Gå til innhold

mat prepping

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det noen som har forslag på sunn mat som man kan preppe noen timer føre man lager den? og som ikke tar så lang tid

det eneste jeg kommer på er hjemmelaget pytt i panne med det tar så lang tid å steke det 

Anonymkode: 55b51...86a

Skrevet

Jeg har suppe en gang i uka. Da gjør jeg gjerne klar basen dagen før. Og koker bare opp med veske før middag. Eller koker og blender ferdig, så er det jo bare å varme opp. 

Lasagne (vegansk om du vil ha det veldig sunt) og andre gratenger - gjør helt klar, og setter bare i ovnen når det er tid for det. Kan stå kaldt over natten. Lager jo seg selv derfra. 

Ellers prepper jeg alltid ingredienser en gang eller to i uka. vasker alt av grønnsaker, legger det som krever fukt (salter, gulrøtter..) i ziplockposer. Koker noen egg. 

Anonymkode: 30901...824

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Lasagne (vegansk om du vil ha det veldig sunt)

Du glemte en "u" før resten av ordet "sunt". Ordet får en helt annen betydning når du glemmer en bokstav slik

Karsten Warholm får en "ekstrem boost" (uttalelse i VG) av gressfôret rødt kjøtt (+ fisk og grønnsaker). Kanskje et tips å bruke sau/lam, hjort, elg, rein eller gressfôret storfe i lasagnen om du vil spise sunt, spesielt om du er i fertil alder. Og nok ekte ost siden melkeprodukter også er sunt jf. de nye kostholdsrådene

Anonymkode: 58a16...8d4

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du glemte en "u" før resten av ordet "sunt". Ordet får en helt annen betydning når du glemmer en bokstav slik

Karsten Warholm får en "ekstrem boost" (uttalelse i VG) av gressfôret rødt kjøtt (+ fisk og grønnsaker). Kanskje et tips å bruke sau/lam, hjort, elg, rein eller gressfôret storfe i lasagnen om du vil spise sunt, spesielt om du er i fertil alder. Og nok ekte ost siden melkeprodukter også er sunt jf. de nye kostholdsrådene

Får du noe igjen for å gå inn i ulike tråder og spore av med sånt som dette? Jeg vet du sikkert kan argumentere for hvorfor det er relevant, men likevel. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Enig i lasagne. Den vegetarversjonen med spinat og feta er amazing!

Anonymkode: 15197...f94

Skrevet

Du finner masse tips på YouTube. Kan for eksempel søke på «Meal prep salad» eller lignende. Supermasse der ☺️

Anonymkode: eb57f...b9d

Skrevet

Jeg mekka meg en diger pastasalat i dag tidlig. Veldig digg å steke noen kjappe kyllingstrimler og ha ferdig salat når man kommer hjem fra bading☺️ Jeg mekker ofte salat som jeg kan tilsette noe raskt og enkelt. Det er kittingen som er kjedelig, så da kutter jeg ekstra mye når jeg først holder på.

Anonymkode: 7ea73...b87

Skrevet
Daisy-love skrev (2 minutter siden):

Får du noe igjen for å gå inn i ulike tråder og spore av med sånt som dette? Jeg vet du sikkert kan argumentere for hvorfor det er relevant, men likevel. 

Jeg spurte chat-gpt: Kom med mange forslag til mat som kan preppes noen timer før spising. Hvis chat-gpt ikke kommer med sunne nok alternativ er det bare å spørre med andre forslag som er mer animalske 

Daisy-love: TS spurte også om sunne matvarer. Det var den delen av spørsmålet jeg svarte på da, siden vegansk ultraprosessert lasagne er mindre sunt enn ekte lasagne. De fleste som kan litt ernæring vet jo det, men det er ikke sikkert alle har den kunnskapen. Det var heller ikke lagt noe føringer i spørsmålet til TS om matvarer hun ikke spiste eller måtte spise (halal, vegansk, o.s.v.). 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenkte mer noe enkelt som kan preppes på morgenen for så varme opp til middagen samme dag 

Anonymkode: ec68a...083

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg spurte chat-gpt: Kom med mange forslag til mat som kan preppes noen timer før spising. Hvis chat-gpt ikke kommer med sunne nok alternativ er det bare å spørre med andre forslag som er mer animalske 

Daisy-love: TS spurte også om sunne matvarer. Det var den delen av spørsmålet jeg svarte på da, siden vegansk ultraprosessert lasagne er mindre sunt enn ekte lasagne. De fleste som kan litt ernæring vet jo det, men det er ikke sikkert alle har den kunnskapen. Det var heller ikke lagt noe føringer i spørsmålet til TS om matvarer hun ikke spiste eller måtte spise (halal, vegansk, o.s.v.). 

Hva i alle dager mener du er ultraprosessert med vegansk lasagne? Mulig melet jeg bruker til å bake pastaplater. Og olivenolje, om du er så nøye på det. 

Det virker som om du har misforstått en del når det kommer til mat. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg tenkte mer noe enkelt som kan preppes på morgenen for så varme opp til middagen samme dag 

Anonymkode: ec68a...083

suppe, lasagne, gratenger, fritatta, fiskekaker i curry, wok.... 

Skrevet

Ting jeg lager dager før servering om jeg har dårlig tid

- biff stroganoff

- tacokjøtt

- lasagne 

- spanske eller italienske kjøttboller

- kjøttkaker

ellers tåler en salat å stå noen timer pakket inn.

Anonymkode: 72b9b...361

Skrevet

Skrelle poteter

skrelle og kutte gulrøtter, kålrabi

kutte grønnsaker og kylling i biter

Koke egg

Lage pannekakerøre

Sette pizzadeig, paideig

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og du  har helt tydelig ikke den største kunnskapen om ernæring,

Anonymkode: 74837...b93

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ser andre har svart, men det står jo ikke innholdet i den lasagnen så det betyr jo ikke den er up. Det er hva du legger i lasagne. Vil ikke spore mer av i tråden her. Det er ikke alt som er nødvendig å kommentere alltid. 😊

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og du  har helt tydelig ikke den største kunnskapen om ernæring,

Anonymkode: 74837...b93

Utdanning i ernæring på høyere nivå. Også medforfatter på lærebok. Skrev også om vegetabilier

Mer får vi heller ta i en annen tråd for å ikke spore av. Ts ville vite sunn mat hun ville preppe. Ønsket var altså todelt

Daisy-love skrev (1 time siden):

Ser andre har svart, men det står jo ikke innholdet i den lasagnen så det betyr jo ikke den er up. Det er hva du legger i lasagne. Vil ikke spore mer av i tråden her. Det er ikke alt som er nødvendig å kommentere alltid. 😊

For så vidt enig Daisy-Love. Er nok en form for «yrkesskade» da jeg vet hvilke negative konsekvenser for dårlig (inkluderer vegansk) mat kan ha for foster og barn (det ser vi dessverre for mange triste eksempler på hvert år)

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Mer får vi heller ta i en annen tråd for å ikke spore av. Ts ville vite sunn mat hun ville preppe. Ønsket var altså todelt

For så vidt enig Daisy-Love. Er nok en form for «yrkesskade» da jeg vet hvilke negative konsekvenser for dårlig (inkluderer vegansk) mat kan ha for foster og barn (det ser vi dessverre for mange triste eksempler på hvert år)

Hvorfor antar du automatisk at noen er veganere, når de nevner vegansk mat? Jeg antar ikke automatisk at noen er carnivore bare fordi de nevner at de skal ha biff til middag. 

Vi hadde vegansk lasagne i helgen. Og skal ha vegansk taco på fredag. Ikke UP. Jeg lager vegansk på rene råvarer. Ingen soyaprodukter eller halvfabrikata. Linser, gulrøtter, sopp, hjemmelagde lefser.... 

Så skal vi ha grillet kylling med nykål i dag. Og reker i morgen. 

Så når jeg kommer med tips i denne typen tråder så får jeg gjerne inn et element av hvordan man kan gjøre totalen litt sunnere, da alt for mange dessverre fortsatt tenker kjøtt/fisk til hvert måltid. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Enig i lasagne. Den vegetarversjonen med spinat og feta er amazing!

Anonymkode: 15197...f94

Det hørtes godt ut,har du oppskriften?

Anonymkode: d7a81...282

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

er det noen som har forslag på sunn mat som man kan preppe noen timer føre man lager den? og som ikke tar så lang tid

det eneste jeg kommer på er hjemmelaget pytt i panne med det tar så lang tid å steke det 

Anonymkode: 55b51...86a

Pytt i panne tar 2 minutter steke, hvis du har kokt poteten først. Kutter du opp poteten før du koker den, så er den ferdig kokt mens du kutter opp det andre. Det tar maks 20 minutter lage pyttipanne, inkludert oppkutting og rydding. Noe som tar kortere tid enn det er vanskelig... 

Anonymkode: 951eb...b11

Skrevet

Absolutt alt av mat kan delvis gjøres klart på forhånd.

Skjønte ikke helt spørsmålet ditt.

Anonymkode: f2376...699

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...