Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

🧵 Jeg vurderer å studere juss, men hører så mye forskjellig både når det gjelder studiet og jobb i etterkant. Jeg ønsker ikke å tjene mange millioner og slite meg ut, eller jobbe uendelige timer med mye stress. Jeg synes det virker gøy å være forsvarer eller jobbe med internasjonale rettigheter. Noen som vil dele erfaringer på hvordan studiet er, og hvis noen er ferdig utdannet, hva jobber du som nå og hvordan er jobben, trives du og hva tjener du?

Anonymkode: 862bc...a77

• Liker 1
Skrevet

Det som er fint med å studere juss, det er alle karrieremulighetene i etterkant. Om du ønsker å jobbe med juss, men unngå stress og jag, så er det offentlige og ideelle organisasjoner noe for deg. Det er spennende problemstillinger å bryne seg på også i disse stillingene, og viktige samfunnsoppdrag i det offentlige! 

Om du ønsker å jobbe med straff og internasjonalt, så er jeg redd du vanskelig kommer unna stress. Strafferetten er full av menneskeskjebner som er avhengig av at du gjør jobben din. Det er mange sårbare mennesker som havner i feil løpebane og staten er en mektig motpart. Du kan du ikke sove på jobb som strafferettsadvokat. Ei heller når du jobber i påtale, som bistandsadvokat osv.

Anonymkode: e0088...4ba

• Liker 2
Skrevet

Jeg ble ferdigutdannet innenfor en juridisk retning som ikke er normal jusutdanning, men har jobbet som jurist i mine 5 år etter endt utdannelse. 

Jeg jobber nå som seniorrådgiver. Jeg trives veldig godt med gode arbeidsbetingelser, god balanse mellom jobb og fritid, fleksibelt arbeidsdag med mulighet for hjemmekontor og spennende arbeidsoppgaver. 

Lønnen er ikke fantastisk når jeg har valgt å jobbe i det offentlige, men fordelene for min del er vel verdt det. Jeg tjener ca 810 000 kroner i året. 

Skrevet
c_buk skrev (14 timer siden):

Jeg ble ferdigutdannet innenfor en juridisk retning som ikke er normal jusutdanning, men har jobbet som jurist i mine 5 år etter endt utdannelse. 

Jeg jobber nå som seniorrådgiver. Jeg trives veldig godt med gode arbeidsbetingelser, god balanse mellom jobb og fritid, fleksibelt arbeidsdag med mulighet for hjemmekontor og spennende arbeidsoppgaver. 

Lønnen er ikke fantastisk når jeg har valgt å jobbe i det offentlige, men fordelene for min del er vel verdt det. Jeg tjener ca 810 000 kroner i året. 

c_buk skrev (14 timer siden):

Hva slags utdannelse tok du?:) 

Kan jeg også spørre deg hva slags arbeidsoppgaver du har?

Skrevet

Dette r et yrke som kommer til å bli erstattet av AI på kort sikt

Skrevet

Jeg er utdannet jurist, og syns det er en utdanning som har gitt mange muligheter, også innenfor mer sammfunsvitenskaplige jobber som jeg har hatt. At du er jurist er liksom alltid et pluss. Jeg har hatt jobber innen politi- og forsvarsektoren, og syns jeg har gjort veldig mye spennende jeg ikke ante at jeg kunne jobbe med da jeg gikk på jussen i hvert fall! 

Nå har jeg hatt 10 år i arbeidslivet og jobber i en det offentlige i en juridisk seksjon. Tjener 900 000, og syns det er veldig bra, selv om mye vil ha mer 😅 Det er en ganske hektisk og krevende jobb, men ettersom det er staten har vi mange rettigheter og goder som man kanskje ikke nødvendigvis har i det private. 

Anonymkode: e7020...d8c

• Liker 1
Skrevet
Doloressa skrev (6 minutter siden):

Da tror jeg du vet lite om hvordan jurister jobber 😅 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det som er fint med å studere juss, det er alle karrieremulighetene i etterkant. Om du ønsker å jobbe med juss, men unngå stress og jag, så er det offentlige og ideelle organisasjoner noe for deg. Det er spennende problemstillinger å bryne seg på også i disse stillingene, og viktige samfunnsoppdrag i det offentlige! 

Om du ønsker å jobbe med straff og internasjonalt, så er jeg redd du vanskelig kommer unna stress. Strafferetten er full av menneskeskjebner som er avhengig av at du gjør jobben din. Det er mange sårbare mennesker som havner i feil løpebane og staten er en mektig motpart. Du kan du ikke sove på jobb som strafferettsadvokat. Ei heller når du jobber i påtale, som bistandsadvokat osv.

Anonymkode: e0088...4ba

Hvor heltisk det er kommer an på stillingn, oppgavene og ansavaret du har. Ikke nødvensigvis om du er i det private eller i det statlige. Flere statlige stillinger er også krevnde og svært stressende, også har du mer chill stillinger i det private. Ideelle organsisasjoner kan nok også værr ganske stress, på mange ulike plan! Så det er ikke så enkelt å tenke at i det offentlige er det rolig, mens det er hektisk i det private. Se på stillingen: type, ansvar  og plassering.  

Å ha en jobb som saksbehandler i politiet er naturligvis noe helt annet enn å jobbe som politiadvokat. Å være forsvarer er ikke nødvendigvis noe mer slitsomt enn å jobbe som politiadvoakt, mens en dommerfullmemtigstilling i indre gokk ikke nødvendigvis er så belastende. 

Når det gjelder internasjonalt har du mange muligheter innen det offentlige også, feks UD, UDI eller politi og forsvaret. 

Men alt det finner du ut når du søker jobber :)

Føst må du ta utdanningen! Det er gøy det også. Anebefaler deg å ha relevante deltidsjobber så du har noe å vise til når du er ferdigutdannet. 

Skrevet
Doloressa skrev (21 minutter siden):

Absolutt ikke. 

Jus handler ikke bare om å tolke regler eller finne riktig paragraf. Det handler om menneskelig skjønn, etisk vurdering, og forståelse av kontekst – faktorer som er forankret i kultur, samfunn og menneskelig erfaring. Slike vurderinger kan ikke automatiseres uten at man mister det viktigste: rettferdighet og menneskelig innsikt.

AI kan kanskje brukes som et verktøy for støtte, men og tro at det kan erstatte advokater, dommere eller juristers vurderingsevne, er å grovt undervurdere kompleksiteten i faget.

Anonymkode: af0e1...a9c

• Nyttig 2
Skrevet
c_buk skrev (18 timer siden):

Jeg har 650.000 som seniorrådgiver i det offentlige ni år etter endt utdanning, synes du har dritbra lønn jeg 😅 

Anonymkode: 0d928...32f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg har 650.000 som seniorrådgiver i det offentlige ni år etter endt utdanning, synes du har dritbra lønn jeg 😅 

Anonymkode: 0d928...32f

Jeg klager ikke, men har fått tilbud om vesentlig mer om jeg bytter beite til konsulentbransjen. Mulig jeg gjør det senere i karrieren. 

Skrevet
Emma2003 skrev (4 timer siden):

Hva slags utdannelse tok du?:) 

Kan jeg også spørre deg hva slags arbeidsoppgaver du har?

Utdannelsen er såpass spesifikk at jeg ikke vil dele hva det er. Ønsker å beholde litt anonymitet. Men hoveddelen av graden min er juridisk.

Jeg har hatt ganske stor variasjon i arbeidsoppgaver. Har jobbet en del med KI og KI-forordningen. Jobbet mye med datadeling og datadelingslovgivning på nasjonalt og europeisk nivå. Nå jobber jeg hovedsakelig med personvern og litt arkivlov. 

Mye rapportskriving, utredning, høringssvar, bidrag til strategiarbeid osv. Nå jobber jeg mer med direkte rådgivning og støtte i ulike prosjekter. Jobber i en juridisk avdeling i statlig sektor hvor jeg bidrar inn i ulike arbeidsgrupper og prosjekter innefor vårt direktorat, departementene og av og til tilknyttede aktører.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...