renter + felleskostnader utgjør 13 000 i mnd før skattefradrag, billig for en 3-roms her. Anonymkode: 03f8e...610
AnonymBruker Skrevet 23. juli #11 Skrevet 23. juli Du har rett. En bolig koster deg dette: -avdrag og renter på lånet (som du har råd til) -løpende enkelt forefallende hushold som maling, vask, enkeltstående nye lister, pakninger, deler til ventilasjon og el etc (som du trolig både er fysisk i stand til å utføre i egenregi og har råd til) -kommunale gebyr og eiendomsskatt (som du også trolig har råd til, men som du ikke har kontroll over og som du bør budsjettere med at dobler seg innen få år) -vedlikehold type nye vindu, bytte av tak, kledning, drenering etc (som du ikke har råd til med 10 000 i årlig buffer og som du er fucka om du dropper, for da synker verdien på boligen din som en stein). Til et hus må du evne generere egenkapital i summer betydelig over 10 000 per år bare til huset, alene. Kjøp deg en treroms leilighet. Legg deg slik at du sitter igjen med 5000 i sparing per måned. Mindre, og du bor over evne. Inflasjonen vi har tar ikke slutt de første tiårene. Anonymkode: c5462...034
AnonymBruker Skrevet 23. juli #12 Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva er muligheten for avdragsfrihet? Bruker du å gå litt opp i lønn hvert år? Jeg ville vurdert avdragsfrihet til sønnen din er større og du ev. tjener litt mer. Fra 16 er det lettere for ham å skaffe seg en liten ekstrajobb og tjene egne lommepenger. Jeg har rammelån og betaler ofte kun renter, uten det hadde det nok blitt stramt. Jeg bor i Oslo så verdien på leiligheten går stadig opp. Renter + felleskostnader utgjør 13 000 i mnd før skattefradrag, billig for en 3-roms her. Anonymkode: 03f8e...610 Jeg gikk opp i lønn nå som utgjør 400kr mer i mnd🤦🏻♀️ hvis det er så lite jeg skal gå opp i lønn de neste årene går jo ikke dette. Hvis jeg går opp med 400kr i mnd i lønn i 7 år fremover. Når ungen blir 18 kommer jeg til å ha mindre inn i mnd enn det jeg har nå. Fordi jeg kommer til å miste dobbel barnetrygd på 4480kr og bidragsforskuddet på 1480kr. Jeg er helt fortvilet. Anonymkode: 52503...e5d
AnonymBruker Skrevet 23. juli #13 Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du har rett. En bolig koster deg dette: -avdrag og renter på lånet (som du har råd til) -løpende enkelt forefallende hushold som maling, vask, enkeltstående nye lister, pakninger, deler til ventilasjon og el etc (som du trolig både er fysisk i stand til å utføre i egenregi og har råd til) -kommunale gebyr og eiendomsskatt (som du også trolig har råd til, men som du ikke har kontroll over og som du bør budsjettere med at dobler seg innen få år) -vedlikehold type nye vindu, bytte av tak, kledning, drenering etc (som du ikke har råd til med 10 000 i årlig buffer og som du er fucka om du dropper, for da synker verdien på boligen din som en stein). Til et hus må du evne generere egenkapital i summer betydelig over 10 000 per år bare til huset, alene. Kjøp deg en treroms leilighet. Legg deg slik at du sitter igjen med 5000 i sparing per måned. Mindre, og du bor over evne. Inflasjonen vi har tar ikke slutt de første tiårene. Anonymkode: c5462...034 Hei. Det er en 3-roms jeg skal kjøpe. Det er dette jeg må ut med hvis jeg skal ha en 3-roms her i området. Jeg vet at jeg kan flytte langt unna uti hutti heita og kjøpe noe billigere. Men barnet har gått gjennom nok ditt frem til nå, at å fjerne han fra vennekretsen hans nå, sitter veldig langt inne. Han trenger stabilitet, men ikke fattigdom heller da… 😩😩 Anonymkode: 52503...e5d
AnonymBruker Skrevet 23. juli #14 Skrevet 23. juli Hva er grunnen til at du tenker at du må kjøpe bolig? Ser at du i dag leier med 1 soverom, kan du leie med 2? Anonymkode: 1cd12...1e8
AnonymBruker Skrevet 23. juli #15 Skrevet 23. juli Utifra det du skriver har du ca 7500kr igjen etter boligutgifter 20500kr, mat 7500kr og andre faste utgifter 4000kr. Jeg tenker at det kommer til å gå helt fint. Dropp alle unødvendige innkjøp den første tiden og fokuser på å spare opp en buffer. Skjønner at det er skummelt, jeg har selv høyt boliglån i forhold til inntekt, men jeg har allikevel klart å spare opp buffer, reist på ferie og oppgradert litt ting i leiligheten. Det viktigste er å ha god oversikt over utgiftene og et bevisst forhold til hva man bruker penger på. Anonymkode: 75277...58c
AnonymBruker Skrevet 23. juli #16 Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva er grunnen til at du tenker at du må kjøpe bolig? Ser at du i dag leier med 1 soverom, kan du leie med 2? Anonymkode: 1cd12...1e8 Hvis jeg leier med 2 soverom vil det koste mellom 17.000 og 17.500 kr her i området. Betaler da 2.500kr mer for å eie. Jeg vil jo kjøpe på grunn av stabilitet. Og at jeg da betaler den faste summen livet ut, husleien kan bli oppjustert med gjevne mellomrom. Men ja det blir dyrt med 20.500kr i mnd. Anonymkode: 52503...e5d
fru Alving Skrevet 23. juli #17 Skrevet 23. juli Hei ts, jeg tror du skal klare dette. Du er vant til å leve forsiktig ellers hadde du ikke klart å spare opp pengene. Det er helt vanlig å være stresset når man tar store avgjørelser. Du er i tillegg alene og føler selvsagt ansvar. Gutten din kan om få år jobbe litt selv og spe på det han måtte trenge av klær og telefon osv Du kan om få år jobbe mer når han er stor nok til å være mer alene og ikke har det behovet for at noen er hjemme med ham. Blir det for dyrt så kan du alltids selge igjen og fortsette å leie. Kjøp en bolig som ligger i et attraktivt strøk, de vil alltid vøre lettere å selge videre. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå