Gå til innhold

Barn som omtrent bare vil spise 2 ting.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har et barn på 4.år som det siste året har fått et ganske ensporet preferanse på hva hun ønsker å spise. Hun vil aller helst bare ha yoghurt og ulike grøter  ( havregrøt,  fløyelsgrøt,  risgrøt osv osv) til alle måltider.

Jeg putter oppi mye "usynlig" i f.eks havregrøten , sånn som å blande inn et egg,  ta I litt fettkilder osv. Men så fort jeg blander inn noe som er synlig - f.eks blåbær eller andre bær vil hun ikke ha det. Av yoghurt varierer jeg på hva jeg gir - skyr, yoghurt med havregryn i osv. 

Jeg har sagt at hun nå må smake/spise litt av den maten som blir servert før hun får yoghurt/grøt. Det gjør hun nå, men spiser lite også vil hun ha yoghurt /grøt. Når vi er borte,  så godtar hun å spise det som blir servert uten å spørre om noe annet. 

Hva gjør andre som har barn som0 kun ønsker å spise en/to ting? Hvor mye skal man "presse' barnet til å spise andre ting ?

Føler at det blir mye mas rundt mat dersom jeg/vi skal presse på enda mer, og at det får motsatt effekt. Nå smaker hun i hvert fall på det meste før hun spiser grøt /yoghurt. Jeg har prøvd og si at hun ikke får noe annet enn det som blir servert , men da blir måltidene preget av mye gråt enda mer motstand mot maten osv. Nå når hun vet at hun får grøt /yoghurt etterpå smaker hun på det andre og er fornøyd. Skal vi fortsette slik vi gjør også tenke at det bare er en periode?  Det er jo heller ikke de verste tingene å ville spise  

Anonymkode: 3c840...a5c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

1: slutt å bruke faovrittmaten som belønning. Mat skal ikke være noe man skal oppnå. 

2: kontakt lege. Dere må utelukke at barnet utvikler spiseforstyrrelse blant annet. ja, små barn kan faktisk få dette, til og med en baby kan få dette (sjeldent). Dere kan bli henvist til spesielister som kan hjelpe dere med inngøring av mat, hvor mye dere bør presse osv for å ikke trigge mye motstand mot maten. 

dere bør også få sjekket at barnet ikke hsr mangler, få tatt blodprøve. Kan være at dere burde gi feks vitaminbjørner eller annet for å dekke opp det hun ikke får i seg gjennom kostholdet.

hvordan er magen? Kan det være mage/tarmproblemer som gjør at mat føles ubehagelig? 

Anonymkode: 0f0e2...bf5

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Start en søndag. Forbered hemne dagen før. "Nå skal vi begynne med annen mat hjemme. Når det blir fritt for yoghurt/grøt, handler vi ikke inn mer. Akkurat sånn som når vi spiser hos mormor/familie/resturant. Vi skal lage en matplan sammen". 

Lag noe du vet hun liker første ukene, og så lager du hva du vil resten av tiden. Hele familien kan ha middag en lørdag, men da er det likt for alle.

Anonymkode: 282fc...613

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har et barn på 4.år som det siste året har fått et ganske ensporet preferanse på hva hun ønsker å spise. Hun vil aller helst bare ha yoghurt og ulike grøter  ( havregrøt,  fløyelsgrøt,  risgrøt osv osv) til alle måltider.

Jeg putter oppi mye "usynlig" i f.eks havregrøten , sånn som å blande inn et egg,  ta I litt fettkilder osv. Men så fort jeg blander inn noe som er synlig - f.eks blåbær eller andre bær vil hun ikke ha det. Av yoghurt varierer jeg på hva jeg gir - skyr, yoghurt med havregryn i osv. 

Jeg har sagt at hun nå må smake/spise litt av den maten som blir servert før hun får yoghurt/grøt. Det gjør hun nå, men spiser lite også vil hun ha yoghurt /grøt. Når vi er borte,  så godtar hun å spise det som blir servert uten å spørre om noe annet. 

Hva gjør andre som har barn som0 kun ønsker å spise en/to ting? Hvor mye skal man "presse' barnet til å spise andre ting ?

Føler at det blir mye mas rundt mat dersom jeg/vi skal presse på enda mer, og at det får motsatt effekt. Nå smaker hun i hvert fall på det meste før hun spiser grøt /yoghurt. Jeg har prøvd og si at hun ikke får noe annet enn det som blir servert , men da blir måltidene preget av mye gråt enda mer motstand mot maten osv. Nå når hun vet at hun får grøt /yoghurt etterpå smaker hun på det andre og er fornøyd. Skal vi fortsette slik vi gjør også tenke at det bare er en periode?  Det er jo heller ikke de verste tingene å ville spise  

Ta vekk det frem til hun spiser normal mat. De spiser når de er sultne 

Å prøve å si, prøve smått hjelper ikke. 

Du sier "vi har ikke grøt eller yoghurt, vi har det her." 

Anonymkode: 0ac56...7ab

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

1: slutt å bruke faovrittmaten som belønning. Mat skal ikke være noe man skal oppnå. 

2: kontakt lege. Dere må utelukke at barnet utvikler spiseforstyrrelse blant annet. ja, små barn kan faktisk få dette, til og med en baby kan få dette (sjeldent). Dere kan bli henvist til spesielister som kan hjelpe dere med inngøring av mat, hvor mye dere bør presse osv for å ikke trigge mye motstand mot maten. 

dere bør også få sjekket at barnet ikke hsr mangler, få tatt blodprøve. Kan være at dere burde gi feks vitaminbjørner eller annet for å dekke opp det hun ikke får i seg gjennom kostholdet.

hvordan er magen? Kan det være mage/tarmproblemer som gjør at mat føles ubehagelig? 

Hun tar vutaminbjørner og tran i tillegg:) Hun får det ikke som en belønning og det blir ikke presentert som en belønning. Det er ikke sånn at vi sier "spiser du det får du grøt". Vi bare sier at hun må smake på maten før hun kan si at hun ikke vil ha det. Hun har begynt å spise mer og mer av den andre maten før hun spør om grøt /yoghurt nå i det siste. 

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mat og drikke er en nødvendighet, og ikke noe barnet skal belønnes for å innta. Å gi hennes yoghurt som premie for å spise en kjøttkake, blir omtrent som å skryte av henne for å puste. Det er bare noe som hun må gjøre, for å overleve.

Virker på meg som om hun foretrekker mat som ikke krever for mye jobb i form av tygging. Husk at yoghurt inneholder mye sukker. Så for å undersøke at det ikke er en annen årsak enn uvilje tilstede, ville jeg fått undersøkt tennene hennes. Er alt i orden, er det i grunnen bare å kutte ut all premieringen og sette frem den maten resten av familien skal spise.

Nå premieres hun både med det hun har bestemt at hun vil ha, pluss at hun får veldig mye oppmerksomhet fra deg på grunn av dette. Det betyr at du premierer uheldig oppførsel.

Anonymkode: a4e39...90f

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hun tar vutaminbjørner og tran i tillegg:) Hun får det ikke som en belønning og det blir ikke presentert som en belønning. Det er ikke sånn at vi sier "spiser du det får du grøt". Vi bare sier at hun må smake på maten før hun kan si at hun ikke vil ha det. Hun har begynt å spise mer og mer av den andre maten før hun spør om grøt /yoghurt nå i det siste. 

Ts

Jeg synes det høres ut som om dere gjør det helt rett. Man skal ikke tvinge i mat fordi det kan gi aversjon. Og dere har fått henne til å smake mer. Jeg ville kontaktet helsepersonell for råd. 

Forøvrig, noen barn sulter faktisk heller enn å spise ting de ikke liker. Da kan det av og til være diagnoser som arfid eller autisme feks. Eller kanskje det er noe med tennene, munnen eller store mandler som gjør det? Så kontakt lege. 

Anonymkode: dffbe...f13

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Er sikkert søtsmaken hun er ute etter. Yoghurt er søtt, grøt er søt, og kanskje dere har sukker på?

La være å kjøpe det, så skal du se at hun spiser noe annet i løpet av et par dager. Bare pass på at hun drikker nok. 

Hun liker jo annen mat, siden hun spiser det når dere er borte. Men hjemme vet hun at hun får søt mat 🙃.

Anonymkode: 29c46...b16

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ts

Ok, da misforstonjeg bare at du skrev «Jeg har sagt at hun nå må smake/spise litt av den maten som blir servert før hun får yoghurt/grøt.»

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Å ikke lære barn å spise normal mat kan også være en form for omsorgssvikt. Det er jo mye mer lettvint å lage grøt enn ordentlig mat.

Jeg har en niese som levde av velling på tåteflaske til hun begynte på skolen. I følge moren fikk hun i seg alle nødvendige næringsstoffer. Men hun lærte ikke å tygge maten, og hun lærte ikke at mat kan ha ulike teksturer og smaker. Nå er hun voksen, fremdeles veldig "kresen", og overvektig. Hun spiser bare det hun liker, og det er junk food. 

Anonymkode: 2e896...3ae

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Å ikke lære barn å spise normal mat kan også være en form for omsorgssvikt. Det er jo mye mer lettvint å lage grøt enn ordentlig mat.

Jeg har en niese som levde av velling på tåteflaske til hun begynte på skolen. I følge moren fikk hun i seg alle nødvendige næringsstoffer. Men hun lærte ikke å tygge maten, og hun lærte ikke at mat kan ha ulike teksturer og smaker. Nå er hun voksen, fremdeles veldig "kresen", og overvektig. Hun spiser bare det hun liker, og det er junk food. 

Anonymkode: 2e896...3ae

Ærlig talt, hva er dette for et svar? Omsorgssvikt? Har du giddet å lese tråden ?  Slik jeg forstår det prøver ts og tilsette egg , fettkilder osv i havregrøten. Havregrøt er jo også sunt og inneholder mye næringsstoffer, lager man det med melk og fettkilder + egg blir det jo enda sunnere. I tillegg får barnet vitaminbjørner og tran. 

Så er ikke sånn at hun bare varmer om toro risgrøt.. Kan ikke sammenlignes med å bare gi velling. Snakk om å prøve og momshame og dømme noe for omsorgssvikt når det er langt fra dette slik jeg leser det. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke erfaring med å lære barn å spise, men kan dele min erfaring fra å ha vært et kresent barn. Jeg spiste kun pølse og Nugatti som barn. Jeg tror det som var avgjørende for meg var at resten av familien fortsatte å spise vanlig mat og snakket om hvor godt det var. Da jeg var 10 var jeg lei av å like så lite og begynte å gjøre en skikkelig innsats selv. I dag liker jeg det aller meste. 

Det eneste jeg har lovet meg selv med mine barn er å ikke tvinge dem til å spise opp noe de ikke liker. Jeg husker mange måltid der jeg satt og grein og brakk meg fordi jeg ikke likte maten. Dette skapte heller negative assosiasjoner enn at jeg lærte meg å like maten. 

Selv tenker jeg å tilby en «nei takk-skål» der barnet kan smake og legge maten hen ikke liker etter å ha smakt, samtidig som jeg ikke vil tilby alternativ mat med mindre det er helt krise. 

Anonymkode: 1483a...5e7

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg har ikke erfaring med å lære barn å spise, men kan dele min erfaring fra å ha vært et kresent barn. Jeg spiste kun pølse og Nugatti som barn. Jeg tror det som var avgjørende for meg var at resten av familien fortsatte å spise vanlig mat og snakket om hvor godt det var. Da jeg var 10 var jeg lei av å like så lite og begynte å gjøre en skikkelig innsats selv. I dag liker jeg det aller meste. 

Det eneste jeg har lovet meg selv med mine barn er å ikke tvinge dem til å spise opp noe de ikke liker. Jeg husker mange måltid der jeg satt og grein og brakk meg fordi jeg ikke likte maten. Dette skapte heller negative assosiasjoner enn at jeg lærte meg å like maten. 

Selv tenker jeg å tilby en «nei takk-skål» der barnet kan smake og legge maten hen ikke liker etter å ha smakt, samtidig som jeg ikke vil tilby alternativ mat med mindre det er helt krise. 

Anonymkode: 1483a...5e7

Samme her. Jeg begynte ikke å spise mer før jeg flyttet ut og slapp all den tvangen, kjettingen og dårlige stemningen med måltider. Jeg har selv lært meg å like mye forskjellig , men det er noen typer mat jeg ikke klarer lukten av ennå fordi jeg ble tvunget til å spise det selv om jeg endte opp med å spy.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Samme her. Jeg begynte ikke å spise mer før jeg flyttet ut og slapp all den tvangen, kjettingen og dårlige stemningen med måltider. Jeg har selv lært meg å like mye forskjellig , men det er noen typer mat jeg ikke klarer lukten av ennå fordi jeg ble tvunget til å spise det selv om jeg endte opp med å spy.

Takk for svar fra noen som har erfaring med det selv. Det er det jeg også har tenkt..  At det ikke blir noe bedre med tvang, og at vi har kommet et stykke med at hun faktisk smaker på den andre maten nå. Det gjorde hun ikke tidligere når vi var helt bestemte på at det kun var dette hun fikk.. 

Hun pleier å spise /smake middagene osv. vi har,  og hun har alltid det samme som oss til frokost og middag når vi spiser sammen. Prøver å ikke mase/presse, men hun spiser jo svært lite - noe som gjør at hun spør om grøt 20 minutter etter middagen. Da har jeg bare laget det uten å lage en greie ut av det. 

Ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar fra noen som har erfaring med det selv. Det er det jeg også har tenkt..  At det ikke blir noe bedre med tvang, og at vi har kommet et stykke med at hun faktisk smaker på den andre maten nå. Det gjorde hun ikke tidligere når vi var helt bestemte på at det kun var dette hun fikk.. 

Hun pleier å spise /smake middagene osv. vi har,  og hun har alltid det samme som oss til frokost og middag når vi spiser sammen. Prøver å ikke mase/presse, men hun spiser jo svært lite - noe som gjør at hun spør om grøt 20 minutter etter middagen. Da har jeg bare laget det uten å lage en greie ut av det. 

Ts

Jeg synes det høres fornuftig ut. Men som jeg nevnte i en post over, jeg ville også kontaktet lege og sjekket for store mandler eller andre ting som kanskje kan påvirke. Lykke til! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ok, da misforstonjeg bare at du skrev «Jeg har sagt at hun nå må smake/spise litt av den maten som blir servert før hun får yoghurt/grøt.»

Ja, forstår at det kunne misforstås, fikk utrykt meg feil.

Det jeg mente var at vi oppfordrer til å smake på maten og sier at hun må smake på maten før hun sier at hun ikke liker den - gjør hun det, og fortsatt ikke vil ha mer , gjør vi ikke noe stor greie ut av det. Hun får alltid servert det samme som oss ved middag og felles frokoster, så hun sitter ikke med egen mat. Men hun spiser jo så lite at hun spør om grøt /yoghurt 20 minutter etter middagen/frokosten. 

Hun har den siste uken begynt å ville ha smoothie til kvelds også i hvert fall, hjemmelaget. Så da pleier jeg å putte i bær,  frukt , overmodne bananer for å gjøre det søtere osv. 

Ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg synes det høres fornuftig ut. Men som jeg nevnte i en post over, jeg ville også kontaktet lege og sjekket for store mandler eller andre ting som kanskje kan påvirke. Lykke til! 

Ja, det er kanskje lurt.. Siden det kun er "lette" ting å svelge som hun vil ha. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være tegn på autisme eller ARFID.

Anonymkode: 39719...13a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var et tynt, anemisk og småspist barn, og husker fortsatt hvordan jeg kunne bli tvunget til å sitte ved bordet til jeg hadde spist opp. 
Husker aversjonen og kvalmen av å måtte putte noe jeg ikke ville ha i munnen. 
Som voksen går det greit, men jeg er så absolutt selektiv, og pirkete. 
Det ene barnet mitt er likt som meg. Hun blir aldri tvunget til å spise noe, og får mye valgfrihet i hva hun vil ha, så lenge det er næringsrikt nok. 
Spør hun etter stekt egg til kvelds, så får hun det. Selv om det hadde vært enklere å smøre to brødskiver.

Tenker at det er mange gråsoner mellom ARFID og normal appetitt.

Tvang og matinntak hører uansett ikke sammen, synes jeg.

Anonymkode: b25a5...e8e

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ta vekk det frem til hun spiser normal mat. De spiser når de er sultne 

Anonymkode: 0ac56...7ab

Aaaah. Den gode gamle «er de sultne nok, så spiser de».

Barnet vårt endte med først nesesonde, så parenteral næring på sykehus.

Nei. Det er ikke sånn at alle barn spiser «bare de er sultne nok».

Anonymkode: a298c...2d8

• Liker 5
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...