Gå til innhold

Når forelder blander seg opp i ting de ikke har noe med.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er straks 50 men min mor blander seg i ting hun absolutt ikke har noe med, og prøver å styre livet mitt. Jeg er godt voksen har egen familie og eget liv. Av og til virker det som hun fortsatt tror jeg er et barn  som ikke kan ta egne valg. 

Er dette normalt? 

Har prøvd å si det, men det nytter ikke, det når ikke inn. 

Anonymkode: f5ac1...195

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I den virkelige verden er det ikke normalt. Men her på kvinneguiden er du ikke alene.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det korte svaret; nei, det er ikke vanlig at foreldre blander seg veldig mye inn i livet til sine 50 årige barn. 

Men hva er det hun prøver å styre? Hva dere skal ha til middag? Yrkesvalg? Klesstil? Barneoppdragelse?

Anonymkode: 628e8...f6d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min mor hadde ganske sterke meninger om hva jeg skulle foreta meg og hvordan i alle årene hun levde. Såpass at jeg til slutt lot være å fortelle om mye av det jeg hadde planer om eller hadde gjort, for jeg visste at hun kom til å mene at jeg skulle ha gjort eller gjøre noe annet. 

Det var nok bare godt ment, men skapte en del gnissinger, for vi var så ulike som personer. 

Nå er hun død, og jeg savner å kunne ihvertfall av og til konferere med henne. Det å få en annens perspektiv på ting, kan jo tross alt også være bra.

Men alt med måte. Du får la være å fortelle henne alt, så slipper du å få hennes meninger om alt.

Anonymkode: 6375d...98d

AnonymBruker
Skrevet

K59. Mine foreldre var ikke sånn i det hele tatt. Ble oppdratt til selvstendighet, og å ta egne valg. Min venninnes mor er sånn som din. Mener noe om alt, og selvfølgelig er hennes mening den rette. De pleier bare å jatte med henne, og ikke fortelle henne noe særlig om planer osv. Da går det bra.

Anonymkode: 1b2de...e41

AnonymBruker
Skrevet

Min mor er også slik. Bestemmer at jeg ikke skal ha flere barn, bestemmer hvem jeg skal være sammen med, bestemmer om huset er ryddig nok eller ikke, bestemmer om jeg er syk eller frisk, bestemmer hvor mye jeg skal jobbe. Hun skal bestemme alt i følge henne og alle innstrukser starter med "Du MÅ (ikke)...".

Slitsomt å måtte løsrive seg i voksen alder men kjenner den økende følelsen av frihet.

Anonymkode: 01d47...cab

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Min svigermor vil gjerne ha et ord med i laget på det meste. Hun vil gjerne vite hva vi driver med, hvor vi er, hvor lenge vi skal være borte, hvo vi kjøper ting osvosvosvosv. Hun kjøper klær og sko til barna våre og til mannen min. Som regel i feil størrelse. Alltid "jente"klær til jenta og både "jente"klær og "gutte" klær til gutten. 

Hun har blitt kranglete og ufin når vi har gjort ting hun ikke er enig i at vi skal gjøre. Vi er voksne mennesker, mannen min er 45 år, og vi er nøye med pengene, eiendom, sikkerhet, barneoppdragelse, barnas ve og vel og rutiner. Allikevel mener hun at hun har medbestemmelse når vi skal gjøre noe🙄🙄🙄 

Anonymkode: dbbd7...6d8

AnonymBruker
Skrevet

Mora til naboen bestemte endatil navnene på barnebarna, og det skulle kun vere 3 barnebarn der i gården for noe mer hadde ho ikke økonomi eller kapasitet til. 

Enkelte tar hele armen om du gi de fingeren, men om en gir de rette fingeren først, så kan det vere en får vere litt mer i fred. 

Anonymkode: 9a5dd...b34

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg er straks 50 men min mor blander seg i ting hun absolutt ikke har noe med, og prøver å styre livet mitt.

Anonymkode: f5ac1...195

Hvorfor lar du henne få komme på banen? Hun trenger ikke være del i dine avgjørelser.

Anonymkode: 89328...8c2

AnonymBruker
Skrevet

Mammaen min er også sånn. Det kommer av kjærlighet. Men har måttet ta en skikkelig prat med henne,  fordi det gikk for langt. Glad jeg gjorde det, og vi har verdens beste forhold idag.

Anonymkode: d5609...2dc

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke foreldrene som bestemmer,det er barna som lar seg krenket. Ikke ta ting så bokstavelig,ikke bland sammen "å ha en mening om"og "bestemme" 

Så da går det bedre. 

Anonymkode: ab44d...3ec

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Enkelte tar hele armen om du gi de fingeren, men om en gir de rette fingeren først, så kan det vere en får vere litt mer i fred. 

Anonymkode: 9a5dd...b34

🤣🤣

Anonymkode: 7bc82...8ca

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er vokst opp med en veldig mikset barndom. Både lært veldig mye selvstendighet, og å klare meg selv, men også hatt en mor som skal ha en mening om veldig mye. Det er de tingene hun bryr seg som hun blander seg i, og så måtte jeg finne ut av resten selv fra tidlig alder. 
Jeg er passert 40 og sier bare nei. 

Hun vil ha sms når jeg kommer hjem på kvelden. Nei det får hun ikke. Hun slapper bedre av da, men hun har ikke noe med det. Kan være med på en sms når en lander på ferietur til utlandet, men ellers har jeg ikke et liv som tilsier at det trengs at noen følger med på hva jeg gjør. 

Jeg har tatt fri i sommer. Sagt vi snakkes igjen i august. Hun får bare ringe og melde, men jeg trenger litt ro. Jeg kan ikke dele så mye her, men hun kan være ganske ekstrem. Hun vil styre hvor jeg bor, hvem jeg er venner med, hva jeg gjør osv osv. Hun har sendt meg avisartikler om ting jeg kan gjøre i hjembyen, og har en leilighet stående klar til meg. Jeg flyttet etter videregående, men hun slutter likevel ikke å vente på at jeg flytter «hjem». 

Hun er veldig styrete med søsken også, så det er ikke bare meg, men hun sier det er så «annerledes» med meg, og da må hun vite mer, og ha en mening om mer. Det er en kjempevanskelig balansegang nå som den generasjonen drar på årene. Jeg vil jo gjerne hjelpe litt til, men jeg kan ikke ofre livet mitt heller. Min mormor var ekstremt kontrollerende, men på litt andre ting, men ser jo det går igjen. 

Så det er ikke bare du, og jeg vet om flere som har det utfordrende med foreldre. En må sette grenser og tørre og stå i dem. Ellers tror jeg aldri det blir bedre. 

Anonymkode: 749db...f7e

• Liker 1
Skrevet

da må du sette klare grenser. ingen kan bestemme over andre voksne om de ikke lar seg bestemme over

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Mammaen min er også sånn. Det kommer av kjærlighet. Men har måttet ta en skikkelig prat med henne,  fordi det gikk for langt. Glad jeg gjorde det, og vi har verdens beste forhold idag.

Kjærlighet? 

Helt feil. Kontroll og dominans handler det om. 

Anonymkode: 98d3f...103

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er ikke foreldrene som bestemmer,det er barna som lar seg krenket. Ikke ta ting så bokstavelig,ikke bland sammen "å ha en mening om"og "bestemme" 

Så da går det bedre. 

Anonymkode: ab44d...3ec

Når de truer med å kutte kontakten hvis man flytter fra et hus til et annet, så er det ikke bare å ytre en mening....

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når de truer med å kutte kontakten hvis man flytter fra et hus til et annet, så er det ikke bare å ytre en mening....

Da pleier jeg å prøve å tenke: ok, du bestemmer selv. Hvis du vil kutte kontakten så er det ditt valg. Hvis du ikke snakker med meg fordi du ikke får bestemme hvor jeg skal bo eller hvor jeg drar på ferie, så skal ikke jeg krangle med deg om det.

Anonymkode: 1fd72...cf2

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine egne gjør det aldri, men svigermor må vi sortere ut hva vi forteller, ellers er det meninger om mangt og mye. Har lært mannen at vi holder det "lett" med dem. Forteller ikke om større planer/ utgifter/ nyinnkjøp osv. Det er såpass at de fortsatt spør om vi har kjøpt ny tv og om det virkelig var nødvendig, og den kjøpte vi for 4 år siden. Vi har lite lån og kjøper alt av oppsparte midler, men de får det til å høres ut som vi havner på fattigkassen av å bytte ut slitne joggesko eller unner oss en middag ute f.eks. Og ja, vi er godt voksne begge to, og har styrt våre egne liv problemfritt i alle år 😂

Noen er bare sånn, så da sorterer man litt kritisk ut hva man involverer dem i.

Anonymkode: 588b2...168

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

«kommer av kjærlighet» blir ofte brukt som forklaring når foreldre prøver å styre livet ditt selv i godt voksen alder. Men kjærlighet som ikke tåler at du tar egne valg uten innblandinger som om du fortsatt er et barn, handler mer om kontroll enn omtanke. Det er lettere å svelge hvis man kaller det kjærlighet, men det gjør det ikke mer sant. 

Anonymkode: 79798...0e6

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ble oppdratt til selvstendighet

Hvordan gjorde de det? Var de interessert i deg som person, nysgjerrig på dine meninger, støttet dine planer, respekterte dine grenser? Var de komfortable med at du ytret egne meninger selv om de var andre enn deres egne? 

Anonymkode: 2504f...1bf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...