AnonymBruker Skrevet 23. juli #1 Skrevet 23. juli Hei! Jeg har nylig fått meg kjæreste og blitt seksuelt aktiv. Før det hadde jeg bare hatt ett par one night stands, men aldri fått urinveisinfeksjon pga det. Og jeg vet mange sier at det er pga han er skitten eller andre ting, men han har veldig god hygiene. Nå har jeg begynt å fått urinveisinfeksjon hele tiden! Hadde en i fjor men det var andre grunner. Føler hver gang jeg er ferdig med kur så går det noen dager og det er tilbake igjen. Legen gir meg bare flere antibiotika kurer, kommer nok til å bli resistent snart. Går på d-mannose for å forebygge. Drikker masse vann hver dag 2-3 liter. Tranebær juice og appelsinjuice. Noen som har noen tips? Jeg er virkelig desperat da dette er helt sykt ukomfortabelt og blir sittende på do meste parten av tiden. Takk for svar på forhånd😊 Anonymkode: 544c3...815
AnonymBruker Skrevet 23. juli #2 Skrevet 23. juli Tisser du med en gang etter samleie? Anonymkode: 770b0...b72 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli #3 Skrevet 23. juli Gå på do etter sex. Når du er ferdig reiser du deg opp for deretter å sette deg ned igjen og tisse ut siste skvetten. Anonymkode: e0d98...ea6 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli #4 Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tisser du med en gang etter samleie? Anonymkode: 770b0...b72 Ja, glemte å skrive det men går alltid rett etter og sitter en stund for å få ut alt Anonymkode: 544c3...815
AnonymBruker Skrevet 23. juli #5 Skrevet 23. juli Ta forspill i dusjen sånn at dere begge er så rene som mulig RETT før. Og spar litt tiss sånn at du kan tisse rikelig etter. Og så igjen en vask etter sex. Litt glidekrem kan også gjøre sånn at blir mindre friksjon der, om du blir sår. Jeg får oftere uvi om sexen blir langvarig og jeg blir sår. Dette er eneste som funker for meg. Samt har jeg følelsen av at blir det bedre når kroppen får vent seg til aktiviteten. Når jeg og mannen har hatt off periode på noen mnd så er det alltid UVI når vi møtes igjen. Anonymkode: 41d2f...907 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli #6 Skrevet 23. juli Sjekk ut skjult blæreinfeksjon, embeded uti på engelsk. Min datter har det og går til behandling i London da det ikke var rett hjelp å få her. Anonymkode: edfc2...3a7
AnonymBruker Skrevet 23. juli #7 Skrevet 23. juli Noen ganger er det også bare at man ikke tåler den mannen, jeg fikk 20-30 uvi av eksen, det var så ille at jeg turte nesten ikke å ha sex igjen. Møtte en ny mann etter noen måneder som singel og forberedte meg på det verste. Men selv 1 år med ham så hadde jeg ingen infeksjoner. Eksen min var ikke uhygenisk eller noe heller. Anonymkode: d1fb6...9d7
AnonymBruker Skrevet 23. juli #8 Skrevet 23. juli Jeg slet med samme problem som deg, år etter år. Både når jeg var i forhold og når jeg hadde tørke. Hadde oppimot 14 antibiotikakurer i året. Fikk tips av en nær venninne om å prøve å ta 1 gr cvitamin brusetabletter hver dag, har holdt meg fri for urinveisinfeksjon siden den gang i 2008. (Fikk 1 gang da jeg var innlagt på sykehus over en lengre periode og c vitaminene ble glemt). Anonymkode: 6a5eb...31c 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli #9 Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Legen gir meg bare flere antibiotika kurer, kommer nok til å bli resistent snart. Anonymkode: 544c3...815 Du vet at det ikke er slik antibiotikaresistens fungerer? Det er ikke mennesker som utvikler resistens. Anonymkode: 0ce5d...9b2 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli #10 Skrevet 23. juli Dersom verken din eller hans hygiene er dårlig, ts, så er det ingen reell grunn til til at sex skal øke verken faren for eller hyppigheten av uvi. At myten har festet seg skyldes at folk gjerne har sex uten å ta en runde vask først. Og det er som det er. Risikoen øker egentlig mer ved andre ting som reelt påvirker evnen til hygiene på farta - som fordøyelsesbesvær, sykdommer knyttet til fordøyelse og mensen. Så enten er ikke hygienen faktisk god nok. Eller så er årsaken en annen. Det enkleste er å ta en runde på hygiene. Hvordan tørker dere begge etter dobesøk? Hvordan foregår klutvask og/eller dusj? At noe visuelt SER rent ut og at det er hygienisk rent er to ganske så ulike ting. Om jeg skyller hendene i kaldtvann etter å ha tørket meg bak så ser det ok ut. Men det er rent bakterielt ugreit. Ta en faktisk gjennomgang. Og husk at hans hygiene bare er en av faktorene. Din hygiene er like viktig. Så for begge to: Er håndvask grundig? Er negler rene? Tørkes det grundig og riktig retning? Vaskes det med pH-riktig såpe? Husker dere begge å vaske hendene underveis i sex om dere tar på «ting» i feil rekkefølge? Og så må det rent medisinske sjekkes ut: Har du og legen sjekket at antibiotikaen du får faktisk fungerer? At du ikke bare blir symptomfri og at den samme uvi-en blusser opp? Hva er blitt utredet av årsaker? Har du blitt gitt gjentatte kurer uten henvisning til urolog? I så fall: gi motstand på det valget. Anonymkode: 481ca...5d0 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli #11 Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har du og legen sjekket at antibiotikaen du får faktisk fungerer? At du ikke bare blir symptomfri og at den samme uvi-en blusser opp? Hva er blitt utredet av årsaker? Har du blitt gitt gjentatte kurer uten henvisning til urolog? I så fall: gi motstand på det valget. Har hatt mange forskjellige kurer, både 3, 7 og 10 dager. Minst 4 forskjellige typer. De sender urinen til dyrking, men har ikke fått noe oppfølging. Heller ikke når jeg spør. Har ikke fått noe henvisning til verken urolog eller gynekolog. Anonymkode: 544c3...815
AnonymBruker Skrevet 23. juli #12 Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Jeg slet med samme problem som deg, år etter år. Både når jeg var i forhold og når jeg hadde tørke. Hadde oppimot 14 antibiotikakurer i året. Fikk tips av en nær venninne om å prøve å ta 1 gr cvitamin brusetabletter hver dag, har holdt meg fri for urinveisinfeksjon siden den gang i 2008. (Fikk 1 gang da jeg var innlagt på sykehus over en lengre periode og c vitaminene ble glemt). Anonymkode: 6a5eb...31c Måtte bare legge til noe mere for å se hele bildet! Jeg hadde helt siden jeg var liten jentunge 4-5 år gammel, slitt med gjentagende urinveisinfeksjoner. Hadde et opphold noen år før det begynte igjen etter fylte 30. Da økte det betraktelig år etter år. Var inne hos urolog og gynekolog, men fant aldri noe galt. Fikk tips om tranebærjuice etc, men ingenting gav noe reduksjon og infeksjonene økte bare. Etter at jeg fikk dette tipset om brusetablettene så sørger jeg alltid for å ha et stort lager på huset til enhver tid, 1 tablett i et glass vann hver dag er ren rutine for meg nå. Legen min var forundret da det plutselig opphørte og spurte hva som hadde skjedd? Han forteller min historie videre til de som har like stort problem som jeg hadde. Jeg er bare så glad for at jeg prøvde ut det siste tipset jeg fikk, etter å ha prøvd nesten alt uten virkning. Hadde ikke tro på c vitamin heller, men var nok desperat og utrolig lei. Vil bare si- Prøv det ut 1 mnd eller 2, før du avfeier det! Lykke til 🥰 Anonymkode: 6a5eb...31c 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli #13 Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hei! Jeg har nylig fått meg kjæreste og blitt seksuelt aktiv. Før det hadde jeg bare hatt ett par one night stands, men aldri fått urinveisinfeksjon pga det. Og jeg vet mange sier at det er pga han er skitten eller andre ting, men han har veldig god hygiene. Nå har jeg begynt å fått urinveisinfeksjon hele tiden! Hadde en i fjor men det var andre grunner. Føler hver gang jeg er ferdig med kur så går det noen dager og det er tilbake igjen. Legen gir meg bare flere antibiotika kurer, kommer nok til å bli resistent snart. Går på d-mannose for å forebygge. Drikker masse vann hver dag 2-3 liter. Tranebær juice og appelsinjuice. Noen som har noen tips? Jeg er virkelig desperat da dette er helt sykt ukomfortabelt og blir sittende på do meste parten av tiden. Takk for svar på forhånd😊 Anonymkode: 544c3...815 Tranebær juice eller tranebær i noen som helst form skal du aldri bruke sammen med en rekke medisiner. De «kolliderer» med både antibiotika og en rekke andre medisiner. p-piller skal den heller ikke brukes sammen med. Da kan prevensjonen ikke ha fullgod effekt. Kan godt være tranebærjuicen som gjøre at uvi kommer raskt tilbake. Grapefrukt juice og granateple har samme effekt. Pass og på å vaske undertøy og kluter/håndklær på minst 60 grader. Anonymkode: f6904...de2
AnonymBruker Skrevet 23. juli #14 Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (8 timer siden): Har hatt mange forskjellige kurer, både 3, 7 og 10 dager. Minst 4 forskjellige typer. De sender urinen til dyrking, men har ikke fått noe oppfølging. Heller ikke når jeg spør. Har ikke fått noe henvisning til verken urolog eller gynekolog. Anonymkode: 544c3...815 Som en del av å få bukt på problemet kan du, etter en kur, ta en liten periode uten sex, en uke, og så gå å få tatt stix av urinen. Enkelt bare ta med prøven til legekontoret, laben. Snakke med legen og de ordner rekvisisjon sånn at du får kommet med prøven når det passer for deg. For å få sjekket med klarhet at det er nye uvi´er det er snakk om, ikke gamle som blusser opp. Iom dette startet etter oppstart av sex er det neppe skjult blærebetennelse/kronisk blæreinfeksjon. Anonymkode: 41d2f...907
AnonymBruker Skrevet 23. juli #15 Skrevet 23. juli Da jeg hadde det sånn var det klamydia Anonymkode: 56d67...1dd
AnonymBruker Skrevet 23. juli #16 Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da jeg hadde det sånn var det klamydia Anonymkode: 56d67...1dd Aaaaaah godt poeng. er du testet ts? Anonymkode: eac9f...65f
AnonymBruker Skrevet 23. juli #17 Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Aaaaaah godt poeng. er du testet ts? Anonymkode: eac9f...65f Ja, testet meg etter jeg ble sammen med han Anonymkode: 544c3...815
Tshhhh Skrevet 23. juli #18 Skrevet 23. juli Be legen din om å få resept på Hiprex tabletter for å forebygge uvi.
AnonymBruker Skrevet 23. juli #19 Skrevet 23. juli Jeg får det lettere når jeg er øverst når vi har sex, jeg tror jeg gnir urinrøret, liksom. Dumt forklart. Jeg sluttet også å bruke string, kunn bomulls truser og det har blitt bedre. Anonymkode: 6c4a7...6d9 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli #20 Skrevet 23. juli Hiprex! Eneste som fungerer på meg, tar en tbl hver dag, da er det bare å ligge i vei uten uvi 🤩 Anonymkode: 7ddb8...609 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå