Gå til innhold

Airfryeren er en hype

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk en airfryer i gave i sommer, og tenkte at det skulle bli kjekt å prøve ut.

Reklamen sa at air-fryer passet så godt for folk som skulle slanke seg, for man trengte ikke olje og dermed kuttet kalorier.

Jeg googlet oppskrifter blant annet på "matprat.no" og andre sider og fulgte oppskriftene til punkt og prikke, og det var akkurat de samme oppskriftene som til vanlig stekeovn, og man skulle selvfølgelig bruke olje!

Enten så ble ikke maten stekt fordi det var oppgitt for kort tid eller for svak temperatur, eller så ble maten for mye stekt/ brent, og det kjedeligste av alt var jo at det tok like lang tid med airfryer som med varmluft i stekeovn.

Har laget stekte potetbåter som trengte lengre tid og som ikke ble sprø

Laget pommes frites av søtpotet og av vanlig potet som ble slappe og myke , og søtpotet fritesene ble brent.

Laksefiletene ble tørre som en skosåle

Laget ostesmørbrød, og osten ble tørr og hengte seg fast i varmeelementet.

Nå ligger airfryeren min ute på finn.no sammen med en hel haug andre airfryere

Anonymkode: d7c3d...200

• Liker 4
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Og vi har veldig mye nytte og glede av vår, og er på vår tredje. Til ting vi tidligere brukte varmluft til. 

Innimellom er det brukerfeil som er problemet :) Du varmer ikke opp skikkelig (ostesmørbrødet). Du sjekker ikke underveis (laksen). Du har for mye i fryeren (potetene)

Anonymkode: 30f1a...dff

• Liker 16
  • Nyttig 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker min airfryer! Et av instrumentene som har gjort min hverdag enklere 

Anonymkode: c41b0...63e

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig, solgte min. 

Anonymkode: 9ab37...e35

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Synes i og for seg den funker fint, men det er for lite kapasitet til å lage mat til fem, så den blir lite brukt. Det er også styrete å vaske den. Første barn som flytter hjemmefra skal få den med seg på hybelen. 

Anonymkode: 66ca1...83d

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Elsker airfryeren vår. Bruker omtrent ikke noe olje. Høres rart ut at det skal ta like lang tid som i en vanlig ovn og at du måtte bruke så mye olje, hvilken modell hadde du? Kanskje noe feil på den?

Anonymkode: 65291...9fd

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hype? Har seriøst brukt airfryeren hver dag siden vi fikk vår for over ett år siden. 

Så mye raskere og enklere enn varmluft på stekeovnen! 

Anonymkode: a3c51...490

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Den er fin til folk som ikke er spesielt gode til å lage mat i utgangspunktet. Min svigermors mat har blitt betydelig mindre ille med en airfryer. Men er du god til å lage mat så har du ikke mye glede av den. 

Anonymkode: d66ce...f13

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Vi bruker airfryeren daglig. Pommes, ostesmørbrød, oppvarming av f.eks pizzarester, rundstykker, kyllingvinger, scampi osv. Bruker den lite til middag, så der må jeg bli flinkere. Kjøper forøvrig inn bakepapir spesielt for airfryer - da må den ikke vaskes så ofte.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er sykt stor forskjell på de, vi har billig versjon fra Clas, og den fungerer mest til chips og har brukt den til kyllingfilet i biter. Mens foreldrene mine har en dyrere og mer ordentlig, den fungerer godt til flere ting og har også større plass

Anonymkode: f94f7...0de

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg fikk en airfryer i gave i sommer, og tenkte at det skulle bli kjekt å prøve ut.

Reklamen sa at air-fryer passet så godt for folk som skulle slanke seg, for man trengte ikke olje og dermed kuttet kalorier.

Jeg googlet oppskrifter blant annet på "matprat.no" og andre sider og fulgte oppskriftene til punkt og prikke, og det var akkurat de samme oppskriftene som til vanlig stekeovn, og man skulle selvfølgelig bruke olje!

Enten så ble ikke maten stekt fordi det var oppgitt for kort tid eller for svak temperatur, eller så ble maten for mye stekt/ brent, og det kjedeligste av alt var jo at det tok like lang tid med airfryer som med varmluft i stekeovn.

Har laget stekte potetbåter som trengte lengre tid og som ikke ble sprø

Laget pommes frites av søtpotet og av vanlig potet som ble slappe og myke , og søtpotet fritesene ble brent.

Laksefiletene ble tørre som en skosåle

Laget ostesmørbrød, og osten ble tørr og hengte seg fast i varmeelementet.

Nå ligger airfryeren min ute på finn.no sammen med en hel haug andre airfryere

Hvordan ble laksefilet tørt? Mine har aldri vært så saftige som i airfryer. 

Anonymkode: c41b0...63e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

"Er en hype"? Hva i all verden skal det bety?

Anonymkode: f9f65...900

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en billig en fra Europris, og bruker den ganske mye, men så er vi bare to. Vi steker ferske rundstykker i den om morgenen, noe som er genialt for det er akkurat plass til fire rundstykker og vi må ikke forvarme den, så det går kjapt. 

Ellers bruker vi den bl.a. til potetbåter, pimientos de padrón,  sprøstekte krydrede kikerter, burgere, schnitzel, varme opp pizzarester...

Det eneste jeg ikke liker å lage i den er ovnsbakt brokkoli. Den blir for tørr, så det tar jeg i stekeovnen.

Anonymkode: d87bb...37a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Når du lager potetbåter eller hjemmelaget pommes frites så bør poteten få ligge i kaldt vann i tretti minutter til en time før de stekes. Du må prøve deg frem med steketid, temperatur og tykkelse på poteten.

Ostesmørbrød er også enkelt så lenge man husker at det blåser godt inne i den kassen, varm opp airfryeren før man legger i ostesmørbrødene. La de stå noen minutter slik at osten smelter litt før man setter igang, kan også bruke dressing, majones eller en annen saus som lim mellom brødskiven og osten.

Aluminiumsfolie og stekeformer i aluminium er også viktig å bruke når man lager mat som skal en viss fuktighet, igjen så er det viktig å huske på at det blåser bra så folien må sikres slik at den ikke blåser opp i varmeelementene.  

Anonymkode: 364f6...a1d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Bruker min ukentlig.

Har vart i 4 år nå.

Beste kyllingen. Sprø fin pommes frites, nydelig svin, perfekt til vårruller.

Kan ikke fatte at man klarer å lage mat som blir dårlige i den, høres ut som brukerfeil for min del.

Endret av Slarti
  • Liker 2
Skrevet

Vi er veldig fornøyd med vår air fryer. Men olje? Vi har aldri brukt noe som helst i den, annet enn maten som lages. Olje behøves ikke. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

"Er en hype"? Hva i all verden skal det bety?

En hype er et engelsk ord som brukes til å beskrive når noe er opphauset, altså for godt til å være sant.

Ts

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
SPOCA skrev (Akkurat nå):

Vi er veldig fornøyd med vår air fryer. Men olje? Vi har aldri brukt noe som helst i den, annet enn maten som lages. Olje behøves ikke. 

Jeg laget søtpotet fries uten olje, og det ble veldig tørt og mykt.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Min airfryer er fra Clas Ohlson og hun som gav den til meg hadde betalt litt over 1000 kr på tilbud.

Send meg gjerne oppskriftene dere er veldig fornøyd med, så skal jeg prøve den i airfryer😊

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

En hype er et engelsk ord som brukes til å beskrive når noe er opphauset, altså for godt til å være sant.

Ts

Ja, jeg vet hva ordet betyr, men du bruker det jo helt feil. En ting kan ikke være en hype.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...