Gå til innhold

Skal bygge hus: trenger tips!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er det alle viktigste, TS. Stuen må vende mot utsikten, du vil ikke ha sola rett i fleisen i senga osv. Dessuten må dere sette dere inn i byggereglene i kommunen i tillegg, for mange steder er det strengt begrenset. Afstand til vei, avstand til andre bygg, størrelsesbegrensninger, høydebegrensninger, estetikk - det er masse masse masse dere må hensynta. Dumt å drømme masse flott og så er det ikke mulig å gjennomføre. Hadde vært fint om du hadde delt litt her, evt også budsjettet dere har.

Ideelt sett er alt på et plan fantastisk men umulig mtp tomta. Vi bygde i Oslo og da ble det tre etasjer gitt, siden tomta var en normal tomt og ikke 3000 kvm.

Vi bor i ca 200 kvm av huset vårt, har bod/teknisk (25 kvm) og garasje i tillegg. Resten av kjelleren er leid ut, så da er alt for alle praktisk formål på 2 plan. Vi er 5. Mine tips:

- spisekammer, fryser ved kjøkken, sørg for å plassere kjøkkenet så du ikke ser rotet fra tv-kroken. Skulle gjerne hatt to oppvaskmaskiner men vi hadde ikke plass 😊 Digger stort vindu ved vasken og at vi også kan se ut rett ved siden av platetoppen. Vi har fin utsikt på den siden av huset.

- vaskerom med nok plass til tørkestativ og der du kan gå rett ut. Vi har i tillegg skyvedør mellom bad og vaskerom, det er veldig praktisk. Det er ikke hovedbadet siden det er i 1 etasje. Digger sjakta til vaskerom fra badet oppe! Finns ikke vasketøy i 2 etasje!

- Stue i to ulike etasjer, helst i kjeller om du har det. Vi har ekstrastuen rett ved soverommene i 2 etasje, og det er ikke 100 % praktisk altså, men fungerer bra på dagtid. Har skyvedør inn til soveromsgangen, men den tar ikke alt av lyd og vi vil gjerne lufte gjennom der på kvelden når det er varmt. 

- ikke legg «bråkearealer» slik at dere går mye rett over soverommene. Da blir det veldig mye lyd! Ville aldri valgt å ha soverom nede og kjøkken/stue oppe bare av den grunn! Trappa bråker også, og dere skal løpe mye opp og ned. Og hoveddøra bråker. Dessuten er kjøkken/stue veldig viktige arealer ift livsløpsstandard, så om en brekker benet er det lettere å ha det i stueplan og lage mulighet til et soverom/livsløpsstandard der. Hvis dere ikke skal ha heis forstås. Så anbefaler altså å ha kjøkken og stue nede og soverom oppe.

- lag stor nok gang og lag nok oppbevaringsarealer i huset. Gangareal kan fint ha en skyvedørsgardarobe langs veggen, du kan lage egne rom til oppbevaring. 

- 200 kvm er ikke veldig stort, men hos oss gikk det med akkurat 4 soverom på 10 kvm hver ca. Når vi får gjester sover et par av barna sammen, det er null stress.

- husk å trekke internettkabler rundt i huset og rikelig stikkontakter! Og ta bilder av rørføringer og stenderverk når veggene er åpne. Det er gull!

Anonymkode: d7d56...2cb

Det går som regel greit. Har selv bodd med trapp, med røket akilles. Det ble klappseng i en krok av stua en drøy uke, til jeg behersket krykkene godt nok. 

Senere i livet blir det viktigere. Men med unge barn tenker man neppe livsløpsstandard allerede nå. 

Ellers ser jeg et av tipsene dine er oppbevaringsarealer og skyvedører - dette er gull. Vi har lagt inn nisjer der det kunne gjøres naturlig, og fått plassbygd dører. Da har man mye lagringsplass, utnytter "dødplass", og det er sømløst. 

Anonymkode: ec41f...efc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det går som regel greit. Har selv bodd med trapp, med røket akilles. Det ble klappseng i en krok av stua en drøy uke, til jeg behersket krykkene godt nok. 

Senere i livet blir det viktigere. Men med unge barn tenker man neppe livsløpsstandard allerede nå. 

Ellers ser jeg et av tipsene dine er oppbevaringsarealer og skyvedører - dette er gull. Vi har lagt inn nisjer der det kunne gjøres naturlig, og fått plassbygd dører. Da har man mye lagringsplass, utnytter "dødplass", og det er sømløst. 

Anonymkode: ec41f...efc

Jo, poenget var bare at om man skal ha alle oppholdsarealer (kjøkken, stue) i 2. etasje uten heis blir det vanskelig om noen brekker benet eller lignende. Da er det gull å kunne sove i stua ned, eller ha planlagt for å enkelt kunne gjøre om av en del av stua til ekte soverom med en lettvegg. Man skal jo bo der et helt liv, så ikke tenke på slikt er ikke så smart. Ville aldri i verden hatt alle oppholdsrom i 2 etasje selv med mindre jeg hadde heis og diger takterrasse å gå ut på rett fra stua 😊 Og så er det poenget med støy i en slik løsning det alle går, drar rundt på stoler og holder på rett over der noen skal sove. Da må man til med lydhimling omtrent om man vil ha stille soverom, og det er veldig dyrt. Så mitt beste tips er å ha soverom over oppholdsrommene. Med småbarn er det da også enkelt å få med seg om noen faller og slår seg eller om ting går i gulvet selv om man er nede i stua eller på kjøkkenet 😅

Anonymkode: d7d56...2cb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor mye bruker dere internett? Har dere ungdommer i hus?

Det første jeg tenker på når jeg hører om folk som skal bygge hus selv er at jeg ville ha bygd inn kablet internett i veggene. Minst CAT6-kabel. Utgang i alle soverom og stuer.

Anonymkode: b81e9...10d

Vi har tv og internett uttak i alle rom (Stue to steder, ett i tv stua og i alle soverom) osv, men når det gjelder internett har vi likevel hatt best opplevelse med å sette opp eget mesh :) det fungerer helt fint. 

Anonymkode: 7bd9f...7cc

AnonymBruker
Skrevet

Husk å legge soverommene på skyggesiden av huset,så de ikke er alt for varme om kvelden.

Anonymkode: 86e8a...b6b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville helt klart ha kjøkken, stue, et soverom og bad på inngangsplan. Jeg ser i hi at dere ønsker noe annet, så anbefaler jeg å ta en ny vurdering. Avhengig av tomta kan dere også få til trinnpris adkomst til andre etasje.

Jeg er opptatt av orientering. Soverom bør være østvendt, og iallfall ikke vestvendt. Da våkner dere i.morgensol og slipper overopphetede soverom. Jeg vil også ja morgensol på kjøkkenet. 

Anonymkode: 30c1b...72b

AnonymBruker
Skrevet

Ville uten tvil hatt stue og kjøkken på bakkeplan. Eventuelt funnet en tomt der sokkelhus passet inn, slik at soverom kom i sokkeletasjen og stue/kjøkken i 2.etg, men med inngang direkte til 2.etg

Anonymkode: bc2e7...723

Skrevet
Trolltunge skrev (13 timer siden):

Mulighet for foreldresoverom på annet plan enn barna når de blir større, om dere fremdeles ønsker et sexliv. 

Garderobe/bod ved inngangen, ikke bare skap. 

Walk in closet er ikke overvurdert, men fantastisk mye mer oversiktlig enn skap. Jeg foretrekker inngangen fra badet. 

To fulle bad og et lite gjestetoalett. 

Ekstra stue/tv-rom ja. Eventuelt så store soverom til hvert av barna at de kan ha en sofa der, og plass til å ha venner. 

Foreldresoverommet trenger ikke være stort. Vi voksne bare sover der. Ironisk at de fleste lager større rom til de voksne enn barna. 

Oppbevaring, oppbevaring, oppbevaring! Et hus et enormt mye enklere å holde ryddig når man har tilstrekkelig med oppbevaring. Tenk gode systemer fra start. Her skal verktøy være, her skal sengetøy være, her skal sko være, og så videre. 

Kjøkkeninnredning på vaskerommet, inkludert ekstra kjøleskap og stor kjøkkenvask. Dropp vaskekum. Kjøkkenvask der fungerer som det. 

Isolert utebod. 

Kvitt dere med alt unødvendig når dere flytter. Lett å bare ta med alt om man får større plass, men det er bare dumt å stue unødvendige ting. 

Fantastisk oppsummert. Enig med alt 😃

Spesielt biten med at unger kan sosialisere seg i en annen del av huset enn der foreldre er vil du merke er gull når de blir litt eldre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Stor og dyp garasje med direkte inngang til stort vaskerom/grovbad/lager, som også har dør direkte ut. Med god plass til å spyle av ting og henge til tørk/avrenning.

Vanlig inngang/entre med godt med lagring.

Store franske dører eller skyvedører fra stue i tilknytning til kjøkken, ut på overbygget terrasse og stor platting. 

Vindu over kjøkkenbenk, men ikke sol rett i øynene. 

Bodplass på alle plan.

Tenk gjennom innsyn/utsikt.

Flere soner i huset slik at en eller to kan ha besøk mens resten kan være i fred (feks kunne ha vennebesøk mens barna sover).

Anonymkode: 05187...24f

AnonymBruker
Skrevet

Vi har 5 barn på 200 kvm over 3 etasjer. 
Kjeller: 4 soverom til de eldste barna, bod og stort bad. 

hoved etasje: åpen stue og kjøkken. Gjestebad. Vaskerom og hovedinngang til oss. Her har vi en vegg med 5 «avlukker» til barna med skohylle og knagger til barna til sekk og jakker. 

loftetasjen: 2 soverom, kontor og bad. Bod. 

har stor hage og vinterhage som blir mye brukt. Så er veldig fornøyd med løsningene vi har valgt! 

eneste vi savner er en ekstra stue. Men da vi kjøpte huset og renoverte prioriterte vi hvert sitt soverom til barna. Vi tenker å lage en loftstue på garasjeloftet neste år. 

Anonymkode: 842e1...737

AnonymBruker
Skrevet

Mulighet til å ha foreldresoverom i andre etasje i motsatt ende av huset enn der ungene er. Da kan det fjerde soverommet i første etasje bli en ungdomsstue.

Det blir deilig den dagen man har to på 14 og en på 16 i huset.

Anonymkode: 885d4...e35

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...