Gå til innhold

Mye vondt i magen, kusiner med cøliaki

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det går cøliaki i familien, og 4-åringen sier hver dag at han har vondt i magen. Spiser greit, er i relativt vanlig godt humør, sliter lite med dårlige mage og sjeldent oppkast. 

To av kusinene hans (min søsters barn altså) har cøliaki, og fikk diagnosen uten de klassiske symptomene, men basert på blodprøver (eldste hadde jernmangel og lite vekst + mye ubehag/vantrivsel, "humørsyk" for å bruke et gammeldags ord. Nestemann ble testet pga storesøsters diagnose, og hadde da skyhøye verdier og fikk diagnosen uten noen symptomer overhodet).

Jeg er helt lik. Jeg har tatt blodprøven for lenge siden og har genet, men hadde lave verdier da jeg tok prøven. 

Fireåringen klager som sagt på vondt i magen og han er liten av vekst han og. 

Er det noe vits å ta opp dette med legen? Magemserter hos barn kan jo være så mangt… :( 

Anonymkode: 59018...194

Skrevet

Er det ikke bare å kutte ut gluten uansett da? Helt unødvendig å spise det.

Anonymkode: b5772...402

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

:himle: 

• Liker 2
Skrevet

Det er absolutt en arvelig komponent ved cøliaki så med en liten gutt som klager på magevondt og er liten av vekst ville jeg absolutt sjekket ut om han har cøliaki. Det er tross alt en enkel sak.

Og med tanke på eventuell fremtidig helsegevinst skjønner jeg ikke helt hvorfor du nøler? De fleste barn klager ikke på magevondt hver eneste dag, så noe er det. Er det ikke bedre å begynne å nøste i hva det kan være? Han har en større sjanse for å ha cøliaki enn mange. 

Anonymkode: 3ad3b...5a5

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det er veldig viktig å få stilt diagnosen cøliaki hvis det er det man har. Hvis ikke vil man ikke klare å være 100% glutenfri (ikke spor, smuler, kontaminering osv) og vil da være kronisk litt syk resten av livet. Pluss kan går glipp av stønad som ikke er stor månedlig, men som vil utgjøre en halv million i løpet av et liv. 
Og for å få diagnosen, må man spise gluten og det er nesten umulig hvis man har vært glutenfri lenge. 
TS, ta en blodprøve av ham og sjekk i første omgang. 

Anonymkode: 48188...13f

• Liker 3
Skrevet

Ville sjekket har, TS. Og som en annen sa, du skal IKKE kutte ut gluten på eget initiativ først. 

Anonymkode: 57c9a...2ba

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det går cøliaki i familien, og 4-åringen sier hver dag at han har vondt i magen. Spiser greit, er i relativt vanlig godt humør, sliter lite med dårlige mage og sjeldent oppkast. 

To av kusinene hans (min søsters barn altså) har cøliaki, og fikk diagnosen uten de klassiske symptomene, men basert på blodprøver (eldste hadde jernmangel og lite vekst + mye ubehag/vantrivsel, "humørsyk" for å bruke et gammeldags ord. Nestemann ble testet pga storesøsters diagnose, og hadde da skyhøye verdier og fikk diagnosen uten noen symptomer overhodet).

Jeg er helt lik. Jeg har tatt blodprøven for lenge siden og har genet, men hadde lave verdier da jeg tok prøven. 

Fireåringen klager som sagt på vondt i magen og han er liten av vekst han og. 

Er det noe vits å ta opp dette med legen? Magemserter hos barn kan jo være så mangt… :( 

En ansvarlig forelder tar da en prat med fastlegen og får undersøkt nærmere. 

Å kutte ut gluten før du har vært til lege med barnet gjør du bare ikke, uansett hva folk her måtte råde deg til. 

Så bør det og nevnes at magesmerter hos barn kan ha mange årsaker. Mennesker kan og ha mer enn én diagnose samtidig, både fra mage tarm og andre organer. Bestill legetime. Noter hvor ofte barnet klager på magen. 

Anonymkode: c3829...61e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nei, det er veldig viktig å få stilt diagnosen cøliaki hvis det er det man har. Hvis ikke vil man ikke klare å være 100% glutenfri (ikke spor, smuler, kontaminering osv) og vil da være kronisk litt syk resten av livet. Pluss kan går glipp av stønad som ikke er stor månedlig, men som vil utgjøre en halv million i løpet av et liv. 
Og for å få diagnosen, må man spise gluten og det er nesten umulig hvis man har vært glutenfri lenge. 
TS, ta en blodprøve av ham og sjekk i første omgang. 

Anonymkode: 48188...13f

Siste setning:

TS, ta en blodprøve av ham og sjekk…. Joda, ts kan bare ta en blodprøve og teste sånn helt på egenhånd, hun trenger bare nål, holder, glass, kunnskap og en lab å sende glasset til….

Skrevet

Jeg noterer allerede hvor ofte han nevner vondt i magen. 

Han veier det samme i dag, som han gjorde for et år siden. Han er noen cm høyere dog, nesten 7, så han vokser jo. 

Jeg kan mye om diagnosen og hadde selvfølgelig ALDRI kuttet ut gluten før diagnosen er satt. Har vært mange runder med mistanke om diagnose på meg og, og jeg lever på glutenholdig mat. Er mange år siden det ble tatt målinger av meg og, og jeg vurderer å ta nye. 

Men magesmerter kan være så mangt. Mange ganger er det ingenting å finne ut av. Noen ganger er det psykisk betinget. Noen ganger er det bare tilfeldig. 

Og jeg kjenner på en ekstrem skam på å ta opp legetid unødvendig og være kravstor. Det er jo sååå mange som skal ha diagnoser for tiden, og cøliaki er en av disse trenddiagnosene folk (les: leger) er lei av å måtte teste for. For å slenge i potten fikk jeg nettopp mange bokstaver av psykologen min, som også fastlegen min nektet å utrede meg for. Det er derfor en GRUNN til at jeg ikke bare løper til legen og tester hverken meg selv eller han… har hele livet blitt avvist av helsevesenet…

Skrevet

Har niesene dine fått diagnosen uten gjennomført koloskopi?

Anonymkode: 56a41...a7a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har niesene dine fått diagnosen uten gjennomført koloskopi?

Anonymkode: 56a41...a7a

Koloskapi? Mener du gastroskopi? Ja, de har fått diagnosen stilt på rene blodprøver begge to. 

Skrevet

Magesmerter og manglende vektøkning hos barn er verdt å ta opp med legen. Uavhengig av om noen i familien har cøliaki.

Anonymkode: 9a321...f6e

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg noterer allerede hvor ofte han nevner vondt i magen. 

Han veier det samme i dag, som han gjorde for et år siden. Han er noen cm høyere dog, nesten 7, så han vokser jo. 

Jeg kan mye om diagnosen og hadde selvfølgelig ALDRI kuttet ut gluten før diagnosen er satt. Har vært mange runder med mistanke om diagnose på meg og, og jeg lever på glutenholdig mat. Er mange år siden det ble tatt målinger av meg og, og jeg vurderer å ta nye. 

Men magesmerter kan være så mangt. Mange ganger er det ingenting å finne ut av. Noen ganger er det psykisk betinget. Noen ganger er det bare tilfeldig. 

Og jeg kjenner på en ekstrem skam på å ta opp legetid unødvendig og være kravstor. Det er jo sååå mange som skal ha diagnoser for tiden, og cøliaki er en av disse trenddiagnosene folk (les: leger) er lei av å måtte teste for. For å slenge i potten fikk jeg nettopp mange bokstaver av psykologen min, som også fastlegen min nektet å utrede meg for. Det er derfor en GRUNN til at jeg ikke bare løper til legen og tester hverken meg selv eller han… har hele livet blitt avvist av helsevesenet…

Siste avsnittet ditt: Fastlegen får alle i Norge tildelt av en grunn. De skal brukes. 
Her er det ikke snakk om misbruk, det er ikke snakk om motediagnose, men en familie der genet finnes og der man skal være obs på symptomer. 
Mye bedre å få avklart situasjonen enn å la det skure og gå. 

Skrevet

Cølokai kan opptre ulikt, men er spesielt skummel hos barn. De trenger all næringen de kan få mens de vokser. Jeg tenker det er veldig relevant å kjøre en runde på dette med legen både for deg og 4-åringen.
En kollega fikk diagnosen i voksen alder, mest sannsynlig trigget av stress. Så det kan ligge latent lenge virker det som.

Anonymkode: 627fe...3b9

Skrevet

takk for sparket bak - tar nå både meg og han seriøst og bestiller legetime i morgen når det åpner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...