AnonymBruker Skrevet 23. juli #21 Skrevet 23. juli Om du klarer alle testene og du har fremmedkulturell bakgrunn stiller du sterkt. Politiet vil ha inn flere med denne bakgrunnen nå da det er naturlig at en politi med fremmedkulturell bakgrunn lettere får kred og når inn til minoritetsgrupper. Ganske logisk igrunn. Da innsatte med utenlandsk bakgrunn er overrepresentert i norske fengsler. Et kjempeproblem som må bekjempes med mer enn fengsel og sanksjoner. Anonymkode: a0a15...17c
AnonymBruker Skrevet 24. juli #22 Skrevet 24. juli Nei ikke hvem som helst. Det er et minimumskrav om å ha mindreverdighetskomplekser og et makt utøvelses behov... Anonymkode: e8079...9b6 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli #23 Skrevet 24. juli Nei.. Har inntrykket av det er ganske strengt faktisk. Kjenner 1 som er politi, og 3 som har søkt og fått avslag. Anonymkode: 7d39f...6b5 1
HeiSommer Skrevet 24. juli #24 Skrevet 24. juli (endret) Er glad for at det er forskjellige folk som blir politi og at det speiler befolkningen nogenlunde. Eneste er at det er en del fra hvit middelklasse/over. Det kunne kanskje vært mer representert fra de med dårligere økonomi/foreldre med dårlig økonomi. MEN det er ikke lett. Det er fysiske tester som løping, styrke og svømming. Undervannssvømming. Dykke ned flere meter, hente og svømme med dukke. Jeg tror noen hadde fått litt sjokk når de ser hvor mye pensum, tester og annet det er. Og som det er nevnt blir en dømt hele tiden på alt mulig (faglige ting men også operative). Tror at alle kan bli politi om de vil men da må de jobbe litt for det og ikke tenke at det er lett på noen måte. Endret 24. juli av HeiSommer 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli #25 Skrevet 24. juli Noen år siden jeg var i studentalder , men det var noe av det vanskeligste og komme inn på før. En ting er karakterer, men det fysiske og psykiske testene. har bare kontakt med en som jobber i politiet i dag, og han er lynskarp og topptrent . Ei annen jeg kjenner kom inn, men vi har ikke kontakt. De 2 andre kom aldri inn og endte på medisin og sykepleie. Anonymkode: e1314...8b3 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli #26 Skrevet 25. juli AnonymBruker skrev (På 23.7.2025 den 21.29): Personen fremsto som uegnet/uskikket av ulike grunner. Holdninger, ting vedkommende sa, personlighet, psykisk helse. Anonymkode: eb8b3...701 Merkelig, for er mange i politiet som har dårlige holdninger, skrantende psyke og fæl personlighet så. Intelligensen er det heller ikke alle som har på plass. Trodde man bare måtte være maktsyk nok jeg… Og glad i å håne voldsofre og klappe en gjerningsmann som har voldtatt og slått, tatt kvelertak etc etc hele natta gjennom på skuldra og bare la han gå fordi fasaden hans var så flott. De fleste tenger kurs i å ikke bli manipulert og rundsnakket av voldsmenn i det minste… Anonymkode: f98d8...0f4 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli #27 Skrevet 25. juli AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Merkelig, for er mange i politiet som har dårlige holdninger, skrantende psyke og fæl personlighet så. Intelligensen er det heller ikke alle som har på plass. Trodde man bare måtte være maktsyk nok jeg… Og glad i å håne voldsofre og klappe en gjerningsmann som har voldtatt og slått, tatt kvelertak etc etc hele natta gjennom på skuldra og bare la han gå fordi fasaden hans var så flott. De fleste tenger kurs i å ikke bli manipulert og rundsnakket av voldsmenn i det minste… Anonymkode: f98d8...0f4 Vedkommende ble ikke kastet ut av skolen da, så sånne folk kommer seg jo gjennom studiet. Men jeg kjenner flere flotte politifolk med gode verdier, så heldigvis er det ikke sånn som du skisserer. Jeg tror de aller fleste politifolk ønsker å gjøre en god jobb og gjør ting i god hensikt. Så er det noen her og der som misbruker makten sin, og andre som bare ikke er flinke i jobben sin. Men flertallet er nok ikke maktsyke og har som hensikt å håne voldsofre og klappe voldtektsmenn på skulderen. Da har du nok vært svært uheldig i ditt møte med politiet. Anonymkode: eb8b3...701 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober #28 Skrevet 20. oktober AnonymBruker skrev (På 23.7.2025 den 1.43): Kan hvem som helst bli politi? Nå tenker jeg litt dumme folk også. Det er vel bare pugge seg til karakter, oppføre seg normalt? Men å bestå fysisk tester er vanskelig. men hva med intervjuv da? Den skal jo være vanskelig? har opplevd noen politimenn som er veldig merkelige, ikke blitt noe særlig bedre kjent med de pga oppførselen. Som f eks han ene hadde OSD. En annen hadde ikke sosiale antenner. noen som har opplevd merkelige ting med de? Anonymkode: 9d6e8...9e7 Jeg er utdannet politi. Karakterkravet er ikke uforholdsmessig høyt. De fysiske kravene for å komme inn er heller ikke spesielt høye. De aller fleste var veldig "oppegående" mennesker, men noen opplevdes regelrett dumme, og skremmende mange var veldig naive. Det største problemet slik jeg så det, var at veldig mange hadde drømt om å bli politi fra de var små barn, uten å egentlig forstå at arbeidshverdagen består av mye rutinearbeid som ikke er sånn superspennende. Når de da kommer inn rett etter førstegangstjeneste og har lite livserfaring, blir de veldig skuffet over hva politiet faktisk er. Anonymkode: 2d4cd...d62 4
AnonymBruker Skrevet 20. oktober #29 Skrevet 20. oktober Man må ha gode nok karakterer, som på alle studier, bestå fysisk test og intervju, samt ikke ha rulleblad. Så alle kan selvsagt ikke bli politi, men er du interessert, nogenlunde oppegående og forbereder deg nok til å bestå fæde fysiske testene, har du en sjanse. Mange som søker seg til yrket er folk som er aktive i idrett og disse blir evt studiekompisene dine, så å møte opp og ikke være mer enn i akkurat god nok form til å bestå og heller ikke være så interessert i fysisk aktivitet, da tror jeg dette blir et tungt studie å komme gjennom. På internvjuet må du vise at du følger med i verden, samt at du er personlig egnet. Anonymkode: 38808...517
AnonymBruker Skrevet 20. oktober #30 Skrevet 20. oktober Alle kan ikke bli politi nei. Du må f.eks. være forberedt på alle slags grusomme syn. Utrykning til en trafikkulykke hvor barn ligger død og klistret i et bilvrak, eller til en leilighet hvor noen har tatt selvmord eller kanskje et brutalt drap hvor du finner offeret med flere titalls knivstikk og blod over alt. Vil du takle dette? Anonymkode: a0a15...17c
Alice123 Skrevet 22. oktober #31 Skrevet 22. oktober (endret) Det er ganske mange krav, i tillegg til det akademiske. De som vil kan lese seg gjennom den ganske store mengden her. Jeg er en helt normal person, og etter å ha lest gjennom alle kravene ser jeg minst to ting som ville diskvalifisert meg (ikke-akademiske krav, jeg har også fri vandel) Endret 22. oktober av Alice123
Rhodiola Skrevet 22. oktober #32 Skrevet 22. oktober Tråden er ryddet for brudd på regelen om gjengivelse av innhold fra eksterne kilder, avsporing og tilhørende svar. Dere som vil diskutere de nylige endringene i opptakskrav relatert til personer som har blitt tatt med mindre mengder narkotika, kan gjøre det i Aktuelle saker og politikk. Rhodiola, adm.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #33 Skrevet 22. oktober Mange ignorante og tåpelige svar her, tipper dere er glade for at noen faktisk gidder å komme for å hjelpe dere når det oppstår problemer. Mange flotte folk som blir politi. Anonymkode: 9bc15...de0 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #34 Skrevet 22. oktober jeg tror ikke hvem som helst kan bli det nei men er ikke alle som er ute i felten Anonymkode: 6fde7...fae
AnonymBruker Skrevet 23. oktober #35 Skrevet 23. oktober AnonymBruker skrev (9 timer siden): Mange ignorante og tåpelige svar her, tipper dere er glade for at noen faktisk gidder å komme for å hjelpe dere når det oppstår problemer. Mange flotte folk som blir politi. Anonymkode: 9bc15...de0 Mange som IKKE burde vært det også,ikke bare "fine" folk i felten. Anonymkode: 10f74...1bc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå