AnonymBruker Skrevet 22. juli #1 Skrevet 22. juli Info om situasjon først: Vi leier, og har to barn + et på vei. Mannen tjener 500k i året, og jeg 270k. Faren til mannen min døde i fjor, og han fikk utbetalt livsforsikring som ble satt inn på fond. Jeg har også prøvd å spare i alle år til tross for dårlig lønn, og vi har til sammen litt over 500k i fond. Dette har vi til buffer/til pensjon. Vi har også spart i BSU og har 270k der. Ingen av foreldrene våre har noe penger og kan ikke stille som kausjonister. Mannen er under utdanning for å bli ingeniør, men det tar noen år da han tar det deltid. Jeg skal etterhvert omskoleres på grunn av helsa, men det tar også tid. Vi har fått svar på søknaden om der vi først fikk høre at vi ikke virket økonomisk vanskeligstilte og at vi fint kunne få lån i vanlig bank. Jeg sendte igjen bekreftelse på avslag fra to banker og ba om et møte for å drøfte dette nærmere. Fikk da svar om at vi måtte bruke hele bufferen, alle fond osv som EK og da kunne de strekke seg til et lån på 2 millioner. Stemmer det at vi må bruke all buffer? Det tør vi ikke, vet jo ikke hva som skjer i fremtiden. Kan hende noe som gjør at vi står på bar bakke økonomisk, og det er ikke ønskelig. Vi bor i en mindre by på Vestlandet, og antar at vi ender opp med et langsiktig oppussingsprosjekt (som er beboelig med en gang). Anonymkode: 2664c...e42
AnonymBruker Skrevet 22. juli #2 Skrevet 22. juli De kan kreve at det brukes store deler av oppspart kapital. Husbanken er ikke laget for de som ønsker å spare. Det er greit med en liten buffer for uforutsette utgifter. Bruk av egenkapital og formue ved søknad om startlån - Husbanken Anonymkode: 123e8...fc6 8
AnonymBruker Skrevet 22. juli #3 Skrevet 22. juli Jeg ville heller ventet til mannen din er ferdig utdannet og du i alle fall er i gang med studier. Dere har ekstremt lav inntekt nå og trenger den bufferen dere har. Det er viktigere enn å eie bolig p.t. Anonymkode: 7f4e9...75c 2 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli #4 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (4 minutter siden): De kan kreve at det brukes store deler av oppspart kapital. Husbanken er ikke laget for de som ønsker å spare. Det er greit med en liten buffer for uforutsette utgifter. Bruk av egenkapital og formue ved søknad om startlån - Husbanken Anonymkode: 123e8...fc6 Det skjønner vi, og kan godt bruke deler av det så lenge det står igjen en god sum. Feks 300 000 fra fond til EK Anonymkode: 2664c...e42 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli #5 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det skjønner vi, og kan godt bruke deler av det så lenge det står igjen en god sum. Feks 300 000 fra fond til EK Anonymkode: 2664c...e42 Det er ikke å bruke oppspart kapital. Det er mye. "Husbanken anbefaler at søkerne i hvert fall kan holde et beløp tilsvarende to netto månedslønner utenfor boligfinansieringen." Anonymkode: 123e8...fc6 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli #6 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg ville heller ventet til mannen din er ferdig utdannet og du i alle fall er i gang med studier. Dere har ekstremt lav inntekt nå og trenger den bufferen dere har. Det er viktigere enn å eie bolig p.t. Anonymkode: 7f4e9...75c Vi kan ikke leie her så mye lengre enn noen få år, maks. Eieren av leiligheten er syk og eldre, og trenger den snart selv. Det kan fort ta 7 år før mannen er ferdig utdannet. Vi betaler nå 12 000, som er en veldig god pris. En tilsvarende bolig eller litt større ville blitt 18 000+. Anonymkode: 2664c...e42
AnonymBruker Skrevet 22. juli #7 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke å bruke oppspart kapital. Det er mye. "Husbanken anbefaler at søkerne i hvert fall kan holde et beløp tilsvarende to netto månedslønner utenfor boligfinansieringen." Anonymkode: 123e8...fc6 Skjønner ikke helt hva du mener? Synes du det var for mye eller for lite å ta ut 300k? Anonymkode: 2664c...e42
AnonymBruker Skrevet 22. juli #8 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Info om situasjon først: Vi leier, og har to barn + et på vei. Mannen tjener 500k i året, og jeg 270k. Faren til mannen min døde i fjor, og han fikk utbetalt livsforsikring som ble satt inn på fond. Jeg har også prøvd å spare i alle år til tross for dårlig lønn, og vi har til sammen litt over 500k i fond. Dette har vi til buffer/til pensjon. Vi har også spart i BSU og har 270k der. Ingen av foreldrene våre har noe penger og kan ikke stille som kausjonister. Mannen er under utdanning for å bli ingeniør, men det tar noen år da han tar det deltid. Jeg skal etterhvert omskoleres på grunn av helsa, men det tar også tid. Vi har fått svar på søknaden om der vi først fikk høre at vi ikke virket økonomisk vanskeligstilte og at vi fint kunne få lån i vanlig bank. Jeg sendte igjen bekreftelse på avslag fra to banker og ba om et møte for å drøfte dette nærmere. Fikk da svar om at vi måtte bruke hele bufferen, alle fond osv som EK og da kunne de strekke seg til et lån på 2 millioner. Stemmer det at vi må bruke all buffer? Det tør vi ikke, vet jo ikke hva som skjer i fremtiden. Kan hende noe som gjør at vi står på bar bakke økonomisk, og det er ikke ønskelig. Vi bor i en mindre by på Vestlandet, og antar at vi ender opp med et langsiktig oppussingsprosjekt (som er beboelig med en gang). Anonymkode: 2664c...e42 Ærlig talt, dere har mye penger i fond, bruk dem til å kjøpe et hjem, skjønner godt dere fikk avslag. Husbanken er til for de som ikke har noe i banken, det har dere. Etter lønna di å dømme har du bare halv jobb, så du må ut i full jobb Anonymkode: 6f085...10b 10 5
AnonymBruker Skrevet 22. juli #9 Skrevet 22. juli "Det er ikke anledning til å kreve at all egenkapital skal inngå i boligfinansieringen. Søkerne må kunne holde av et beløp til innbo og som buffer mot for eksempel uforutsette utgifter. Husbanken anbefaler at søkerne i hvert fall kan holde et beløp tilsvarende to netto månedslønner utenfor boligfinansieringen." Vil ikke dette si at vi kan holde igjen betydelig mer, siden to månedslønner er minimum? Anonymkode: 2664c...e42
AnonymBruker Skrevet 22. juli #10 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ærlig talt, dere har mye penger i fond, bruk dem til å kjøpe et hjem, skjønner godt dere fikk avslag. Husbanken er til for de som ikke har noe i banken, det har dere. Etter lønna di å dømme har du bare halv jobb, så du må ut i full jobb Anonymkode: 6f085...10b Jeg er i full jobb Anonymkode: 2664c...e42
AnonymBruker Skrevet 22. juli #11 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): "Det er ikke anledning til å kreve at all egenkapital skal inngå i boligfinansieringen. Søkerne må kunne holde av et beløp til innbo og som buffer mot for eksempel uforutsette utgifter. Husbanken anbefaler at søkerne i hvert fall kan holde et beløp tilsvarende to netto månedslønner utenfor boligfinansieringen." Vil ikke dette si at vi kan holde igjen betydelig mer, siden to månedslønner er minimum? Anonymkode: 2664c...e42 Hvor mye innbo mangler dere? Hvor mange hvitevarer tror du ryker før dere har rukket å spare opp litt i buffer på nytt? Anonymkode: 123e8...fc6
AnonymBruker Skrevet 22. juli #12 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er i full jobb Anonymkode: 2664c...e42 Og har 270000 i årslønn? Anonymkode: 6f085...10b 5
AnonymBruker Skrevet 22. juli #13 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og har 270000 i årslønn? Anonymkode: 6f085...10b Ja Anonymkode: 2664c...e42
AnonymBruker Skrevet 22. juli #14 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor mye innbo mangler dere? Hvor mange hvitevarer tror du ryker før dere har rukket å spare opp litt i buffer på nytt? Anonymkode: 123e8...fc6 Vi har møblert en liten leilighet på 80 kvm, og har som sagt to barn pluss enda et på vei. Ene barnet vårt har også en del helseplager Anonymkode: 2664c...e42
AnonymBruker Skrevet 22. juli #15 Skrevet 22. juli Hvorfor får dere enda et barn? Du har helseutfordringer og mammen er ferdig utdannet om 7 år 😳 Anonymkode: 64546...46a 13 8
AnonymBruker Skrevet 22. juli #16 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja Anonymkode: 2664c...e42 Er du sikkert på du har rett lønn, i butikkjobb tjener de det dobbelte Anonymkode: 6f085...10b 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli #17 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi har møblert en liten leilighet på 80 kvm, og har som sagt to barn pluss enda et på vei. Ene barnet vårt har også en del helseplager Anonymkode: 2664c...e42 Hvis dere trenger spesielt innbo pga barnet må dere kontakte nav for hjelpemidler. Har dere ikke nok møbler fra før? Anonymkode: 123e8...fc6
AnonymBruker Skrevet 22. juli #18 Skrevet 22. juli Vi er to uføre og fikk ikke husbanklån. Jeg er ung ufør og mannen har minste ufør. Så blir dumt hvis dere får husbanklån med så mye i sparing. Anonymkode: 686d9...e58 1 7
AnonymBruker Skrevet 22. juli #19 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi har møblert en liten leilighet på 80 kvm, og har som sagt to barn pluss enda et på vei. Ene barnet vårt har også en del helseplager Anonymkode: 2664c...e42 Om dere beholder 3 månedsutbetalinger så må dere bruke resten av pengene på bolig. Du kan faktisk ikke få i pose og sekk her. Dere har lav lønn og da blir det sånn. Men lurer på hvor du jobber siden 270 000 kr er en full årslønn? Anonymkode: 0cce3...91e 5 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli #20 Skrevet 22. juli Tre barn, både mor og ett barn har helseplager, far har syv år (!) igjen på et studie, så skal mor studere (?) ... Tror ikke dere bør kjøpe bolig, nei. Jeg fatter ikke at man kan sette tre barn i en slik situasjon. Anonymkode: 7f4e9...75c 6 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå