Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan hvem som helst bli politi? Nå tenker jeg litt dumme folk også. Det er vel bare pugge seg til karakter, oppføre seg normalt? Men å bestå fysisk tester er vanskelig. 

men hva med intervjuv da? Den skal jo være vanskelig? 

har opplevd noen politimenn som er veldig merkelige, ikke blitt noe særlig bedre kjent med de pga oppførselen. Som f eks han ene hadde OSD. En annen hadde ikke sosiale antenner. 

noen som har opplevd merkelige ting med de? 

Anonymkode: 9d6e8...9e7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke merket noe merkelig med de nei. Har flere venner som er politi. Meget klok er flere av de. De har høye stillinger i politiet. Ena har jeg kjent hele livet. Hun har bestandig sagt at hun ville bli politi. Og jammen ble hun det også. Men vi sa alle at hun kommer vel til å stige fort i gradene. Og det gjorde hun. Men litt merkelige folk finnes det jo over alt. Det er jo det som er så bra med samfunnet synes no jeg da. Og det er ikke lett å komme seg inn på politiskolen nei. Så ikke hvem som helst som kan bli politi. 

Anonymkode: 6a937...856

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva er OSD? Jeg antar forøvrig at det er et krav om rent rulleblad. De vil ikke ansette kriminelle.

Anonymkode: ebc43...e11

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Man må være en streng person og ganske sterk.

Anonymkode: e91cf...ae0

AnonymBruker
Skrevet

Politiet skal jo speile befolkningen, er klart de fleste kan bli politi om de ønsker det nok. Er du noenlunde oppegående, i ok fysisk form, har plettfri vandel osv kan man bli politi, snittet er heller ikke skyhøyt for å komme inn. Så er fullstendig oppnåelig for folk flest. Jobb etter endt studie er en annen sak.

Anonymkode: 0d6e7...90f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Politiet skal representere den bedre halvdel av befolkningen. Det betyr at de er jevnt over gjennomsnittlige, med noen mye smartere og sterkere, og noen dummere og svakere. 

Anonymkode: 57834...4be

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hva er OSD? Jeg antar forøvrig at det er et krav om rent rulleblad. De vil ikke ansette kriminelle.

Regner med at det er OCD

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke de fysiske testene er så tøffe heller. 

Anonymkode: ceca9...d7b

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Politiet skal jo speile befolkningen, er klart de fleste kan bli politi om de ønsker det nok. Er du noenlunde oppegående, i ok fysisk form, har plettfri vandel osv kan man bli politi, snittet er heller ikke skyhøyt for å komme inn. Så er fullstendig oppnåelig for folk flest. Jobb etter endt studie er en annen sak.

Det viktigste er jo hvordan de takler pressede situasjoner og kriser; at de klarer å holde hodet kaldt, og da må de ha en sterk psyke. Videregående karakterer og fysisk form har ikke så mye å si for å bli en god politi, så det er bra de har skikkethetsvurdering .

Endret av Grüner
AnonymBruker
Skrevet

Mannen er politi, og jeg har møtt en haug av hans kollegaer og studievenner. Det er virkelig de triveligste, livligste og mest oppegående, inkluderende og utadvendte menneskene jeg vet om! De vurderes opp og ned allerede før de starter studiet, så det er absolutt ikke noe hvem som helst kan bli, selv om det alltid er noen spesielle skruer i forsamlingen. Selv hadde jeg nok aldri blitt godkjent gjennom intervjuene. Vet neimen ikke om jeg hadde klart de fysiske kravene heller, selv om jeg er relativt godt trent.

Gjennom min egen jobb på sykehuset møter jeg MYE mer variasjon i form av livstrøtte folk som jeg lurer på om i det hele tatt kan lese.

Anonymkode: a98bf...d85

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Politiet skal representere den bedre halvdel av befolkningen. Det betyr at de er jevnt over gjennomsnittlige, med noen mye smartere og sterkere, og noen dummere og svakere. 

Anonymkode: 57834...4be

Presentere den bedre halvdel av befolkningen?? De skal være lovens lange arm og sørge for at folk følger Loven og for at de som ikke gjør det straffeforfølges. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det er nok ikke karakterer og fysisk form som er det vanskeligste, men de psykiske kravene om skikkethet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

IMG_8667.jpeg.f79ace72250e4b09e28fc2b844282246.jpegIMG_8668.thumb.jpeg.bc3e9e1b952ae8a09ecf97c2284a386e.jpeg

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helsevesenet og poltiet tiltrekker seg folk med de største problemene. 

• Nyttig 1
Skrevet

1312, sier nå jeg.

Søstera til en venn ville bli politi. Lita kvinne på 157 og knappest 50 kilo. Hun klarte alt av tester, som visst var latterlige. Vi gutta gjorde hardere ting i gymsalen på ungdomsskolen.

Om jeg hadde klart kun 40 prosent av jobben min for full lønn, hadde jeg mista jobben, men ifjor løste politiet kun 40 prosent av sakene.

Trenger militærpoliti som gendarmeriet i Frankrike, triggerhappy dri**s***er som har enda mindre moral. Men de får ting gjort, iallefall.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har inntrykk av at alle som er maktsyke nok kan bli politi - trengs ikke mye til iq tydeligvis.

Anonymkode: f98d8...0f4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

I min verden står det for "on screen display", men det er nok ment noe annet.

For øvrig så er det en del krav til å bli politi, som vandel. Pugge seg til karakterer er noe som er enklere på lavere nivå, men som blir mer trøblete ifm. høyere utdanning, fordi man må vise til resonering, refleksjon osv. Altså ganske mye mer enn å pugge en tabell og lignende, det kommer man ikke så langt med.

Anonymkode: 44231...185

AnonymBruker
Skrevet
Grüner skrev (3 timer siden):

IMG_8667.jpeg.f79ace72250e4b09e28fc2b844282246.jpegIMG_8668.thumb.jpeg.bc3e9e1b952ae8a09ecf97c2284a386e.jpeg

Dette er jo på ingen måte diskvalifiserende for folk flest. Den gjennomsnittlige nordmann oppfyller helsekravene selv om en del åpenbart ikke gjør det. 

Anonymkode: 5eba8...e30

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Helsevesenet og poltiet tiltrekker seg folk med de største problemene. 

Eh, ja så klart. Folk som sliter fysisk/psykisk/med rus ender opp hos helsevesenet og kriminelle er politiets ansvar. Og så har du NAV da som bidrar med trygdeordninger for de som sliter.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg så en politikvinnes som irettesatte en rusa person på Grønland. Jeg fikk assosiasjon til barnehagelærer som setter grenser for et vanskelig barn. Slik de må kommunisere med folk, så er det vel en del likheter i utdanningene?

Anonymkode: 86184...fa8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...