AnonymBruker Skrevet 22. juli #1 Skrevet 22. juli Kan man eks si til personen at hen gjentar mye? Er det greit å si at man ønsker en utredning av personen grunnet mistanke om demens? Hvis personen kommer på besøk og blir i flere dager, er det greit å si at det ikke er ønskelig med besøk før personen er utredet og ev har begynt med behandling/ medisiner? Personen tapper oss totalt, snakker i ett kjør, da med stadige gjentagelser. Leter seg fram til badet/ rommet sitt/ utgangsdøren osv. Da blir det mye mumling og prat med seg selv. Hvis vi ikke gjør ting på personens måte, snakker personen uavbrutt med seg selv og sier bl.a at dette er jo ikke riktig, dette går ikke bra osv. Nå gjør vi ikke ting som er skadelig eller ubehagelig, men kjører kanskje en annen vei enn personen tror er riktig. Skjønner jo at vi må komme i gang med en utredning, men akkurat nå er personen veldig fornøyd med at hen fikk fornyet sertifikatet. Men det er vel begrenset hva en lege kan fange opp på få min? Personen har ny fastlege, å har kun vært hos han 2 ganger. Anonymkode: d683c...a4d 6
AnonymBruker Skrevet 22. juli #2 Skrevet 22. juli Den er vanskelig ❤️ Har du tatt kontakt med demensteamet i kommunen der forelderen bor? Et demensteam i en kommune er et tverrfaglig team som bistår personer med demens og deres pårørende. De tilbyr utredning, veiledning, oppfølging og hjelp til å finne riktige tjenester. Kommunen har plikt til å ha et slikt tilbud, og man kan vanligvis ta direkte kontakt med demensteamet uten henvisning. Det kan kanskje være greit å ta en samtale med dem? De har sikkert gode innspill til hvordan få åpnet samtalen om utredning. Anonymkode: ab3b6...77c 2 1 6
AnonymBruker Skrevet 22. juli #3 Skrevet 22. juli Ikke konkludere med demens før andre ting er undersøkt. Hos en nær slektning ble demens foreslått men det visste seg å være bipolaritet. En mani er så voldsom at det kan minne om demens og ja: da snakker man i et intenst tempo. Anonymkode: 7471c...74e 4
AnonymBruker Skrevet 22. juli #4 Skrevet 22. juli Jeg tok kontakt med fastlegen. Vi har samme lege. Og jeg sa min bekymring. Vi fant ut at min mor var deprimert. Derfor hun tullet så mye. Hun hadde nettopp vært å tatt mr av hodet. Og de bildene så fine ut. Hun er mye bedre no. Tilbake til sitt gamle jeg. Hun er 75 år. Anonymkode: ffafb...636 2 5
AnonymBruker Skrevet 22. juli #5 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Den er vanskelig ❤️ Har du tatt kontakt med demensteamet i kommunen der forelderen bor? Et demensteam i en kommune er et tverrfaglig team som bistår personer med demens og deres pårørende. De tilbyr utredning, veiledning, oppfølging og hjelp til å finne riktige tjenester. Kommunen har plikt til å ha et slikt tilbud, og man kan vanligvis ta direkte kontakt med demensteamet uten henvisning. Det kan kanskje være greit å ta en samtale med dem? De har sikkert gode innspill til hvordan få åpnet samtalen om utredning. Anonymkode: ab3b6...77c Tusen takk for info. Jeg visste faktisk ikke at det finnes et sånt team, men det skal jeg sjekke opp. Bor et stykke unna, men jeg kan sikkert kontakte de på tlf. Begynner å bli veldig sliten, og kjenner at jeg blir stresset når jeg får sms fra personen da jeg frykter at hen vil komme til oss, å da blir hen gjerne noen dager. Søskene mine sier også at det er slitsomt å omgås hen, men de bor i nærheten og kan bare dra når de har fått nok. Det kan jo ikke vi. Ts Anonymkode: d683c...a4d 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli #6 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ikke konkludere med demens før andre ting er undersøkt. Hos en nær slektning ble demens foreslått men det visste seg å være bipolaritet. En mani er så voldsom at det kan minne om demens og ja: da snakker man i et intenst tempo. Anonymkode: 7471c...74e AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tok kontakt med fastlegen. Vi har samme lege. Og jeg sa min bekymring. Vi fant ut at min mor var deprimert. Derfor hun tullet så mye. Hun hadde nettopp vært å tatt mr av hodet. Og de bildene så fine ut. Hun er mye bedre no. Tilbake til sitt gamle jeg. Hun er 75 år. Anonymkode: ffafb...636 Det kan selvsagt være andre ting enn demens. Dette har pågått i noen år, men har forverret seg veldig nå. Det er flere utenfor familien som også reagerer nå, så noe må det være. Personen er arvelig belastet og er 82 år. Ts Anonymkode: d683c...a4d 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli #7 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det kan selvsagt være andre ting enn demens. Dette har pågått i noen år, men har forverret seg veldig nå. Det er flere utenfor familien som også reagerer nå, så noe må det være. Personen er arvelig belastet og er 82 år. Ts Anonymkode: d683c...a4d Vi er arvelig belastet vi å. Min mormor og min onkel fikk demens. Min onkel var ung når han fikk det. Så vi alle var overbevist om at hun hadde det. Men dere kan sende bekymringsmelding. Og sende vedkommende til fastlegen. Så finner dem ut av ting. Jeg sa til mamma at hun måtte ta en eu kontroll på kroppen. Så vi nevnte aldri hva vi var redd for. Anonymkode: ffafb...636
AnonymBruker Skrevet 22. juli #8 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi er arvelig belastet vi å. Min mormor og min onkel fikk demens. Min onkel var ung når han fikk det. Så vi alle var overbevist om at hun hadde det. Men dere kan sende bekymringsmelding. Og sende vedkommende til fastlegen. Så finner dem ut av ting. Jeg sa til mamma at hun måtte ta en eu kontroll på kroppen. Så vi nevnte aldri hva vi var redd for. Anonymkode: ffafb...636 Er ikke så lenge siden jeg fikk mast hen til å ta en tur til legen, og da bestilte jeg time på Helsenorge for hen, der jeg skreiv hva som skulle sjekkes. Det ble ikke tatt eller bestilt demonstrativt, men hen var veldig opptatt av å få tatt testen for å fornye førerkortet. Vet ikke hva jeg skal bruke som grunn for å få hen til legen igjen uten å nevne vår uro for demens. Hen er også generelt veldig frisk, så da blir det vanskelig å finne på en grunn til legetime. Ts Anonymkode: d683c...a4d 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli #9 Skrevet 22. juli Kan være flere ting. Men du kan ta å prate med fastlegen. Først far våres som fikk diagnosen. Så på min mor nå, der og ble det demens Men som flere sier kan være andre ting og. Urin veis infeksjon, deprimert osv Anonymkode: 5a31f...d8d
AnonymBruker Skrevet 22. juli #10 Skrevet 22. juli Om det er demens endrer verken utredning eller medisiner noe som helst. Det er ingen kur. Er det demens må man bare akseptere at vedkommende dør sakte men sikkert foran øynene dine. Få det utelukket at det ikke er noe annet, men sannsynligvis er det demens. Er den nye folkesykdommen det. Anonymkode: b75e7...cdb 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli #11 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Er ikke så lenge siden jeg fikk mast hen til å ta en tur til legen, og da bestilte jeg time på Helsenorge for hen, der jeg skreiv hva som skulle sjekkes. Det ble ikke tatt eller bestilt demonstrativt, men hen var veldig opptatt av å få tatt testen for å fornye førerkortet. Vet ikke hva jeg skal bruke som grunn for å få hen til legen igjen uten å nevne vår uro for demens. Hen er også generelt veldig frisk, så da blir det vanskelig å finne på en grunn til legetime. Ts Anonymkode: d683c...a4d Hvordan er humøret? Har dere ordnet med fremtidsfullmakt? og evt snakket om hva hn vil dere skal gjøre om hn begynner å rote? De fleste vil at man skal ta affære. Jo fortere jo bedre, mtp bremsemedisiner. Anonymkode: f43f3...1fa
AnonymBruker Skrevet 22. juli #12 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvordan er humøret? Har dere ordnet med fremtidsfullmakt? og evt snakket om hva hn vil dere skal gjøre om hn begynner å rote? De fleste vil at man skal ta affære. Jo fortere jo bedre, mtp bremsemedisiner. Anonymkode: f43f3...1fa Tja, hen er vel kanskje litt blidere enn hen var i oppveksten vår. Hen har alltid klaget mye på meg, men gjør ikke det nå lenger. Fremtidsfullmakt er på plass, og hen ønsker ikke å bli holdt kunstig i live eller HLR hvis hen risikerer å bli «grønnsak» Vi har ikke snakket om hva vi skal gjøre ved ev demens. Ts Anonymkode: d683c...a4d
AnonymBruker Skrevet 22. juli #13 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Om det er demens endrer verken utredning eller medisiner noe som helst. Det er ingen kur. Er det demens må man bare akseptere at vedkommende dør sakte men sikkert foran øynene dine. Få det utelukket at det ikke er noe annet, men sannsynligvis er det demens. Er den nye folkesykdommen det. Anonymkode: b75e7...cdb Hvis en oppdager det tidlig kan en få medisiner som bremser utviklingen. På min far var det gått for langt. Mens mor mi ble oppdaget så ho får medisiner som delvis bremser det litt Anonymkode: 5a31f...d8d 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli #14 Skrevet 22. juli Prøv å snakke med vedkommendes fastlege. Anonymkode: 76262...692 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli #15 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvis en oppdager det tidlig kan en få medisiner som bremser utviklingen. På min far var det gått for langt. Mens mor mi ble oppdaget så ho får medisiner som delvis bremser det litt Anonymkode: 5a31f...d8d Ja, akkurat. Delvis bremser det litt Anonymkode: b75e7...cdb 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli #16 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan man eks si til personen at hen gjentar mye? Er det greit å si at man ønsker en utredning av personen grunnet mistanke om demens? Hvis personen kommer på besøk og blir i flere dager, er det greit å si at det ikke er ønskelig med besøk før personen er utredet og ev har begynt med behandling/ medisiner? Personen tapper oss totalt, snakker i ett kjør, da med stadige gjentagelser. Leter seg fram til badet/ rommet sitt/ utgangsdøren osv. Da blir det mye mumling og prat med seg selv. Hvis vi ikke gjør ting på personens måte, snakker personen uavbrutt med seg selv og sier bl.a at dette er jo ikke riktig, dette går ikke bra osv. Nå gjør vi ikke ting som er skadelig eller ubehagelig, men kjører kanskje en annen vei enn personen tror er riktig. Skjønner jo at vi må komme i gang med en utredning, men akkurat nå er personen veldig fornøyd med at hen fikk fornyet sertifikatet. Men det er vel begrenset hva en lege kan fange opp på få min? Personen har ny fastlege, å har kun vært hos han 2 ganger. Anonymkode: d683c...a4d Fastlegen bør informeres om mistanken deres, la nærmeste pårørende gjøre dette. Det er ikke bra at vedkommende har førerkort om det er begynnende demens. Dette med demens er kjempe vanskelig, de aller fleste vil reagere med sinne/irritasjon når du nevner demens, spesielt om de faktisk kjenner på at noe ikke er helt som det skulle være. Ingen ønsker å vite at de er i ferd med å miste seg selv. Men dette trenger ikke være demens, det kan være andre ting også og kanskje nærmeste pårørende bør bli med vedkommende til legen for å snakke om symptomer for en eventuell utredning. Anonymkode: fd8fd...f46
AnonymBruker Skrevet 22. juli #17 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Fastlegen bør informeres om mistanken deres, la nærmeste pårørende gjøre dette. Det er ikke bra at vedkommende har førerkort om det er begynnende demens. Dette med demens er kjempe vanskelig, de aller fleste vil reagere med sinne/irritasjon når du nevner demens, spesielt om de faktisk kjenner på at noe ikke er helt som det skulle være. Ingen ønsker å vite at de er i ferd med å miste seg selv. Men dette trenger ikke være demens, det kan være andre ting også og kanskje nærmeste pårørende bør bli med vedkommende til legen for å snakke om symptomer for en eventuell utredning. Anonymkode: fd8fd...f46 Jeg er en av nærmest pårørende. Hen regner alle sine barn som det. Ringer jeg da legekontoret og forteller sekretæren om våre bekymringer, eller ringer legen meg opp når han har tid? Ang sertifikatet så ble vi overrasket når hen fikk fornyet det. Jeg er vel egentlig den som har tid til å være med til lege, men må kjøre i flere timer for å komme til hen, så det kan bli vanskelig å få til på dagtid. Søskene mine er dessverre ikke så villige til å stille opp i arbeidstiden. Ts Anonymkode: d683c...a4d 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli #18 Skrevet 22. juli Jeg tror jeg ville ha ringt legekomtoret og forklart situasjonen helt kort og spurt dem hvordan det er best å gå fram videre. Kanskje dette er et emne de er borti ofte og har en "vanlig" måte å håndtere det på. I vårt tilfelle var det heldigvis vedkommende selv som merket at "noe" var galt, og bestilte legetime selv. Så demensen ble diagnostisert tidlig i forløpet, og vedkommende var fortsatt så oppegående at hen skjønte hva diagnosen innebar og hva det ville si for livet videre. Hjerteskjærende brutalt. Mye gråt og fortvilelse. Nå er vi over i en fase der tankene om framtiden er helt fraværende (heldigvis), vedkommende har på mange måter blitt "grunnere" hvis du skjønner hva jeg mener, lever i nuet og er strålende fornøyd. Det er mye latter og smil, fordi vedkommende nå gleder seg over de små og nære ting fremfor å tenke mørke tanker (fordi hen altså ikke er i stand til det lenger). Anonymkode: aa6ee...138 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli #19 Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg tror jeg ville ha ringt legekomtoret og forklart situasjonen helt kort og spurt dem hvordan det er best å gå fram videre. Kanskje dette er et emne de er borti ofte og har en "vanlig" måte å håndtere det på. I vårt tilfelle var det heldigvis vedkommende selv som merket at "noe" var galt, og bestilte legetime selv. Så demensen ble diagnostisert tidlig i forløpet, og vedkommende var fortsatt så oppegående at hen skjønte hva diagnosen innebar og hva det ville si for livet videre. Hjerteskjærende brutalt. Mye gråt og fortvilelse. Nå er vi over i en fase der tankene om framtiden er helt fraværende (heldigvis), vedkommende har på mange måter blitt "grunnere" hvis du skjønner hva jeg mener, lever i nuet og er strålende fornøyd. Det er mye latter og smil, fordi vedkommende nå gleder seg over de små og nære ting fremfor å tenke mørke tanker (fordi hen altså ikke er i stand til det lenger). Anonymkode: aa6ee...138 Ja, får nok ringe legekontoret og høre hva man kan gjøre. Så fint at deres familiemedlem selv tok tak i det, for det er ikke så enkelt for pårørende å ta første skrittet. Man vil jo ikke utsette personen for noe som kanskje ikke er nødvendig, samtidig som at det er helt klart noe som skjer med personen. Ts Anonymkode: d683c...a4d 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli #20 Skrevet 23. juli Har nå snakket med fastlegekontoret, forklarte situasjonen og hun jeg snakket med foreslo at jeg bestilte time hos legen og tok med foreldren min, men det sa jeg at kunne bli vanskelig da hen er fysisk frisk, sjeldent hos legen og allerede hadde vært hos legen i år. Hen vil nok ikke se noen hensikt i en legetime igjen allerede nå. Jeg spurte om de hadde noen andre alternativer, å da sa hun at jeg kunne få tlf konsultasjon med legen, så jeg fikk time til det. Så får vi ta det derifra. Men jeg synes dette er skummelt og lurer på hva jeg har satt i stand nå. Ts Anonymkode: d683c...a4d 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå