Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Må man forvelle alle frossne bær for u unngå salmonella? Eller var det noe som skjedde i en periode bare?

Anonymkode: 7feef...d0c

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det står på pakningen om man må det. 

Anonymkode: fa081...2e1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du skal bruke frosne bær skal brukes i mat og drikke som ikke varmes opp, anbefaler Mattilsynet at bærene kokes i 1 minutt. Det er for å unngå norovirus og hepatitt a. Dette er litt tilgjengelig informasjon.

Anonymkode: 0ebfd...fc5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Må man forvelle alle frossne bær for u unngå salmonella? Eller var det noe som skjedde i en periode bare?

E-Coli er mye mer vanlig i frossen frukt og bær/grønnsaker enn Salmonella. 
Alt må varmebehandle skikkelig for å være trygt å spise.

Pleier å tine og bruke stavmikser på frukt og bær, tilsette litt sukker og gi det et skikkelig oppkok mens det røres i gryta. 
Heller på glass og setter i kjøleskapet. 

Anonymkode: 5a28d...968

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Står ikke noe på pakken, ingen av dem og de er fra forskjellige land.

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Står ikke noe på pakken, ingen av dem og de er fra forskjellige land.

ts

Sjekk Mattilsynet anbefalinger om du fortsatt er i tvil. Alternativt spis bærene som de er å gamble på at du ikke blir syk. 

AnonymBruker
Skrevet

Må man varmebehandle all bær, frukt og grønnsaker nå ????

Anonymkode: b7f83...508

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Frosne bær

Det har vore registrert fleire utbrot med Norovirus og Hepatitt A i dei nordiske landa forårsaka av importerte frosne bær.

Norovirus og Hepatitt A-virus overlever svært godt på frosne bær og smittar til bæra ved uhygienisk handtering eller frå forureina vatn. Begge virusa døyr ved varmebehandling. Eit godt råd er derfor å koke importerte frosne bær i eitt minutt før dei blir nytta i retter som ikkje skal varmebehandlast. Du kan bruke kokande vatn, eller la bæra koke opp utan vatn og la dei boble i eitt minutt. Bæra treng ikkje å bli tinte først, ettersom det berre er utsida av bæra som kan vere forureina. 

https://www.mattilsynet.no/mat-og-drikke/matproduksjon/frukt-baer-gronnsaker-og-korn/trygge-frukt-og-gronnsaker-er-virksomhetens-ansvar

Anonymkode: eb2b2...675

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Aldri gjort det, men en veninne av meg sa at hun lå på do i fosterstilling på badet i går og hun mener det var fra frossne bringebær. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tiner de i mikrobølgeovn 

Anonymkode: 4c430...960

AnonymBruker
Skrevet

Jeg plukker bæra mine selv,veldig lite salmonella i frysen her.

Anonymkode: 835e8...5ec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Næmmen altså! Jeg har nettopp lært meg å lage og like smoothie og har kjøpt poser med frossen frukt på bla Rema og Kiwi. Kan jo ikke koke banan og mango før jeg lager smoothie? 

Gjelder det kun bær som jordbær og bringebær eller gjelder det frukt også? Frukt har jo skall på som man ikke spiser. 

Siden jeg ikke har verken kjøpt eller spist frosne bær fra butikk har jeg ikke fått med meg denne nyheten. 

Anonymkode: 5463c...e12

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg tiner de i mikrobølgeovn 

Anonymkode: 4c430...960

Har folk det fortsatt?Kastet min for 25 år siden.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Næmmen altså! Jeg har nettopp lært meg å lage og like smoothie og har kjøpt poser med frossen frukt på bla Rema og Kiwi. Kan jo ikke koke banan og mango før jeg lager smoothie? 

Gjelder det kun bær som jordbær og bringebær eller gjelder det frukt også? Frukt har jo skall på som man ikke spiser. 

Siden jeg ikke har verken kjøpt eller spist frosne bær fra butikk har jeg ikke fått med meg denne nyheten. 

Anonymkode: 5463c...e12

Det gjelder bær som er blitt plukket under ikke ideelle hygieniske forhold, som blåbær, bringebær og jordbær. Tenk skitne hender og skittent vann...

Frukt som blir skrelt på en fabrikk har jeg aldri hørt har den typen problemer.

AnonymBruker
Skrevet

Det skal stå på pakken om man bør gjøre det. Hvis det ikke står, så er greit spise uten oppkok eller annen rens. 

Enkelte produsenter bruker rent vann til å skylle og vaske før de pakker, andre gjør ikke det. 

Anonymkode: 6668a...829

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Bær du ikke plukker selv, og grønnsaker du ikke høster selv har alltid blitt anbefalt varmebehandlet før bruk. Unntaket er når  du kan skrelle før spising. 
Blir som anbefalingene i syden, kokt, stekt, skrelt eller kastet. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har folk det fortsatt?Kastet min for 25 år siden.

Er du aldri på besøk noe sted siden du spør? Merkelig tanke å tro at ingen har mikro lenger 

Anonymkode: 9524d...c85

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ler og ler! Står ikke noe grønnsaker eller på bærbusker om det her hvertfall. 

Anonymkode: 50c13...cab

AnonymBruker
Skrevet

De fleste matforgiftninger kommer av råe planter. Salat er den aller største kilden til matforgiftning.

Anonymkode: 52d64...33b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...