AnonymBruker Skrevet 22. juli #21 Skrevet 22. juli Og du har ca. 140 kroner i timen? Anonymkode: 7f4e9...75c
monican94 Skrevet 22. juli #22 Skrevet 22. juli Dere får vel ikke avslag i vanlig bank ? nesten 800k. i samlet inntekt samt mye ek kan jeg ikke skjønne skal gi avslag i ordinær bank om dere ikke har mye annen gjeld.. Husbanken krever selvsagt bruk av egne midler, de er til for vanskeligstilte, men de ksn beregne at dere skal ha igjen rundt 100k. 2
Schmuhu Skrevet 22. juli #23 Skrevet 22. juli Jeg synes at dere burde vente med boligkjøp. AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Vi leier, og har to barn + et på vei. For det første, så er barn og boligkjøp alltid en vanskelig kombo. Hvert barn trekker ned og da vil dere tolkes som mer vanskeligstilt om litt enn nå. Det kan være strategisk interessant å vente. AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg har også prøvd å spare i alle år til tross for dårlig lønn, og vi har til sammen litt over 500k i fond. Dette har vi til buffer/til pensjon. Vi har også spart i BSU og har 270k der. Her må vi skille litt. Pensjonssparing kan ofte ikke utbetales. Er pengene til pensjon låst? Når det gjelder 500k i fond, så må det sies at det kommer an på hva slags fondsparing dette er. Det kan være høy risiko dersom vi snakker f.eks. aksjefond. Da kan ikke beløpet vurderes som egenkapital før dere har realisert og plassert pengene. Hva slags fond er dette? AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Fikk da svar om at vi måtte bruke hele bufferen, alle fond osv som EK og da kunne de strekke seg til et lån på 2 millioner. Det blir da rundt 2,5 mill til å kjøpe for, sant? Jeg synes at dette er veldig lite, gitt at dere sitter med 3 barn om litt. Om dere kjøper et sted som er for liten, så kan det kjapp bli oppskriften på samlivsbrudd også, satt på spissen. Et boligkjøp må være vel gjennomtenkt, helst mtp. de neste 10 årene. AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Vi bor i en mindre by på Vestlandet, og antar at vi ender opp med et langsiktig oppussingsprosjekt (som er beboelig med en gang). Det gjør det enda mer problematisk. Oppussing koster veldig mye penger. Om dere ønsker å gjøre mye selv, så betyr det mye tid. Dere kjører jobb, utdanning og barn. Her må dere da også få til en husleie samtidig som dere pusser opp og betaler ned gjeld. Jeg tror dette blir for mye for dere, med mindre en eller to millioner kan trylles frem. AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Vi kan ikke leie her så mye lengre enn noen få år, maks. Eieren av leiligheten er syk og eldre, og trenger den snart selv. Det kan fort ta 7 år før mannen er ferdig utdannet. Vi betaler nå 12 000, som er en veldig god pris. En tilsvarende bolig eller litt større ville blitt 18 000+. Anonymkode: 2664c...e42 Jeg hadde vurdert å leie et nytt sted og se på dette med utdanningen på nytt. Det går sikkert an å få gjennomført det litt kjappere enn på 7 år. Schmuhu 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli #24 Skrevet 22. juli Så av de 770.000 dere har spart opp, hvor mye tenker dere at dere kan bruke som egenkapital? Jeg syns det er merkelig prioritering å sitte med x antall tusen i pensjonssparing/buffer, og da måtte kjøpe et oppussingsobjekt når far jobber fullt(?) og studerer, du jobber fullt og har helseutfordringer OG dere har tre barn. Når skal dere ha kapasitet til å pusse opp? Anonymkode: 45668...1d7 5 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli #25 Skrevet 22. juli 1) Hva i alle dager jobber du som som gir fulltidsansatte 270k i året? Det er jo langt mindre enn en ungdom får med minstelønn i butikk. Jeg ville startet her - bytt jobb. 2) Dere må bruke brorparten av oppsparte midler om dere skal få lån. Sånn er det bare gjennom husbanken. Så får dere fokusere på pensjonssparing når dere begge har jobber med normal lønn. 3) Personlig ville jeg fortsatt å leie og spare til dere ikke kan bo der lenger, og om dere fremdeles ikke har råd - leie litt til frem til jobbsituasjonen er stabilisert. Om du bare får deg en jobb med normal lønn vil det hjelpe masse. Anonymkode: c497e...640 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli #26 Skrevet 22. juli Alenemor her som akurat har fått boliglån fra husbanken. Måtte selge alt jeg hadde i krypto. 400.000kr da går 300.000kr til bolig og 100.000 til buffer. Ja, det var jævlig kjipt å selge all kryptoen 😂 men ungen min trenger eget soverom og kan ikke fortsette å leie med ett soverom sånne lenger når han er 11 år. jeg stresser på samme måte som dere, fordi der blir høye boutgifter for meg når jeg kjøper og kommer ikke til å kunne øke bufferkontoen min😩 er ekstremt stresset over dette og har ikke sovet eller spist på flere uker nå på grunn av bekymring. Men, husbanken er der for å hjelpe de som ikke kan kjøpe på «vanlig» måte og da er det krevd at man bruker det man selv har til boligkjøpet. Dessverre Anonymkode: e86e2...c74 1 1
Summeer Skrevet 22. juli #27 Skrevet 22. juli (endret) Jeg hadde prioritert å brette opp ermene, spare mindre og få gjennomført utdanningen kjappere. 7 år igjen på ingeniørutdanning? Har han akkurat startet på en 5årig master og skal ta den på 50%? Skal du vente 7 år på å kunne starte på din utdanning? Mannen min tok 3årig bachelor i ingeniørfag mens barna var små. Da fikk han lån i lånekassen og barnetillegg. Vi fikk billigere barnehageplass fordi husstandsinntekten var lav og jeg fikk fradrag for barnepass på min inntekt.det var økonomisk gunstig å leve på litt stramt budsjett de tre årene der fremfor å dra det ut i tid. Og du må få deg en bedre betalt jobb asap. Kanskje det er du som burde startet med å studere mens du er i permisjon? Endret 22. juli av Summeer 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli #28 Skrevet 22. juli Schmuhu skrev (25 minutter siden): Jeg synes at dere burde vente med boligkjøp. For det første, så er barn og boligkjøp alltid en vanskelig kombo. Hvert barn trekker ned og da vil dere tolkes som mer vanskeligstilt om litt enn nå. Det kan være strategisk interessant å vente. Husbanken er klar over at vi venter enda et barn, da dette skal krysses ja/nei på inne i søknaden. Her må vi skille litt. Pensjonssparing kan ofte ikke utbetales. Er pengene til pensjon låst? Ingen penger er låst. Når det gjelder 500k i fond, så må det sies at det kommer an på hva slags fondsparing dette er. Det kan være høy risiko dersom vi snakker f.eks. aksjefond. Da kan ikke beløpet vurderes som egenkapital før dere har realisert og plassert pengene. Vi tenker selv at vi kan ta ut en del, hvert fall 300k. Men ikke alt, da det vil føles usikkert. Hva slags fond er dette? Aksjefond med stor spredning. Pengene ligger ikke sammen. Ene fondet er også til barna, men der er det litt under 10k foreløpig. Det blir da rundt 2,5 mill til å kjøpe for, sant? Jeg synes at dette er veldig lite, gitt at dere sitter med 3 barn om litt. Om vi tar ut alt som husbanken ønsker, kan vi kjøpe for 3 mill. Det er litt lite, men tenker det skal gå med 3,5 mill her. Om dere kjøper et sted som er for liten, så kan det kjapp bli oppskriften på samlivsbrudd også, satt på spissen. Vi bor på et for lite sted nå, vi tåler det greit par-messig. Det er verre om mannen f.eks bytter jobb til en han ikke trives i, eller jeg lenge må gå med smerter på den fysiske jobben jeg har nå. Et boligkjøp må være vel gjennomtenkt, helst mtp. de neste 10 årene. Det er ønskelig å bo der i hvert fall 10-15 år ja. Det gjør det enda mer problematisk. Oppussing koster veldig mye penger. Om dere ønsker å gjøre mye selv, så betyr det mye tid. Dere kjører jobb, utdanning og barn. Her må dere da også få til en husleie samtidig som dere pusser opp og betaler ned gjeld. Jeg tror dette blir for mye for dere, med mindre en eller to millioner kan trylles frem. Med oppussing tenker vi ikke at det er noe som skal være helt nødvendig å pusse opp, boligen må være beboelig når vi kjøper. Men i løpet av 10-15 år er det greit å kunne bytte vinduer, legge nytt gulv i en kjeller, oppgradere kjøkken og bad på en fornuftig måte og lignende. Altså, et langvarig prosjekt. Jeg hadde vurdert å leie et nytt sted og se på dette med utdanningen på nytt. Det går sikkert an å få gjennomført det litt kjappere enn på 7 år. Mannen jobber fullt nå, og tar ansvaret for halvparten av det som har med barn og husarbeid å gjøre. Jeg skal omskoleres etterhvert slik at jeg kan tjene mer enn det jeg gjør nå, for jeg jobber i et fysisk lavlønnet yrke. Har ikke alvorlige plager, men en kontorjobb ville passet bra til situasjonen min. Jeg kommer meg ut i jobb raskere enn mannen fullfører utdanningen, den biten er ikke ønskelig å stresse med for å bevare hverdagen. Schmuhu Anonymkode: 2664c...e42
AnonymBruker Skrevet 22. juli #29 Skrevet 22. juli Ts Jeg starter snart på utdanning og er ferdig lenge før mannen. Han har en stabil jobb nå, og skal ikke bytte jobb. Helseutfordringene mine gjør bare at jeg ikke lengre kan ha en fysisk jobb. Har jeg skjønt det riktig med at vi kan la det stå igjen 100k i buffer, mens vi bruker resten? Anonymkode: 2664c...e42
Summeer Skrevet 22. juli #30 Skrevet 22. juli (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ts Jeg starter snart på utdanning og er ferdig lenge før mannen. Han har en stabil jobb nå, og skal ikke bytte jobb. Helseutfordringene mine gjør bare at jeg ikke lengre kan ha en fysisk jobb. Har jeg skjønt det riktig med at vi kan la det stå igjen 100k i buffer, mens vi bruker resten? Anonymkode: 2664c...e42 Resten skal inn i bolig som egenkapital, ikke stå på fondskonto. Ikke brukes for å brukes opp 😉 Endret 22. juli av Summeer
AnonymBruker Skrevet 22. juli #31 Skrevet 22. juli Så ufattelig uforsvarlig å enda et barn i denne situasjonen! Husbanken har helt rett, dere er ikke i stand til å betjene noe lån av en viss størrelse. Anonymkode: 3e544...c6a 3 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli #32 Skrevet 22. juli Summeer skrev (1 minutt siden): Resten skal inn i bolig som egenkapital, ikke stå på fondskonto. Ikke brukes for å brukes opp 😉 Hehe ja, var det jeg mente Anonymkode: 2664c...e42
AnonymBruker Skrevet 22. juli #33 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så ufattelig uforsvarlig å enda et barn i denne situasjonen! Husbanken har helt rett, dere er ikke i stand til å betjene noe lån av en viss størrelse. Anonymkode: 3e544...c6a Hjelpes da, er alle som leier og har barn elendige foreldre? Vi lider ingen nød, er bare vanskelig å kjøpe hus etter man har fått barn. Ungene og oss voksne har det fint Anonymkode: 2664c...e42
Brunello Skrevet 22. juli #34 Skrevet 22. juli Schmuhu skrev (50 minutter siden): Jeg synes at dere burde vente med boligkjøp. For det første, så er barn og boligkjøp alltid en vanskelig kombo. Hvert barn trekker ned og da vil dere tolkes som mer vanskeligstilt om litt enn nå. Det kan være strategisk interessant å vente. Her må vi skille litt. Pensjonssparing kan ofte ikke utbetales. Er pengene til pensjon låst? Når det gjelder 500k i fond, så må det sies at det kommer an på hva slags fondsparing dette er. Det kan være høy risiko dersom vi snakker f.eks. aksjefond. Da kan ikke beløpet vurderes som egenkapital før dere har realisert og plassert pengene. Hva slags fond er dette? Det blir da rundt 2,5 mill til å kjøpe for, sant? Jeg synes at dette er veldig lite, gitt at dere sitter med 3 barn om litt. Om dere kjøper et sted som er for liten, så kan det kjapp bli oppskriften på samlivsbrudd også, satt på spissen. Et boligkjøp må være vel gjennomtenkt, helst mtp. de neste 10 årene. Det gjør det enda mer problematisk. Oppussing koster veldig mye penger. Om dere ønsker å gjøre mye selv, så betyr det mye tid. Dere kjører jobb, utdanning og barn. Her må dere da også få til en husleie samtidig som dere pusser opp og betaler ned gjeld. Jeg tror dette blir for mye for dere, med mindre en eller to millioner kan trylles frem. Jeg hadde vurdert å leie et nytt sted og se på dette med utdanningen på nytt. Det går sikkert an å få gjennomført det litt kjappere enn på 7 år. Schmuhu Barn er ikke alltid med på å trekke ned. Det gjør det for ts og folk i hennes økonomiske situasjon. Men tjener du bra, vil det ikke ha negativ effekt.
AnonymBruker Skrevet 22. juli #35 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Har jeg skjønt det riktig med at vi kan la det stå igjen 100k i buffer, mens vi bruker resten? Anonymkode: 2664c...e42 Det må dere avtale med husbanken. Gi dem et forslag på hvorfor dere ønsker å ha buffer på 100 tusen. Anonymkode: 123e8...fc6
AnonymBruker Skrevet 22. juli #36 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det må dere avtale med husbanken. Gi dem et forslag på hvorfor dere ønsker å ha buffer på 100 tusen. Anonymkode: 123e8...fc6 Vi har svart det. Og spurt om et fysisk møte to ganger, men det får jeg ikke svar på. Synes det ville blitt lettere å snakke direkte med dem over tlf eller et fysisk møte, enn meldinger der de kan bruke over to uker på hvert svar Anonymkode: 2664c...e42
AnonymBruker Skrevet 22. juli #37 Skrevet 22. juli Altså, jeg hadde 30.000 igjen på bufferkonto/sparekonto da jeg hadde kjøpt leilighet for å ta opp «minst mulig» lån. Det skal betales tilbake også! Anonymkode: dde3a...025 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli #38 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Info om situasjon først: Vi leier, og har to barn + et på vei. Mannen tjener 500k i året, og jeg 270k. Faren til mannen min døde i fjor, og han fikk utbetalt livsforsikring som ble satt inn på fond. Jeg har også prøvd å spare i alle år til tross for dårlig lønn, og vi har til sammen litt over 500k i fond. Dette har vi til buffer/til pensjon. Vi har også spart i BSU og har 270k der. Ingen av foreldrene våre har noe penger og kan ikke stille som kausjonister. Mannen er under utdanning for å bli ingeniør, men det tar noen år da han tar det deltid. Jeg skal etterhvert omskoleres på grunn av helsa, men det tar også tid. Vi har fått svar på søknaden om der vi først fikk høre at vi ikke virket økonomisk vanskeligstilte og at vi fint kunne få lån i vanlig bank. Jeg sendte igjen bekreftelse på avslag fra to banker og ba om et møte for å drøfte dette nærmere. Fikk da svar om at vi måtte bruke hele bufferen, alle fond osv som EK og da kunne de strekke seg til et lån på 2 millioner. Stemmer det at vi må bruke all buffer? Det tør vi ikke, vet jo ikke hva som skjer i fremtiden. Kan hende noe som gjør at vi står på bar bakke økonomisk, og det er ikke ønskelig. Vi bor i en mindre by på Vestlandet, og antar at vi ender opp med et langsiktig oppussingsprosjekt (som er beboelig med en gang). Anonymkode: 2664c...e42 Der har to barnetog ett til på vei, dere leier, og dere tror at dere kan han penger i fond ol. I bakhånd i påkommende tilfeller? Opp på alt dette så forventer dere at dere skal få av samfunnets knapphetsgoder, nemlig lån fra Kommunen? (Penger kommunene låner inn fra Husbanken). synes tankegangen din og spørsmålet ditt er toppen av frekkhet. Dere får leie til dere er ferdig utdannet og har kommet dere i jobb. Anonymkode: f9207...ae6 4 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli #39 Skrevet 22. juli Det jeg ikke skjønner er hvorfor du vil vente med å bytte jobb til du skal ‘omskoleres’? Finnes masse butikk/kontorjobber som ikke krever utdannelse eller god fysikk, og du får nesten garantert minst 100k mer i lønn alle andre steder. 270k for en fulltidsjobb, for en voksen, i 2025 er jo helt uhørt, kan ikke se for meg en gang hvilken type jobb dette er. Anonymkode: c497e...640 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli #40 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har møblert en liten leilighet på 80 kvm, og har som sagt to barn pluss enda et på vei. Ene barnet vårt har også en del helseplager Anonymkode: 2664c...e42 Hvorfor valgte dere å få enda et barn egentlig? Anonymkode: d8c87...d53 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå