Gå til innhold

Narsissistiske foreldre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Er det noen her som har foreldre eller steforeldre med narsissistiske trekk? Hvor gamle var dere da dere begynte å forstå det, og hva slags ting trodde dere var normalt som dere nå ser helt klart ikke var det? Hvordan er forholdet deres til dem i dag?

Anonymkode: 11e07...f0d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

11 år gammel, takket være alle trekk som truecrime på tv har snakket om. Klassisk «overt» narsissist, ikke den skjulte typen - men raging aggresive versjonen, manipulasjon og kontroll langt over det vanlige i barndommen. Samt vold inn i bildet. Jeg kom meg unna og er i varig «no contact» så fort det lot seg gjøre når jeg akkurat ble ung voksen. 

Anonymkode: 070c5...8fc

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var 15 år gikk det opp for meg at andre ikke var redd for sine foreldre, at de kunne si noe uten å være redde og at det ble brukt mot dem senere. Jeg misunner alle som har hatt en trygg oppvekst…..

Anonymkode: 1feb9...cc7

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

11 år gammel, takket være alle trekk som truecrime på tv har snakket om. Klassisk «overt» narsissist, ikke den skjulte typen - men raging aggresive versjonen, manipulasjon og kontroll langt over det vanlige i barndommen. Samt vold inn i bildet. Jeg kom meg unna og er i varig «no contact» så fort det lot seg gjøre når jeg akkurat ble ung voksen. 

Anonymkode: 070c5...8fc

Uff, det gjør vondt å lese,  men samtidig godt å høre at du klarte å komme deg unna og har klart å holde deg i ‘no contact’. Det krever enorm styrke. Kjenner meg igjen i mye av det du skriver. Det setter dype spor. Sender deg masse respekt og varme 💛

AnonymBruker
Skrevet

Ble 34 før jeg forsto at mamma var covert narc. Har alltid skjønt noe er galt med familien min, trodde bare at det var jeg som var problemet… det kunne spart meg for mye lidelse å forstå omfanget av mammas oppførsel tidligere :( 

som 35-åring forstod jeg at søsteren min er sv samme kaliber, og at de to sammen er "dynamitt". 

Er ikke i no contact, det får jeg ikke lov til. Men prøver bygge mitt eget liv uten dem, selv om det ikke alltid går så bra. Nå vet jeg hvert fall sannheten. 

Anonymkode: a4a73...0f1

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da jeg var 15 år gikk det opp for meg at andre ikke var redd for sine foreldre, at de kunne si noe uten å være redde og at det ble brukt mot dem senere. Jeg misunner alle som har hatt en trygg oppvekst…..

Anonymkode: 1feb9...cc7

Det å vokse opp med frykt i stedet for trygghet setter så dype spor, og det er så urettferdig at noen barn må gå rundt og være redde for sine egne foreldre. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ble 34 før jeg forsto at mamma var covert narc. Har alltid skjønt noe er galt med familien min, trodde bare at det var jeg som var problemet… det kunne spart meg for mye lidelse å forstå omfanget av mammas oppførsel tidligere :( 

som 35-åring forstod jeg at søsteren min er sv samme kaliber, og at de to sammen er "dynamitt". 

Er ikke i no contact, det får jeg ikke lov til. Men prøver bygge mitt eget liv uten dem, selv om det ikke alltid går så bra. Nå vet jeg hvert fall sannheten. 

Det gir så mening det du sier om å tro at det var deg det var noe galt med,  og hvor mye det kunne betydd å forstå det tidligere. Jeg håper virkelig du klarer å bygge mer og mer av ditt eget liv, selv om det er krevende. Du er sterk som står i det og ser ting så klart nå 💛

AnonymBruker
Skrevet

jeg har en stefar som har hatt enorm kontroll over både oss barna og moren min så lenge jeg kan huske. Som barn ble vi utsatt for mye psykisk og fysisk vold – han truet, ropte, skremte og kontrollerte oss, nektet oss mat, gjorde narr av oss foran andre, og skapte et konstant utrygt hjem. I tillegg hadde han våpen gjemt rundt i huset, og det var festing og uro selv når vi skulle opp tidlig til skolen. Det var først i voksen alder, når jeg fikk avstand, at jeg virkelig forsto hvor alvorlig og unormalt det var.

I dag har han fortsatt full kontroll over moren min, hun overfører hele lønnen sin til ham (kun hun som jobber) og det blir ‘helvete i hus’ om hun gjør noe han ikke liker, som å være litt for lenge hos familie. Ingen av oss barna får komme på besøk lenger, bortsett fra ett søsken han har ‘valgt ut’ som han liker. Når man står midt i det, er det utrolig vanskelig å se klart. Først når man får litt avstand, skjønner man hvor giftig det faktisk er.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Oppdaget i en alder av 43.

For snart 1 år siden viste min mor, søster og bror veldig merkelig oppførsel nesten samtidig, men separat (god gammeldags gasslighting, påberoper seg rettigheter som kun gjelder dem selv, forsøke å flytte skyld over på offer for overgrep (blameshifting), benekte hendelser som kunne dokumenteres med både tekstmeldinger, video og lydopptak).

100% no-contact med de alle sammen er eneste utvei for meg.

Jeg har i alle år trodd det var jeg som var problemet og jeg sliter i dag med KPTSD og store problemer med å stole på andre mennesker.

Anonymkode: de5af...ee2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvordan oppførte hun seg? Jeg lurer på om min mor kan ha sånne trekk.

Anonymkode: a68fc...e16

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Oppdaget i en alder av 43.

For snart 1 år siden viste min mor, søster og bror veldig merkelig oppførsel nesten samtidig, men separat (god gammeldags gasslighting, påberoper seg rettigheter som kun gjelder dem selv, forsøke å flytte skyld over på offer for overgrep (blameshifting), benekte hendelser som kunne dokumenteres med både tekstmeldinger, video og lydopptak).

100% no-contact med de alle sammen er eneste utvei for meg.

Jeg har i alle år trodd det var jeg som var problemet og jeg sliter i dag med KPTSD og store problemer med å stole på andre mennesker.

Anonymkode: de5af...ee2

Det gjør sterkt inntrykk å lese det du skriver. Det må ha vært utrolig vondt og forvirrende å oppleve den typen manipulasjon og fornektelse fra flere familiemedlemmer samtidig, spesielt når du kan dokumentere sannheten. Å gå fullstendig no contact krever enorm styrke, særlig når man i årevis har trodd at man selv var problemet. Jeg håper du får den støtten du trenger og fortjener nå! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...