AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 18:07 #1 Skrevet tirsdag kl 18:07 Jeg ønsker meg flere stikkontakter sånn at vi kan kvitte oss med alle skjøteledningene i stua. Husets herre mener at det ikke er lurt å bruke penger på det nå, og at vi kan vente til vi pusser opp … i 2040 eller når han bestemmer seg for at han har tid. Er det noen reelle argumenter mot å sette opp ekstra stikkontakter? Jeg har mange argumenter for (bl.a. brannsikkerhet, snublefare for mennesker og robotstøvsuger), men kommer ikke på noen argumenter mot annet enn at det hadde vært lurt å ta alt samtidig som vi pusser opp stua men det kommer vi ikke til å få råd til i nær fremtid. Anonymkode: 55570...01a
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 18:10 #2 Skrevet tirsdag kl 18:10 Økonomi og at det kan være styrete. Men ellers nei. Helt klart mest fornuftig å ta det i forbindelse med en større oppussing, men hvis det ikke kommer til å skje med det første forstår jeg frustrasjonen din. Du kan eventuelt gå for ledningsskjulere for å få det til å se penere ut i mellomtiden! Anonymkode: 00199...661 4
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:47 #3 Skrevet tirsdag kl 20:47 Hvis dere setter opp nye stikkontakter nå, uten å pusse opp, så må ved ledningene være utenpåliggende, altså ikke skjult i veggen? Det ser jo flott ut.. Anonymkode: 08244...71b 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 22:24 #4 Skrevet tirsdag kl 22:24 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg ønsker meg flere stikkontakter sånn at vi kan kvitte oss med alle skjøteledningene i stua. Husets herre mener at det ikke er lurt å bruke penger på det nå, og at vi kan vente til vi pusser opp … i 2040 eller når han bestemmer seg for at han har tid. Er det noen reelle argumenter mot å sette opp ekstra stikkontakter? Jeg har mange argumenter for (bl.a. brannsikkerhet, snublefare for mennesker og robotstøvsuger), men kommer ikke på noen argumenter mot annet enn at det hadde vært lurt å ta alt samtidig som vi pusser opp stua men det kommer vi ikke til å få råd til i nær fremtid. Anonymkode: 55570...01a Får dere el ettersyn fra brannvesenet så kan dere bli pålagt å kvitte dere med skjøteledninger. Husets herre, er han litt gnien? Anonymkode: d0576...97f 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 06:37 #5 Skrevet onsdag kl 06:37 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Får dere el ettersyn fra brannvesenet så kan dere bli pålagt å kvitte dere med skjøteledninger. Anonymkode: d0576...97f Nei, de bare sjekker sikringsskap og at alle kontakter er jordet. De kan sikkert komme med tips hvis du gjør noe veldig dumt, men det er helt normalt å ha skjøteledninger her og der. Anonymkode: c70f4...dd2 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 06:42 #6 Skrevet onsdag kl 06:42 En midlertidig men samtidig pen løsning kunne vært å skifte lister til en som er hul inni. Det klarer dere nok å gjøre uten fagfolk, til og med. Anonymkode: 1cc13...cc0 3 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 06:50 #7 Skrevet onsdag kl 06:50 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Får dere el ettersyn fra brannvesenet så kan dere bli pålagt å kvitte dere med skjøteledninger. Husets herre, er han litt gnien? Anonymkode: d0576...97f Når begynte brannvesnet å sjekke elanlegg? Dummeste jeg har lest😂 Når de har vert her har det kun vert fokus på pipe/ildsteder. Anonymkode: ba893...506 1 1
Flintis Skrevet onsdag kl 06:52 #8 Skrevet onsdag kl 06:52 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): En midlertidig men samtidig pen løsning kunne vært å skifte lister til en som er hul inni. Det klarer dere nok å gjøre uten fagfolk, til og med. Anonymkode: 1cc13...cc0 Er dette lov med skjøteledning inni? 1
Carrot Skrevet onsdag kl 07:00 #9 Skrevet onsdag kl 07:00 (endret) det BESTE argumentet FOR er vel at skjøteledning og elsikkerhet IKKE går hånd i hånd og at det siste trumfer alt tenker jeg.. så om man driter i sikkerhet er det beste argumentet MOT akkurat det.. sikkerhet betyr nada.. Endret onsdag kl 07:01 av Carrot 1
Traktor Skrevet onsdag kl 07:02 #10 Skrevet onsdag kl 07:02 (endret) Jeg vil påstå at det er helt ufarlig å bruke en skjøteledning til utstyret i tv-benken. Da strømforbruket er minimalt. Vi snakker typisk om noen hundre watt. Dessuten er man så og si alltid til stede når det er i bruk. Selv synes jeg mange faste stikkontakter bak TVen bare kompliserer å få til en pen løsning. Jeg foretrekker faktisk kun én dobbel stikkontakt bak tv-benken eller rett ved siden av. Så bruker man en syvveis skjøteledning som enkelt kan gjemmes bort akkurat der det passer. Mye enklere dersom alt utstyret må kobles fra ved tordenvær også, eller for resetting. Men det er klart at elektrikkerbransjen fronter hardt hvor farlig dette skal være, så de kan legge opp masse stikkontakter til nærmere 1000 kr stykket. Hørte om en ny leilighet hvor det var over 60 stikkontakter bare i stua. Helt vannvittig! Endret onsdag kl 08:11 av Traktor 3 1
Traktor Skrevet onsdag kl 07:04 #11 Skrevet onsdag kl 07:04 Flintis skrev (11 minutter siden): Er dette lov med skjøteledning inni? Tvilsomt. Strenge regler for skjult anlegg. 1
Flintis Skrevet onsdag kl 07:23 #12 Skrevet onsdag kl 07:23 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg ønsker meg flere stikkontakter sånn at vi kan kvitte oss med alle skjøteledningene i stua. Husets herre mener at det ikke er lurt å bruke penger på det nå, og at vi kan vente til vi pusser opp … i 2040 eller når han bestemmer seg for at han har tid. Er det noen reelle argumenter mot å sette opp ekstra stikkontakter? Jeg har mange argumenter for (bl.a. brannsikkerhet, snublefare for mennesker og robotstøvsuger), men kommer ikke på noen argumenter mot annet enn at det hadde vært lurt å ta alt samtidig som vi pusser opp stua men det kommer vi ikke til å få råd til i nær fremtid. Anonymkode: 55570...01a Lag en plan, finn en elektriker og be om et overslag. 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 07:30 #13 Skrevet onsdag kl 07:30 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvis dere setter opp nye stikkontakter nå, uten å pusse opp, så må ved ledningene være utenpåliggende, altså ikke skjult i veggen? Det ser jo flott ut.. Anonymkode: 08244...71b Det er finere enn skjøteledninger eller ledninger som krysser gulvet…. Anonymkode: 2e4ce...d2d 1 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 07:30 #14 Skrevet onsdag kl 07:30 Traktor skrev (27 minutter siden): Jeg vil påstå at det er helt ufarlig å bruke en skjøteledning til utstyret i tv- benken. Da strømforbruket er minimalt. Vi snakker typisk om noen hundre watt. Selv synes jeg mange faste stikkontakter bak TVen bare kompliserer å få til en pen løsning. Ja, for skjøteledning er pent å se på…. Anonymkode: 2e4ce...d2d 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 07:31 #15 Skrevet onsdag kl 07:31 Har ikke mot, synes mannen din er en idiot som går for skjøteledninger som en fast installasjon… men har en FOR som kan treffe han: prisstigning. Dere burde gjort det for tre år siden, hadde vært mye billigere. Vent 15 år til og det blir bare mye dyrere, selv i oppussingen. Det lønner seg faktisk å bare gjøre det med en gang, elle helst for ti år siden. Faktisk burde dere renovere med en eneste gang, mye billigere nå enn om 15 år… Anonymkode: 69fe5...765 1
Snok1 Skrevet onsdag kl 07:33 #16 Skrevet onsdag kl 07:33 (endret) Ledning, rør og kontakter koster noen hundrelapper på Elektroimportøren. Bruk 2,5 ledere, så tverrsnittet er nok til 16A kurs. Litt ekstra arbeid dersom dere vil ha skjulte ledninger, men det er er en ganske grei skuring å legge det bak gulvlistene. Skjær slisser med en sirkelsag og bor gjennom stendere. Jobben skal være gjort på en lørdag med litt innsats. Lykke til. Endret onsdag kl 07:35 av Snok1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 07:34 #17 Skrevet onsdag kl 07:34 Skjønner ikke hvorfor man bare skal vente på mannen? Start oppussingen i morgen, og få et tilbud fra elektriker. Guri malla... Anonymkode: 785da...545 1
Traktor Skrevet onsdag kl 07:58 #18 Skrevet onsdag kl 07:58 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Ja, for skjøteledning er pent å se på…. Anonymkode: 2e4ce...d2d Ja, for det er jo ikke mulig å gjemme den bak TVen eller i tv-benken...
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:34 #19 Skrevet onsdag kl 12:34 Flintis skrev (5 timer siden): Er dette lov med skjøteledning inni? Nei, dette går som fast installasjon. Anonymkode: 5f4e3...6ca 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:42 #20 Skrevet onsdag kl 12:42 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg ønsker meg flere stikkontakter sånn at vi kan kvitte oss med alle skjøteledningene i stua. Husets herre mener at det ikke er lurt å bruke penger på det nå, og at vi kan vente til vi pusser opp … i 2040 eller når han bestemmer seg for at han har tid. Er det noen reelle argumenter mot å sette opp ekstra stikkontakter? Jeg har mange argumenter for (bl.a. brannsikkerhet, snublefare for mennesker og robotstøvsuger), men kommer ikke på noen argumenter mot annet enn at det hadde vært lurt å ta alt samtidig som vi pusser opp stua men det kommer vi ikke til å få råd til i nær fremtid. Anonymkode: 55570...01a Eneste argumentet mot som jeg kommer på, er kostnader. Det kan være billigere og enklere å gjøre det i forbindelse med oppussing. I hvert fall om man ønsker å skjule ledningene. Men om en oppussing er mange år fram i tid, ville jeg nok anbefale å få det gjort nå, hvis det er veldig utstrakt bruk av skjøteledninger. Anonymkode: f9c40...f1e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå