AnonymBruker Skrevet 23. juli #1 Skrevet 23. juli I dag våknet jeg av at naboen, mor og hennes to førskolebarn, satt i hagen min, på plenen, og plukket og spiste markjordbær. Hun trodde antagelig at jeg ikke var hjemme. Jeg gikk ut og spurte om hun lette etter noe, hun svarte ikke, men fortsatte å plukke. Til slutt svarte hun at de var på jordbærslang, mens hun fortsatte å plukke. Jeg svarte at det kan være at det også er andre som har lyst på de jordbærene, hvorpå hun løftet opp det minste barnet og gikk ut av hagen. Det er jo bare noen markjordbær og ikke så farlig? Eller? Mine barn har sikkert vært på slang de også, jeg også når jeg var barn, men aldri var jeg som voksen med eller mine foreldre med. Å gå på slang er noe "alle" gjør, men egentlig ikke helt innafor, men likevel ganske uskyldig. Men når foreldre er med blir det noe annet etter min mening. Du viser jo barna at det er helt greit å gå inn i en annens hage og forsyne deg av det som er der, i stede for å ringe på døra og spørre. Hadde barna vært der uten forelder er det jo det jeg hadde sagt. Som voksen dame på 60 kunne jeg ikke ikke tenkt tanken på å gå inn i en annens hage å plukke markjordbær, uansett fristelse, det ikke er sosialt akseptert, men hadde jeg tatt med små barn så er det akseptabelt? Hva mener andre? Anonymkode: 69b06...b2a 3 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli #2 Skrevet 23. juli Dette er jo råfrekt. Barn som går på slang er èn ting, men at foreldrene er med og bare sitter i hagen og fortsetter å spise når eier kommer ut - de skulle hatt juling. Anonymkode: 5e228...8c1 15 2
Phoenix Heart Skrevet 23. juli #3 Skrevet 23. juli (endret) Det er ulovlig, ekstremt frekt og det samme som å stjele. Endret 23. juli av Phoenix Heart 5 1
Gjest jegerrinne Skrevet 23. juli #4 Skrevet 23. juli At barn gjør, men at en voksen person setter seg å plukker i annen mann eiendom er nå frekt etter min mening
AnonymBruker Skrevet 23. juli #5 Skrevet 23. juli Naboen sendte guttene sin inn i hagen vår med en bøtte for å plukke bær. Jeg så det hele, men de trodde nok jeg var på jobb. Jeg kjente meg kraftig irritert. Hadde gutten selv plukket med seg noen bær, javel...ingen stor sak. Men når far gir gutten en bøtte og står og ser på, så føltes det frekt. De har flyttet nå. De har rykte på seg for å være kommunens verste naboer...og ikke bare pga dette selvsagt, men ja... Anonymkode: e3dc6...d48 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli #6 Skrevet 23. juli Jeg vokste opp med en bonde med eplehage og plommehage, de nyeligste sådan, han ble så lei av oss ungene som gikk på slang at han laga seg saltbørse, det svei! Og det ble slutt på slang, ikke fikk vi trøst hjemme heller dette var på 70 tallet.. burde vært i dag.. Anonymkode: b7eb9...40c 4
AnonymBruker Skrevet 23. juli #7 Skrevet 23. juli «De jordbærene har jeg tissa på!» … pleier å funke. Eller: “Oi! Du spiser de, ja. Si fra hvis du blir dårlig i magen da. Spraya Roundup der i går, skjønner du.» Anonymkode: f50b0...832 12 5
AnonymBruker Skrevet 23. juli #8 Skrevet 23. juli Men markjordbær er jo mikrobær. Kan knapt kalles slang.. Anonymkode: ab8f0...fa0
AnonymBruker Skrevet 23. juli #9 Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Naboen sendte guttene sin inn i hagen vår med en bøtte for å plukke bær. Jeg så det hele, men de trodde nok jeg var på jobb. Jeg kjente meg kraftig irritert. Hadde gutten selv plukket med seg noen bær, javel...ingen stor sak. Men når far gir gutten en bøtte og står og ser på, så føltes det frekt. De har flyttet nå. De har rykte på seg for å være kommunens verste naboer...og ikke bare pga dette selvsagt, men ja... Anonymkode: e3dc6...d48 Da hadde jeg latt han plukke ferdig og gått etter ham til han møtte faren sin. Og så hadde jeg sagt til far: «tusen takk for at du plukket bærene MINE for meg, men jeg klarer det fint selv». Og så hadde jeg tatt bøtten og gått hjem, snudd meg og sagt meg et smil «du får bare komme å hente den tomme bøtten senere. De har forresten også bringebær på på matbutikken». Anonymkode: b98d9...097 3
AnonymBruker Skrevet 23. juli #10 Skrevet 23. juli Å få seg til å gå inn i noen andres hage syns jeg er frekt bare det. Hvis man da stjeler bær eller på annen måte tar seg til rette må man nesten ha gått glipp av noe n god del vanlige normer og folkeskikk. Jeg går kun inn i noen andres hager om jeg er invitert dit for å vanne eller fordi jeg skal levere noe etter avtale. Hvis ikke måtte det stå om liv. Anonymkode: f0ddf...9b2 1
Siny Skrevet 23. juli #11 Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men markjordbær er jo mikrobær. Kan knapt kalles slang.. Anonymkode: ab8f0...fa0 Jeg er enig i det, det er jo ikke bær jeg har plantet (men for så vidt gledet meg til å spise selv) men du går vel uansett ikke inn en annens hage? 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli #12 Skrevet 23. juli Siny skrev (5 minutter siden): Jeg er enig i det, det er jo ikke bær jeg har plantet (men for så vidt gledet meg til å spise selv) men du går vel uansett ikke inn en annens hage? Nei. Men kunne satt opp et skikkelig gjerde det er vanskelig å klatre over. Selv har jeg strømgjerde og det funker veldig bra. Anonymkode: ab8f0...fa0
Stor pike Skrevet 23. juli #13 Skrevet 23. juli Markjordbær er så gode. Vi hadde planter i hagen, av den sorten som før seg og kommer med nye bær hver måned. Hadde noen plukket disse hadde jeg blitt lyn forbanna 😡 Å gå inn i andres hager å forsyne seg er så frekt at jeg har ikke ord. Og jada, jeg har også vært på epleslang i yngre dager. 1 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli #14 Skrevet 23. juli I byggefeltet her er det mange naboer som har markjordbær ved grensen til tomta si. Ungene mine får IKKE lov å plukke dem da jeg tenker at de kanskje er inne på tomta til vedkommende. Jeg regner med se glemmer seg når jeg ikke er med, men jeg er ganske sikker på at de ikke går inn i andres hager. Naboen din høres utrolig frekk ut, og måten hun svarer/ikke svarer deg er skikkelig dårlig. Hvis dere har en nabolagsgruppe på favebook kan du legge ut en påminnelse om at man ikke har lov til å ta med seg barne og gå på slang i andres hager😳 Altså, hallo! Barn gjør sånt, men VOKSNE? Anonymkode: 3ea8d...960 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli #15 Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Men markjordbær er jo mikrobær. Kan knapt kalles slang.. Anonymkode: ab8f0...fa0 Minislang Anonymkode: fe2bb...be2
Siny Skrevet 23. juli #16 Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Nei. Men kunne satt opp et skikkelig gjerde det er vanskelig å klatre over. Selv har jeg strømgjerde og det funker veldig bra. Anonymkode: ab8f0...fa0 Har hekk rundt hagen, tenker at det er unødvendig med strømgjerde rundt hagen i et boretslag 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli #17 Skrevet 23. juli Slang er barn som sniker seg inn, tar en plomme eller et eple, eller to-tre jordbær, og løper og ler. Noe alle har gjort, og man som huseier bare overser. Å gå inn andres hage å forsyne seg som voksen, eller i mengder, er tyveri. Anonymkode: c399e...d25 3 2
Siny Skrevet 23. juli #18 Skrevet 23. juli Takk for alle svar, men det jeg opplever som det reelle dilemmaet er at dette er naboer og barn som jeg ønsker å ha et godt forhold til. Jeg skjønner at det ble en pinlig situasjon for henne der hun satt med begge barna og plukket i hagen til noen hun trodde ikke var hjemme. Kunne jo for så vidt ha satt meg i hagen med en kaffe og ikke sagt noe, men det hadde blitt ennå mer pinlig. Kunne også ha ventet til de hadde spist ferdig og tatt kaffen i hagen da, men det er jo min hage, må nesten kunne gå ut i den når jeg har lyst. Hvordan anbefales det å reparere her for å opprettholde et ok naboskap? Er det i helt tatt noe jeg kan gjøre?
AnonymBruker Skrevet 23. juli #19 Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (6 timer siden): I dag våknet jeg av at naboen, mor og hennes to førskolebarn, satt i hagen min, på plenen, og plukket og spiste markjordbær. Hun trodde antagelig at jeg ikke var hjemme. Jeg gikk ut og spurte om hun lette etter noe, hun svarte ikke, men fortsatte å plukke. Til slutt svarte hun at de var på jordbærslang, mens hun fortsatte å plukke. Jeg svarte at det kan være at det også er andre som har lyst på de jordbærene, hvorpå hun løftet opp det minste barnet og gikk ut av hagen. Det er jo bare noen markjordbær og ikke så farlig? Eller? Mine barn har sikkert vært på slang de også, jeg også når jeg var barn, men aldri var jeg som voksen med eller mine foreldre med. Å gå på slang er noe "alle" gjør, men egentlig ikke helt innafor, men likevel ganske uskyldig. Men når foreldre er med blir det noe annet etter min mening. Du viser jo barna at det er helt greit å gå inn i en annens hage og forsyne deg av det som er der, i stede for å ringe på døra og spørre. Hadde barna vært der uten forelder er det jo det jeg hadde sagt. Som voksen dame på 60 kunne jeg ikke ikke tenkt tanken på å gå inn i en annens hage å plukke markjordbær, uansett fristelse, det ikke er sosialt akseptert, men hadde jeg tatt med små barn så er det akseptabelt? Hva mener andre? Anonymkode: 69b06...b2a Slikt gjør man bare ikke. Frekt. Anonymkode: 03ed8...6c6 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli #20 Skrevet 23. juli Siny skrev (41 minutter siden): Takk for alle svar, men det jeg opplever som det reelle dilemmaet er at dette er naboer og barn som jeg ønsker å ha et godt forhold til. Jeg skjønner at det ble en pinlig situasjon for henne der hun satt med begge barna og plukket i hagen til noen hun trodde ikke var hjemme. Kunne jo for så vidt ha satt meg i hagen med en kaffe og ikke sagt noe, men det hadde blitt ennå mer pinlig. Kunne også ha ventet til de hadde spist ferdig og tatt kaffen i hagen da, men det er jo min hage, må nesten kunne gå ut i den når jeg har lyst. Hvordan anbefales det å reparere her for å opprettholde et ok naboskap? Er det i helt tatt noe jeg kan gjøre? Hva med å la naboen ta ansvaret for å holde et godt naboskap? De kan vel kanskje starte med å ikke gå inn i andres hage og stjele bær? Et godt naboskap går to veier. Det skal ikke være sånn at en bare gir og den andre tar. Anonymkode: d6600...ad6 4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå