AnonymBruker Skrevet 23. juli #1 Skrevet 23. juli Jeg er temmelig utrent, så mitt første mål er å komme meg opp på Helsedirektoratets laveste nivå for voksne, dvs. 150 (de sier 150 til 300 minutter) med moderat intensitet eller 75 (de sier 75 til 150 minutter) med høy intensitet. Men hva vil det bety i praksis? Jeg liker dansetimer og step aerobic. Førstnevnte er sikkert middels, mens step aerobic er høy. Lurer også på å begynne på pilates. Hvordan ville dere med disse treningsformene (eventuelt noe i tillegg) sette opp en ok treningsplan for ei uke? I første omgang for å komme opp til minimum. Etter at jeg har klart det noen måneder kan jeg tenke på å øke litt. Anonymkode: 94f94...39b
AnonymBruker Skrevet 23. juli #2 Skrevet 23. juli Grovt inndelt : Lav intensitet: du kan snakke setninger relativt uanstrengt. Høy intensitet : snakke setninger normalt er vanskelig, jo høyere intensitet; jo vanskeligere er det. Anonymkode: 8e3af...a3c
AnonymBruker Skrevet 23. juli #3 Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Grovt inndelt : Lav intensitet: du kan snakke setninger relativt uanstrengt. Høy intensitet : snakke setninger normalt er vanskelig, jo høyere intensitet; jo vanskeligere er det. Anonymkode: 8e3af...a3c Dette er riktig. Borgs skala er mye brukt for å avgjøre intensitet. Grønt er moderat intensitet, Orange høy intensitet. Jeg velger å se på intensitet itå i fra puls. Litt grovt forklart ser jeg på 60-80% av makspuls som moderat intensitet, og over 80% av makspuls er høy intensitet. Anonymkode: ee57f...29a
AnonymBruker Skrevet 23. juli #4 Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg liker dansetimer og step aerobic. Førstnevnte er sikkert middels, mens step aerobic er høy. Lurer også på å begynne på pilates. Anonymkode: 94f94...39b Både dansetimer og step-aerobic kan være høy intensitet, det kommer an på opplegget. Pilates er ofte lav intensitet, men går mer under styrke/bevegelighetstrening. Jeg skal ikke prøve meg på å sette opp et program for deg, men å starte med en økt i uken av hver burde være overkommelig. Anonymkode: ee57f...29a 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli #5 Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Både dansetimer og step-aerobic kan være høy intensitet, det kommer an på opplegget. Pilates er ofte lav intensitet, men går mer under styrke/bevegelighetstrening. Jeg skal ikke prøve meg på å sette opp et program for deg, men å starte med en økt i uken av hver burde være overkommelig. Anonymkode: ee57f...29a Styrke-og bevegelighet nevner ikke Helsedirektoratet i det hele tatt. Selv om alle sier at det er viktig? Nå er jeg forvirret... Hvor mye er en økt? Anonymkode: 94f94...39b
AnonymBruker Skrevet 23. juli #6 Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Styrke-og bevegelighet nevner ikke Helsedirektoratet i det hele tatt. Selv om alle sier at det er viktig? Nå er jeg forvirret... Hvor mye er en økt? Anonymkode: 94f94...39b Anbefalingene HDIR er tydelige på at styrketrening av de store musklene bør inngå i aktivitetene minst to ganger i uka. Anonymkode: a6a23...a55 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli #7 Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Styrke-og bevegelighet nevner ikke Helsedirektoratet i det hele tatt. Selv om alle sier at det er viktig? Nå er jeg forvirret... Hvor mye er en økt? Anonymkode: 94f94...39b Son nevnt over anbefaler helsemyndighetene minst to økter i uken med styrke- og bevegelighetstrening. En økt er en gang. Hvor lang den økten er kommer an på formen din, eller hva du er ute etter den dagen. Jeg trener 4 økter/ganger i uken. To av øktene er på en time hver (styrketrening) de to andre øktene er på rundt 40 minutter (kondisjonstrening). I Anonymkode: ee57f...29a 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli #8 Skrevet 23. juli Hvorfor kun minstekravet? Effekten av trening er stort sett lineær (innenfor normale nivåer). Det finnes ingen laveste grense for nytte. Jo mer du trener, jo bedre er det for helsa. Anonymkode: 1d349...bee
IDGAF Skrevet 23. juli #9 Skrevet 23. juli (endret) AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvorfor kun minstekravet? Effekten av trening er stort sett lineær (innenfor normale nivåer). Det finnes ingen laveste grense for nytte. Jo mer du trener, jo bedre er det for helsa. Anonymkode: 1d349...bee Fordi det er et mer overkommelig for en nybegynner? Mye bedre det, enn å gape over for mye og så ikke klare å gjennomføre over tid. Endret 23. juli av IDGAF 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli #10 Skrevet 24. juli IDGAF skrev (18 timer siden): Fordi det er et mer overkommelig for en nybegynner? Mye bedre det, enn å gape over for mye og så ikke klare å gjennomføre over tid. Bra tenkt, og den beste treningen er den du gjennomfører. Også går jo alt du gjør inn i dette. Klarer du å øke pulsen litt 25 minutter om dagen er du innenfor målet ditt. Kan godt være en kombinasjon av studio timene og gåing ute f.eks. Og høy intensitet er ikke at du ligger flat etterpå med pustebesvær, legg deg på en intensitet som ikke gjør at du mister viljen til å leve😅Å opprettholde motivasjonen og synes at det føles bra er viktig for å ville gjenta det. Så kjenn på hva du synes føles bra. Anonymkode: 8e3af...a3c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå