Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av et innlegg jeg hadde, starter jeg en egen tråd for å diskutere dette temaet

Hvorfor starter ikke bøndene sin egen matkjede og slutter å levere til de store kjedene. De eier jo allerede de store produsentene som Gilde, Tine osv. og kunne solgt norskprodusert mat i egen kjede uten innblanding fra de store matbaronene. Jeg hadde gladelig betalt det samme, kanskje også litt mer om jeg visste at den lokale bonden fikk en større andel av pengene jeg legger igjen i butikken.

Tanker rundt dette?

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hensatt skrev (3 minutter siden):

Inspirert av et innlegg jeg hadde, starter jeg en egen tråd for å diskutere dette temaet

Hvorfor starter ikke bøndene sin egen matkjede og slutter å levere til de store kjedene. De eier jo allerede de store produsentene som Gilde, Tine osv. og kunne solgt norskprodusert mat i egen kjede uten innblanding fra de store matbaronene. Jeg hadde gladelig betalt det samme, kanskje også litt mer om jeg visste at den lokale bonden fikk en større andel av pengene jeg legger igjen i butikken.

Tanker rundt dette?

Tja, da må de enten bygge egen butikker, eller leie lokaler, det koster penger.
De må også ha ansatte til å jobbe i butikkene, nok en utgift.
Tipper de også må øke reklamebudsjettet med x-antall mill...

Da er det bedre om man benytter seg av REKO-ringen, eller man kjøper direkte fra bønder som selger selv.

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er mye bedre at det går andre veien, kjører og kjøper direkte hos bønder som vil gjøre dette. Vet ikke hva Mattilsynet vil si, det blir i vertfall vanskelig med kjøttvarer. Finnes noen slike "jordbær-buer" rundt om som selger mer en bare bær. Vinterstid må det være hos noen som har ordentlige lager da. Før i tiden kjøpte folk gjerne en hel vinterforsyning med poteter som de hadde i kjelleren. Alle har jo ikke kjeller i dag.

Anonymkode: bb091...c4b

Gjest jegerrinne
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, det er mye bedre at det går andre veien, kjører og kjøper direkte hos bønder som vil gjøre dette. Vet ikke hva Mattilsynet vil si, det blir i vertfall vanskelig med kjøttvarer. Finnes noen slike "jordbær-buer" rundt om som selger mer en bare bær. Vinterstid må det være hos noen som har ordentlige lager da. Før i tiden kjøpte folk gjerne en hel vinterforsyning med poteter som de hadde i kjelleren. Alle har jo ikke kjeller i dag.

Noen bønder slakter og selger selv. Men et jævli byråkrati å komme i gjennom. Først må de få godkjent slakteri, så godkjent pakkeri osv. Mye papir arbeid.

Kjenner 1 som selger selv, men må da kjøpe dyret tilbake fra nortura pga de ikke har godkjent slakteri og pris for kurset for å få avlive koster en del. Og de må da betale mer for dyrer tilbake en hva de får betalt for å slakte det 

En annen har godkjent kurs for avliving, godkjent slakteri osv. Men som han sier han er på vei å gi opp  pga arbeidsmengden først ska de melke på morgen, fore dyrene, gjøre det jordiske, høste gras og evmt korn eller grønsaker, vedlikehold på utstyr de har , bygninger osv, så ska en da og få tid til å slakte, og pakke, osv. Som han sier : Jeg har for lite timer i døgnet, selv om både kjerring og ungene hjelper til. Altså der har ungen vært med fra 6 års alder for at hverdagen ska gå opp. Noe som er vanlig for barn som vokser opp på gård. Men den vanlige mann i gata hadde vel fått hetta av å la en på 6 år kjøre på jordene, med å melke kua, med å fore kalver osv

AnonymBruker
Skrevet

Fordi det alltid blir et as med samme profitt jaget som de kjedene som er nå. Coop startet som et koprativ for bøndene.

Det må drives etter samvirkeforetak med vedtekter som tilsier at det aldri må bli omgjort til a/s og tatt på børs. I vedtektene må det være et tak på overskudd i prosent.

Anonymkode: c1649...b72

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De henter da selvsagt kjøttvarene fra Gilde/Nortura som de allerede eier.

Jeg snakker om ekte butikker, ikke "jordbærbuer". Og at det f.eks er en slik butikk per kommun, eid av alle de 18000 bøndene som allerede eier Gilde og Tine.

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
Hensatt skrev (1 time siden):

De henter da selvsagt kjøttvarene fra Gilde/Nortura som de allerede eier.

Jeg snakker om ekte butikker, ikke "jordbærbuer". Og at det f.eks er en slik butikk per kommun, eid av alle de 18000 bøndene som allerede eier Gilde og Tine.

De må fremdeles ha egne butikklokaler og ansatte til å selge varene.
Hadde du dratt til en butikk som kun selger kjøtt, melk, egg og kanskje grønnsaker, eller hadde du valgt å handle alt du trenger i en butikk som har det vanlige vareutvalget?

Vi forbrukere er "late", vi vil ikke jobbe mer enn nødvendig for å fylle opp kjøleskapet.

Nå har enkelte Felleskjøp butikker salg av mat :
Felleskjøpet

Endret av Huldra-78
  • Liker 2
Skrevet

Tipper det hadde blitt mye dyrere enn hva tilfellet er for kiwi, rema 1000 osv.

Dermed hadde særs få giddet handle der.

• Liker 3
Skrevet
Huldra-78 skrev (5 minutter siden):

De må fremdeles ha egne butikklokaler og ansatte til å selge varene.
Hadde du dratt til en butikk som kun selger kjøtt, melk, egg og kanskje grønnsaker, eller hadde du valgt å handle alt du trenger i en butikk som har det vanlige vareutvalget?

Vi forbrukere er "late", vi vil ikke jobbe mer enn nødvendig for å fylle opp kjøleskapet.

Tror mange hadde støttet dette. Men det måtte selvsagt vært et visst utvalg og konkurransedykte priser. Om jeg kan få de fleste råvarene på ett sted hadde jeg gladelig handla der.

Det fins allerede en god del gårdsutsalg, men de selger stort sett kun det de selv produserer. Om hele bondestanden går sammen, ville man fått et større vareutvalg. Om bondeorganisasjonene hadde droppet å levere til kjedene, hadde forbrukerne uansett blitt tvunget til å handle hos de.

Skrevet
Hensatt skrev (1 minutt siden):

Tror mange hadde støttet dette. Men det måtte selvsagt vært et visst utvalg og konkurransedykte priser. Om jeg kan få de fleste råvarene på ett sted hadde jeg gladelig handla der.

Det fins allerede en god del gårdsutsalg, men de selger stort sett kun det de selv produserer. Om hele bondestanden går sammen, ville man fått et større vareutvalg. Om bondeorganisasjonene hadde droppet å levere til kjedene, hadde forbrukerne uansett blitt tvunget til å handle hos de.

Om Gilde, Tine og Prior nekter å levere varer til kjeden, så øker bare importen fra andre land...
Til helt andre priser enn hva en "bonde-eid" butikk vil klare å selge for.

Jeg vet hvem som kommer til å tape på å nekte levering til kjedene.

Det er jo bare å se på kjedenes egne merkevarer; De begynner som et billigere alternativ i butikken, når kundene kjøper mer av EMV enn Gilde/Tine osv, så forsvinner mer og mer av utvalget fra dem.
Så justeres prisene og pakkestørrelsene på EMV, og noen ganger er disse varene dyrere, i kilospris fordi det er den man må se på, enn Gilde/Tine osv...

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har hørt om en gård eller to her syd for Oslo der vanlige folk kan få leie billig en jordflekk til å dyrke egne poteter/grønsaker med kyndige råd fra bonden. Skal visstnok være veldig populært.

Skrevet
Huldra-78 skrev (28 minutter siden):

Om Gilde, Tine og Prior nekter å levere varer til kjeden, så øker bare importen fra andre land...
Til helt andre priser enn hva en "bonde-eid" butikk vil klare å selge for.

Jeg vet hvem som kommer til å tape på å nekte levering til kjedene.

Det er jo bare å se på kjedenes egne merkevarer; De begynner som et billigere alternativ i butikken, når kundene kjøper mer av EMV enn Gilde/Tine osv, så forsvinner mer og mer av utvalget fra dem.
Så justeres prisene og pakkestørrelsene på EMV, og noen ganger er disse varene dyrere, i kilospris fordi det er den man må se på, enn Gilde/Tine osv...

EMV produseres allerede av Gilde/Tine, og de selges neppe med tap. Dvs at merkevarene selges til overpris. I en bondebutikk kunne de vært solgt i bulk, ingen fordyrende emballasje og merkevare.

Dette er uansett kun et tankeeksperiment og jeg synes det hadde vært intessant om noen hadde sett nærmere hvilken mulighet som ligger der.

Skrevet

Norgesgruppen omsetter for rundt 105 milliarder i året, og sitter igjen med omtrent 4 milliarder i overskudd. Det vil si at de har kostnader på rundt 100 milliarder. Har bøndene råd til slike kostnader? 

• Liker 2
Skrevet
newman01 skrev (39 minutter siden):

Norgesgruppen omsetter for rundt 105 milliarder i året, og sitter igjen med omtrent 4 milliarder i overskudd. Det vil si at de har kostnader på rundt 100 milliarder. Har bøndene råd til slike kostnader? 

Jeg tenker de kun skal selge sine egenproduserte varer, så i stedet for 3-5-5000 varer som et supermarked, kanskje 50-100. 

Det vil også være en idè å starte i liten skala, f.eks i de største byene.

Skrevet
Hensatt skrev (11 minutter siden):

Jeg tenker de kun skal selge sine egenproduserte varer, så i stedet for 3-5-5000 varer som et supermarked, kanskje 50-100. 

Det store spørsmålet er hva det vil koste. Lokaler i storbyene er dyrt, de må ha parkeringsplasser siden det ikke er en fullverdig butikk med vareutvalg, de må ha ansatte, varelager med logistikk, varetransport osv. Og så vil de konkurrere mot Norgesgruppen, Rema og Coop, så de vil trenge mye kapital. Om det ikke var dyrt å være bonde hittil vil kostnadene stige eksepsjonelt 

• Nyttig 1
Skrevet
Hensatt skrev (2 timer siden):

EMV produseres allerede av Gilde/Tine, og de selges neppe med tap. Dvs at merkevarene selges til overpris. I en bondebutikk kunne de vært solgt i bulk, ingen fordyrende emballasje og merkevare.

Dette er uansett kun et tankeeksperiment og jeg synes det hadde vært intessant om noen hadde sett nærmere hvilken mulighet som ligger der.

Det er også EMV fra andre land, kjøttdeig fra Tyskland bla.
Jeg kan tenke meg at kjedene vil bare øke andelen med utenlandsk kjøtt i egne merkevarer.

Og jeg regner også med at det helt sikkert er satt noen krav til hvilke priser Gilde/Tine osv har lov til å selge sine egne produkter for, i egen butikk, OM de fremdeles skal få lov til å selge samme produkt via kjedene.

AnonymBruker
Skrevet
Hensatt skrev (5 timer siden):

Tanker rundt dette?

Det er ikke bare å starte opp en butikk kjede, og bonden hadde nok ikke tjent noe mer enn de gjør kanskje tvert imot 

Anonymkode: 3d3a4...3b6

AnonymBruker
Skrevet
Hensatt skrev (2 timer siden):

Nei det hadde de ikke, butikk kjedene hadde nok likt dette veldig da de da kun hadde solgt sine egne emv varer, de ønsker jo egentlig ikke å selge "merkevarer" i dag heller 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Hensatt skrev (1 time siden):

Så kun nisje butikker da mener du som kun et fåtall av befolkningen handler på?

• Nyttig 1
Skrevet
Hensatt skrev (6 timer siden):

Tanker rundt dette?

Tenker det bør organiseres som et kooperativ der produsentene og forbrukere har eierandeler, og fordeler et evt overskudd. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...