Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hos frisøren. Kun klipp. Hvor er rettferdigheten i det?

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er rart at det går an. Tidligere var det sånn at fordi damer krasjer mindre enn menn, fikk vi billigere forsikring. Det ble det slutt på fordi det var ulovlig prisdiskriminering, selv om det var begrunnet.

Anonymkode: 23699...4e9

• Liker 6
  • Nyttig 10
Skrevet
BareMay skrev (2 minutter siden):

Tilbud og etterspørsel + at menn ikke prater høl i huet på frisøren.

• Liker 4
Skrevet

Det mener jeg egentlig ikke er lov. Var mye skriverier om det for noen år siden. Da ble det bestemt det ikke var lov på grunnlag av kjønn. Men det er vel ingen som følger det opp og da blir det ikke endring. Det burde heller være pris etter tidsbruk feks.

• Liker 6
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Ifølge likestillings- og diskrimineringsloven § 6, er det forbudt å forskjellsbehandle på grunn av kjønn, med mindre det finnes en saklig grunn. Så ja: det kan være tillatt for en frisør å ha ulik pris for kvinner og menn, men bare dersom det er saklig begrunnet,

Enkelte frisørsalonger vil hevde at prisen er høyere for kvinner fordi:

Kvinner har ofte lengre hår som tar mer tid.

Behandlingen (f.eks. vask, føn, styling) er ofte mer omfattende.

Det brukes mer produkter og ressurser.

Hvis en frisør kan dokumentere at prisen reflekterer reell forskjell i tidsbruk eller ressursbruk, kan det derfor være lovlig. Lykke til med å motbevise frisørens argumenter.

Anonymkode: 3c0df...b12

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ifølge likestillings- og diskrimineringsloven § 6, er det forbudt å forskjellsbehandle på grunn av kjønn, med mindre det finnes en saklig grunn. Så ja: det kan være tillatt for en frisør å ha ulik pris for kvinner og menn, men bare dersom det er saklig begrunnet,

Hvis en frisør kan dokumentere at prisen reflekterer reell forskjell i tidsbruk eller ressursbruk, kan det derfor være lovlig. Lykke til med å motbevise frisørens argumenter.

Vel, når jeg kommer med nyvasket hår som skal klippes rett av litt under skuldrene og ikke gjøres noe mer med tar det kortere tid enn en herreklipp, så det er fortsatt ikke riktig at jeg skal betale mer fordi jeg har vagina. 

Det var faktisk en frisør en gang som gav meg rabattert pris fordi hun brukte ti minutter fra jeg satte meg i stolen til jeg var klar for å betale. 

Anonymkode: 631c2...ebd

• Liker 14
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vel, når jeg kommer med nyvasket hår som skal klippes rett av litt under skuldrene og ikke gjøres noe mer med tar det kortere tid enn en herreklipp, så det er fortsatt ikke riktig at jeg skal betale mer fordi jeg har vagina. 

Det var faktisk en frisør en gang som gav meg rabattert pris fordi hun brukte ti minutter fra jeg satte meg i stolen til jeg var klar for å betale. 

Da får du ta den diskusjonen med frisøren din, og holde oss orientert om hvordan det går. Var dette f.eks en frisør som normalt betjener kunder av begge kjønn?

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Det er ikke verre enn å prise vask, føn og styling som separate elementer. Vil du ha føn, bør det koste det samme om du er manm eller kvinne. Evt separat pris for føning kort hår og føning langt hår. En mann med langt hår tar like lang tid å føne som en dame med langt hår.

Min frisør har ulik pris for klipp utifra hvor lang tid det tar. Det er det kundene har oppå hodet som tells, ikke det de har mellom beina.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Flere argumenter er allerede anført. Et siste og viktig er at kvinner mye oftere kommer tilbake og klager. Krever at noe rettes opp. Min kvinnelige frisør sier hun er sjeleglad for å ha sluttet på «unisex» salong og nå bare klipper menn.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
BareMay skrev (1 time siden):

Hos min frisør så betaler jeg for tiden hen bruker. Det synes jeg er mer rettferdig.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hos Hairport heter det nå "klipp 1" og "klipp 2", der klipp 1 er enkel klipp av kortere hår, mens klipp 2 er mer avansert klipp av lengre hår. Det synes jeg er en fin måte å gjøre det på. 

Anonymkode: 775e4...6a6

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Hedda-78 skrev (3 minutter siden):

Det er ikke verre enn å prise vask, føn og styling som separate elementer. Vil du ha føn, bør det koste det samme om du er manm eller kvinne. Evt separat pris for føning kort hår og føning langt hår. En mann med langt hår tar like lang tid å føne som en dame med langt hår.

Min frisør har ulik pris for klipp utifra hvor lang tid det tar. Det er det kundene har oppå hodet som tells, ikke det de har mellom beina.

Misforstå meg rett: jeg er ikke uenig, men mener en kommer til kort i en slik diskusjon enten direkte med frisøren eller dersom praksisen klages inn.

Og så er det vel slik at svært mange salonger IKKE er unisex, eller (Jeg vet ikke)? Da vil jo en typisk damefrisør uansett prise sine tjenester langt høyere enn en typisk ren herrefrisør, så er en like langt.
Og så har jeg forstått det slik at det mange steder er slik at frisører ikke er ansatt i salongen, men leier en stol og driver sin egen busineness. Dermed vil det noen ganger være flere ulike priser i samme lokale. Stemmer dette?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes det er rart at det går an. Tidligere var det sånn at fordi damer krasjer mindre enn menn, fikk vi billigere forsikring. Det ble det slutt på fordi det var ulovlig prisdiskriminering, selv om det var begrunnet.

Anonymkode: 23699...4e9

Tenk at dette fortsatt er noe folk tror på, og enda verre bruker som argument i det offentlige rom. 

Det var aldri begrunnet. Kvinner bulket mindre, men de kjører også 1/10 av det menn gjør. 

Korrigerer du for antall bulk/kræsj per 1000 km så bulker og kræsjer begge kjønnene like mye. 

Derfor kunne ikke forsikringsselskapene kreve mer i premie av mennene. 

Men, når det gjelder de alvorlige ulykkene og dødsfallene i trafikken så er det ingen tvil om at gutter og menn står for majoriteten av de. 

Anonymkode: 2bf41...88b

• Liker 2
Skrevet

Det er jo noe veldig rart over at en korthåret dame blir tvunge til å betale ekstra for klippen. 

Uavhengig av logikk så strider det jo med loven også.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Da får du ta den diskusjonen med frisøren din, og holde oss orientert om hvordan det går. Var dette f.eks en frisør som normalt betjener kunder av begge kjønn?

Ja, det var en frisør som klipper begge kjønn. Nå klipper jeg selv, det er gratis. 

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hos Hairport heter det nå "klipp 1" og "klipp 2", der klipp 1 er enkel klipp av kortere hår, mens klipp 2 er mer avansert klipp av lengre hår. Det synes jeg er en fin måte å gjøre det på. 

Anonymkode: 775e4...6a6

Hva med enkel klipp av langt hår da? Eller avansert klipp av kort hår? 

• Liker 5
Skrevet

Prøv å bestille en herreklipp og se om du får lov. 

Hvis du får lov til det, så er jo alt greit - da vet du selv hva du går til, siden det er en annen "teknikk" enn dameklipp.

Jeg vil påstå at en dameklipp alltid innebærer mer arbeid enn en herreklipp 🙂

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Misforstå meg rett: jeg er ikke uenig, men mener en kommer til kort i en slik diskusjon enten direkte med frisøren eller dersom praksisen klages inn.

Og så er det vel slik at svært mange salonger IKKE er unisex, eller (Jeg vet ikke)? Da vil jo en typisk damefrisør uansett prise sine tjenester langt høyere enn en typisk ren herrefrisør, så er en like langt.
Og så har jeg forstått det slik at det mange steder er slik at frisører ikke er ansatt i salongen, men leier en stol og driver sin egen busineness. Dermed vil det noen ganger være flere ulike priser i samme lokale. Stemmer dette?

Jeg har aldri sett at det er ulike priser for samme tjeneste i samme salong så de jeg gjetter at felles prissetting er en del av kontrakten for stolleien. Men jeg har selvsagt ikke vært i ALLE salonger, så jeg vet jo ikke.

Har aldri prøvd å klage på noe kjønnsdiskriminering, så aner ikke om det evt hadde ført til noe konsekvenser.

AnonymBruker
Skrevet

Det er en innvandrer frisør her som klipper menn for 350, også de langhåra. Jeg vurderer å gå inn og si at jeg identifiserer meg som mann.... 

Anonymkode: 7f239...286

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Mezzosoprena skrev (13 minutter siden):

Prøv å bestille en herreklipp og se om du får lov. 

Hvis du får lov til det, så er jo alt greit - da vet du selv hva du går til, siden det er en annen "teknikk" enn dameklipp.

Jeg vil påstå at en dameklipp alltid innebærer mer arbeid enn en herreklipp 🙂

Hvis en langhåra mann og kvinne får stussa tuppene så er det vel akkurat samme metode på alkurat det? Forskjell er at her betaler de 350 for det mens jeg må på salong og ut med minst 700..

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis en langhåra mann og kvinne får stussa tuppene så er det vel akkurat samme metode på alkurat det? Forskjell er at her betaler de 350 for det mens jeg må på salong og ut med minst 700..

Men klipp av tupper har som regel sin egen pris, for det er jo ingen typisk herreklipp...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...