Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ammer etter barnets signaler på at det ønsker å ammes, noen ganger gett er det 5 min etter jeg har ammet, andre ganger 2 timer. Det er ingen rutine eller struktur på det nå i starten.

Det får meg til å lure på hvordan dere med flaskebarn gjør det, er det ikke veldig styrete på natten feks å gå å lage og ordne mme mange ganger ila natten? Her kan jeg bare dra fra puppen. 

Anonymkode: e47ab...ab8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde flaske barn. Hadde varmt vann på termos, så var jo bare å blande ut i flaska ,den mengden en trengte.

Men mine sov også stort sett natta igjenom fra de var rundt 14 dager

Anonymkode: de565...137

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg ammer etter barnets signaler på at det ønsker å ammes, noen ganger gett er det 5 min etter jeg har ammet, andre ganger 2 timer. Det er ingen rutine eller struktur på det nå i starten.

Det får meg til å lure på hvordan dere med flaskebarn gjør det, er det ikke veldig styrete på natten feks å gå å lage og ordne mme mange ganger ila natten? Her kan jeg bare dra fra puppen. 

De er ofte mette lengre når de får flaske. Min eldste måtte jeg opp med en del på natta så var litt stress men andremann ville bare ha to ganger om natta

• Liker 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er litt mer styrete, men med trening går det fort. Har hatt både fullammede barn og et flaskebarn, så jeg kan sammenligne. Flaskebarnet sov IKKE bedre på natta. 
Man gir jo gjerne flaske fordi alternativet enten ikke finnes eller er mye dårligere/verre. For meg var det himmelrike å blande MME på natta sammenlignet med et sultent barn som ødela puppene mine fullstendig, det gjorde så vondt. 

Anonymkode: 63020...c7b

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk ikke ordentlig til ammingen så det det var mye mindre styr med flaske. Barna var mette lengre og de sov fra 2300 til 0600 fra de var kanskje 2-3 måneder. 

Anonymkode: 9994a...3bc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

For dem hvor ammingen fungerer er det nok mye mer styr med flaske, men for de av oss hvor ammingen var et sant helvete er det myye enklere å stå opp og mekke en flaske 😅 Hvis amming funker høres det jo uhorvelig enkelt ut, men for meg var det enorme smerter, gråt fra begge, blødende brystvorter, vegrende baby, for lite melk og en evig kamp om sugetak, avkobling, påkobling, sinna baby, osv. Å stå opp og lage en flaske var peanuts i forhold :) 

Anonymkode: 94719...767

• Liker 10
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Her har hun sovet gjennom natten siden hun var åtte uker. Syntes det var mer styr med vasking av ammeinnlegg og lekkasjer og drit med ammingen enn det var å fikse flasker om natten. 

Anonymkode: b9071...420

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har en på tre måneder, som har sovet tolv timer natta gjennom helt fra fødsel. Så når vi står opp på morgenen, så ordner jeg flaske.

Med eldste hadde vi kokt vann i termos, og blandet når han våknet.

Anonymkode: d9ad3...81f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hatt ett barn som fikk bryst og ett som fikk flaske. 

Etter min opplevelse er det veldig ulikt spisemønster. Barnet som fikk MM hadde, slik du beskriver, et ganske ujevnt spisemønster i perioder. Det henger nok sammen med at barnet er i symbiose med mor: ammingen handler like mye om å stimulere til melkeproduksjon som å bli mett, noe som gjør at ungen tidvis ville ligge mye ved brystet, samtidig som det ble noen lange soveøkter her og der. 

Barnet som fikk MME fikk det fra fødsel pga. sykdom og medisiner på meg, og det ble da veldig tidlig matet etter klokka. Vi visste fra nokså tidlig ca. når barnet skulle spise og hvor mye det spiste. Så til og med på natta var det en fast struktur på det. 

Når vi bare var hjemme var flaskebarn ganske enkelt, men ganske styrete når vi var ute av huset og hele tiden måtte planlegge hvor mye mat/flasker vi skulle ta med, og at alt ble sterilisert før/etter. Da hendte det virkelig at jeg savnet å kunne dra ut puppen noen ganger og vite at alt var serveringsklart og riktig temperert 

Anonymkode: 0ac9c...80f

AnonymBruker
Skrevet

Vi har to barn som er vokst opp med flaske (jeg får ikke melk og har ikke ammevenlige bryster). Vi hadde ferdigblandet mme i kjøleskapet. Varmet melka i mikro og blandet godt for å unngå hotspots. Begge barna har sovet natta gjennom fra de var ca 2 mnd, så vi har aldri hatt problemet med barn som må henge på oss 24/7 som jeg har intrykk av at ammede barn gjør 😅  ute på tur hadde vi med mme på kartong (ferdigblandet), tømte den i en flaske og ga (den må ikke varmes). Syns ikke flaske er styrete i det hele tatt egentlig. Men så kjøpte vi oss fri fra mye av jobben ved å blant annet skaffe vaskemaskinen fra babybrezza som både vasker, steriliserer og tørker flaskene (det var verdt hver krone for vår del). 

Anonymkode: 93b0e...e7c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi lagde flaske en gang kl 23:30 og neste var i 6/7 tiden om morgen. Har maskin som blander og varmer så det er gjort på noen sekunder 🙂 rutinene kom veldig fort når hun trengte mat. 

Anonymkode: a6139...7f2

Skrevet

Null stress, brukte en Baby Brezza. Og hadde en baby som sov godt

• Liker 1
Skrevet

MME har tykkere konsistens enn brystmelk.  Har hatt totalt 2 flaskebarn da jeg ikke ammet. De fikk MME kl 20 og sovnet sammenheng til kl 6 dagen etter. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det går helt fint? Barnefar kan bidra like mye som meg, og jeg kan få meg mange timers søvn sammenhengende da barnet ikke trenger pupp. 

Anonymkode: fb371...1c0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.7.2025 den 13.42):

Gikk helt fint. Vi fikk hjem et sondebarn og ett flaske barn, samtidig. 
Du gjør det du må, når du må. I begynnelsen hver 3. time døgnet rundt. Heldigvis fikk vi flere hender inn i huset.

Anonymkode: c2f55...8f3

AnonymBruker
Skrevet

Kun hatt et barn, han fikk flaske. Virker som om det metter lengre/får ut mer/man får melken uten å jobbe så mye for den så derfor drikker man mer. Fra ca 2 uker var det flaske rundt 00 og 04 på natta. Deretter rundt 23 og 06. Så var veldig enkelt på en måte, var aldri snakk om å måtte lage ny flaske etter en halvtime.

Anonymkode: 00df8...4c2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordelen med flaske er jo at mating gjerne både tar kortere tid og færre ganger om dagen, og at man kan bytte på. Med mine babyer har jeg ammet 18-20 timer i døgnet den første tiden, og ammingen kan ikke akkurat deles på 😅

MME er gjerne mer forutsigbart enn MM og. Aner ikke hvor mange ganger jeg har ammet tre timer i strekk, eeendelig kan jeg ta en etterlengtet dusj. Midt i shampooen våkner babyen sulten. Og plutselig ble jeg sittende tre nye timer med babyen på puppen 🤪

Anonymkode: 64228...f44

• Hjerte 1
Skrevet

Vi har flaskevann. Vi har flaskene ferdig vaska og kokt avkjølt vann på termos. Så blander vi raskt sammen mme pulver og vann. Går helt fint. Nå er vår såpass stor at hun holder flasken selv og vi kan bare legge oss igjen etter at hun har fått flasken i hånda. Men jeg har nok misunnet dere som bare kan dra frem puppen 😅

Skrevet

Hadde en termos med varmt vann og MME pulveret på nattbordet sammen med 4 rene flasker. Blandet mme fort ved senga. Ryddet om morgen. Så har var det snakk om 1 minutt forberedelse.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke særlig stress, vi brukte bare ferdigblandet fra butikken. Uåpnede pakker står i romtemperatur og er klare til å drikkes. Kanskje ikke økonomisk smart, men absolutt verdt det for vår del.

Anonymkode: b7388...75b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...