Gå til innhold

"The Gen Z stare" - noen som har opplevd/kan kjenne seg igjen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått opp så mye om The Gen Z Stare de siste ukene. De fleste av de som er født i denne epoken (1997-2012) har vært i yrkeslivet i noen år. nå, og jeg har møtt flere som har sommerjobb eller jobber i butikker, restauranter o.l., og må si at jeg skjønner hva mange sikter til. Som om de må tenke en stund før de svarer, og får et tomt blikk mens de tenker hvor de bare stirrer på deg. De fleste er jo hyggelige og høflige, men det oppleves litt unormalt for en halvgammel person som er en del av Millennial-generasjonen.

Gen Z var jo første generasjonen med mye skjermtid og SoMe, og lurer på om det kan ha en sammenheng? 

Anonymkode: d9655...6a2

• Liker 4
Skrevet

Dette henger trolig sammen med koronapandemien. Den tiden som normalt ville blitt brukt til å sosialisere, lære kroppsspråk og utvikle sosial kompetanse i det offentlige rom, forsvant. Når man først befant seg ute blant folk, bar man munnbind som skjulte store deler av ansiktet, og fysisk avstand ble nøye overholdt. Kroppskontakt var utelukket på grunn av smittefare. Det sier seg selv at dette har hatt en påvirkning på dem som vokste opp i denne perioden.

Anonymkode: 38789...e04

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Har fått opp så mye om The Gen Z Stare de siste ukene. De fleste av de som er født i denne epoken (1997-2012) har vært i yrkeslivet i noen år. nå, og jeg har møtt flere som har sommerjobb eller jobber i butikker, restauranter o.l., og må si at jeg skjønner hva mange sikter til. Som om de må tenke en stund før de svarer, og får et tomt blikk mens de tenker hvor de bare stirrer på deg. De fleste er jo hyggelige og høflige, men det oppleves litt unormalt for en halvgammel person som er en del av Millennial-generasjonen.

Gen Z var jo første generasjonen med mye skjermtid og SoMe, og lurer på om det kan ha en sammenheng? 

Jeg var innom to matbutikker i dag. I begge kassene stod en jente på litt over 20. Ingen av de sa "hei", "vil du ha pose" eller "skal du ha kvittering". Ei heller "ha det fint".

De tenker vel bare på tiktok og insta.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Nowayback skrev (9 timer siden):

Jeg var innom to matbutikker i dag. I begge kassene stod en jente på litt over 20. Ingen av de sa "hei", "vil du ha pose" eller "skal du ha kvittering". Ei heller "ha det fint".

De tenker vel bare på tiktok og insta.

Du er nok en betydelig forstyrrende faktor i SoMe-verdenen deres.

Anonymkode: edc90...af3

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja.

Har vel egentlig tenkt på det som angst men. Ubehagelig blikk.

Anonymkode: 5891f...7b3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Unge mennesker virker også som de synes det er svært ubehagelig å møte på og måtte forholde seg til andre mennesker som ikke er deres nære venn eller har klart definerte roller overfor dem. Er nesten som de skvetter iver at andre folk finnes. Ofte ler de litt og sier ting som om de ikke skjønner at folk hører dem. Litt som når man ser noe pussig på en skjerm. 

Virker som at unge bruker mye lenger tid enn før på å lære sosiale spilleregler. De glør jo ikke husarbeid hjemme lenger, i idrettslaget tar foreldrene dugnaden og ikke barna , ofte har de ikke hatt sommerjobb, og de er lite trent med å stå i ubehag. Virker som mange må gjennom ting når de er 18-20 som vi gikk går som da vi var 10-12. Det er jo ikke deres feil. Ofte går det seg til når de nærmer seg 25 og har erfart at de får ting til.

Anonymkode: 5891f...7b3

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg tenker sosiale medier har mer å si for gen Z sin adferd og psykiske helse enn pandemien. Den varte i relativt kort tid, selv i ett barns liv. Skolene var stengt fra mars til sommerferien. Munnbindbruken varte riktignok i to år (?), men det var kun ute blant folk. Ikke hjemme der man lærer mye om kroppsspråk. 

Så at pandemien har "ødelagt" en hel generasjon tror jeg ikke. 

Skjerm og sosiale medier derimot tror jeg er den viktigste faktoren, sammen med foreldrenes oppdragelse, for hvorfor mange i den generasjonen fremstår så skjøre. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Møtte ei fjern gen z kjerring på espresso house på city lade i går 😅😅 min første møte, fy faen hu var fjern! Tipper hu er autistisk

Anonymkode: 8e5ad...a43

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Møtte ei fjern gen z kjerring på espresso house på city lade i går 😅😅 min første møte, fy faen hu var fjern! Tipper hu er autistisk

Gen z kjerring på max 28 ja ja.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Det blir helt feil av å deg bedømme henne som «fjern kjerring» hvis hun har autisme. Dette fremstår som ableisme.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.7.2025 den 13.03):

Kan virkelig ikke si at jeg har lagt merke til det der, faktisk. Jeg jobber med, har jobba med og er mye med folk fra Gen-z generasjonen og ingen av de har det blikket der. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Dette henger trolig sammen med koronapandemien. Den tiden som normalt ville blitt brukt til å sosialisere, lære kroppsspråk og utvikle sosial kompetanse i det offentlige rom, forsvant. Når man først befant seg ute blant folk, bar man munnbind som skjulte store deler av ansiktet, og fysisk avstand ble nøye overholdt. Kroppskontakt var utelukket på grunn av smittefare. Det sier seg selv at dette har hatt en påvirkning på dem som vokste opp i denne perioden.

Nei dette er bs. Det har ikke påvirket folk så mye. Barn som har opplevd grov neglekt og isolasjon reagerer sånn. Men pandemien? Nei. 

Anonymkode: fe1e3...9e5

AnonymBruker
Skrevet
binders11 skrev (1 time siden):

Jeg tenker sosiale medier har mer å si for gen Z sin adferd og psykiske helse enn pandemien. Den varte i relativt kort tid, selv i ett barns liv. Skolene var stengt fra mars til sommerferien. Munnbindbruken varte riktignok i to år (?), men det var kun ute blant folk. Ikke hjemme der man lærer mye om kroppsspråk. 

Så at pandemien har "ødelagt" en hel generasjon tror jeg ikke. 

Skjerm og sosiale medier derimot tror jeg er den viktigste faktoren, sammen med foreldrenes oppdragelse, for hvorfor mange i den generasjonen fremstår så skjøre. 

Dette! Folk skylder heller på pandemien enn å ta tak i sosiale media og hvordan det påvirket/påvirker barn og unge. De er den første generasjonen som opplever det. Det må jo påvirke deg. 

Anonymkode: fe1e3...9e5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du er nok en betydelig forstyrrende faktor i SoMe-verdenen deres.

Anonymkode: edc90...af3

Hvorfor er noe sånt i jobb da? 🤔

Anonymkode: 42577...1e7

Skrevet

Jeg har hørt om det, men tror ikke jeg har opplevd det akkurat sånn.

Det jeg derimot har opplevd, utrolig nok flere ganger, er at jeg kommer til disken og han/hun som står der har AirPods i ene eller begge ørene. Ene gangen sa vedkommende "hæ" når jeg snakket til ham, og tok dem fremdeles ikke ut. Det glemmer jeg aldri! Når jeg jobbet i butikk, for ikke altfor mange år siden, fikk vi advarsel for all synlig telefonbruk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...