AnonymBruker Skrevet 22. juli #1 Skrevet 22. juli Vi er en familie på 5. 2 voksne, tvillinger på 4 mnd og 1 barn på 2 år. Grunnen til at vi ønsker bygge, er fordi vi ikke finner hus etter våre ønsker. - alle soverom på samme plan i 1. etg (brannsikkerhet) - kjøkken og stue i 2. etg for utsikt. skal ha stor bod, minst 2 bad, dobbelgarasje (usikker på om den skal bygges i forbindelse med huset og ha inngang?). Hvordan er det i forhold til brann? Tips til hva vi bør tenke på? Skal få hjelp, men ønsker ha en gjennomtenkt plan i forkant. Huset skal være minst 200 kvm! Alle barna skal få store og gode rom. kjellerstue/lekerom? Anonymkode: 2c699...598
AnonymBruker Skrevet 22. juli #2 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi er en familie på 5. 2 voksne, tvillinger på 4 mnd og 1 barn på 2 år. Grunnen til at vi ønsker bygge, er fordi vi ikke finner hus etter våre ønsker. - alle soverom på samme plan i 1. etg (brannsikkerhet) - kjøkken og stue i 2. etg for utsikt. skal ha stor bod, minst 2 bad, dobbelgarasje (usikker på om den skal bygges i forbindelse med huset og ha inngang?). Hvordan er det i forhold til brann? Tips til hva vi bør tenke på? Skal få hjelp, men ønsker ha en gjennomtenkt plan i forkant. Huset skal være minst 200 kvm! Alle barna skal få store og gode rom. kjellerstue/lekerom? Anonymkode: 2c699...598 Jeg ville absolutt hatt garasje i tilknyttet huset. Spisskammers i forbindelse med kjøkkenet, eget lekerom, hadde unngått å ha kjeller, bad + bod i tilknytning til hvert soverom (evt bad som har tilgang fra to soverom + eget toalett i fellesområdet. Utebod er kjempe praktisk ifht vinterutstyr/hagemøbler. Anonymkode: 38a22...2d5 4
AnonymBruker Skrevet 22. juli #3 Skrevet 22. juli Vi har nettopp tegnet hus. Vi har tegnet inn dobbelgarasje. Jeg ønsket at den skulle være en del av huset. Det går fint det. Men må ha branndør inn til huset. Er noen forskrifter som må følges. Vi er bare to voksne. Så det blir romslige rom. Anonymkode: 78fb8...4fb 1
K.B. Skrevet 22. juli #4 Skrevet 22. juli Da trenger du jo en stor grunnflate da.. Jeg ville brukt mye tid på å lage en flyt i layouten sånn at ikke noen essensielle rom blir langt fra alt annet. Siden du har tre barn, så er det kanskje greit med 2 stuer? Barna i en fløy samt bad, toalett og alt av praktiske rom og en fly for dere med soverom, kontor, bad/toalett og andre ting. Sentralt så bør jo kjøkken og stue være. Men alt dette blir jo litt hypotetisk, alt er jo avhengig av tomten dere velger, så må huset bygges etter det. 4
Trolltunge Skrevet 22. juli #5 Skrevet 22. juli Mulighet for foreldresoverom på annet plan enn barna når de blir større, om dere fremdeles ønsker et sexliv. Garderobe/bod ved inngangen, ikke bare skap. Walk in closet er ikke overvurdert, men fantastisk mye mer oversiktlig enn skap. Jeg foretrekker inngangen fra badet. To fulle bad og et lite gjestetoalett. Ekstra stue/tv-rom ja. Eventuelt så store soverom til hvert av barna at de kan ha en sofa der, og plass til å ha venner. Foreldresoverommet trenger ikke være stort. Vi voksne bare sover der. Ironisk at de fleste lager større rom til de voksne enn barna. Oppbevaring, oppbevaring, oppbevaring! Et hus et enormt mye enklere å holde ryddig når man har tilstrekkelig med oppbevaring. Tenk gode systemer fra start. Her skal verktøy være, her skal sengetøy være, her skal sko være, og så videre. Kjøkkeninnredning på vaskerommet, inkludert ekstra kjøleskap og stor kjøkkenvask. Dropp vaskekum. Kjøkkenvask der fungerer som det. Isolert utebod. Kvitt dere med alt unødvendig når dere flytter. Lett å bare ta med alt om man får større plass, men det er bare dumt å stue unødvendige ting. 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli #6 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Vi er en familie på 5. 2 voksne, tvillinger på 4 mnd og 1 barn på 2 år. Grunnen til at vi ønsker bygge, er fordi vi ikke finner hus etter våre ønsker. - alle soverom på samme plan i 1. etg (brannsikkerhet) - kjøkken og stue i 2. etg for utsikt. skal ha stor bod, minst 2 bad, dobbelgarasje (usikker på om den skal bygges i forbindelse med huset og ha inngang?). Hvordan er det i forhold til brann? Tips til hva vi bør tenke på? Skal få hjelp, men ønsker ha en gjennomtenkt plan i forkant. Huset skal være minst 200 kvm! Alle barna skal få store og gode rom. kjellerstue/lekerom? Anonymkode: 2c699...598 Når ungene blir større er det lurt med type TV-stue el likn. ellers er mitt viktigste råd å se på hvordan «gangveiene» i huset blir i forhold til solgangen. Hadde jeg skulle bygd, hadde jevnbyrdige huset slik at det som er inne lett kan glimover i ute så snart det er sommer; tenk kjøkken spisestue og rett ut på et fint uteområde der man kan sitte. Uten at man må gå rundt hele huset med grillmat og tallerkener for å grille slik det er i mange hjem; to store glassdører el likn som bare kan åpnes og vips er stua dobbelt så stor fordi du bare åpner til utestua. hvis du skjønte hva jeg mente. Anonymkode: 935d6...ea2 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli #7 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Vi er en familie på 5. 2 voksne, tvillinger på 4 mnd og 1 barn på 2 år. Grunnen til at vi ønsker bygge, er fordi vi ikke finner hus etter våre ønsker. - alle soverom på samme plan i 1. etg (brannsikkerhet) - kjøkken og stue i 2. etg for utsikt. skal ha stor bod, minst 2 bad, dobbelgarasje (usikker på om den skal bygges i forbindelse med huset og ha inngang?). Hvordan er det i forhold til brann? Tips til hva vi bør tenke på? Skal få hjelp, men ønsker ha en gjennomtenkt plan i forkant. Huset skal være minst 200 kvm! Alle barna skal få store og gode rom. kjellerstue/lekerom? Anonymkode: 2c699...598 Skal dere ha elbil, så ha garasjen langt nok unna huset. Siden de ikke går å slukke så lett. I tillegg er skummelt da å lade på natten. Forøvrig litt usikker på hva du søker hjelp med Anonymkode: c1fa3...c52 1
Flintis Skrevet 22. juli #8 Skrevet 22. juli Jeg tenker det er lurt å tenke på hvordan huset skal fungere, mhp vareflyten. Varer, søppel, skittentøy, rent, oppbevaring, hverdagsbruk, festbruk osv.
Daisy-love Skrevet 23. juli #9 Skrevet 23. juli Dette er en lang tråd om noe av det samme: De skal bygge veldig stort da, men er en del tips likevel 😊 Denne her er også fin: Nok stikkontakter er vel mitt beste tips 🤣🫠 Ikke bare på kjøkkenet, men ellers også. Å tenke på belysning mens en bygger er også lurt. Lurt da å tenke på at dere kan ommøblere om dere vil og fremdeles kunne få lys der det passer. Gjestetoalett er fint, samt toalett i hver etasje. Lurt med et toalett eller bad nær utgangen for å gjøre det litt lettere i en travel hverdag. En fin flyt i huset som kan tilpasses dynamisk med familienes behov er bra. Lekerom til barn, kan være både treningsrom, hjemmekontor, og tv-stue, alt etter som hva familien trenger. Om begge har jobber som kan gi hjemmekontor er det fint å tenke over hvor dere kan sitte i møter på avskilte plasser. Lykke til 😊 1
Snok1 Skrevet 23. juli #10 Skrevet 23. juli Dere finner selvsagt først en tomt, og så tegner dere huset ut fra tomta. 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli #11 Skrevet 23. juli Har 240 kvm. 200 kvm er ikke så stort til 5 mennesker. Bare vent til dere får se tegninger 🙃. Det jeg ville ha hatt, som jeg ikke har, er spiskammers i tilknytning til kjøkken. Supert til oppbevaring av kjøkkenting og matvarer. Hadde ikke ville vært uten kjellerstue eller loftstue i oppveksten til barna. Ville om så gått ned på størrelse av rom til barna for å få det. Tenk over om dere trenger gjesterom. Hvis f.eks nær familie bor langt unna. Da blir det 5 soverom. Hvis du i tillegg ønsker deg stor gang med garderobe, stort kjøkken og evt spisestue, et godt vaskerom osv, så spises kvm fort opp 😄. Så dere må rett og slett prioritere. Om dere planlegger å bo i huset ut livet, så lag livstidsstandard. F.eks minst et soverom og bad i hovedetasje. Anonymkode: cada9...af2 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli #12 Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har 240 kvm. 200 kvm er ikke så stort til 5 mennesker. Bare vent til dere får se tegninger 🙃. Det jeg ville ha hatt, som jeg ikke har, er spiskammers i tilknytning til kjøkken. Supert til oppbevaring av kjøkkenting og matvarer. Hadde ikke ville vært uten kjellerstue eller loftstue i oppveksten til barna. Ville om så gått ned på størrelse av rom til barna for å få det. Tenk over om dere trenger gjesterom. Hvis f.eks nær familie bor langt unna. Da blir det 5 soverom. Hvis du i tillegg ønsker deg stor gang med garderobe, stort kjøkken og evt spisestue, et godt vaskerom osv, så spises kvm fort opp 😄. Så dere må rett og slett prioritere. Om dere planlegger å bo i huset ut livet, så lag livstidsstandard. F.eks minst et soverom og bad i hovedetasje. Anonymkode: cada9...af2 Må legge til at 200 kvm selvfølgelig ikke er en liten bolig 🙂. Bare husk at man ofte har flere rom man vil/må putte inn i et hus enn i en leilighet. Man har gjerne f.eks et teknisk rom, to bad, evt et bad pluss et kombinert vaskerom/bad, en ekstra stue, større gang... Så som sagt forsvinner kvadratene fort, slik at man f.eks ikke får store soverom. Anonymkode: cada9...af2
AnonymBruker Skrevet 23. juli #13 Skrevet 23. juli Jeg ville prioritert "alt på ett plan" i tilfelle man trenger det på et tidspunkt i livet. Det vil si kjøkken, stue, bad og soverom på samme plan. Men også ha tilstrekkelig med soverom, ekstra stue, bad og vaskerom på annet plan. Når barna blir større er det genialt å la dette være deres "del", mens dere kan bytte soverom til hovedplan og få litt avstand. Vaskerom med utgang rett ut er noe jeg setter stor pris på her. Nå er ikke huset deres så stort. Men med litt mer areal ville jeg prioritert grovkjøkken,og en stor bod med solide hyller. Og også et gjestetoalett. Og treningsrom. Men med kun 200 kvadrat ville jeg begrenset meg til det jeg nevner i første innlegg, slik at rommene ikke blir for små. Brukt penger på interiørarkitekt. Det er utrolig hva de ser av smarte løsninger. Anonymkode: ec41f...efc
AnonymBruker Skrevet 23. juli #14 Skrevet 23. juli For meg er utgang fra stue/kjøkken til hage/terrasse et must. Grilling og spising ute er veldig tungvindt uten. Som nå når det har vært så fint vær i ferien har vi spist frokost ute hver dag, dette hadde ikke blitt gjort om vi måtte ned en trapp. Om jeg skulle ha bygget nytt hadde det blitt et på en flate. Elsker u-formede gårdshus og dette fra Fiskarhedenvillan hadde vært et fint utgangspunkt: https://fiskarhedenvillan.no/velg-ditt-hus/husmodeller/viggen/ Anonymkode: e7759...7d7
AnonymBruker Skrevet 23. juli #15 Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (9 timer siden): Skal dere ha elbil, så ha garasjen langt nok unna huset. Siden de ikke går å slukke så lett. I tillegg er skummelt da å lade på natten. Forøvrig litt usikker på hva du søker hjelp med Anonymkode: c1fa3...c52 Neida. Det går helt fint. Er strenge forskrifter for å ha garasjen samme med huset. Vår blir laget slik at det er enkelt å slepe bilen ut av garasjen hvis det blir brann. Og branndør inn til huset. Men de som driver med dette kan dette. Anonymkode: 78fb8...4fb
AnonymBruker Skrevet 23. juli #16 Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vi er en familie på 5. 2 voksne, tvillinger på 4 mnd og 1 barn på 2 år. Grunnen til at vi ønsker bygge, er fordi vi ikke finner hus etter våre ønsker. - alle soverom på samme plan i 1. etg (brannsikkerhet) - kjøkken og stue i 2. etg for utsikt. skal ha stor bod, minst 2 bad, dobbelgarasje (usikker på om den skal bygges i forbindelse med huset og ha inngang?). Hvordan er det i forhold til brann? Tips til hva vi bør tenke på? Skal få hjelp, men ønsker ha en gjennomtenkt plan i forkant. Huset skal være minst 200 kvm! Alle barna skal få store og gode rom. kjellerstue/lekerom? Anonymkode: 2c699...598 Se på masse hustegninger, og gå på besøk til de du kjenner som har bygd hus. Garasje i tilknytning til huset er veldig greit, er bare å gå rett inn, slipper å vasse i snø og regn. Et kjølerom på eller ved kjøkkenet er fint. Eget vaskerom med plass til å tørke klær som ikke skal i trommel og strykebrett. Et stort nok kjøkken der det er plass til absolutt alt man trenger. Vi bygde loftstue, den ble omtrent ikke brukt, så den ble gjort om til soverom. Kjellerstue, derimot, er fint å ha. Anonymkode: e11e1...774
AnonymBruker Skrevet 23. juli #17 Skrevet 23. juli Vi skisserte vårt eget og gikk til ulike aktører og ba om tilbud på nøkkelferdig løsning med ALT inkludert, så startetprosessen med å sammenligne tilbude og opplevelse av leverandørene før vi landet på en og vi hadde en bortimot smertefri prosess uten overskridelser nettopp fordi vi hadde kontrakt på en fast pris og det kun var våre egne valg av endringer som kom i tillegg. Våre endringer var å bytte til store skyvedører for å kunne ha en helt åpen løsning mellom gang, kjøkken og stue om vi ønsket det og ekstra takutstikk for å kunne ha det tørt innemd veggen helt fantastisk når man bor på vestlandet.. Vi valgte alt på en flate og har aldri angret men det er klart vi hadde stor tomt og ingen regulering i kommunen på byggegrad på tomt osv. Vi har garasjen som et tillegg til huset og kan gå direkte inn fra dem via vaskerommet samt at vaskerommet har egen inngang, vi bruker det MYE.. Ellers har vi to store boder men kunne nok hatt en til og vi har plass til lagring på garasjeloftet. Vi har fem soverom, to bad, gjestetoalett, klerom tilknyttet hovedsomverommet, en tv stue, gang, hovedinngang, vaskerom / tekniskrom og en planløsning som fungerer veldig godt for oss med mye vidu og lys inn, stor skyvedør til uteområdet hvor hele "solen" til huset og uteområdet er støpt på en plate (Sole) rundt hele huset for å "følge" solen som står opp på ene siden og går rundt hele fronten og ender på baksiden på kvelden.. Anonymkode: 7bd9f...7cc 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli #18 Skrevet 23. juli Hvor mye bruker dere internett? Har dere ungdommer i hus? Det første jeg tenker på når jeg hører om folk som skal bygge hus selv er at jeg ville ha bygd inn kablet internett i veggene. Minst CAT6-kabel. Utgang i alle soverom og stuer. Anonymkode: b81e9...10d 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli #19 Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (53 minutter siden): For meg er utgang fra stue/kjøkken til hage/terrasse et must. Grilling og spising ute er veldig tungvindt uten. Som nå når det har vært så fint vær i ferien har vi spist frokost ute hver dag, dette hadde ikke blitt gjort om vi måtte ned en trapp. Om jeg skulle ha bygget nytt hadde det blitt et på en flate. Elsker u-formede gårdshus og dette fra Fiskarhedenvillan hadde vært et fint utgangspunkt: https://fiskarhedenvillan.no/velg-ditt-hus/husmodeller/viggen/ Anonymkode: e7759...7d7 Det er en av tingene jeg er veldig fornøyd med i vårt hus - kjøkkenutgang mot en uteplass, der vi har grill og langbord, med kveldssol. Stor uteplass i front (dagtid), og en liten krok for morgensol. Føler vi bruker uteplassen gjennom døgnet. Anonymkode: ec41f...efc 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli #20 Skrevet 23. juli Snok1 skrev (1 time siden): Dere finner selvsagt først en tomt, og så tegner dere huset ut fra tomta. Dette er det alle viktigste, TS. Stuen må vende mot utsikten, du vil ikke ha sola rett i fleisen i senga osv. Dessuten må dere sette dere inn i byggereglene i kommunen i tillegg, for mange steder er det strengt begrenset. Afstand til vei, avstand til andre bygg, størrelsesbegrensninger, høydebegrensninger, estetikk - det er masse masse masse dere må hensynta. Dumt å drømme masse flott og så er det ikke mulig å gjennomføre. Hadde vært fint om du hadde delt litt her, evt også budsjettet dere har. AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jeg ville prioritert "alt på ett plan" i tilfelle man trenger det på et tidspunkt i livet. Det vil si kjøkken, stue, bad og soverom på samme plan. Men også ha tilstrekkelig med soverom, ekstra stue, bad og vaskerom på annet plan. Når barna blir større er det genialt å la dette være deres "del", mens dere kan bytte soverom til hovedplan og få litt avstand. Vaskerom med utgang rett ut er noe jeg setter stor pris på her. Nå er ikke huset deres så stort. Men med litt mer areal ville jeg prioritert grovkjøkken,og en stor bod med solide hyller. Og også et gjestetoalett. Og treningsrom. Men med kun 200 kvadrat ville jeg begrenset meg til det jeg nevner i første innlegg, slik at rommene ikke blir for små. Brukt penger på interiørarkitekt. Det er utrolig hva de ser av smarte løsninger. Anonymkode: ec41f...efc Ideelt sett er alt på et plan fantastisk men umulig mtp tomta. Vi bygde i Oslo og da ble det tre etasjer gitt, siden tomta var en normal tomt og ikke 3000 kvm. Vi bor i ca 200 kvm av huset vårt, har bod/teknisk (25 kvm) og garasje i tillegg. Resten av kjelleren er leid ut, så da er alt for alle praktisk formål på 2 plan. Vi er 5. Mine tips: - spisekammer, fryser ved kjøkken, sørg for å plassere kjøkkenet så du ikke ser rotet fra tv-kroken. Skulle gjerne hatt to oppvaskmaskiner men vi hadde ikke plass 😊 Digger stort vindu ved vasken og at vi også kan se ut rett ved siden av platetoppen. Vi har fin utsikt på den siden av huset. - vaskerom med nok plass til tørkestativ og der du kan gå rett ut. Vi har i tillegg skyvedør mellom bad og vaskerom, det er veldig praktisk. Det er ikke hovedbadet siden det er i 1 etasje. Digger sjakta til vaskerom fra badet oppe! Finns ikke vasketøy i 2 etasje! - Stue i to ulike etasjer, helst i kjeller om du har det. Vi har ekstrastuen rett ved soverommene i 2 etasje, og det er ikke 100 % praktisk altså, men fungerer bra på dagtid. Har skyvedør inn til soveromsgangen, men den tar ikke alt av lyd og vi vil gjerne lufte gjennom der på kvelden når det er varmt. - ikke legg «bråkearealer» slik at dere går mye rett over soverommene. Da blir det veldig mye lyd! Ville aldri valgt å ha soverom nede og kjøkken/stue oppe bare av den grunn! Trappa bråker også, og dere skal løpe mye opp og ned. Og hoveddøra bråker. Dessuten er kjøkken/stue veldig viktige arealer ift livsløpsstandard, så om en brekker benet er det lettere å ha det i stueplan og lage mulighet til et soverom/livsløpsstandard der. Hvis dere ikke skal ha heis forstås. Så anbefaler altså å ha kjøkken og stue nede og soverom oppe. - lag stor nok gang og lag nok oppbevaringsarealer i huset. Gangareal kan fint ha en skyvedørsgardarobe langs veggen, du kan lage egne rom til oppbevaring. - 200 kvm er ikke veldig stort, men hos oss gikk det med akkurat 4 soverom på 10 kvm hver ca. Når vi får gjester sover et par av barna sammen, det er null stress. - husk å trekke internettkabler rundt i huset og rikelig stikkontakter! Og ta bilder av rørføringer og stenderverk når veggene er åpne. Det er gull! Anonymkode: d7d56...2cb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå