AnonymBruker Skrevet 23. juli #1 Skrevet 23. juli Hei, Jeg har en sønn som straks blir 6 år og skal begynne på skolen i august. Han sliter med å si r i ordene. Han klarer fint å lage rulle-r-lyden isolert (rrrrr) men klarer ikke å bruke den i ord. I alle ord han sier, bruker han J-lyd i stedet for r. Vet at det ikke er helt uvanlig å ikke kunne si r når man starter på skolen, men han vil selv gjerne få det til nå. Noen andre som har erfaring med barn som klarer å lage r-lyd, men som ikke klarer lyden i ord? Tok det lang tid fra barnet kunne lyden til det klarte å bruke den? Noen tips for å det til? Takknemlig for alle svar<3 Anonymkode: 98214...ca2 1
SPOCA Skrevet 23. juli #2 Skrevet 23. juli (endret) Lærer på småskolen her. Dette er ikke en uvanlig problemstilling. Vanligvis har det med modenhet å gjøre. Det vanlige er derfor å vente til tredjeklasse for videre henvisning til logoped, da mange barn ikke snakker helt rent før i 2. eller 3. klasse. Jeg ville i utgangspunktet ikke bekymret meg, men du kan nevne det for lærer. Man kan selvfølgelig jobbe med det, men det er viktig at det ikke får for mye fokus heller. Det som også er viktig å huske på at logoped ikke kommer inn hvis barnet ikke er motivert selv. Meste av arbeidet skjer også hjemme, og ikke på skolen (øvelser m.m). Lykke til, og gratulerer med skolestarter. Endret 23. juli av SPOCA 3
AnonymBruker Skrevet 23. juli #3 Skrevet 23. juli Gutten vår var en av fire som ikke kunne si r når de starta i 1.klasse. Etter jul fikk de være sammen med logoped et par økter i uka, og innen 2.klasse mestret alle r'en. 😊 Veldig vanlig og ingen ting å bekymre seg for nå. Vi fikk ikke noen hjemmeoppgaver så her foregikk alt på skolen. Anonymkode: 14e8f...7c8
pennyless Skrevet 23. juli #4 Skrevet 23. juli Min bror hadde for kort snakkebånd, derfor han pratet sånn hvertfall.🤲
AnonymBruker Skrevet 23. juli #5 Skrevet 23. juli Vårt barn har det samme problemet med kj-lyden (sjosk og skino). Samme alder. Bør vi også purre på skolen? Anonymkode: fe79b...ec2
AnonymBruker Skrevet 23. juli #6 Skrevet 23. juli Hvis han klarer å rulle r isolert så er utfordringen nå å huske hvor r skal være? Vi er i samme situasjon nå, men har kommet litt lenger på vei. Nå husker han r i ganske mange av ordene, men langt ifra alle... Da han klarte å lage riktig r-lyd, ble vi enige om at han skulle få velge hvilket ord vi kunne korrigere/øve på først og han valgte selvfølgelig RRRRRRR-ROMPE! 😂🤷🏼♀️ Så da var vi enige om at hvis han sa "jompe" skulle vi minne han på at det heter "Rompe". Og så ble vi enige om flere og flere ord. Og ja, det var promp og truse etter det, men det hjalp iallefall 😂. Jeg var også en periode helt sykt tydelig på r når jeg snakket, sånn at han skulle plukke det opp lettere. Man sier jo ofte r så fort at det er lett å overhøre... Vi har også av og til hatt en lek om å finne flest ting i stua som begynner på r, og lekt mitt skip er lastet med når vi kjører bil. Og vi har gjort alt dette her ganske "casual" og ikke presset. Så hvis han ba meg slutte å si ordene riktig når han sa de feil var det også helt greit. Han er bare fem og et halvt, så jeg er ikke bekymret. Jeg er ingen logoped eller pedagog altså! Men dette har iallefall funket for oss. Lykke til! Anonymkode: 9b196...905
AnonymBruker Skrevet 23. juli #7 Skrevet 23. juli Mi begynner også på skolen i august og sliter med R. 6 år. Anonymkode: 198a3...c67
AnonymBruker Skrevet 23. juli #8 Skrevet 23. juli Min lærte det plutselig nå i sommer. Var bare j-lyd før det. Vi la plutselig merke til at r-en var på plass. Barnet mitt er seks år, begynner på skolen i år. Anonymkode: 08da0...961
AnonymBruker Skrevet 23. juli #9 Skrevet 23. juli Det er ofte andre ting enn akkurat r-en de øver på. Det handler om å lære opp tunga. Øve på rt-lyden.. Ert, snert, bert osv. Også dt- lyden, den ligger nært r. Hvis du gugler får du opp øvelser dere kan gjøre. Det handler om tungas posisjon. Anonymkode: 35c0e...80c
AnonymBruker Skrevet 23. juli #10 Skrevet 23. juli Barnet vårt sa J i stedet for R og var hos logoped. De øvde blant annet på plassering og form av tunga foran speil og fikk øvelser med ord som starter med TR. Skulle da øve på å si dette som T og D raskt sammen i stedet for å prøve å rulle. Da fikk tungespissen rett plassering og bevegelse på samme måte som rulle-R. For eksempel Traktor, da skulle de si Tedaktor (ikke fokus på om den siste R ble normal eller ikke). Eller Trikk skulle øves på ved å si Tedikk. Anonymkode: 1f8a6...ded 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli #11 Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vårt barn har det samme problemet med kj-lyden (sjosk og skino). Samme alder. Bør vi også purre på skolen? Anonymkode: fe79b...ec2 Man får ikke logopedhjelp for den lyden lenger. Det er en naturlig utvikling av språket. Anonymkode: 24966...f9e 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli #12 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (8 timer siden): Man får ikke logopedhjelp for den lyden lenger. Det er en naturlig utvikling av språket. Anonymkode: 24966...f9e Heh, nei. Da jobber vi heller med det hjemme. Jeg vil ikke ha et barn som ikke kan å snakke rent. Anonymkode: fe79b...ec2 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli #13 Skrevet 24. juli Vår hadde ikke R på plass før rett før skolestart. Brukte sommeren på å trene mye hund sammen med ungen; da må man si BRA BRA BRA og gi en godbit hver gang hunden mestrer.i tillegg var det veldig mye regler og leker med ord (fint å drive med på biltur for eksempel) R satt noen dager før skolestart 😅 men som flere skriver er det ganske vanlig. Jeg ville imidlertid at barnet skulle kunne uttale R før skolestart fordi det er bra for selvtilliten, så jeg satte nok litt alle kluter til. Anonymkode: 6518f...f16 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli #14 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (4 timer siden): Heh, nei. Da jobber vi heller med det hjemme. Jeg vil ikke ha et barn som ikke kan å snakke rent. Anonymkode: fe79b...ec2 Det må du gjerne gjøre, men det hjelper lite når alle andre jevnaldrende rundt om i samfunnet ikke gjør det. Barnet vil kunne lære lyden, men vil ikke bruke den bare fordi mor vil. Anonymkode: 24966...f9e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå