Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har dårlig råd og ingen begynner i barnehagen i september. Samme hvor mye jeg spinker og sparer har jeg ikke mer enn 1000kr til rådighet til å handle barnehageklær og utstyr. Og lista jeg har fått fra barnehagen er lang som et uår. Jeg får opp Temu og Shein reklame hele tida, der de selger både regntøy, vintertøy og diverse annet til en billig penge. Er det greit å kjøpe derfra? Inspirert av den andre tråden her på forumet, der sier de fleste brukerne at mesteparten av regntøy og sånt inneholder plast likevel, så da gjør det ingenting at tøyet er fra Temu. Jeg har titta på Finn.no, men der er prisene veldig høye, folk selger bruktøy til ny pris. Det som er rimelig ser så slitt ut at det ikke er noe bruk igjen. 

Hva sier dere? 

Anonymkode: 8e655...915

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fant regndress (bukse + regnjakke) til 150kr 

vinterdress til 170kr 

Fleecedress (jakke og bukse) til 120kr

Billigere enn det får jeg ikke kjøpt brukt en gang. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med Fretex? De har fine klær i Oslo iallfall.

Anonymkode: 80315...22f

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har dårlig råd og ingen begynner i barnehagen i september. Samme hvor mye jeg spinker og sparer har jeg ikke mer enn 1000kr til rådighet til å handle barnehageklær og utstyr. Og lista jeg har fått fra barnehagen er lang som et uår. Jeg får opp Temu og Shein reklame hele tida, der de selger både regntøy, vintertøy og diverse annet til en billig penge. Er det greit å kjøpe derfra? Inspirert av den andre tråden her på forumet, der sier de fleste brukerne at mesteparten av regntøy og sånt inneholder plast likevel, så da gjør det ingenting at tøyet er fra Temu. Jeg har titta på Finn.no, men der er prisene veldig høye, folk selger bruktøy til ny pris. Det som er rimelig ser så slitt ut at det ikke er noe bruk igjen. 

Hva sier dere? 

Hadde ikke kjøpt, pga kvaliteten. Barnet bør ha gode klær , som både holder tørt og varmt , og kjøper du dårlige klær så ender du opp med å må kjøpe enda mer. Lagre søk på finn og følg med. Jrg starter alltid i august med å lagre søk på vinterklær for å få gode tilbud. I fjor kjøpte jeg to gullkorn vinterdresser til 700 kr samlet.  Det koster å ha barn, men gode klær som også tåler å bli brukt er alfa omega

• Liker 31
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Man FÅR så mye brukte barneklær, eller kjøpt brukt til en mindre pris enn det giftige Temu rælet.

Anonymkode: 4b63c...a02

• Liker 29
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Barnas hus har kampanjer på barnehagetøy i løpet av høsten. Det gjelder blant annet Reflex, som i utgangspunktet er et rimelig merke. Meld deg på nyhetsbrevet deres, så kan du følge med og være førstemann til mølla.

Anonymkode: 6fdad...ad5

• Liker 12
Skrevet

Regndress og fleece kan sikkert gå fint, men vinterdressen holder mest sannsynlig ikke. Da anbefaler jeg deg heller å spare opp litt hver måned til det blir kaldt og heller kjøpe en pent brukt da. Barnet trenger en dress som både er varm og vanntett. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Problemet med Temu og sånt er ikke at de re laget av plast (det er som du sier alt annet vanntett tøy også), men at plasten ofte er tilsatt diverse mykemidler som er forbudt å bruke i EU fordi de er helseskadelige. 

Se på salg på sportsbutikker, de selger sånt veldig billig på salg. Du behøver heller ikke kjøpe alt på en gang, følg med både på salg og Finn, plutselig dukker det opp noe billig.

Anonymkode: e70a9...535

• Liker 14
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du har visst, helt fra barnet ble født, at det skal begynne i barnehage. Så hvorfor har du ikke lagt av litt penger hver måned, handlet når du har kommet over gode tilbud etc? 

Anonymkode: 772c1...33c

• Liker 21
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)

Heng opp lapp i barnehagen barnet skal starte i om at du ønsker å arve/kjøpe tøy. Mange som må bytte opp til en større størrelse og da gjerne blir kvitt det gamle enkelt! Vi gjorde det, og da var det mange som gjorde det samme etter oss og fikk seg "arve-venn".  barna synes det er stas også!

Endret av Summeer
  • Liker 18
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg hadde nok gjort mye annet før jeg kjøpte fra Temu og Shein selv. Legg ut ønskes-annonse i grupper på facebook. Mange som har mye å gi bort. Kontakt organisasjoner og private som hjelper familier med dårlig råd. Via Frelsesarmeen er det helt sikkert mulig å få tak i hjemmestrikk i alle fall. Oppsøk loppemarkeder. Spør famile om barnet kan få dress/sko i gave til bursdagen/jul. Kutte ned på alt eget forbruk til barnet har det det trenger. Også må du søke på stønader du har krav på. Du får nesten 4500 kroner for barnet i måneden i barnetrygd (går ut fra at du er alene), og det burde kunne dekke både barnehage og nødvendig klær/utstyr. Hvis barnetrygden må brukes på noe annet enn barnet må du jo se på hvor du kan kutte. Det blir jo ikke billigere å ha barn med årene. 

• Liker 15
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva sier dere? 

At du har barn, men ikke råd til klær er bekymringsfullt, du må gjøre noe med situasjonen. Bor du dyrt, finn noe billigere, og begynn å tenke fremover, legg av om ikke mer 100 kr pr mnd som du øremerker til klær og utstyr til barnet. Har du søsken eller venner du kan arve? Foreldre som kan hjelpe akkurat nå? Fikk litt vondt av å lese dette innlegget altså

Anonymkode: f1491...c43

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Jeg føler med deg! Tror dog ikke jeg har brukt mer enn 1000 kr på den listen sjøl, når barnet startet. Men jeg har kjøpt mye fra Finn eller fått noe på Arvegrupper På Facebook. Kjøp det du trenger først. Hvis barnet ditt er rundt året, trenger det ikke en fancy sekk (eller sekk i det hele tatt). Ja, det er fint med innesko, men det er bedre for føttene å gå uten. Man trenger ikke fancy matpakker. Kjøp det viktigste først: regntøy, regnstøvler og utesko. Mellomlag som fleece eller ull. Parkdress så fort du har råd (trengs ikke med en gang). Også fordeler du utover høsten. Ja, det chilleste er å ha to sett av alt og slippe vaske ofte, men kan man ikke er det bare sånn. Og om de i bhg spør «kunne du skaffet dette og ha i bhg», sier du bare at det skal du gjøre så fort du har anledning.

Mitt beste tips er når du blir litt kjent i bhg, å spørre foreldre som har barn som er bittelitt eldre/større om de kan tenke seg å selge videre til deg. Vi har en familie som alltid hører med oss nå, når de rydder vekk størrelser.

Anonymkode: ccb6d...ec1

Endret av veronica<3
Fjernet sitering av regelbrudd
  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Uff, tenk selv om du skulle gått med dårlig regntøy og ble klam og våt og kald. Blir hyggelige opplevelser i barnehagen da…. 

Anonymkode: f18c2...dfe

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet

Et kjapt søk på gis bort på finn.no ga meg både vinterdress, bukser, gensere, ullklær, luer, votter, regntøy, parkdress osv osv. Brukt, ja, men mye bedre kvalitet enn temu/shein likevel. Så det er mulig å kle opp barnet ditt for lite eller ingen penger. Jeg har gjort det selv: lav lønn og alene med to små. Det gikk i arvet tøy, gaver og ting kjøpt på tilbud. Når økonomien ble bedre gikk det fortsatt i det samme, men jeg var litt mer kresen og la litt mer penger i f.eks yttertøy. Så se litt rundt og vær freidig og spør. De fleste sitter på mye de uansett putter i fretex-konteineren til slutt. 

• Liker 17
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ungen har jo vel bursdag? Ønsk deg regntøy, fleece, vinterdress i gave til den.

Anonymkode: fa22b...ad8

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvilken størrelse bruker barnet? Jente eller gutt? 

• Liker 4
Skrevet

Nei, du bør ikke kjøpe uteklær på Temu. Det er ikke plasten man vil unngå, men kjemikaliene og kvaliteten. Regntøy utsettes for mye slitasje og blir raskt ødelagt hvis det er dårlig kvalitet. Vintertøy bør også være av OK kvalitet. 

Du trenger jo ikke vintertøy helt ennå? 

Sjekk i nettverket om noen har noe å gi bort. Det er MANGE som gir bort klær, men vi legger det ikke ut på Finn for da rives det vekk av folk som egentlig ikke trenger det (men som selger det videre). Spør eventuelt på diverse facebooksider. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mye fint på Finn! Ordner seg.

Anonymkode: fc4df...081

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...