Gå til innhold

Manglende stedsans.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Normalt for dagens unge som har sittet i baksetet på en bil med blikket festet til en skjerm, mens de har blitt fraktet rundt fra A til B av foreldre. 
Før fulgte unger med på hvor de var og hvor de kunne kjenne seg igjen ved å se ut vinduet. 
Handler vel mer om at hjernen er «avslått» og ikke har fått trent seg opp til gjenkjennelse enn det som kalles manglende stedsans?

Anonymkode: c00a0...020

Nei… dette er ikke noe nytt fordi man ikke ser seg rundt og følger med..

Anonymkode: ea8df...e61

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei… dette er ikke noe nytt fordi man ikke ser seg rundt og følger med..

Ja, man har dårlig stedssans fordi man ikke ser seg rundt?

Bedre teori en den "ungdommen idag blabla for mye skjermtid" :P 

Men jeg tror ikke du helt skjønner hva vi prater om. 

Anonymkode: 38791...456

• Liker 1
Skrevet

Jeg har dårlig stedsans men jeg kan veien til faste steder jeg er mye. 

Før gps kom, sleit jeg mye med å finne steder ut fra kun kart og beskrivelse. Gikk meg vill på fjellet og fant aldri post 1 en gang på orientering i gymmen - læreren trodde jeg faka det og ba meg bare dra hjem!Jeg har ingen begreper om himmelretninger og romlighet, jeg har tatt bussen feil vei i London og brukte årevis på å skjønne utgangene i et kjøpesenteret jeg var på mye. Mine foreldre har fantastisk stedssans som jeg ikke har arvet. 

Har lært meg en del triks for å lære nye veier og huske dem. Det er faktisk selve favoritten min på ferie å finne steder, da føler jeg meg flink. Jeg snur meg automatisk mange ganger når jeg går en vei, for jeg klarer ikke snu veien i hodet. Jeg gjør bruk av alt fra landemerker og landskap til små markører. Feks var jeg nylig i en annen landsdel, da brukte jeg gps (og powerbank) for å finne hotell og ulike ting jeg skulle se og gjøre. Mitt fokus var bla sjøen og en bestemt matbutikk. Jeg liker ikke å være avhengig av andre på turer, tom om jeg er passasjerer et sted følger jeg med på hvor vi er og hvordan vi kom dit. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jo mer man bruker GPS, jo dårligere vil stedssansen bli. Noen har bedre stedssans enn andre naturlig, men det er en andel som kan øves opp.

Anonymkode: 2da72...d42

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 34 år, men jeg tok lappen i fjor. I går kjørte jeg feil så jeg kjørte til jeg fant et sted å snu. Men da jeg hadde snudd på parkeringsplassen kjørte jeg bare ut på veien og fortsatte samme vei. Jeg trodde jeg kjørte tilbake.

Eid hytta i 11 år nå så vi har reist dit ofte! Eksempelet over er ikke fra hytteveien, det var fra slependen. Prøvde å komme meg til IKEA 😬 Føler at hadde det ikke vært for tyngdekraften hadde jeg ikke visst opp fra ned. 

Veldig letta over å lese at dere også sliter 😄

ts

Du er ikke alene, nei! Jeg har også kjørt meg bort på vei fra IKEA på Slependen, fordi jeg tenkte at jeg har vært der før, så nå skal jeg klare det uten GPS. Jeg har også rotet bort bilen min på IKEA flere ganger. 

Jeg husker at jeg spurte kjørelæreren min om det egentlig var noe håp for at jeg skulle klare å ta lappen da jeg holdt på med kjøretimer i Oslo. Han svarte at bil-tekninsk og på trafikkforståelse var jeg en helt gjennomsnittlig, men at fraværet av retningssans var så total at det ville bli et problem bak rattet. GPS hjelper, men jeg er totalt avhengig. Jeg går også ofte feil inne i store bygninger, særlig når jeg skal ut igjen, for på vei inn er det gjerne merket eller jeg har fått en beskrivelse jeg skal følge. 

Jeg har alltid vært sånn, jeg gikk meg vill en del ganger som barn, og husker godt panikkfølelsen. Men retningssansen min var bedre akkurat mens jeg var gravid. Det var påfallende, og utrolig merkelig, i begge svangerskap. Den tiden det varte fant jeg veien, kjente forskjell på himmelretningene, og gikk rett tilbake til bilen på store parkeringsplasser uten å nøle. 

Anonymkode: 52863...3ee

• Liker 2
Skrevet

Jeg har knallgod stedssans - ute. Jeg vet alltid hvor nord er, hvilken retning jeg kom fra og hvor jeg skal. Også på ukjente steder.

Innendørs derimot… Jeg går meg vill på hoteller og i kontorlandskap, jeg blir fremdeles retningsforvirret på min egen arbeidsplass 😂. Jeg sliter også litt med ansiktsgjenkjenning. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja, man har dårlig stedssans fordi man ikke ser seg rundt?

Bedre teori en den "ungdommen idag blabla for mye skjermtid" :P 

Men jeg tror ikke du helt skjønner hva vi prater om. 

Hva snakker du om? Jeg har dårlig stedsans og kan avkrefte at det handler om skjermbruk. Dårlig stedsans er ikke noe nytt som har oppstått fordi vi ser på skjerm og ikke løfter blikket

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.7.2025 den 14.25):

Jeg kjenner meg ikke igjen steder, jeg må bruke gps og jeg kjenner meg bare igjenn kilometer fra hytta osv. Er dette normalt? Ikke noe nytt altså. 

Jeg heller har ingen stedsans eller rettningssans, men evig optimist😅 Det stopper meg liksom ikke (selv om det absolutt burde). Det har ført til mange artige turer og med venner får jeg aldri ta styringa på hvor vi går eller kjører🙈 Det har vært trusler om AirTag…. Heldigvis kan jeg bruke GPS, det har endra livet mitt i hvertfall😂

Anonymkode: 1b8cb...d18

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg heller har ingen stedsans eller rettningssans, men evig optimist😅 Det stopper meg liksom ikke (selv om det absolutt burde). Det har ført til mange artige turer og med venner får jeg aldri ta styringa på hvor vi går eller kjører🙈 Det har vært trusler om AirTag…. Heldigvis kan jeg bruke GPS, det har endra livet mitt i hvertfall😂

Anonymkode: 1b8cb...d18

AirTag ja, det truer mannen med å sette på både meg og hunden 🤣

Trøster meg med at jeg finner mange flotte stier, selv om de sjelden fører dit jeg hadde tenkt meg 😅

Anonymkode: bd75e...606

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Er 35 og stedssans og retningssans er så fraværende at det føles som et handicap til tider. MEN det går faktisk igjen i den ene delen av familien, var på et slekstreff og der fant vi ut at veldig mange av oss slet med dette - og flere var godt voksne på 50-60år. Min mor er verre, hun klarer ikke lære seg forskjell på høyre og venstre. Det kan jeg, men jeg kan ikke lese kart. Det er kruseduller for meg. Jeg er og dårlig på å kjenne igjen ansikter. 

Takk og lov for mannen min, han er en vandrende gps. Er han som tar seg av planlegging av reiseruter for å si det sånn, jeg fikk ansvaret én gang i begynnelsen av forholdet vårt, hvilket medførte 40min i motsatt retning 😂 

Anonymkode: 7abc4...331

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...