Gå til innhold

Langhåret eller korthåret katt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det best med langhåret eller korthåret katt? Huskatt.

Anonymkode: 7ec40...4a9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en norsk skogskatt, med mye lang pels. Heldigvis er han veldig glad i å bli kammet og børstet, for det må jeg gjøre daglig. Hvis ikke blir det fort vonde floker i pelsen. På grunn av mengden pels, blir det også veldig mye pels der han liker å ligge. Men han er også super myk å ta på. Og det veier opp for arbeidet.

Så det kommer litt an på hvor mye tid du er villig til å legge ned i pelsstell og hvor mye det gjør deg at det blir pels i sofaen.

Anonymkode: 33643...832

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Utekatt med tilgang til natur vinterstid, langhåret.

Innekatt , korthåret. (Jeg mener det er dyremishandling å tvinge en katt til å være inne hele sitt liv, men mange er uenige i det)

Anonymkode: 40cd4...e42

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hvor mye tid du vil bruke til nødvendig pelsstell

Anonymkode: 630af...49e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg foretrekker langhåret norsk huskatt. De er finest, sunnest og passer pelsen sin mye bedre enn vi mennesker gjør. Sosiale og lettlærte katter.

Anonymkode: 4ac1b...9f6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De langhårede jeg har hatt har krevd mer børsting året rundt, men de røyter i dotter. Må etter vinteren klippe litt klumper av pels pga snø. Korthårede har røytet vår til høst og i mye enkelthår. Den korthårete har nå på sine eldre dager krevd børsting flere ganger i uka siden mars fordi han setter noe enormt med tykk vinterpels. Trodde vi var ferdigbørsta, men så kom hetebølgen. 

Anonymkode: 8661d...ec1

AnonymBruker
Skrevet

Så like mange liker korthåret vs. Langhåret? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Så like mange liker korthåret vs. Langhåret? 

Handler egentlig ikke om å like det ene fremfor det andre. Tenkte mest at det handler om hvor mye tid du vil bruke på pelsstell. 

Det skal ikke gå mer enn et par dager uten kam og børste,så merker jeg at det begynner å floke seg litt til. Særlig bak mot halen. Og fordi om katten min er supersnill,så liker han ikke at det lugger. Så jeg har rutiner for pelsstell hver dag. 

Har hatt korthåret katt og. Ble ikke mer eller mindre glad i den på grunn av lengden på pelsen. 

Anonymkode: 33643...832

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Langhåret må børstes daglig. Korthåret 3-4 ganger i uken, mer i røytesesong. Har en korthåret jeg børster flere ganger daglig, den mister så sinnsykt mye hår.

Anonymkode: 2b098...244

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Langhåret må børstes daglig. Korthåret 3-4 ganger i uken, mer i røytesesong. Har en korthåret jeg børster flere ganger daglig, den mister så sinnsykt mye hår.

Anonymkode: 2b098...244

Jeg fikk korthår fordi jeg tenkte det var ca null pelsstell. Der tok jeg feil, kan stemme med 3 ganger i uka ja. Klarer ikke helt å forstå hvor pelsen kommer fra engang..... 

Anonymkode: 2e527...cc2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har en korthåret og en langhåret. Uten tvil: korthåret katt er enklest og minst styr 

Anonymkode: b1881...ded

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to med lang pels. Den ene røyter ennå ekstremt selv om den børstes hver dag.

Så tror aldri det blir flere langhårede katter her i hus. Mer jobb enn fluff!

Anonymkode: 11295...034

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg snart skal ha katt så skal jeg adoptere en voksen katt. Det betyr ingenting om den er lang- eller korthåret. Personligheten har alt å si. Jeg vil gjerne ha en kosete og morsom katt.

Anonymkode: f2501...c83

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Korthåret. 

Anonymkode: 593a1...e83

AnonymBruker
Skrevet

Kvaliteten på pelsen har vel så mye å si som lengden når det kommer til hvor krevende pelsstellet er. 

Jeg har en som påstås å være Norsk Skogkatt, min bror har hatt en hvor mor var Norsk Skogkatt og far var ukjent. De har/hadde ekstremt fluffy pels som tover seg som ull. Andre langhårede katter jeg har hatt/møtt har grovere og striere pels som ikke tover seg like lett. 

De virkelig korthårede kattene jeg har hatt/møtt har hatt stri pels som de fint rår med selv stort sett.

Den eneste måten å helt unngå pelsstell er å ha nakenkatt.

Anonymkode: 01381...e1c

AnonymBruker
Skrevet

Langhåret er finest. Men må regne med endel pelsstell da.

Anonymkode: 064e0...604

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.7.2025 den 15.31):

Utekatt med tilgang til natur vinterstid, langhåret.

Innekatt , korthåret. (Jeg mener det er dyremishandling å tvinge en katt til å være inne hele sitt liv, men mange er uenige i det)

Anonymkode: 40cd4...e42

Da har du misforstått ordet dyremishandling! En katt kan ha det godt innendørs hele livet, selv om jeg også tror de fleste katter har det bedre ute. Men dyremishandling, det er det ikke!

Anonymkode: 75ff5...9e0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en langhåret og to korthåret. 

Langhåret børstes litt som kos, men har så fin pels at han ikke får klumper. Kan gå en måned uten å børste. Må bare børste ut frø og snegler fra pelsen innimellom. 

Men jeg plukker mer flått i løpet av ett år på de korthårede, enn jeg har gjort på ti år på den langhårede. 

Den langhårede er myk fluffy bamse, en av de korthårede har silkemyk pels, og den andre er delvis strihåret. 

Anonymkode: f13d7...45f

AnonymBruker
Skrevet

Har korthåret, er glad for det. Når det er plussgrader og ikke for mye nedbør, er han bare inne noen få timer i døgnet, og det er stort sett på natta mens vi sover. Vår liker veldig godt å bli børstet, men mange katter er trøblete der. En langhåret katt som enten hater pelsstell eller er mye ute vil få utfordringer med ekle og vonde klumper. 

Anonymkode: ed613...84a

AnonymBruker
Skrevet

Får midler mot flått, så har ikke vært noe problem. 

Anonymkode: ed613...84a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...