Gå til innhold

Kvinne over 50 og fått kjønnssykdom

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mange har herpes og/eller hpv. Og det testes det ikke for

Anonymkode: 00314...79a

Må være tragisk å bli smittet med hpv når man er over 50 på grunn av tilfeldig sex. Mange i den alderen er ikke vaksinert heller, så det kan jo til og med forårsake kreft. Rett og slett uansvarlig å ikke alltid bruke kondom, og dette skal være godt voksne folk som burde vite bedre. Skjerpings!

Anonymkode: 51f4d...802

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har meget god hygiene. Har likevel begge herpesvirusene. Munnsårherpes fikk jeg allerede som barn. Herpes i underlivet fikk jeg i ett fast forhold. Han hadde munnsår og utførte oralsex på meg. 

Du kunne nok ha fått det uten at han hadde munnsår også, fordi det kunne ha smittet før munnsåret var synlig. En vet ikke, det er klin umulig å forske på, fordi herpes simplex 1 og 2 og kyssesyken er herpesvirus som gjemmer seg i nervene og plutselig finner ut at de skal dukke opp igjen via nervene til huden. Jeg tror sannsynligheten henger sammen med initial viral load. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mener at det ikke er vanlig å testes for. Og man må be om det. Siden 70-80% er smittet av en av herpesvirusene, regnes det som unødvendig å teste for. Begge typene kan overføres til underlivet. Har man munnsår kan det smitte over til partners underliv ved oralsex. Mange er dessverre uvitende om dette. Det testes ikke for hpv. 

Dette er feil. Kvinner testes rutinemessig for hpv i forbindelse med programmet for kreftscreening. 

Anonymkode: d9006...c34

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette er feil. Kvinner testes rutinemessig for hpv i forbindelse med programmet for kreftscreening. 

Hvor ofte skjer det da? Noen blir ikke screenet i det hele tatt heller. Dårlig argumentasjon.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja, hvert 3 eller 5 år. Men det testes ikke for når man tester seg for kjønnssykdommer. Og ikke alle kvinner følger screening programmet. Menn testes ikke for hpv 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du gitt beskjed til personen som smittet deg? Var det en ungdom eller eldre som ga deg dette?😝

Anonymkode: adc6d...d23

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.7.2025 den 14.38):

Hvor ofte skjer det da? Noen blir ikke screenet i det hele tatt heller. Dårlig argumentasjon.

Anbefales å ta ca hvert tredje år, hvis det går 5 år får man brev med påminnelse fra kreftregisteret, og lege/gyn pleier å oppfordre når man skal ha prevensjon eller andre undersøkelser i underlivet. 73% av kvinner i alderen 25-69 år følger opp dette, så man kan ikke si at det "ikke testes" når flertallet faktisk gjør det.

Menn må etterspørre det, og er generelt dårligere på test av alle sos. Både fordi de ikke har naturlig oppfølging via prevensjon og svangerskap, og fordi mange kjønnssykdommer oftere er uten symptomer hos menn. (Gonoré er vel den eneste jeg kommer på som oftere gir plager hos menn.)  Er man veldig bekymret kan man også velge å betale for vaksine mot de farligste variantene. Fra 2018 har alle gutter som går i syvende klasse fått tilbud om denne gratis, via vaksinasjonsprogrammet. 

Jeg synes det er veldig rart å bruke hpv som et argument mot å ligge rundt, dette er et svinnende problem med de nye vaksinene og vi som er for gamle har godt tilgjengelige tiltak for å forhindre de alvorligste konsekvensene. Vaksinen koster litt, men de fleste voksne vil kunne bruke 3500,- på dette hvis de prioriterer det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Anbefales å ta ca hvert tredje år, hvis det går 5 år får man brev med påminnelse fra kreftregisteret, og lege/gyn pleier å oppfordre når man skal ha prevensjon eller andre undersøkelser i underlivet. 73% av kvinner i alderen 25-69 år følger opp dette, så man kan ikke si at det "ikke testes" når flertallet faktisk gjør det.

Menn må etterspørre det, og er generelt dårligere på test av alle sos. Både fordi de ikke har naturlig oppfølging via prevensjon og svangerskap, og fordi mange kjønnssykdommer oftere er uten symptomer hos menn. (Gonoré er vel den eneste jeg kommer på som oftere gir plager hos menn.)  Er man veldig bekymret kan man også velge å betale for vaksine mot de farligste variantene. Fra 2018 har alle gutter som går i syvende klasse fått tilbud om denne gratis, via vaksinasjonsprogrammet. 

Jeg synes det er veldig rart å bruke hpv som et argument mot å ligge rundt, dette er et svinnende problem med de nye vaksinene og vi som er for gamle har godt tilgjengelige tiltak for å forhindre de alvorligste konsekvensene. Vaksinen koster litt, men de fleste voksne vil kunne bruke 3500,- på dette hvis de prioriterer det.

Men alt og alle disse problemene kan jo forhindres om man er konsekvent og bruker kondom hele tiden. Så enkelt som det. Ikke minst for de som er så gamle at de ikke er vaksinert mot hpv. Kvinner må stå på krava og kreve kondom, ikke verre en det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.7.2025 den 15.09):

Bør man føle seg dum og flau da? At man ikke har hatt bedre vett som godt voksen?

Ja, det synes jeg, helt ærlig… Er selv «bare» 40, og har vært gift med samme mann i 17 år, så risikoen for sos er teoretisk ganske liten for min del. Men hadde jeg vært singel og fått en sos ville jeg blitt drit-flau… Antakeligvis enda mer flau om jeg var over 50… 🙈 JA, voksne folk (over 30 i mine øyne) burde skamme seg for å ha ubeskyttet sex uten å forsikre seg om at partner er «ren». Ingen ville fått komme inn i dåsa mi uten kondom før jeg med selvsyn fikk se det ferske (og avtalte) test-resultatet på Helsenorge. Ville nok dratt det så langt at jeg hadde krevd å få se smsmeldinga som varsler om st resultatene er klare i Helsenorge. Det kalles å være voksen og ansvarlig. Når man er over 50 år skal man vite bedre enn en 20-åring. Synes bare det virker billig når kvinner i godt voksen alder ligger rundt uten kondom. Ligg med hvem du vio, men beskytt deg! 🤢

Anonymkode: 5ca94...719

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.7.2025 den 15.09):

Bør man føle seg dum og flau da? At man ikke har hatt bedre vett som godt voksen?

Så lenge det er en av de sykdommene som lar seg kurere er det vel greit. Værre med Herpes eller HiV :(

Anonymkode: 3cc10...180

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...