AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #1 Skrevet 17 timer siden Jeg solgte en vare på en kjøpe-selge gruppe på facebook, og sendte varen i posten som avtalt med selger. Det var en del jobb med å pakke denne varen da det er en knuselig gjenstand. Varen kostet 200 kr + 73 kroner i frakt, kjøper vippset meg summen. Jeg så at pakken kom frem til hentested, og sendte beskjed til kjøper at pakken var fremme og klar til henting, og takket for handelen. Fikk ikke respons, jeg så at dagene gikk og pakken ble ikke hentet. Sendte så en ny melding da det nærmet seg at pakken blir returnert til meg. Da svarte kjøper at pakken kunne bare bli returnert, jeg skulle slutte å ta kontakt og kjøper skrev "vipps tilbake pengene!". Så blokkerte hun meg. Deretter fikk jeg vippskrav på 273 kr, altså både for varen og frakten. Nå blir pakken straks returnert fordi kjøper ikke henter den. Hva gjør jeg her? Jeg avslo forespørselen på vipps. Jeg har sendt fra meg varen som avtalt. Nå må jeg kjøre 5 kilometer til hentested for å hente tilbake pakken jeg sendte, og jeg tenker også på jobben jeg hadde med pakking. Hva hadde dere gjort? Det blir selvsagt ikke aktuelt å vippse tilbake for frakten. Skal jeg vippse tilbake 200 kr for gjenstanden? Selv om det er kjøper som brøt sin del av avtalen. Jeg skjønner ikke hvorfor kjøper blokkerte meg, da får jeg heller ikke kommunisert. Anonymkode: dd1ee...749 3
Snublefot62 Skrevet 17 timer siden #2 Skrevet 17 timer siden Du forholder deg til opprinnelig avtale. Dvs du beholder kjøpesum og frakt. At hun valgte å ikke hente pakken er hennes problem. 27 5
Brunello Skrevet 17 timer siden #3 Skrevet 17 timer siden Jeg skjønner ikke hvorfor du bryr deg med dette når pakken er sendt og betaling mottatt. 3 3
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #5 Skrevet 17 timer siden Kjøpers ansvar at den går i retur, ikke ditt problem. Anonymkode: f9046...d69 10 2
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #6 Skrevet 17 timer siden Det er så mange rare folk på Finn... Dette er kjøpers tap. Du trenger ikke gjøre noe slik jeg ser det. Skal du være mye mer grei enn du trenger kan du vippse tilbake 200kr, og bare se på det som at du i det minste har varen pakket klart til sending til neste kjøper. Noen ganger koster det en færre kalorier enn å krangle. Men hun fortjener det ikke, hun må jo lære seg at hun ikke kan gjøre sånt. Der tapte hun 273kr på å være et rasshøl. Ikke gjør det igjen liksom. Anonymkode: 8266b...277 3 1
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #7 Skrevet 17 timer siden Ikke vipps noe som helst. Kjøper har ikke holdt sin del av avtalen, og da er det hennes tap. Da de 200kr som kompensasjon for ekstrajobben du fikk med dette, og selg varen på nytt. Anonymkode: fdf74...355 8 1
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #8 Skrevet 17 timer siden Det er kjøper som bryter avtalen. Regner med at du har kommunikasjonen om kjøp skriftlig. At kjøper nå plutselig ikke vil ha varen, er kjøpers problem. Og så må du selvsagt ikke vippse tilbake pengene. Da kan jo kjøper gå og hente ut innen fristen og få varen gratis. Hvorfor sendte du når det bare er 5 km til hentestedet? Det er 5 - 10 minutter å kjøre. Kunne vel likså greit avtalt å treffes for overlevering? Anonymkode: 5d06d...3e6 2 1
Snublefot62 Skrevet 17 timer siden #9 Skrevet 17 timer siden Ikke overfør ei krone tilbake. Husk at du får sannsynligvis et gebyr fra posten fordi pakken ikke ble hentet. Dette kan du prinsippet kreve dekket av henne men tviler på at det skjer - så det må tas av de 200 4 1
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #10 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er kjøper som bryter avtalen. Regner med at du har kommunikasjonen om kjøp skriftlig. At kjøper nå plutselig ikke vil ha varen, er kjøpers problem. Og så må du selvsagt ikke vippse tilbake pengene. Da kan jo kjøper gå og hente ut innen fristen og få varen gratis. Hvorfor sendte du når det bare er 5 km til hentestedet? Det er 5 - 10 minutter å kjøre. Kunne vel likså greit avtalt å treffes for overlevering? Anonymkode: 5d06d...3e6 Det er vel der varen ble levert og nå må hentes når den kommer i retur? Og ikke nødvendigvis der kjøper skulle hente varen…. Anonymkode: 407de...793 2
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #11 Skrevet 17 timer siden Kjøpt er kjøpt, og du sender ikke noe tilbake på Vipps. Du trenger heller ikke hente pakken før kjøper er innforstått med at hun nå eier varen. Anonymkode: cd790...89e 2
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #12 Skrevet 16 timer siden Husk at du må trekke fra returporto hvis du velger å gi pengene tilbake. Du må betale når du henter pakken, så vent i hvert fall med tilbakebetaling til du vet hva det koster. For returporto er det kjøper som må dekke når hen valgte å ikke hente pakken. Anonymkode: c0183...ef1 1 1
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #13 Skrevet 15 timer siden Behold hver krone. Du må nok regne med å betale returkostnad, pluss at du må dra å hente pakken. Her kan kjøper bare takke seg selv for tapet. Anonymkode: 10814...ee4
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #14 Skrevet 15 timer siden Du beholder selvsagt pengene. Makan til frekkhet av kjøper. Anonymkode: cafa1...8e4
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #15 Skrevet 14 timer siden Må du hente pakken, egentlig? Er den ikke hennes nå da? Du skal selvsagt ikke (heller ikke ihht loven) betale henne tilbake når det er et privat salg. Anonymkode: 2c7a9...bcc
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #16 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg solgte en vare på en kjøpe-selge gruppe på facebook, og sendte varen i posten som avtalt med selger. Det var en del jobb med å pakke denne varen da det er en knuselig gjenstand. Varen kostet 200 kr + 73 kroner i frakt, kjøper vippset meg summen. Jeg så at pakken kom frem til hentested, og sendte beskjed til kjøper at pakken var fremme og klar til henting, og takket for handelen. Fikk ikke respons, jeg så at dagene gikk og pakken ble ikke hentet. Sendte så en ny melding da det nærmet seg at pakken blir returnert til meg. Da svarte kjøper at pakken kunne bare bli returnert, jeg skulle slutte å ta kontakt og kjøper skrev "vipps tilbake pengene!". Så blokkerte hun meg. Deretter fikk jeg vippskrav på 273 kr, altså både for varen og frakten. Nå blir pakken straks returnert fordi kjøper ikke henter den. Hva gjør jeg her? Jeg avslo forespørselen på vipps. Jeg har sendt fra meg varen som avtalt. Nå må jeg kjøre 5 kilometer til hentested for å hente tilbake pakken jeg sendte, og jeg tenker også på jobben jeg hadde med pakking. Hva hadde dere gjort? Det blir selvsagt ikke aktuelt å vippse tilbake for frakten. Skal jeg vippse tilbake 200 kr for gjenstanden? Selv om det er kjøper som brøt sin del av avtalen. Jeg skjønner ikke hvorfor kjøper blokkerte meg, da får jeg heller ikke kommunisert. Anonymkode: dd1ee...749 Når du sender en pakke med posten, til kr 73 -> liten Norgespakke, så er det posten.no sin jobbbå informere mottaker om at pakken er fremme og klar til henting. Du må være helt desperat som sender melding til mottaker slik du beskriver? ingen gjør slikt. At kjøper blir irritert på din fremgangsmåte her er helt normalt. Vil du ikke hente ut pakken, så får du la være. Avtalen mellom dere er avgjørende for hvilke rettigheter hvem har i denne saken. Moralen er, slutt å plage kjøperne dine når pakken er sendt, da er ansvaret overlevert til Posten. Anonymkode: b4e33...887 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #17 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Når du sender en pakke med posten, til kr 73 -> liten Norgespakke, så er det posten.no sin jobbbå informere mottaker om at pakken er fremme og klar til henting. Du må være helt desperat som sender melding til mottaker slik du beskriver? ingen gjør slikt. At kjøper blir irritert på din fremgangsmåte her er helt normalt. Vil du ikke hente ut pakken, så får du la være. Avtalen mellom dere er avgjørende for hvilke rettigheter hvem har i denne saken. Moralen er, slutt å plage kjøperne dine når pakken er sendt, da er ansvaret overlevert til Posten. Anonymkode: b4e33...887 Tøv. TS har ikke gjort noe galt, det er kjøper som ikke har holdt sin del av avtalen! TS trenger ikke foreta seg noe som helst. Anonymkode: 1ba77...844 5
Snublefot62 Skrevet 1 time siden #18 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Når du sender en pakke med posten, til kr 73 -> liten Norgespakke, så er det posten.no sin jobbbå informere mottaker om at pakken er fremme og klar til henting. Du må være helt desperat som sender melding til mottaker slik du beskriver? ingen gjør slikt. At kjøper blir irritert på din fremgangsmåte her er helt normalt. Vil du ikke hente ut pakken, så får du la være. Avtalen mellom dere er avgjørende for hvilke rettigheter hvem har i denne saken. Moralen er, slutt å plage kjøperne dine når pakken er sendt, da er ansvaret overlevert til Posten. Anonymkode: b4e33...887 Ts risikerer et gebyr dersom pakken ikke blir hentet. Nå husker jeg ikke i farten hva det gebyret er på men overrasker meg ikke om det er rundt det varen i dette tilfellet koster. Så ts har absolutt noe med det å gjøre om den ikke hentes. I tillegg er det helt normalt å takke for en handel som gikk raskt og smertefritt. At en opplyser i samme melding om at pakken er kommet frem er jo bare hyggelig. Så slutt med sånn tull som dette her. 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #19 Skrevet 1 time siden Snublefot62 skrev (8 minutter siden): Ts risikerer et gebyr dersom pakken ikke blir hentet. Nå husker jeg ikke i farten hva det gebyret er på men overrasker meg ikke om det er rundt det varen i dette tilfellet koster. Så ts har absolutt noe med det å gjøre om den ikke hentes. I tillegg er det helt normalt å takke for en handel som gikk raskt og smertefritt. At en opplyser i samme melding om at pakken er kommet frem er jo bare hyggelig. Så slutt med sånn tull som dette her. Før du kritiserer andre, både i denne tråden og generelt, så sett deg inn i lover og regler du tydeligvis ikke kjenner til. For privatpersoner som sender pakker med posten er der ikke gebyr om pakke eller rekommandert sending sendes i retur fordi mottaker ikke henter tingene. Så den som må «slutte med sånn tull som dette her», er faktisk deg. Anonymkode: b4e33...887 1
santaslittlehelper Skrevet 1 time siden #20 Skrevet 1 time siden Jeg hadde nok vippset tilbake noe fra de pengene minus frakt og gebyr for returnert pakke. Men du må ikke det. Du har jo tross alt brukt din tid på å sende varen som dere ble enige om på forhånd og jeg tenker at det kan også være riktig å ikke vippse noe tilbake sånn at vedkommende lærer "the hard way" at det ikke bare å gjøre som det passer seg og kanskje kommer til å respektere andres tid litt bedre etter denne gangen. Helt utrolig hva enkelte finner på altså...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå