Kattedama Skrevet 23. juli #1 Skrevet 23. juli Etter å ha sniklest lenge her inne tenker jeg at det er på tide å lage en bruker og starte dagbok selv. Kort fortalt er jeg i midten av 30-årene og bor med samboer, barn og katt i Oslo. Jeg har tidligere vært i nokså god form om jeg tør si det selv. Likt å trene og bevege meg, men også glad i mat og kos. Etter at vi fikk små barn i hus har det blitt mye mat og kos og lite trening. Gått opp en del i svangerskap, og særlig barselperiodene, som har vært tøffe for en som trives best i rutiner, og særlig etter barn nr. 2 har det sklidd mer ut. Dårlige rutiner på mat, lite bevegelse og selv om jeg har prøvd å ta tak i perioder så har jeg endt opp med å gå for hardt ut, gi opp og ende opp på samme sted som før, eller gått litt opp igjen. Det skal også sies at jeg har slitt veldig med mye sykdom. Omgangssyke, forkjølelser, halsbetennelser og alt mulig som hører småbarnstiden til. De siste to årene har gått i sykluser der jeg blir forkjølet eller småsyk og går og hangler veldig lenge, gjerne 3-4 uker i strekk før jeg føler meg litt bedre igjen og smått begynner å trene og lete etter rutiner med mat, men selv når jeg har vært «frisk» har jeg kjent på manglende energi og motivasjon og derfor valgt ganske enkle løsninger i matveien og ikke hatt overskudd til å trene som jeg ønsker. Tidligere i vår var jeg hos legen og fikk påvist mangel på jern og vitamin D, og fikk i stor grad bekreftet at mye av det jeg har følt på i det siste og som jeg trodde bare var min egen latskap faktisk skyldes disse manglene. Nå går verdiene endelig riktig vei og dette føles på alle måter som et godt tidspunkt å starte på nytt igjen. Frykten min er at jeg skal bli stuck i et mønster der jeg «slanker meg feit», altså går hardt ut og gir helt opp, så målet er først og fremst å prøve å gjøre gradvise, små endringer og heller trappe opp. Jeg ønsker helt klart å gå ned i vekt, men det aller viktigste for meg er å finne en rutine som gir energi der jeg ikke går rundt som en zombie i hverdagen fordi jeg er tom, og da må man naturlig nok spise godt. Akkurat nå er vi på ferie og har en uke igjen før vi skal tilbake i hverdagen. Jeg har prøvd å begrense inntaket av usunn mat, men siden vi har reist litt rundt, bodd på hotell og hytter med familie og venner så blir ikke kostholdet 100%, og det føles helt greit. Prøver likevel å få i meg nok energi og næring gjennom å spise nogenlunde variert og ikke minst nok av det jeg trenger og prøve å holde tomme kalorier på et minimum. Litt rask mat blir det da vi er innom fornøyelsesparker og restauranter som ikke alltid har like gode alternativer, men det er greit. Før ferien veide jeg inn på 71 kg (som er godt innenfor overvekt på min høyde) og jeg har ikke hatt tilgang på vekt de siste ukene. Håper først og fremst at jeg ikke har gått opp, men klart å holde vekten. Det har ikke blitt så mye trening i direkte forstand, men heldigvis en god del skritt hver dag, siden vi går en del turer og sånn, men på barnevennlig vis. Et par joggeturer har det også blitt, men foreløpig er formen ganske dårlig og det går treigt. Håper dere vil følge meg på veien mot mer energi og forhåpentligvis en litt lettere kropp i løpet av høsten. 2
123qwe Skrevet 24. juli #2 Skrevet 24. juli Velkommen til dagbøker! Kjenner meg igjen det med at livsstilen har endret seg etter at jeg fikk unga. Må være så sykt effektivt for å få til en «minimums mengde» trening. Ja, og kosemat er også noe som snek seg innpå meg uten at jeg helt hadde registrert mengden. Blir spennende å følge deg videre 🙂 1
Amatariel Skrevet 14. august #4 Skrevet 14. august Velkommen hit! Syns du hadde et veldig interessant innlegg, for jeg kjente meg så mye igjen i det. Det er altså ingen spøk å få barn når det gjelder å være vel i egen kropp. For mange av oss krever det skikkelig hardt fokus. Hvor gammel er din yngste? Nå er det en stund etter ferien, så håper du stikker innom her igjen og oppdaterer litt hvordan det går. Vi er mange her som skal prøve å finne gode rutiner til en sunn livsstil etter ferien/generelt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå