Gå til innhold

Strikker venstrehendte speilvendt? Skal lære bort strikking

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en datter som er skolestarter og jeg tenkte å lære henne å strikke. Men, hun er venstrehendt og jeg er høyrehendt. Jeg har alltid strikket fra venstre og over på høyre pinne, og jeg tror alle videoer jeg sjekker for å huske teknikker gjør det samme. 

Bør jeg passe på at hun lærer å strikke samme retning som meg, eller styres retning man strikker av om man er høyre- eller venstrehendt?

Anonymkode: 45885...e29

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har en datter som er skolestarter og jeg tenkte å lære henne å strikke. Men, hun er venstrehendt og jeg er høyrehendt. Jeg har alltid strikket fra venstre og over på høyre pinne, og jeg tror alle videoer jeg sjekker for å huske teknikker gjør det samme. 

Bør jeg passe på at hun lærer å strikke samme retning som meg, eller styres retning man strikker av om man er høyre- eller venstrehendt?

Anonymkode: 45885...e29

Venstrehendte pleier å klare å bruke samme strikkemetode som høyrehendte. Begynn med å prøve å lære bort som høyrehendt. 
Ofte er hekling lettere å finne ut av enn strikking for nybegynnere. 

Å sy for hånd gir meg utfordringer, fordi stingene blir motsatt vei av høyrehendte, selv om jeg syr med høyre hånda så tenker jeg venstrehendt. Fikk ikke lov til å bruke venstrehånda som barn, men har i voksen alder sluttet å bry meg og bruker venstrehånda  der hånda vil. 

Anonymkode: 4b5fb...b96

AnonymBruker
Skrevet

De venstrehendte strikkerene jeg kjenner strikker likt som høyrehendte, fordi det var det de lærte.

Min oldemor, som egentlig var venstrehendt, ble tvunget til å skrive og strikke høyrehendt. Senere lærte hun seg å strikke begge veier, slik at hun kunne strikke glattstrikk frem og tilbake uten å snu arbeidet.

Anonymkode: 146a3...20c

AnonymBruker
Skrevet

De fleste strikker likt uavhengig av hånd. Å strikke baklengs er mye mer knotete siden du må kaste garnet du henter på pinnen og strikke i bakre ledd. Mange strikker begge veier, men det er helt klart enklest å strikke i framre ledd og plukke fram garnet. Det er bare en bevegelse og har ikke så mye med finmotorikken å gjøre slik som skriving. 

Anonymkode: 3d1cb...e1a

Skrevet

best å lære å strikke vanlig vei

• 5 uker senere...
Skrevet

Jeg er venstrehendt og strikker på vanlig måte. Hekling gjør jeg motsatt, men strikking går helt fint. 

AnonymBruker
Skrevet

Har to venninner som er venstrehendte. Den ene strikker lik meg som er høyrekant, mens den andre strikker motsatt vei.

Anonymkode: 871de...e9c

AnonymBruker
Skrevet

Unnskyld - dette blir litt off topic. Jeg er venstrehendt selv, og ser for meg følgende scenario: vi starter med en ferdigstrikket genser og ender opp med garnrullene 😂 Fordi vi strikker omvendt vei 😉

Anonymkode: 38dfd...705

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...