Gå til innhold

Kroppen min regulerer ikke temperaturen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det 30 grader på dagtid og 25 grader på natten. Jeg sover i ull og tykk dyne. Under middag var det 27 grader og jeg måtte ha på ullgenser. 

På vinteren sover jeg med tre-lags (ull innerst, ullgenser og dunjakke) og tykk vinterdyne. 

Jeg får skikkelig vondt i huden og ledd om jeg bader i noe som er lavere enn 30 grader. 

Hender og føtter er blå nesten konstant. Jeg har hatt det slik så lenge jeg kan huske, altså fra tidlig ungdomsalder eller før. Det har forhindret meg så mye i hverdagsaktiviteter at nå ønsker jeg et svar på hva det kan være og hva som kan gjøre det bedre. 

Jeg har vært hos legen, men siden han ikke vet hva dette kan være, så vet han heller ikke hvor han skal sende meg på utredning. Jeg ble litt sint da han ikke virket til å forstå problemet. Han sendte meg til en hudlege, som hvertfall ikke forstod hvorfor jeg var sendt til henne. For dette er ikke et hudproblem. 

Er det noen som har samme problem, eller som vet hvilke hjelp jeg bør kreve å bli sendt til av spesialist? 

K38

Anonymkode: 74b45...0d1

Skrevet

Jeg har litt det samme. I 30 grader har jeg helt fint fått i olabukse, topp og en strikkajskks utenpå. På kvelden når det har vært 25 har jeg hatt pledd. Sover nå i et rom med 26 varmegrader og jeg ligger under dyna, mannen ligger oppå dyna. Har bare tenkt det er sånn jeg er og at jeg egentlig passer best i Hellas 🙈

Anonymkode: 744be...12f

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nå er det 30 grader på dagtid og 25 grader på natten. Jeg sover i ull og tykk dyne. Under middag var det 27 grader og jeg måtte ha på ullgenser. 

På vinteren sover jeg med tre-lags (ull innerst, ullgenser og dunjakke) og tykk vinterdyne. 

Jeg får skikkelig vondt i huden og ledd om jeg bader i noe som er lavere enn 30 grader. 

Hender og føtter er blå nesten konstant. Jeg har hatt det slik så lenge jeg kan huske, altså fra tidlig ungdomsalder eller før. Det har forhindret meg så mye i hverdagsaktiviteter at nå ønsker jeg et svar på hva det kan være og hva som kan gjøre det bedre. 

Jeg har vært hos legen, men siden han ikke vet hva dette kan være, så vet han heller ikke hvor han skal sende meg på utredning. Jeg ble litt sint da han ikke virket til å forstå problemet. Han sendte meg til en hudlege, som hvertfall ikke forstod hvorfor jeg var sendt til henne. For dette er ikke et hudproblem. 

Er det noen som har samme problem, eller som vet hvilke hjelp jeg bør kreve å bli sendt til av spesialist? 

K38

Endokrinolog må da være mer passende?  Hvilket fylke bor du i? Eventuelt hvilket helseforetak tilhører du? Så blir det litt større område om du vil være veldig anonym?

Anonymkode: a4da6...175

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Har du lavt stoffskifte? Det ble bedre for meg med medisiner, frøs mindre.

Har du barn? Hvordan var det under graviditet og amming? Da opplevde jeg å være kokvarm hele tiden.

Anonymkode: 726f5...6c0

Skrevet

spiser du nok? er du undervektig?

Anonymkode: 2a077...e92

Skrevet

Stoffskifte ——> endokrinolog

Dette burde fastlegen vite. 

Anonymkode: 57eb9...848

• Liker 1
Skrevet

Jeg håper stoffskiftet ditt er sjekket?

Hos meg er det sirkulasjonsproblemer, men jeg har opplevd forbedring i voksen alder. Sauna og kalde mellombad/dusj/snøbading tror jeg hjalp. Jeg gjorde dette ukentlig i noen år.

Jeg byttet òg ut saueull med alpakka og mohair, da det er varmere. Passer på å få i meg kosttilskudd med jod, trener smidighet og for å holde sirkulasjonen i kroppen i gang. Klær og smykker kan ikke klemme særlig på kroppen min, det stopper sirkulasjonen. Jeg trenger regelmessig mat, og nok av det, da jeg brenner ekstra energi av som varme. Jeg må og passe på at jeg har nok elektrolytter i det jeg spiser og drikker.

Det var en gang i min ungdom jeg frøs under to vinterdyner hele året. Nå sover jeg naken under en dyne. Jeg kan helst ikke sove i klær, da det hindrer sirkulasjonen ytterligere. Er jeg kald er ekstra pledd og dyner heller måten å gjøre det på.

Skrevet

Alternativt Frambu senter for sjeldne diagnoser? 

Anonymkode: a4da6...175

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

K38

Jeg vil ikke si at kroppen din ikke regulerer temperatur, det virker heller som om den overregulerer temperaturen.  (Billedlig talt setter den termostaten på 10, som er full kjøling, når det egentlig hadde vært tilstrekkelig å sette termostaten på 5)

(Grunnen til at jeg sier det er fordi min kropp regulerer ikke temperaturen som den skal, og jeg må fysisk avkjøle meg når det er varmt, og fysisk varme meg når det er kaldt)

Jeg fikk hjelp av en endokrinolog.

Anonymkode: cf170...9e3

• Liker 1
Skrevet

Ville tenkt endokrinolog eller hjerte/sirkulasjon. 
Her bør du ikke gi deg, men faktisk gå tilbake til legen og be om en ORDENTLIG utredning 

Anonymkode: 04c9c...b83

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...