Tough cookie Skrevet 22. juli #1 Skrevet 22. juli (endret) Jeg er kattepasser for en nabo som jobber turnus. Hun har bedt meg låse meg inn én til to ganger i døgnet og leke med katten. De siste to ukene har det vært veldig varmt, og hjemme hos meg har jeg rullegardiner nede og katten min får isbiter i vannet og våtfor så den skal holde seg hydrert. Katten til naboen bor i en kokvarm leilighet siden min nabo ikke har gardiner, og den får kun tørrfor. Når Jeg låste meg inn i dag var det 5 t siden min nabo gikk på jobb, og vannskålen til katten var tom, og slik er det hver gang. Jeg har gitt beskjed om at katten trenger en stor skål eller to skåler med kaldt vann når hun drar på jobb, men det skjer ikke noe. Det eneste hun er flink til er å pynte katten sin med sløyfer og klær, kose masse og legge ut bilder på kattens instagramkonto. Jeg tenker at dette er på grensen til dyremishandling, og handler om at katteeier er veldig umoden og kanskje ikke burde hatt katt? Det er grenser for hvor mye jeg kan ta meg til rette i naboens leilighet, men jeg har låst meg inn oftere enn hva naboen ønsker, for å gi katten kaldt vann. Det er vel ikke så mye mer jeg kan gjøre når jeg allerede har gitt beskjed om mer vann til katten, at hun bør henge opp gardiner / rullegardin og det ikke skjer noe? 🤷♀️ Endret 22. juli av Tough cookie 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli #3 Skrevet 22. juli Du må enten 1. Si i fra og si at du kontakter mattilsynet, eller 2. sette ut masse skåler med vann over hele leiligheten og gjerne sett alle vinduer litt på gløtt. Anonymkode: 7375a...46b 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli #4 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Du må enten 1. Si i fra og si at du kontakter mattilsynet, eller 2. sette ut masse skåler med vann over hele leiligheten og gjerne sett alle vinduer litt på gløtt. Anonymkode: 7375a...46b Har i kveld satt ut to skåler med vann og tatt med våtfor til katten hjemmefra, og skrevet sms til henne om det. Hun mente at det var unødvendig, at katten hadde det bra, og at jeg "styrte" for mye. ts Anonymkode: bb215...c69 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli #5 Skrevet 22. juli Bra du gir katten nok vann og våtfôr. Elendig katteeier som tydeligvis bryr seg med om staffasje enn dyrevelferd. Er katten helt alene i flere uker? Anonymkode: 9c354...9fb 2
jukkapalme Skrevet 22. juli #6 Skrevet 22. juli Kontakt Mattilsynet. Hun der er ikke egnet til å ha katt. Hun mener du styrer for mye? Vann er livsviktig! Godt du gir den vann og vårfôr. Og så pynte katten med sløyfer og klær da, grrrr. Stakkars pus Hun skulle hatt en kattebamse i stedet. 4 5
AnonymBruker Skrevet 22. juli #7 Skrevet 22. juli Jeg har katt og den ønsker alltid å gå UT i 30 grader. inne er det 23, og jeg har kjølig golv på kjøkkenet. Men katta vil ut. Vann burde den få da... Det er ille. Anonymkode: 59611...c96 1
Tough cookie Skrevet 22. juli Forfatter #8 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Bra du gir katten nok vann og våtfôr. Elendig katteeier som tydeligvis bryr seg med om staffasje enn dyrevelferd. Er katten helt alene i flere uker? Anonymkode: 9c354...9fb Katten er alene fra 12 timer til to døgn i strekk hele denne sommeren (2 mnd) ts
Tough cookie Skrevet 22. juli Forfatter #9 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg har katt og den ønsker alltid å gå UT i 30 grader. inne er det 23, og jeg har kjølig golv på kjøkkenet. Men katta vil ut. Vann burde den få da... Det er ille. Anonymkode: 59611...c96 Min katt ønsker også å være ute i høy temperatur, men kan velge selv om den vil være ute/inne, og den har vannskåler flere steder ute og inne+at han får mye våtfor og sover på kaldt steingulv inne. Hennes katt har ikke noe valg og det er like varmt uansett hvor i leiligheten den er, fordi det er vinduer i alle rom. ts 1
Ruth76 Skrevet 23. juli #10 Skrevet 23. juli Dokumenter med bilder/video og meld fra til Mattilsynet. 3 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli #11 Skrevet 24. juli Ruth76 skrev (14 timer siden): Dokumenter med bilder/video og meld fra til Mattilsynet. Det virker litt voldsomt, men håper det blir bedre for katten nå når varmen gir seg Ts Anonymkode: bb215...c69
Hulderen Skrevet 24. juli #12 Skrevet 24. juli Kan du ha katten inne hos deg når hun er borte i flere dager? Enklere for deg og mye bedre for katten! 1
Tough cookie Skrevet 24. juli Forfatter #13 Skrevet 24. juli Hulderen skrev (4 minutter siden): Kan du ha katten inne hos deg når hun er borte i flere dager? Enklere for deg og mye bedre for katten! Jeg har katt som ikke går overens med andre katter innendørs, så det går ikke. Ts
AnonymBruker Skrevet 24. juli #14 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det virker litt voldsomt, men håper det blir bedre for katten nå når varmen gir seg Ts Anonymkode: bb215...c69 Du synes det er for voldsomt å melde fra til Mattilsynet - når katten faktisk hadde vært død for lenge siden om du fulgte katteeiers prosedyre? Dette handler da ikke bare om varmen! Dyr SKAL ha god tilgang på ferskt vann hele tiden! Det er det aller mest elementære, både for mennesker og dyr. Du har meldinger mellom deg og katteeier, du kan dokumentere med bilder. Ta ansvar og meld dette til Mattilsynet, for denne katteeieren er fullstendig uegnet til å ha dyr! Anonymkode: e8ea1...3ad 3 1
Chantielle Skrevet 24. juli #15 Skrevet 24. juli Ryddet for brukerdebatt og svar til dette. Chantielle mod.
AnonymBruker Skrevet 24. juli #16 Skrevet 24. juli Sett frem en større bolle. Anonymkode: daccd...657
AnonymBruker Skrevet 24. juli #17 Skrevet 24. juli Herregud, hun virker jo lite intelligent, og uegnet til å ha katt. Send henne noen forklarende Youtube-videoer hvor det blir beskrevet hva katter trenger i varmen. Anonymkode: 34038...c69
Tough cookie Skrevet 24. juli Forfatter #18 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Du synes det er for voldsomt å melde fra til Mattilsynet - når katten faktisk hadde vært død for lenge siden om du fulgte katteeiers prosedyre? Dette handler da ikke bare om varmen! Dyr SKAL ha god tilgang på ferskt vann hele tiden! Det er det aller mest elementære, både for mennesker og dyr. Du har meldinger mellom deg og katteeier, du kan dokumentere med bilder. Ta ansvar og meld dette til Mattilsynet, for denne katteeieren er fullstendig uegnet til å ha dyr! Anonymkode: e8ea1...3ad Har vært inne hos katten tidligere før det ble så varmt, og da hadde katten alltid vann, selv om skålen var liten. Har snakket med naboen flere ganger og tipset henne om ting hun må gjøre for at katten skal ha det bra. Hun fortalte meg i dag at hun har bestilt en drikkeautomat til katten, slik at den skal ha vann hele tiden. Regner med hun kommer til å be meg gå inn til katten om noen dager igjen, og da får jeg se om det har blitt forbedringer Ts
Tough cookie Skrevet 24. juli Forfatter #19 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Herregud, hun virker jo lite intelligent, og uegnet til å ha katt. Send henne noen forklarende Youtube-videoer hvor det blir beskrevet hva katter trenger i varmen. Anonymkode: 34038...c69 Ja hun er altfor umoden til å ha en katt Ts 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli #20 Skrevet 24. juli Tough cookie skrev (På 22.7.2025 den 19.13): Er det ingen som har noen synspunkter? Si det til henne, ikke oss. Anonymkode: 6759e...2fb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå