Gå til innhold

Kommentarer på kropp og veltnedgang

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lav og «tett» men har alltid vært aktiv og mye i bevegelse. Aldri syk og har aldri hatt vondt i kroppen av særlig grad. Kroppen har alltid virket- selv om jeg ikke har modell-fasong. 

Men- det siste året har jeg fått en kronisk sykdom som lar seg holde i sjakk med medisiner og kosthold.
Jeg har vært mye kvalm med oppkast og veldig dårlig matlyst- og da også vektnedgang. Sikkert en del fett, men også muskelmasse antar jeg. 

Får nå masse kommentarer på kroppen min. Så flink jeg har vært, ser fresh ut. Wow NÅ er du tynn og flott.

Hvorfor er det greit å kommentere kropp? Og er vektnedgang ok- men ikke motsatt? 
Dette kommer både fra de som vet jeg har fått en kronisk sykdom- og de som ikke vet.

Flere som opplever dette? 

Anonymkode: 8d0f6...0da

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er en "sannhet" at de aller fleste trakter etter å være slanke, så det å gi komplimenter for vektnedgang er ikke noe å sutre over i utgangspunktet. Det er noe annet når de som vet at du er syk kommenterer kroppen din, det synes jeg ikke er greit.

Anonymkode: 0333b...0d4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har gått også gått ned mye etter oppstart av medisiner. Var innenfor normalvekt før jeg begynte å gå ned, men nærmer meg nå undervekt.

For min egen del, så merker jeg at vektnedgangen er i ferd med å bli usunn for min egen del. Når andre i tillegg kommenterer dette, så hjelper det ikke på.  Syns generelt det er en uting å kommentere vekt og kropp. 

Anonymkode: a3d88...465

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg har opplevd det.

Enkelte mente at andre kvinner nok var sjalu på meg som var tynn som gravid 🙃🤦‍♀️ 

Men jeg svarer ærlig på hva vektnedgang skyldes, og at jeg ikke ønsker komplimenter for å ha sykdom.

Det sier SÅ mye om sykelige idealer når man merker hvor mange som faktisk foretrekker at man er syk - sålenge man er tynn. 

Du må si ifra.

»Du vet årsaken, hva tenker du om at du gir kompliment for utseende som kommer av sykdom og lidelse?»

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er en skikkelig uting å kommentere andres kropp, uansett om det er kritikk eller komplimenter. Man vet aldri grunnen til at en person ser ut som den gjør, eller grunnen til at en kropp har endret seg.

Anonymkode: b8b86...7da

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...