Gå til innhold

Kabel mellom PC og TV.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke hva det kalles men hva heter det og hvordan gjør jeg det om jeg vil spille av film fra bærbar PC på TV skjermen? Har sett folk gjøre det.

Noen som vil hjelpe en gammel dame? 😅

Anonymkode: dd5fc...cfc

Skrevet

HDMI kabel. Er umulig å gjøre feil med de, de går bare inn på en plass og på en måte.

Anonymkode: fe70f...3eb

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

De fleste bruker en HDMI kabel via pc og tv. 

Mange bærbare PCer har denne utgangen, og det samme med TVer. 

HDMI kabel kan overføre både lyd og bilde i samme kabel, men vær obs på at ikke alle andre kabler gjør dette, og det må du sjekke opp om du ikke har HDMI utgang på din pc. 

Anonymkode: 3a449...740

• Hjerte 1
Skrevet

Ligger film som skal spilles av på PCen er HDMI kabel enkel og god løsning.

Skal det spilles av film fra en strømmetjeneste ofte kan en løsning med en form for avspilling direkte mot TVen være ryddigere.

Strømming kan gjøres på mange måter. Er TVen litt nyere kan den gjøre det direkte.

Eller via dekoder fra Telia, Telenor, Altibox eller RiksTV. Eller via Apple TV eller Google strømme avspiller. Flere produsenter som leverer Google varianter.

Felles er de kan installere apper for å spille av strømmetjenester på en enkel måte.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Vet ikke hva det kalles men hva heter det og hvordan gjør jeg det om jeg vil spille av film fra bærbar PC på TV skjermen? Har sett folk gjøre det.

Noen som vil hjelpe en gammel dame? 😅

Anonymkode: dd5fc...cfc

Har du nyere tv og data kan du gjøre det via blåtann. Trenger ikke en eneste kabelstump da.

Anonymkode: a03f4...8d0

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Har du nyere tv og data kan du gjøre det via blåtann. Trenger ikke en eneste kabelstump da.

WiFi kan benyttes, men gir etter min erfaring dårlig kvalitet der PCen spiller av og sender video trådløst til TVen. Bilder kan en vise, det fungerer fint.

Har ikke sett TV som støtter overføring av video via blåtann? 

Normalt benyttes blåtann til lyd pga begrenset båndbredde. Men, det kan være nyere blåtann utgaver har høyere båndbredde? 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Den vanligste måten er vel via Chromecast og det har de fleste nyere tv-er innebygget.

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hvilke enheter er det som støtter video over bluetooth? Du tenker ikke på Airplay, Chromecast eller Miracast da?

Anonymkode: 7a7cc...5a9

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvilke enheter er det som støtter video over bluetooth? 

Anonymkode: 7a7cc...5a9

Ingen.

Anonymkode: 034e4...451

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.7.2025 den 23.13):

Man kan ikke sende video over blåtann. Man kan sende via AirPlay og Chromecast, de bruker wifi. 

AnonymBruker
Skrevet

Har du en gammel tv, siden du ikke bare kan caste fra pc eller telefon?

Hilsen gammel dame som kun har cast'et og ikke brukt kabel til tv'en på mange år nå.

Anonymkode: 244f8...16f

AnonymBruker
Skrevet

Kabel er det beste om du skal avspille video i høy kvalitet. Jeg opplevde at bildet hakket når jeg avspilte 4k blurays fra PC til TV, fordi HDMI-kabelen min var en eldre versjon. Byttet til den nye standaren, og hakkingen forsvant. Til ettertanke.

Anonymkode: 5cd25...162

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...