Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tror det ligger litt fasade i dette

Alle andre er gift

Alle andre har kjøpt hvit kjole og gått opp altergangen 

Alle andre har fått en ring

Alle andre har en romantisk mann som har fridd på romantisk måte

Hun sitter der med en traust samboer som kanskje ikke er romantisk. Ikke kommer blomster, ikke forteller hvor mye han elsker henne.

Men kanskje han ikke er så verst likevel. Kanskje han viser sin kjærlighet med handling? Kanskje han er handy, gjør sin del av husarbeidet og er sammen om barneoppdragelse og  viser omsorg på sin måte ?

Ser for meg ts som en trassig liten 3 åring som sier at jeg VIL gifte meg. Jeg VIL gjøre som alle andre, bla, bla,bla

Jeg hadde ikke likt et sånt jævla mas og hadde sikkert bare jattet med, tatt på skylappene og håpt trassen gikk over. 

Just my opinion 

Anonymkode: 2b129...596

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har informert samboer at jeg ønsker å avslutte forholdet, og han er veldig overrasket og sjokkert. Da vi startet sammen, så sa jeg at jeg ønsket giftemål etter hvert, og at dette var viktig. Jeg sa at jeg anså samboerskap som en mellomstasjon, og at jeg har gått inn i et flere års samboerskap som kompromiss med ham. Men at jeg ønsket å gifte meg etter hvert.

Det har gått ti år. Vi har hatt samtale om giftemål flere ganger, og hver gang ba han meg om å vente fordi han ikke var klar enda. Jeg ventet tålmodig (burde ikke ha gjort det, ser jeg nå), men alt forblir det samme.

Sist jeg tok opp dette med ham, var i fjor. Da spurte jeg om han forsto hva jeg ønsket, og at jeg kun blir i samboerskapet mens det passer for meg, og avslutter hvis det ikke lenger er en aktuell samlivsform. Han sa ha forsto det.

Så har det gått ett år til. Fortsatt ingen tegn til at vi er nærmere giftemålet. Derfor valgte jeg å avslutte i dag. Skyldte ikke på ham, var ikke frekk, sa bare at vi ønsker forskjellige ting, og at det er bedre å gå hver til vårt.

Han virker overrasket og sjokkert, som om vi ikke hadde snakket om temaet flere ganger tidligere. Hvorfor er enkelte menn slik? 

Anonymkode: 500a4...541

Hvorfor har du vært sammen med noen som du ikke elsker i så mange år? 

Anonymkode: 8474f...4e2

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

TI år... 😕

Anonymkode: 0767e...178

Går innmari fort, særlig om man får barn midt oppi der😅 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

det er nok fordi du tar opp temaet flere ganger. jeg gjorde også det i en periode så sa typen det at han kommer ikke til å fri når man tar et opp hele tiden for da blir det store øyeblikket ødelagt på en måte,så etter å ikke ha tatt det opp noe mer så fridde han til slutt og er nylig gift 

Anonymkode: 72bba...9c4

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

det er nok fordi du tar opp temaet flere ganger. jeg gjorde også det i en periode så sa typen det at han kommer ikke til å fri når man tar et opp hele tiden for da blir det store øyeblikket ødelagt på en måte,så etter å ikke ha tatt det opp noe mer så fridde han til slutt og er nylig gift 

Anonymkode: 72bba...9c4

Så romantisk, for en sjarmør. Pleier han å true seg til andre ting og i det daglige? «Hvis du ikke slutter med sånn så blir det ikke sånn for da ødelegger du!»

Syntes det er bra ts står på sitt, selv om det var drøyt at det tok 10 år å komme dit. Men bedre sent enn aldri. Alt for mange kvinner gir etter for altfor egoistiske mannfolk. 

Anonymkode: cb2a2...c69

• Liker 2
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
Hundejente skrev (2 timer siden):

han hadde vel ikke trodd at det faktisk var mulig å avslutte et forhold for noe så banalt.

ekteskap er bare papirer, folk skilles hver eneste dag, det er ingen garanti for noe som helst. 

Hvis det er så enkelt og banalt, hvorfor ikke bare gjøre det? Det er jo fordi folk skjønner at det å giftet seg har juridiske og sosiale konsekvenser. Og de vil ikke ha disse konsekvensene. 

Anonymkode: c0e5f...472

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Alle andre er gift

Hun sitter der med en traust samboer som kanskje ikke er romantisk. Ikke kommer blomster, ikke forteller hvor mye han elsker henne.

Men kanskje han ikke er så verst likevel. Kanskje han viser sin kjærlighet med handling? Kanskje han er handy, gjør sin del av husarbeidet og er sammen om barneoppdragelse og  viser omsorg på sin måte ?

Ser for meg ts som en trassig liten 3 åring som sier at jeg VIL gifte meg. Jeg VIL gjøre som alle andre, bla, bla,bla

Jeg hadde ikke likt et sånt jævla mas og hadde sikkert bare jattet med, tatt på skylappene og håpt trassen gikk over. 

Just my opinion 

Det er mange som ihvertfall selv tror at de ikke er så verst. Tross alt går de jo ikke fra henne (ennå), og bidrar med husarbeid i sitt eget hjem....tar seg av sitt eget barn. Hva mer kan hun forvente, liksom? Kan hun ikke bare lese enorm kjærlighet i hans blåtte tilstedeværelse? Tross alt, alle som vil inngå ekteskap er uansett bare barnslige bridezillas som ikke skjønner hva som er viktig her i livet, uansett om de er villig til å droppe fest og gifte seg i brukt kjole med bukett fra blomsterengen. Jæva masedame som vil ha et juridisk ryddig forhold!

• Liker 4
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Etablere en juridisk familieenhet der man er hverandres nærmeste i statens og jussens verden. For meg var det en forutsetningen for et langvarig og seriøst forhold der man eier alt sammen, og skaffer flere barn sammen

Anonymkode: 9e011...2e1

Men det kan man gjøre med andre avtaler også.

Og det er jo ikke gitt at man eier alt sammen selv om man gifter seg. Det man tar med inn i ekteskapet kan skjevdeles ved brudd, og det er jo ganske vanlig etter hvert å ha særeie og ektepakter som sier noe om fordeling av midlene som tjenes under ekteskapets varighet.

Ekteskapet i dag er en avtale som sier hva som skjer primært ved ekteskapets slutt. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde du forlatt han hvis han ikke ønsket å gifte seg?

Anonymkode: 2474f...0cd

Fremtiden - ekteskap, bosted, barn - ble diskutert veldig tidlig. Og vi var åpne om tanker og følelser, selvfølgelig med aksept for at man kan endre seg. 

Om dette var noe han var negativ til ville vi ikke sett hverandre videre. Før følelsene ble for dype.  

Hadde jeg tatt han i å lyve om noe, eller bare skyve ting foran seg inn i evigheten, ville jeg brutt. Men dette oppdaget jeg årevis før vi satt dypt i det. Er man den typen personlighet så tyter det ut veldig raskt "ja, jeg skal ordne middag"..... "oi, skulle jeg det?"

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (12 minutter siden):

Men det kan man gjøre med andre avtaler også.

Og det er jo ikke gitt at man eier alt sammen selv om man gifter seg. Det man tar med inn i ekteskapet kan skjevdeles ved brudd, og det er jo ganske vanlig etter hvert å ha særeie og ektepakter som sier noe om fordeling av midlene som tjenes under ekteskapets varighet.

Ekteskapet i dag er en avtale som sier hva som skjer primært ved ekteskapets slutt. 

Det er ikke like sikkert som å gjøre det juridisk bindende gjennom lov. Det ble klart mye enklere for oss da vi gikk fra å være samboere til ektefeller. Vi har alltid brukt familieadvokat for fremtidsfullmakt, testamente, og samboerkontrakt/ektepakt. Det handler om så uendelig mer enn fysiske verdier, som mange her synes å sette høyest. 

Tydeligst er det under sykdom, og i livets sluttfase. Foreldrene er juridisk dine nærmeste. Det har vært mange, stygge saker. Også her inne har jeg lest flere tråder om de som gjennom 20+ år som samboere ikke har fått valgt ut gravsten til sin kjære en gang. 

Vi er hverandres nærmeste familie. Det er viktig for oss. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Alle andre er gift

Just my opinion 

Jeg er ikke TS.

Men, altså... 

De fleste er samboere i dag. Hva "folk flest" velger hadde ingenting å si for min beslutning. 

jeg gitt i hvitt. Men det var på en ambassade. Ingen av oss er religiøse.

Fått ring? Vi kjøpte ringer, med våre penger. 

Frieri? Nei, ekteskap er viktigst for å være en juridisk familie. Vi ble enige om at det var det vi ønsket. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Ryddet for brukerdebatt/brukerforfølgelse, latterliggjøring, samt svar til dette.

Chantielle mod.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er ikke like sikkert som å gjøre det juridisk bindende gjennom lov. Det ble klart mye enklere for oss da vi gikk fra å være samboere til ektefeller. Vi har alltid brukt familieadvokat for fremtidsfullmakt, testamente, og samboerkontrakt/ektepakt. Det handler om så uendelig mer enn fysiske verdier, som mange her synes å sette høyest. 

Tydeligst er det under sykdom, og i livets sluttfase. Foreldrene er juridisk dine nærmeste. Det har vært mange, stygge saker. Også her inne har jeg lest flere tråder om de som gjennom 20+ år som samboere ikke har fått valgt ut gravsten til sin kjære en gang. 

Vi er hverandres nærmeste familie. Det er viktig for oss. 

Det du skriver må i alle fall tyde på en del uvitenhet.

En samboer er den nærmeste i henhold til gravferdsloven. Det samme gjelder ved sykehusinnleggelse.

Endret av Brunello
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Så romantisk, for en sjarmør. Pleier han å true seg til andre ting og i det daglige? «Hvis du ikke slutter med sånn så blir det ikke sånn for da ødelegger du!»

Syntes det er bra ts står på sitt, selv om det var drøyt at det tok 10 år å komme dit. Men bedre sent enn aldri. Alt for mange kvinner gir etter for altfor egoistiske mannfolk. 

Anonymkode: cb2a2...c69

Er det mer egoistisk å ikke ville gifte seg, enn å ville gifte seg? Hvorfor det?

Anonymkode: 07b84...4dc

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er det mer egoistisk å ikke ville gifte seg, enn å ville gifte seg? Hvorfor det?

Anonymkode: 07b84...4dc

Det egoistiske er å føre den man angivelig elsker, bak lyset.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Alle andre er gift

Just my opinion 

Tror overraskende mange har det sånn. 

Anonymkode: d0f43...0b8

• Liker 2
Skrevet

Alle andre er gift

Just my opinion 

Eh..

Jeg kan ikke snakke for TS, men for min del betydde bryllupet null..kjolen og ringen likeså. Det som betyr noe er at man er villig til å gå «all in» med hverandre - at forholdet blir juridisk bindende. For min del har jeg giftet meg 1 gang i løpet av livet - blir jeg skilt gifter jeg meg ikke på ny. Og om jeg ble skilt, eller på en annen måte mistet mannen min, hadde jeg blitt særboer om jeg noensinne skulle finne på å finne en annen..for meg betyr ekteskap noe livsvarig, ikke noe man gjør med hvemsomhelst. Jeg gjør det 1 gang i livet mitt - og det er med den personen jeg har lagt opp hele livet mitt sammen med. 

Og - til din informasjon, her var det mannen som ønsket bryllup med medfølgende kjole osv..hadde det vært opp til meg hadde vi giftet oss på tinghuset. Det er ekteskapet som betyr noe, ikke bryllupet. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Aldeles sinnssvakt å forlate noen fordi man mener forhold/samboerskap er en mellomstasjon. 

Anonymkode: 0904f...36c

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, og det kommer jo frem i mange av innleggene her at kvinnen har gått fra mannen "fordi han ikke vil endre seg, selv om jeg har tatt det opp gang på gang".

Nei, for da PASSER man jo ikke sammen da.

Må man ha det inn med teskje?

Anonymkode: d0f43...0b8

Jeg er nok en av de kvinner du refererer til, men jeg hadde ingen krav om at han endret seg til noe han ikke hadde vært. Jeg hadde krav til at han endret seg tilbake til å være den han var de første årene sammen, som var den jeg falt for og hva jeg trengte av ham for å kunne leve med ham. 

Da vi møttes var han en god elsker, som også brydde seg om mitt utbytte av det seksuelle. Gradvis utover i forholdet ble han mer og mer egoistisk seksuelt, og jeg hadde ikke lenger glede av å ha sex med ham. Når jeg tok dette opp var han seriøs på at kravet mitt ikke var urimelig, og at han selvfølgelig ikke ønsket å komme dit at jeg ikke lenger ønsket eller orket å ha sex med ham. Likevel skjerpet han seg bare en liten stund, og gled så tilbake til egoisme, og også til mas og press på type sex jeg ikke ønsket, fordi han gjorde meg vondt. Var for utålmodig og brutalt. 

Samtale etter samtale, helt til jeg reagerte med raseri når han likevel forsatte i samme spor, det jeg hadde advart om skjedde så absolutt, og jeg hadde ingen tenning igjen ovenfor ham. Reagerte faktisk med fysisk avsky når han tok I meg. SÅ langt hadde han trukket dette. 

Han var likevel i sjokk, og dønn fortvilet da jeg gikk. Han "skulle jo endre seg ", "hadde tenkt på det, at mitt krav absolutt ikke var urimelig, men selvfølgelig, og skulle...".

To år mate! Det er mer enn tilstrekkelig med tid på å vise i handling at man faktisk bryr seg om sin partner. 

Jeg vet at han fremdeles omtaler meg som sin store kjærlighet. Som "hun som glapp".

Glapp du liksom! 😒

Du har rett. Som voksen og ansvarlig kvinne passer jeg ikke sammen med egoistisk drittsekk. Om det enn kun var på ett felt i samlivet. 

Anonymkode: 08e88...3fd

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det egoistiske er å føre den man angivelig elsker, bak lyset.

Veldig sant. De fleste menn vet nok at om de er ærlige om dette fra start, så blir det ikke noe forhold fra dama sin side. Mest sannsynlig. 

Så hva er grunnen til at mange menn ikke er ærlige om at de ikke ønsker giftemål fra start?

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...