Gå til innhold

Noen som kjenner noen som ble tidlig dement? 45år?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva var symptomene?

Anonymkode: 566a8...c78

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er nok heller overgangsalder, eller hjernetåke/stress etter covid/vaksine.

Anonymkode: d73f9...199

• Liker 2
Skrevet

Vet om ei som fikk allzheimerdiagnose som 48 åring.  Husker ikke hva som var de første tegnene før diagnosen.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Datter til en bekjent fikk alzheimer diagnose når hun var 42. Da hadde hun hatt symptomer et par år, men det var sånne småting man gjerne unnskylder og som mannen hadde hjulpet henne med å ha kontroll på.  Bilnøklene i fryseren og pålegget i tørrvareskapet liksom. Til slutt hjalp ikke hans påminnelser.  Så økende problem med å huske avtaler/ lese og ta inn informasjon/ håndtere teknologi. Minste barn gikk fortsatt på barneskolen og det kom en del info fra skolen som hun ikke evnet å huske uansett hvor mange ganger hun leste det. Da ble det utredning og diagnose stilt kjapt.  Det gikk fort videre dessverre, så hun døde 48 år gammel 😢

Anonymkode: 6d91f...91d

• Liker 1
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Har skylt på covidvaksinen/covid. Men det blir verre og ikke bedre. En del symptomer. Får bestille en legetime til mannen. Han har mistenkt det selv og!

• Hjerte 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Takk for svar. Har skylt på covidvaksinen/covid. Men det blir verre og ikke bedre. En del symptomer. Får bestille en legetime til mannen. Han har mistenkt det selv og!

Long covid dvs langvarige plager etter en Covid infeksjon kan også gi kraftig hjernetåke og kan også gi mange nevrologiske symptomer, utmattelse og gjerne fler og flere og verre om man presser seg for mye fysisk. Men uansett greit å sjekke ut. 

Anonymkode: 64811...323

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Moren til en venninne av meg fikk diagnosen da hun var 54-55 år, men da var hun skikkelig surrete. Venninnen min sa at når hun tenkte tilbake så var nok de første tegnene på at noe var galt med moren allerede før hun var 50 år. Hun døde før hun ble 60 år dessverre.

Anonymkode: 48164...347

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Moren min fikk diagnosen demens når hun var nettopp blitt 45

Hun klarte ikke tegne klokken skikkelig når legen spurte henne om det, det ble en del feil.

Hun glemte en del vi uten demens klarer å huske, som feks hverdagsting om hvor kopper og fat skal. 

Hun glemte å ta på seg skoene når hun skulle gå på butikken, så hun hadde gått ut før hun oppdaget det. 

Anonymkode: eec25...645

• Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Min mann fikk diagnosen da han var 58, men han hadde hatt påtagelige problemer med hukommelse, konsentrasjon og generell slitenhet i mange år før det. Han hadde blitt utredet for «alt mulig», men ikke alzheimer pga hans unge alder. Legen konkluderte til slutt med stress, og han gikk på stressmestringskurs og mediterte daglig uten at det hjalp noe. Etter å ha mast på legen i 1 1/2 år, ble han sendt på MR av hodet, som viste at han hadde hjerneatrofi. Nå er det 3 1/2 år siden han fikk diagnosen, det blir jevnt dårligere. Han sliter med å orientere seg på nye steder, glemmer og blander sammen vanlige ord og begreper, forstår ikke ironi eller doble betydninger (han hadde en virkelig skarp og snerten humor før, den er helt borte), og han kan bare fungere sosialt en til en. Han ble ufør for 2 år siden, og klarer seg fint hjemme i hverdagen. Når jeg er på jobbhandler og gjør oppgaver i huset som jeg ber ham om, men har ikke selv initiativ. Ha. Har noen gode venner som han trener med, ser fotball med og tar en øl med, det er gull verdt. Det er vondt og tøft, men vi lever i nuet og prøver å nyte alt som fortsatt fungerer. Han er veldig glad i å reise, gå på konserter og spise ute. Så vi prioriterer det. Han er også glad i å gå tur og kose seg hjemme med tv-serier (som blir enklere og enklere) og god mat. Lykke til, håper ikke din mann har denne diagnosen❤️ Men hvis det er sånn, er det bare å gjøre det beste ut av det. 

Anonymkode: 1127d...003

• Liker 1
  • Hjerte 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har jobbet med dette i mange år. Dessverre møtt på alt for mange yngre med demenssykdom. Yngste var 41 når vedkommende fikk diagnosen. Her var det overdrevent inntak av alkohol som mest sannsynlig var hovedårsak. Starter oftest med stadig økende glemsomhet. Økende forvirring, gjør merkelige ting. Jobbet på forsterket skjermede avdelinger. Mye utagering, vold og stor uro. Siden de var så unge, var de fysisk spreke og gjorde ofte stor skade både på inventar og mennesker. Vi pleiere ble ofte skadet. Hjerteskjærende å se. 

Anonymkode: ff63b...967

• Hjerte 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tok han alle tre?

Det er håp mener jeg. 

Feil kosthold og feil tilskudd. Pluss mRNA driten. 

Men å råde om dette gidder jeg ikke, fikk satans problemer med venner og jobb bare jeg ikke tok det mRNA søpla. Hørt nok at jeg er en idiot, og hvem vil vel ta råd fra en 50åring som har en helse som enn 30-åring. 

Anonymkode: 7c068...e1f

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har jobbet med dette i mange år. Dessverre møtt på alt for mange yngre med demenssykdom. Yngste var 41 når vedkommende fikk diagnosen. Her var det overdrevent inntak av alkohol som mest sannsynlig var hovedårsak. Starter oftest med stadig økende glemsomhet. Økende forvirring, gjør merkelige ting. Jobbet på forsterket skjermede avdelinger. Mye utagering, vold og stor uro. Siden de var så unge, var de fysisk spreke og gjorde ofte stor skade både på inventar og mennesker. Vi pleiere ble ofte skadet. Hjerteskjærende å se. 

Alkohol er sterkt skadende for hjernen og lage nye synapser! 

På hjerneskadede etter feks blødning/hjerneslag under rehab, settes all fremgang på hold i ca 1uke etter EN alkoholenhet. En fest kan gi 1måned med stagnasjon.. 

Men hjernen klarer det utroligste hvis den får optimale vilkår. Men det krever disiplin og gjøre mye av det riktige. 

Ginseng derimot på en skadet hjerne er ikke bra.. værre enn alkohol for en skadet hjerne. Men det finnes mye bra! 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Min mann fikk diagnosen da han var 58, men han hadde hatt påtagelige problemer med hukommelse, konsentrasjon og generell slitenhet i mange år før det. Han hadde blitt utredet for «alt mulig», men ikke alzheimer pga hans unge alder. Legen konkluderte til slutt med stress, og han gikk på stressmestringskurs og mediterte daglig uten at det hjalp noe. Etter å ha mast på legen i 1 1/2 år, ble han sendt på MR av hodet, som viste at han hadde hjerneatrofi. Nå er det 3 1/2 år siden han fikk diagnosen, det blir jevnt dårligere. Han sliter med å orientere seg på nye steder, glemmer og blander sammen vanlige ord og begreper, forstår ikke ironi eller doble betydninger (han hadde en virkelig skarp og snerten humor før, den er helt borte), og han kan bare fungere sosialt en til en. Han ble ufør for 2 år siden, og klarer seg fint hjemme i hverdagen. Når jeg er på jobbhandler og gjør oppgaver i huset som jeg ber ham om, men har ikke selv initiativ. Ha. Har noen gode venner som han trener med, ser fotball med og tar en øl med, det er gull verdt. Det er vondt og tøft, men vi lever i nuet og prøver å nyte alt som fortsatt fungerer. Han er veldig glad i å reise, gå på konserter og spise ute. Så vi prioriterer det. Han er også glad i å gå tur og kose seg hjemme med tv-serier (som blir enklere og enklere) og god mat. Lykke til, håper ikke din mann har denne diagnosen❤️ Men hvis det er sånn, er det bare å gjøre det beste ut av det. 

Takk for svar, føler det er mye det samme her ja. I tilegg til plutselig mer sinne, mer flat i humøret(nummen?) /mer passiv, treg og initiativløs. Merker ikke selv at han faktisk blir sint. 

Så følt å høre, men så bra at dere prøver å gjøre det beste ut av det . Høres ut som han har det så godt han kan med gode støttespillere i en vanskelig tid. Håper du/dere har noen å snakke med og, for det må være ekstremt tungt. Har hatt alzheimer i nær familie før, og vært tett på. Det er tungt!  Spesielt når de glemmer deg og barna. Må passes på så de ikke går ut på natten. Må ha hjelpe til det meste osv til slutt. Godt mannne din har lkmitt å gjøre, det hjelper nok på å holde det litt i sjakk.

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Tok han alle tre?

Det er håp mener jeg. 

Feil kosthold og feil tilskudd. Pluss mRNA driten. 

Men å råde om dette gidder jeg ikke, fikk satans problemer med venner og jobb bare jeg ikke tok det mRNA søpla. Hørt nok at jeg er en idiot, og hvem vil vel ta råd fra en 50åring som har en helse som enn 30-åring. 

Mange som sliter etter vaksinen , oss inkludert. Men og etter covid. Ikke godt å vite. Men noe mer er det no. Og det blir ikke bedre!

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Moren min fikk diagnosen demens når hun var nettopp blitt 45

Hun klarte ikke tegne klokken skikkelig når legen spurte henne om det, det ble en del feil.

Hun glemte en del vi uten demens klarer å huske, som feks hverdagsting om hvor kopper og fat skal. 

Hun glemte å ta på seg skoene når hun skulle gå på butikken, så hun hadde gått ut før hun oppdaget det. 

Ja det med å tegne klokke  har jeg hørt om før. 

Så fælt med en slik diagnose. Håper det går bra/gikk bra :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Ja alkohol gjør nok stor skade på hjernen og andre organer når det brukes mye og over lang tid. Ikke noe alkoholforbruk her heldigvis! 

Visst er det hjerteskjærende,det er forferdelig! Er de nær deg, skjærer det i hjertet. Du kjenner de ikke igjen, men de kjenner ikke deg igjen heller til slutt!

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja det med å tegne klokke  har jeg hørt om før. 

Så fælt med en slik diagnose. Håper det går bra/gikk bra :)

Hun døde når hun var 59. Da var hun så borte at det var ingenting igjen av den hun var før sykdommen.

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Min bestemor tustet så lenge jeg kan huske. Hun fikk Alzheimer i ung alder. Hun var rundt 50 når jeg ble født og døde av sykdommen som 67åring. Hun husket ikke fra 12 til middag, men var for det meste blid og engasjert helt til de siste årene da hun ble veldig tynn og engestelig og taus.

Anonymkode: 61cf8...e61

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for svar, føler det er mye det samme her ja. I tilegg til plutselig mer sinne, mer flat i humøret(nummen?) /mer passiv, treg og initiativløs. Merker ikke selv at han faktisk blir sint. 

Så følt å høre, men så bra at dere prøver å gjøre det beste ut av det . Høres ut som han har det så godt han kan med gode støttespillere i en vanskelig tid. Håper du/dere har noen å snakke med og, for det må være ekstremt tungt. Har hatt alzheimer i nær familie før, og vært tett på. Det er tungt!  Spesielt når de glemmer deg og barna. Må passes på så de ikke går ut på natten. Må ha hjelpe til det meste osv til slutt. Godt mannne din har lkmitt å gjøre, det hjelper nok på å holde det litt i sjakk.

Kjenner igjen det med flatt humør/kortere lunte/uvanlige reaksjoner. Ja, det er en fæl sykdom, har dessverre også erfaring med min mor. Det går bare en vei, men det er også en sykdom som kan opptre ganske forskjellig. Han er snill og mild, og veldig takknemlig for alt vi gjør og spesielt det jeg gjør. Han er også om mulig blitt enda mer glad i meg og barna. Og han har hatt gode rutiner hele sitt liv som hjelper han godt nå (veldig ryddig, skriver ned viktige ting, har god orden). Livet blir sannelig ikke som man har tenkt seg, men man lærer.

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...