Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor har vi ikke døgnåpne dagligvarebutikker? Altså ikke alle, men noen få og store butikker? Var i en by i utlandet i fjor som hadde 2-3 av disse og byen og landet er mindre i folketall. Tenker på de som spesielt jobber natten :) 

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Vi har jo det? I regionen vi bor i er det en selvbetjent Joker som aldri stenger. Tipper det er endel steder. 
Ser ikke det helt store behovet selv, alle de andre butikkene her er oppe fra 7-23.

Men de som jobber natt jobber jo og er ikke på butikken?

Endret av Kålrota
  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Vi har flere døgnåpne butikker. 

Anonymkode: f4d21...441

• Liker 4
Skrevet
Kålrota skrev (Akkurat nå):

Vi har jo det? I regionen vi bor i er det en selvbetjent Joker som aldri stenger. Tipper det er endel steder. 
Ser ikke det helt store behovet selv, alle de andre butikkene her er oppe fra 7-23.

Men de som jobber natt jobber jo og er ikke på butikken?

Mente med ansatte i den. Der jeg var var hele butikken åpen, fiskedisken, varm mat osv. Som om Coop Mega eller Meny hadde hatt åpent hele døgnet.

De vil kanskje ha en lunsj, og noen slutter feks kl 03. De skriker om at vi må effektivisere, men da må folk få lov til å handle mat ihvertfall for det gir kroppen næring :) 

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke lønnsomt i Norge.
Dem har lov å være døgnåpne om dem vil
Her jeg bor prøvde rema seg med det i desember noen år siden.
Tapte penger som bare det.
Solgte ikke noe mer men hadde høyere kostnader på strøm og lønn.
Økt åpningstid gir faktisk ikke mer salg, bare høyere utgifter.

Så lenge vi har en butikk pr 1000 innbygger i Norge vil vi slite med lav lønnsomhet på butikkene (er lagrene som tjener penger ikke butikkene) og mye svinn pga alder på varer.
Kunne vi fått en butikk pr 5-10 k inbygger så kanskje dem kunne hatt bedre utvalg og bli døgnåpne.

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har flere butikker som er åpne og bemannet fra 6-24. Og dagligvarebutikker som er dønåpne, men bemannet innenfor vanlig åpningstid. Tenker det holder. Det er dessuten andre lover når det gjelder nattarbeid, og det skal mye logistikk til for å få vaktplaner til å gå opp. De fleste nattarbeidere på sykehus f.eks har heller ikke lov til å forlate arbeidsplassen for å kjøpe lunsj, så det argumentet holder ikke. Det kan ikke være en menneskerett å kjøpe fiskekaker kl. 03:30

Anonymkode: 04c8d...b6f

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Fordi det ikke er behov og ofte er det ikke folk til å bemanne de. Hadde ikke vært sjanse her,såvidt det henger ihop med 07-23 åpning! 

Anonymkode: b0f6c...9f6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er du villig til å betale for betjente butikker om natten i form av høyere matvarepriser? Vi spiser jo ikke mer mat selv om vi kan handle den om natten.

Anonymkode: e08a2...afd

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Fordi butikkene åpenbart ikke vurderer det som lønnsomt. Vi ville neppe kjøpt så mye mer alt i alt, man ville bare fordelt handlingen over flere timer med åpne butikker, så det ville gjort ting dyrere. Så ville antagelig det å kun ha dem åpne et par timer i døgnet vært det billigste alternativet, men det ville vært så upraktisk at den ene butikken som holdt åpent lenge ville tjent masse på det. Sweet spot-en her til lands er tydeligvis omtrent sånn som vi har det nå.

Det kan selvfølgelig ha noe å gjøre med enkelte krav her til lands som praktiseres strengere enn andre land, f.eks. til system for alderskontroll ved kjøp av tobakk og den slags. Men mest av alt er det sikkert bare at vi nordmenn har et handlemønster som gjør at sånn cirka 07-22 pluss minus noen små timer treffer ganske bra. Her i Oslo finnes det noen få døgnåpne, og jeg har ikke inntrykk av at de har grafset til seg et helt enormt natt-marked.

Anonymkode: 94e4f...3b3

AnonymBruker
Skrevet
TheLegendBellaGoth skrev (19 timer siden):

Mente med ansatte i den. Der jeg var var hele butikken åpen, fiskedisken, varm mat osv. Som om Coop Mega eller Meny hadde hatt åpent hele døgnet.

De vil kanskje ha en lunsj, og noen slutter feks kl 03. De skriker om at vi må effektivisere, men da må folk få lov til å handle mat ihvertfall for det gir kroppen næring :) 

Har du ikke kjøleskap hjemme?

Hørt om at man faktisk ikke et nødt til å kjøpe all mat 10 minutter før man skal spise den?

Anonymkode: 49dd9...23e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Effektivisering ville forresten vært å ha kortere åpningstider og at alle gjorde unna all handlingen på den tiden. Døgnåpne bemannede butikker er så ineffektivt det er mulig å få det.

Anonymkode: 49dd9...23e

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Nattarbeid er i utgangspunktet forbud med mindre arbeidets art gjør det nødvendig. Det er absolutt ikke nødvendig med nattåpne butikker.

Anonymkode: 13078...917

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Fordi det er helt meningsløst å ha det med så få mennesker vi har i Norge. Det største problemet med norsk dagligvarebransje er antall butikker og at de er åpne for lenge. I Norge har vi flest matvarebutikker i verdener pr. innbygger. Det er ca 2000 mennesker pr. butikk mens det i England er ca 10000 kunder pr. butikk. At vi har så mange butikker med åpningstider som går langt ut over det som er vanlig at folk handler i er en sentral og medvirkende årsak til at vi har dyr mat og dårlig utvalg.

• Liker 2
Skrevet
Brunello skrev (33 minutter siden):

Det er ca 2000 mennesker pr. butikk mens det i England er ca 10000

Hvor bor du med så få butikker?

Her jeg bor regna vi oss fram til mellom 1000 og 1100 innbygger pr butikk. Da var alle tatt med.

Er ikke rart vi har dyr mat i Norge.

Men ja

Andre land er det vanlig med 10 til 30 tusen innbyggere pr butikk, som gir større butikker med mer gjennomtrekk av varer, som betyr mindre svinn og bedre utvalg og lavere priser.

Skrevet
Slarti skrev (35 minutter siden):

Hvor bor du med så få butikker?

Her jeg bor regna vi oss fram til mellom 1000 og 1100 innbygger pr butikk. Da var alle tatt med.

Er ikke rart vi har dyr mat i Norge.

Men ja

Andre land er det vanlig med 10 til 30 tusen innbyggere pr butikk, som gir større butikker med mer gjennomtrekk av varer, som betyr mindre svinn og bedre utvalg og lavere priser.

Mitt tall var gjennomsnitt for landet. Jeg har under tre kilometer i luftlinje til seks Kiwibutikker. Og da kommer en hel haug andre i tillegg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
TheLegendBellaGoth skrev (21 timer siden):

Det er mange døgnåpne matbutikker i landet. Hvorfor er det så viktig at det er fysiske ansatte i den på natta?

Anonymkode: 03f33...d91

Skrevet
TheLegendBellaGoth skrev (På 22.7.2025 den 23.05):

Man trenger ikke å handle maten akkurat når man skal spise den 🤦‍♀️

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan skulle du fått dette til og gå rundt økonomisk ? Doble prisene på alle varer hele døgnet eller sette lønnen til de ansatte kraftig ned? Hvem vil jobbe der tror du? 
svaret er at det ikke finnes marked eller behov, det lille behovet du beskriver med nattarbeidere som skal ha lunsj på natten blir dekket av små døgnåpne butikker, kiosker og bensinstasjoner. 

Anonymkode: 47dda...8d6

AnonymBruker
Skrevet

vi har jo bensinstasjoner som er døgnåpne, der kan du handle mat, å ha betjente dagligvare butikker i Norge blir nok dessverre for lite lønnsomt, alt det hadde resultert i er høyere priser, er du villig til å betale 50-80% ekstra for matvarene dine for å kunne ta en tur innom på natta av og til?

Anonymkode: 63e15...480

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (17 timer siden):

Fordi det er helt meningsløst å ha det med så få mennesker vi har i Norge. Det største problemet med norsk dagligvarebransje er antall butikker og at de er åpne for lenge. I Norge har vi flest matvarebutikker i verdener pr. innbygger. Det er ca 2000 mennesker pr. butikk mens det i England er ca 10000 kunder pr. butikk. At vi har så mange butikker med åpningstider som går langt ut over det som er vanlig at folk handler i er en sentral og medvirkende årsak til at vi har dyr mat og dårlig utvalg.

Enig. Eller jeg skal ikke si "meningsløst", for vi har mange butikker per innbygger fordi det er det kundene ønsker. I Norge ønsker kundene å kunne småhandle og å kunne gå hjem med varene. I andre land så er det vanligere med storhandel og at man tar med varene i bil. 

Selv jobbet jeg i en periode i en matbutikk som prøvde seg på det amerikanske konseptet med svært stor butikk og hvor vi ikke lå i nærheten av der folk bodde slik at folk måtte kjøre for å komme til oss.  Butikken ble nedlagt fordi vi ikke klarte å tjene penger.  Var selvsagt en del kunder som likte konseptet.  Men det var ikke mange nok som ville handle regelmessig hos oss.  Vi var populære i juletider, før 17. mai, osv hvor folk gjorde storhandel. Men det var ikke noe vi kunne leve av alene. 

Vet mange kunder klager over manglende konkurranse i dagligvarebransjen. Men mitt inntrykk fra da jeg jobbet der var at konkurransen var svært tøff selv om det var få konkurrenter. I tillegg til at butikkene prøvde ut ulike konsepter. Men at kundene sjeldent ønsket å endre vaner eller betale hva det kostet for å få et annet konsept.  Får presisere at jeg mener at konkurransen om kundene var tøff. Om det var et problem med lite konkurranse så følte jeg at det var de små produsentene som var ofte og ikke kundene til matbutikkene. 

Anonymkode: 4b424...9d1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...