Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk for 2 måneder siden mitt barn nr2, som blir mitt siste barn. 
Har da en gutt og en jente.

Minstemann begynner å vokse ut av den første størrelsen, og det er på tide å rydde vekke denne størrelsen.

Men hva gjør man med alt tøyet?

Har ei venninne som venter sitt første barn i februar, og hun ønsket å arve tøy, når jeg spurte om det. Hun vil ikke vite kjønn før fødsel. Så tenkte å pakke en pose med unisex-klær til henne, og heller gi det som blir riktig kjønn etter fødsel. Ønsker selvfølgelig ikke penger for dette. Da jeg har kjøpt mye brukt og fått litt av min søster.

Men tar man vare på noe til fremtidige barnebarn? 

Har fått en eske av mamma, med kanskje 10 plagg. Noe er spesielt som en hjemmesydd bunad som mamma har lagd, men noe er bare sånn vanlig 90-talls heldrakter. Har også fått noe fra svigerfamilien sin side, bør jo sikkert ta vare på dette til svigersøster får barn i fremtiden?

Hvordan velger man hva man bør ta med videre til fremtidige barnebarn?

Hadde dere sortert ut det som selv veldig ubrukt ut, som er kjøpt nytt av meg og familie/venner og av litt spesielle merker for å selge det videre som klespakke på Tise/Finn? 
Tenkte man kunne tjene litt på alle disse klærne man har kjøpt til disse barna. Men er selvfølge ikke kjempe viktig. 

Har en helt ny bunad som er brukt i dåpen og på 17.mai, førsteåret til førstemann, fikk den av svigermor og kan ikke bruke den i dåpen til minstemann da de er motsatt kjønn, hva gjør man med den, liksom? 

Hva tenker/gjorde dere? 

Anonymkode: 5343a...b2f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tar kun vare på ting som er spesielle, hjemmestrikk osv.

Resten gis bort.

Anonymkode: ad34c...022

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Man velger jo litt selv etter hva man har plass til. Vi har lite plass til ting som ikke skal være i bruk på minst 20 år, så jeg har gjort det så enkelt at jeg har ordnet meg en oppbevaringsboks (felles for begge barna) der jeg legger de tingene som jeg har aller mest vanskelig for å selge/gi videre. 

Det jeg foreløpig har lagt av er hentesettene, hjemmestrikkede tepper, kosekluter og noen plagg fra da jeg/far var små. 

Absolutt alt annet går videre… Jeg har ingen venner med barn som er umiddelbart yngre (bortsett fra de som har flere barn/arver fra seg selv eller barn som er flere år yngre). Har gitt litt videre til noen kollegaer, men ellers så selges/gis bort/gjenvinnes alt med en gang lillesøster her i huset er ferdig med det, for jeg orker ikke mer barneklær som ligger og flyter (er fire år mellom mine barn så har allerede så det bugner av klær som største har vokst ut av som vi venter på at skal passe til yngste). 

Kjenner også de som tar vare på typ alt av barneklær for å heller gi videre til barn/familie om mange år eller sortere senere, men det har ikke vi mulighet til og heller ikke lyst til å ta den runden med sortering senere. Mine barn har typisk vært gjennom 5-6 størrelser bare det første året alene og etter det kommer alt barnehageutstyr mm. så vi orker rett og slett ikke å la det samle seg opp. 

Anonymkode: 88cb4...c24

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest jegerrinne
Skrevet

Vi har tatt vare på hente sett, strikke tøy, bunader og noen spesielle plagg. Resten sendte vi videre

Skrevet

Tar vare på spesielle klær som av en eller annen grunn har sentimental verdi. Hentesett, strikk osv (unntatt ørten par ullsokker og vanter). Det er et stort spenn fra eldste til minste her og vi har barn av begge kjønn, men de har alle brukt en spesiell Hummel ullbody LENGE (fordi passformen er så god) og har med det fått stor verdi. Vi kan minnes så mange unike perioder, hendelser og milepæler hos alle barna ved å se én body og det er spesielt 🥰 Noen plagg har vært favoritter pga. andre ting og blitt verdifull.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ting av sentimental verdi. Strikketøy, hentesett, evt klær som ble brukt på sykehuset og kanskje noen enkeltplagg jeg bare syns er for fine til å gi fra meg. Resten selges (på det store bruktsalget i Elverum, bare et tips for de som bor i nærheten). Jeg tar ikke vare på noe til evt barnebarn. Man er ikke garantert å få barnebarn, og når de måtte dukke opp er gjerne stilen så anderledes at de uansett ikke vil ha det. Moren min tok vare på en haug fra da vi var små, jeg har brukt bare et par plagg, resten har hun kvittet seg med nå. Så gjennom et par flyttinger har hun drasset rundt på det unødvendig. 

Anonymkode: 864c0...f8d

AnonymBruker
Skrevet

Tar vare på hjemmestrikkede plagg (men ikke hvis det er plagg jeg ikke syntes var så innmari pene, har fått noen prøveprosjekt). Og kanskje et favorittsett om det har holdt seg pent. 
Tar vare på et par bamser/kosekluter og strikker babyteppe til hvert av barna i en boks. Tenker det er fint å ha til både konfirmasjon og som en liten minneeske senere i livet/om de får barn.

Svigermor kunne fylle et digert spisebord med mengder av babyklær fra loftet. Noe var pent og litt retro, men stort sett stod jeg der og følte jeg var fryktelig frekk som Ikke tok med mer. Jeg hadde vel nevnt at vi trengte pysjamas, men jeg syntes ikke det var så praktisk med knapper bak på kroppen til babyen. Klær Har utviklet seg teknisk også, ikke bare i stilen😂🙈

Ellers sorterer jeg i en gis-bort-haug og en selges-billig-haug. Nå er vel 90% av våre klær kjøpt brukt eller arvet, så er begrenset hvor mye man får solgt. Men det som ser pent ut kan like gjerne selges og finansiere neste klesinnkjøp 🤪

Anonymkode: 6c47b...4ff

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tar vare på hjemmestrikkede plagg (men ikke hvis det er plagg jeg ikke syntes var så innmari pene, har fått noen prøveprosjekt). Og kanskje et favorittsett om det har holdt seg pent. 
Tar vare på et par bamser/kosekluter og strikker babyteppe til hvert av barna i en boks. Tenker det er fint å ha til både konfirmasjon og som en liten minneeske senere i livet/om de får barn.

Svigermor kunne fylle et digert spisebord med mengder av babyklær fra loftet. Noe var pent og litt retro, men stort sett stod jeg der og følte jeg var fryktelig frekk som Ikke tok med mer. Jeg hadde vel nevnt at vi trengte pysjamas, men jeg syntes ikke det var så praktisk med knapper bak på kroppen til babyen. Klær Har utviklet seg teknisk også, ikke bare i stilen😂🙈

Ellers sorterer jeg i en gis-bort-haug og en selges-billig-haug. Nå er vel 90% av våre klær kjøpt brukt eller arvet, så er begrenset hvor mye man får solgt. Men det som ser pent ut kan like gjerne selges og finansiere neste klesinnkjøp 🤪

Selger forresten heller pen-sett også, som dress, bunader osv, med Mindre det er en lokal variant som er tidløs. Fikk med en dress hjem fra svigers også, som mannen min en gang hadde brukt. Den hadde passet best som et kostyme på en scene tror jeg 🤷🏻‍♀️😂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg fikk for 2 måneder siden mitt barn nr2, som blir mitt siste barn. 
Har da en gutt og en jente.

Minstemann begynner å vokse ut av den første størrelsen, og det er på tide å rydde vekke denne størrelsen.

Men hva gjør man med alt tøyet?

Har ei venninne som venter sitt første barn i februar, og hun ønsket å arve tøy, når jeg spurte om det. Hun vil ikke vite kjønn før fødsel. Så tenkte å pakke en pose med unisex-klær til henne, og heller gi det som blir riktig kjønn etter fødsel. Ønsker selvfølgelig ikke penger for dette. Da jeg har kjøpt mye brukt og fått litt av min søster.

Men tar man vare på noe til fremtidige barnebarn? 

Har fått en eske av mamma, med kanskje 10 plagg. Noe er spesielt som en hjemmesydd bunad som mamma har lagd, men noe er bare sånn vanlig 90-talls heldrakter. Har også fått noe fra svigerfamilien sin side, bør jo sikkert ta vare på dette til svigersøster får barn i fremtiden?

Hvordan velger man hva man bør ta med videre til fremtidige barnebarn?

Hadde dere sortert ut det som selv veldig ubrukt ut, som er kjøpt nytt av meg og familie/venner og av litt spesielle merker for å selge det videre som klespakke på Tise/Finn? 
Tenkte man kunne tjene litt på alle disse klærne man har kjøpt til disse barna. Men er selvfølge ikke kjempe viktig. 

Har en helt ny bunad som er brukt i dåpen og på 17.mai, førsteåret til førstemann, fikk den av svigermor og kan ikke bruke den i dåpen til minstemann da de er motsatt kjønn, hva gjør man med den, liksom? 

Hva tenker/gjorde dere? 

Anonymkode: 5343a...b2f

Du spør ganske enkelt giverne hva de ønsker at du gjør med ting du har fått fra dem. 
Har vært mange nok tråder opp igjennom tidende her inne med «ballader» rundt arvertøy, arveutstyr og gammelt arvegods som har blitt gitt til feile personer, solgt videre av dem som har fått og så videre og videre….

Snakker man sammen så unngår man uvennskap og sure miner av manglende kommunikasjon. 

Anonymkode: 3b9b0...820

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har "bare" arvet klær fra min egen mor og fra min fostersøster (som sa jeg kunne gjøre hva jeg ville med klærne, hun hadde arvet dem selv også), så jeg har ingen forpliktelser om å gi dem tilbake eller ta vare på arvetøy.

Jeg har delt klærne inn i 5 kategorier:

1) så ødelagt at de kastes

2) ikke ødelagt, men små flekker etc som jeg ikke vil få klager på ved salg, så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med dem

3) Fine klær i ok stand, som kan selges

4) Strikkeklær, arvet tøy som har gått ut av motebildet for 40+ år siden

5) Klær JEG har sterke minner knyttet til, som den superfine kjolen eldstejenta brukte på sin første bursdag, og prematurklærne i størrelse 40, og en kjempetøff selebukse som ble brukt nesten daglig, og det hentesettet jeg fikk fra søstra mi, osv.

Etter den gjennomgangen så endte jeg med å kaste rundt 5% (kategori 1), ta vare på midlertidig rundt 5% til (kategori 2), selge rundt 70% (kategori 3) og så ble kategori 4-5 puttet i noen esker på loftet. 20% av alt barnetøyet ungene har brukt mellom 0-5 år tar litt plass det også, selv om jeg kvittet meg med 80%.

Jeg har helt sikkert tatt vare på ALTFOR mye, men jeg tenker at jeg kan alltids kvitte meg med resten litt etter litt.. 

Anonymkode: d07ed...995

AnonymBruker
Skrevet

Støtter de som sier at man bare sparer på det sentimentale.

Jeg arvet masse 90-tallsklær fra besteforeldre begge sider og har nesten ikke brukt noe av det på mini. Sparkedresser i velour(plast) og heldrakter like brede som de er lange og helt uproporsjonale på mitt barn. 

Det er også spart på masse leker i plast fra 60-tallet og det tør jeg knapt la mini leke med ettersom regulering av kjemikalier er mye strengere i dag.

Anonymkode: 27890...f68

AnonymBruker
Skrevet

Har tatt vare på body i str 50 til begge, og en kul pyjamas. Svigermor har tatt vare på strikketøy (heldigvis,  mye har vært veldig spesielle greier..).

Jo flere ting, jo mindre sannsynlig at man ser på det for meg. Jeg ville aldri tatt frem en eske med klær og mimret. Bodyene til barna ligger i en minneeske hvor jeg sparsommelig tar vare på ting fra dem gjennom årene. Da undrer vi oss sammen om hvor utrolig små de var. 

Less is more.

Anonymkode: 19b10...685

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...