Gå til innhold

Får deres tennåring ubegrenset data i mobilabonnementet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 16 åring synes alt annet er helt urimelig. Jeg tenker han er koblet på wifi hos venner, skolen og hjemme og at det ikke er en nødvendighet. Hvordan gjør dere andre foreldre det?

Anonymkode: 9ee00...f1c

Skrevet

Her har alle "fri data"

Anonymkode: 1336b...420

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Min tenåring har ubegrenset data. Hun pendler en og en halv time til skolen hver vei (ungdomsskole) så syns det er greit at hun kan streame serier på toget på vei hjem

Yngste, som ikke er tenåring enda, pendler en halvtime hver vei, hun kunne klart seg uten. Men 2-3 dager i uka reiser hun rett fra skole til trening, og har en time å slå ihjel før treninga. Så da er det også greit at hun kan streame litt serier mens hun spiser før trening. 

usikker på hvordan jeg ville gjort det om jeg hadde hatt de på nærskolen uten pendling og mye venting hver dag… 

• Liker 1
Skrevet

Ja det får de.

Anonymkode: b6a9f...b45

Skrevet

De har 6 GB. Bruker det ikke opp, for de bruker jo wifi når de er hjemme og ellers når det er tilgjengelig.

Jeg forstår ikke helt hva man trenger fri data til, se på youtube i skogen? 6GB er nok til å gjøre det man må når man er hjemmefra; kjøpe bussbilletter, navigere, sjekke åpningstider/rutetider/værmelding, sende noen snapper osv.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Nope. Han har 3G
For oss handler det litt om å disponere det du har. Det gjelder penger og det gjelder data. Musikk og lydbøker kan lastes ned på forhånd. Man kan også «se på livet» utenfor skjermen hvis man virkelig kjeder seg. 
Når de er gamle nok til å betale for seg selv kan de kjøpe så mange G de bare vil, men så lenge det er jeg som betaler er det jeg som bestemmer hvor mye det blir.

Anonymkode: f4a7a...da4

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Hedda-78 skrev (9 minutter siden):

De har 6 GB. Bruker det ikke opp, for de bruker jo wifi når de er hjemme og ellers når det er tilgjengelig.

Jeg forstår ikke helt hva man trenger fri data til, se på youtube i skogen? 6GB er nok til å gjøre det man må når man er hjemmefra; kjøpe bussbilletter, navigere, sjekke åpningstider/rutetider/værmelding, sende noen snapper osv.

Samme med ungdommen her i huset. Må gå an å gjøre noe annet enn å sitte med nesen i mobilen hele tiden. 

Anonymkode: b912c...cbe

• Liker 2
Skrevet

Mine har hatt litt forskjellig, men har nå 5 GB på hver av de fordi de aldri når det taket, de har også rollover i abonnementet. Jeg har samme, men min mann har et større ett :) 

Skrevet

Blir det klaging så sier jeg at det ikke er mitt problem at du ser på tv på mobilen og brukte opp din månedlige data :) 

• Liker 2
Skrevet

Nei, han har fortsatt junior abonnement på 5 gb og jeg har 10 gb. Trengs det mer så fører jeg over til han men det er faktisk jeg som har ført over fra han til meg av og til. :D Vi har fantastisk internett hjemme og trenger egentlig ikke noe mer, sjekket hva vi hadde igjen på mobiladata siden vi har rollover og vi har begge over 16 gb hver nå. 

Han bruker mer når det er skole og slikt siden da pleier de å blir stående en stund med mobilene og prate og glo på tiktok før de går. Foreløpig så går det greit med lite mobildata så må vi se om det blir behov for mer men det tviler jeg på. 

Skrevet

En har, en har ikke. Det er ikke så stor forskjell på prisen, og den som har fri data - har hatt lang skolevei/mye dødtid. Avreise fra hjemmet før kl 06.00 og hjemme kl 17 på vanlige skoledager. 

Den som ikke har - har hatt ca 30 minutt med buss til skolen, og vil ha det fra høsten også. 

Anonymkode: 6532a...9e4

Skrevet

Nei, har 2gb. Der er wifi overalt. Bruker ikke mobilen for å se på youtube på bussen. Jeg har heller ikke mer enn ungen. På feriereise øker jeg den. 

Anonymkode: 607a0...e75

Skrevet

Nei. De har 20GB. Jeg tenker det bør holde, de er på WiFi hjemme, skolen er mobilfri så de får ikke bruke den i skoletiden, og de går eller sykler til/fra skolen så da kan de heller ikke streame serier pga trafikksikkerhet. 20GB er mer enn nok til normalt bruk og de trenger ikke se på streaming/netflix osv utenfor WiFi. 

Anonymkode: f5695...f68

Skrevet

Nei. Men de har 20 GB (og rollover). Har aldri gått tomt. 

Anonymkode: 93d15...e1b

Skrevet

Hva i all verden har venting i hverdagen med mobildata å gjøre? Det har da alltid vært vanlig å lære seg å vente på ting?? Det er en grunnleggende ferdighet som må læres. Å gi barna skjerm for å unngå at de må kjede seg litt er bare tragisk. Det er viktig å være tilstede her og nå og bare «se på livet». Dere ødelegger jo barna deres og deres fantasi og kreativitet. Og ikke minst fratar de tid for å bare tømme hjernen å gjøre ingenting… helt fullstendig tragisk… 

Anonymkode: 647f4...a8a

• Nyttig 3
Skrevet

Hele familien min har ubegrenset data. Det er kanskje tenåringen som trenger det mest. Vi voksne kjører jo bil og bruker derfor ikke mobilen, mens de gjerne sitter på bussen frem og tilbake fra skolen hver dag i en time (og gjerne til venner), da er det greit å ha mobilen å bruke til underholdning.

Anonymkode: 0ce53...a20

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva i all verden har venting i hverdagen med mobildata å gjøre? Det har da alltid vært vanlig å lære seg å vente på ting?? Det er en grunnleggende ferdighet som må læres. Å gi barna skjerm for å unngå at de må kjede seg litt er bare tragisk. Det er viktig å være tilstede her og nå og bare «se på livet». Dere ødelegger jo barna deres og deres fantasi og kreativitet. Og ikke minst fratar de tid for å bare tømme hjernen å gjøre ingenting… helt fullstendig tragisk… 

Anonymkode: 647f4...a8a

Jeg tenker også at det er dumt å venne de til dyre vaner. Abonnement koster penger. Hvorfor bruke masse penger på et telefonabonnement når det faktisk ikke er nødvendig? De skal en gang i framtiden betale denne regningen selv. Og da er det best at de er vant med å ikke bruke masse data, de pengene trengs til andre ting som er langt viktigere. Jeg anser det som en uvane å bruke masse data, eller å ikke måtte tenke på det i det hele tatt. 

Og all denne tiden på bussen, den kan brukes til annet enn å ha nesen i mobilen. Det kan ha sine fordeler å faktisk se hva som skjer rundt en, og kanskje man til og med snakker med noen som er der fysisk tilstedet. 

• Liker 2
Skrevet

Ja, de har det

Anonymkode: 2ba31...bdf

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og all denne tiden på bussen, den kan brukes til annet enn å ha nesen i mobilen. Det kan ha sine fordeler å faktisk se hva som skjer rundt en, og kanskje man til og med snakker med noen som er der fysisk tilstedet. 

Nordmenn sitter ikke engang vedsiden av hverandre på bussen. Å tro at de vil snakke sammen er urealistisk.

Anonymkode: 0ce53...a20

Skrevet

Ja. Begge to.

Anonymkode: 12c4a...614

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...